oefeningen om het paard leren zijn rug losser te maken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snakeman04

oefeningen om het paard leren zijn rug losser te maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 17:44

kan er mij iemand zeggen welke oefeningen goed zijn om mijn jong paard (5) te leren om zijn rug meer te ontspannen en zijn buikspieren meer te gebruiken. Want in draf is hij enorm hard. Heb hem nog niet lang en heb nog niet kunnen blijven zitten in het zadel. Ook zijn rechterhand is minder ontwikkeld. Tips om dat te verbeteren?

alvast bedankt.

Bimmetje

Re: oefeningen om het paard leren zijn rug losser te maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:46

mij is verteld om balkjes te lopen om de rug te laten leren ontspannen. Ben hier nu ook mee bezig met mijn oudere merrie.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:46

met dubbele longe werken?

_JustMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 18:55

Ik lees even mee, wil dit ook bereiken met mijn vz-pony (6 jaar).

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:04

Misschien een passoa om tijdens het longeren?

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:05

Of een halsverlenger, dan houden ze hun hoofd wat lager, waardoor de rug wat ontspand.

snakeman04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 20:19

een halsverlenger was dat? Pasoa ken ik. Dus jij zou longeren. Hij zou met zijn neus tegen de grond moeten lopen met de longe.

Binky18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:43

tijdens het inrijden, goed laag rijden.
dus nog niet te hoog in de hals, maar lekker los en naar beneden. evt voor het rijden even "los" longeren en de pasoa dr aanzetten. en zorg voor afwisseling, veel figuren en overgangen

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:43

Balkjes lopen is idd een goede oefening.
Je kunt dan wat spelen met de afstanden, zodat je het paard dwingt om na te denken bij het lopen.
Rennerigheid is vaak een teken van onbalans. Ze lopen snel om het 'teveel' aan gewicht op de voorhand op te vangen. Het is belangrijk dat jij je concentreerd op je eigen balans, om zo je paard zo goed mogelijk te ondersteunen en niet 'in de weg te zitten'. (het gewicht van de ruiter komt ook grotendeels op de voorhand terecht)
Tempowisselingen en overgangen zijn moeilijk, maar wel de sleutel tot het trainen van de balans van je paard.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 02:11

Lekker longeren zonder bijzet!
Hij kan dan lekker zijn hals strekken, waardoor zijn rug losser word!

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 04:52

Een hulpteugel zou kunnen werken, mits je hem goed gebruikt. Als je een pessoa teugel niet goed gebruikt, krijg je het tegenovergestelde effect. En dat is met meer hulpteugels.
Ik zou zelf niet 1,2,3 naar de hulp teugels grijpen.

Je paard is 5. Ik vind dat nog jong. Niet té jong, maar hij is nog niet volgroeid. Zelf zou ik zowel op de grond als onder de man (vrouw) veel overgangen rijden van draf naar stap zodat hij sterker wordt in zijn achterbenen en de overgangen steeds beter maakt. Meestal krijgen ze dan meer 'controle' over de gangen, omdat ze sterker zijn in hun achterbenen en vinden makkelijker een plek om nageeflijk te willen gaan lopen. Ook kan je in de draf (zowel op de grond als onder de man) afwisselen met het tempo in de draf. Zo kan je een punt vinden waar je paard bij een bepaald tempo het heerlijk vind om lang en laag te lopen. :) Als hij dan echt aan het werk gezet wordt in de overgangen, schijnovergangen, figuren, veel afwisseling dus, gaat hij zijn buikspieren wel aanspannen.

Ik weet niet precies wat je bedoeld met 'zijn rechterhand is minder ontwikkeld.' Bedoel je dan dat hij rechtsom minder buigzaam is of dat zijn rechterkant minder ontwikkeld is?
Als zijn rechterkant minder ontwikkeld is, zou je wat meer linksom kunnen rijden dan rechts (wel veel afwisselen, natuurlijk. :) ) Want zo 'rek' je de rechterkant op in voltes en andere figuren, en wordt hij daar ook meer ontwikkeld in. Slangevoltes zijn goede figuren om het paard aan beide kanten goed te laten in buigen. :)

Misschien is het een idee als je wat meer controle over de basis hebt aan schoudervoorwaarts/schouderbinnenwaarts te beginnen?

En natuurlijk kan je hem ook eerst lekker los longeren om te kijken wat hij zelf lekker vind om lang en laag te lopen. ;)
Meeste paarden gaan lang en laag lopen als ze ontspannen zijn. Als jij de overgangen goed gaat oefenen en hij gaat lang en laag lopen dan kukelt hij minder snel op de voorhand. ;)