Op hoe je je voelt, op hoe je in het leven staat, enz....
Volgens deze filosofie is alles wat het paard doet, of misdoet, te herleiden tot de gevoelens en reacties van de ruiter.
Ik geloof wel degelijk dat daar een grote kern van waarheid inzit: natuurlijk is er het hele stuk interactie tussen ruiter en paard, jouw zwakke plekken vormen je valkuil in de interactie met je paard.
En als jij als een donderwolk de stal in beent, zal je paard wel even schrikken.
Maar dat is toch niet het hele verhaal?
Is het niet een beetje arrogant om te veronderstellen dat een paard niets meer is dan een reflectie van alle emoties die jij erop projecteert?
Het beest zelf heeft toch ook een heel stuk eigen inbreng? Die kan toch ook zijn dag niet hebben?
Of bezig zijn met de simpele dingen van een paardenleven, zoals hengstigheid, bezig zijn met het vreselijk groene gras achter de bakrand, zich ergeren aan de vliegen, in de pubertijd zitten en eens wat proberen, ongeacht het vreselijk goede leiderschap waar ruiterlief zich mee bezighoudt?
Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk is het ook de verantwoordelijkheid van de ruiter om met al die kleine paardenfrustraties op correcte wijze om te gaan.
En het paard heeft ook zijn eigen, aangeboren en ontwikkelde karakter. Sommige paarden zijn gewoon heel vlug. En ja, bij een nerveuze ruiter zal zon paard sneller door het lint gaan dan bij een hele nuchtere, maar je kan dan toch die nuchtere ruiter op een gegeven moment niet meer aanrekenen dat zijn paard een driftkikker is?
Dat is gewoon een eigenschap van het paard waar je beter of slechter mee om kan gaan.
Maar goed.
Is het paard jouw ziel aan het spiegelen als ie aan het wisselen is en daardoor niet wil ontspannen?
Of projecteren wij allerlei idealen over paardrijden op het arme beest?
Mijn mening in deze zal wel duidelijk zijn.
en daar kunnen ze op reageren door zelf ook ander gedrag te laten zien.

wat een onzin. Het zijn gewoon beesten met allemaal een eigen persoonlijkheid. Ik vind het ook een beetje denigrerend, alsof het dier alleen bestaansrecht heeft als jij er bent..