steigeren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanneeerrd

steigeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 09:01

we zijn nu een half jaartje bezig met het inrijden van een paardje, zadelmak maken was geen probleem.
nu met het inrijden ging het ook best goed, hij houd van buitenritten maar vind het in de bak niet zo intressant. sinds kort gooit hij gewoon achter elkaar zijn benen omhoog om maar niet te hoeven rijden!
mijn zusje word daardoor nogal bang voor hem, en nu moet het hem afgeleerd worden. een corrigerende tik af en toe vind ik niet erg om te geven, maar ik wil hem niet door deze periode heenslaan. dat was hoe eerder advies luidde.

hopelijk heeft een van jullie een goede tip!

mooney

Re: steigeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:08

Goed voorwaarts houden, ze kunnen alleen steigeren in stilstand.

Verder hem bezig houden, overgangen en vreemde figuren. Laat hem geen tijd hebben om te klooien.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:12

Inderdaad probeer hem goed voorwaarts te houden. Mijn paard heeft ook een tijd flink gesteigerd, en dat was voornamelijk voorwaarts houden en als je het aan voelt komen een flinke schop, om hem naar voren te krijgen.
Als hij al stilstaat, probeer hem dan om te trekken, zodat hij niet de lucht in kan.

Sanneeerrd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 09:15

oke, dat omtrekken lijkt me wel een goeie.
maar hij doet het al op het moment dat ik hem been geef om het naar voren te rijden.
dan protesteert hij al en meestal voel ik het danwel aankomen.
dus dan ga ik dat maar proberen!
en als hij eenmaal loopt probeer ik hem flink bezig te houden, maar zodra hij denkt. nu heb ik geen zin meer stopt hij weer.
ik ben ook constant met hem aan het praten, belonen en ook met boze stem als hij weer omhoog wil gaan.
dat heeft gelukkig ook wel een beetje effect.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:18

Ik ken het, en het is heel lastig, maar je moet er doorheen. Als het niet lief kan, dan iets minder lief.
Als je hem omtrekt ook wel gelijk been en ruimte geven zodat hij ook naar voren kan ;)
Succes ermee!

Sanneeerrd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 09:22

dankjewel, ik ga het vanmiddag wel even uitproberen.

Rian_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:25

ik had ook last van steigeren,
ik was me pony aan het longeren en steeds begon ze te steigeren.
als ik dach tdat ze ging steigeren lied ik haar goed voorwaarts gaan zodat het niet kon.
nu probeerd ze het soms nog maar dan hoef je alleen maar met een boze stem nee te zeggen en ze doet het niet meer!
succes!

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:48

Ik heb er ook eentje. Als ik alleen rijd blijft ze omhoog komen en gemeen bokken er achter aan, en als ik samen met iemand rijd doet ze het niet. Voorwaarst rijden gaat heel moeilijk. Als ze eenmaal loopt, loopt ze super..

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:05

Héél even heel boos worden. Beter een héle harde tik, dan 1000 zachte tikjes.

Zet een boze stem op, geef been. Rreageert hij daar niet op, geef hem dan een héle harde klap op zijn kont. Hij moet vooruit op je been, al staat hij rechtovereind, dan verzint hij maar een manier. :) Even tanden op elkaar, even doorzetten!

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:58

Ik heb ook het probleem gehad dat mijn paard steigerde als ze er geen zin meer in had. (en ondertussen in mijn benen bijten etc)
Ik heb het haar af kunnen leren door er een commando aan te koppelen. Door dat vaak genoeg te herhalen wist ze op gegeven moment dat het alleen mocht als ik het zei en anders niet. Heeft bij mij het allebeste geholpen. (maar wel heel consequent zijn)

Haar er doorheen slaan is iets wat bij die van mij echt niet werkt. Is ze veels te eigenwijs voor.
Hopelijk vind je er een oplossing voor, want prettig is anders als ze dit doen.

vienna2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:06

Toen ik mijn paard kocht steigerde ze ook.
Wij hebben het haar afgeleerd (in 3x rijden) door
iemand met een lange zweep in het midden te laten staan en elke keer als ze stopte er naar voren te drijven met de lange zweep.
En natuurlijk als ze het goed doet haar veel belonen. Ze had al gauw door dat steigeren of verzet niet meer de bedoeling was.
Heb er nu een super paard aan !

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:58

vienna2 schreef:
iemand met een lange zweep in het midden te laten staan en elke keer als ze stopte er naar voren te drijven met de lange zweep.
En natuurlijk als ze het goed doet haar veel belonen. Ze had al gauw door dat steigeren of verzet niet meer de bedoeling was.

Dat hebben we bij mijn paard ook gedaan, ging prima, tot de persoon met de zweep de bak uit ging :Y)

smeerpudzj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:00

ik heb dit probleem ook gehad, ondertussen gelukkig alweer een stuk minder.
maar iedereen zegt altijd voorwaarts houden, omtrekken, vlinke tik geven, oid.
dat hoefde ik echt niet te proberen, ik kreeg mn pony echt niet naar voren, ze plantte haar achterbenen in de grond en hoe harder ik dreef hoe hoger ze steigerde.
en als ik haar een tik geef, precies hetzelfde effect..

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:55

smeerpudzj schreef:
dat hoefde ik echt niet te proberen, ik kreeg mn pony echt niet naar voren, ze plantte haar achterbenen in de grond en hoe harder ik dreef hoe hoger ze steigerde.

En hoe heb jij het opgelost dan?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:59

vienna2 schreef:

ga mee in deze oplossing *D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:06

Mijn paard heeft recent ook enkele malen gesteigerd gewoon omdat ze haar zin niet kreeg, bij m'n verzorgster/bijrijdster kan ze met 1x er al onderuit komen, maar bij mij niet dus doet ze het net zolang als nodig, zelfs met 4 benen indien nodig (eerst vanvoor en dan nog half opzij wegspringen). Op het been reageert ze niet en als je een zweep gebruikt gaat ze bokken. Heb haar van miserie op nummer 6 op rij (toen ik m'n balans terug had) een lap rond haar oren gegeven. voorlopig geen last meer gehad, maar ik ga niet te hard juichen, wie weet wat ze morgen weer verzindt :D

Naast vooruit houden, desnoods met hulp van iemand op de grond en omtrekken als ze toch omhoog gaan staan kan je niks doen. Tenzij professionele hulp inroepen

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:12

Die van mij deed het ook, en nog steeds af en toe..
Maar heb het op een niet zo vriendelijke manier opgelost omdat hij zo idioot was omzichzelf te laten vallen.
Been, omtrekken of een mep op z'n kont werkt allemaal averechts en dan gaat hij alleen maar hoger. Dus heb ik op een gegeven moment m'n zweep omgedraaid, zeg maar bovenhands, en ben met die zweep boven z'n hoofd gaan rijden.
Toen heeft hij 1x gesteigerd en heb ik meteen met de zweep een knal op z'n kop gegeven en toen was het over. Nu probeert hij het nog wel eens maar zodra hij dan weer een tikje (k hoef nu niet meer te meppen) tussen z'n oren voelt houdt hij er gelijk weer mee op voor een tijdje.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:13

Tik een eitje op zen hoofdje, dan denkt ie dat ie bloed..:O
f serieus, dat had ik écht ergens gelezen en het schijnt te helpen, en inderdaad ook goed door werken1

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:28

Niinatjuh schreef:
Tik een eitje op zen hoofdje, dan denkt ie dat ie bloed..:O
f serieus, dat had ik écht ergens gelezen en het schijnt te helpen, en inderdaad ook goed door werken1

Ik heb dat ook wel eens gehoord maar niet echt handig om met een ei in je hand te gaan rijden. Ik heb altijd al genoeg nodig ommezelf zittend te houden als ze omhoog komen en dan ook nog een eitje op het goede moment op de goede plaats kapot slaan...

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 08:02

Vaak kan het ook een rede zijn van steigeren, dat er met de handen word terug gewerkt, als er voorwaarts word gereden, waardoor het paard niet naar voren durft, dat hij dan geblokkeerd word, daardoor maar omhoog gaat, dus handen naar voren, wel beide handen en niet 1 hand iets terug houden.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:21

Ik had ook een paard dat graag stijgerde, maar zoals al gezegd het belangrijkste is dat ze voorwaarts blijven, en je mag best streng zijn vind ik. (Zolang je weet dat het niets lichamelijks is) want stijgeren is heel gevaarlijk voor zowel jou als voor het paard. Dus een klap(je) tussen de oren klinkt wel hard maar het is harder als ze achterover valt.

smeerpudzj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:33

Antoontje schreef:
smeerpudzj schreef:

En hoe heb jij het opgelost dan?

nouja er zit bij deze pony wel een verhaal aanvast.
ze is ermee begonnen door pijn in haar rug van het zadel
dit was voordat ik op haar reed, die mensen die toen op haar reden waren daar heel bang voor
en ze heeft geleerd dat ze als ze steigert haar zin krijgt want dan stapte haar ruiter altijd af en gingen ze naar huis.
ik heb een nieuw zadel voor haar gekocht, dus 1 reden om te steigeren was al weg.
maar ze deed het nogsteeds, omdat ze gewoon heeft geleerd dat ze op die manier haar zin kreeg
dus ik heb het eigenlijk gewoon geneeert, ik hou mijn hulp aan (als ze bijv naar huis wil, blijf ik de andere kant opsturen) maar ga er verder niet op in.
ik doe gewoon net of ik het niet merk.
toen ging voor haar de lol er ook een beetje af, omdat ik volhield, niet bang was en uiteindelijk doorging tot ik mn zin kreeg.
nu is het zo goed als over, af en toe komt ze nog omhoog, maar als ik er fel op reageer (zoals tips hierboven) liggen we snel ondersteboven.
dat hoef ik dus echt niet te proberen.
maar het licht er maar net aan hoe je paard is, en op dingen reageert enz natuurlijk