jong paardje met stellingprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nijland

jong paardje met stellingprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 20:39

hallo,

ik heb sinds kort weer een jong paardje, nu heeft deze met rijden op de rechterhand nogal moeite met de juiste stelling aangeven.
ik vroeg me af of jullie nog tips voor mij hebben.
ik probeer mijn buitentuigel goed te sluiten en met de binnenteugel kneepjes te maken en flink met mijn binnen te drijven om hem om mijn binnenbeen te laten buigen.als hij naar buiten valt geef ik buitenbeen en sluit ik ook de buitenteugel en probeer ik toch kneepjes te blijven geven op de binnenteugel en niet terug te trekken(al valt dat soms niet mee,omdat hij echt naar buiten trekt naar de bakrand toe)
alle tips zijn welkom, linkerhand gaat wel prima

pantuf

Re: jong paardje met stellingprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:40

Ik lees even mee :D

tja_brrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:58

Veel aan zijn horizontale balans werken, veel voltes en slangenvoltes rijden. Wanneer je een wending wilt rijden eerst je gewicht naar binnen, dan een teugelhulp geven, zo zet hij zijn binnen achterbeen onder de massa.

Wanneer zijn balans in orde is zal hij in staat zijn stelling aan te nemen. Ook kan het zijn wanneer hij alleen rechts slecht wil buigen dat je paard (erg) scheef is. Je paard is dan 'linksgebogen' daarvoor verwijs ik je naar http://www.hoefkatrol.com

Probeer trouwens je buitenhand niet te begrenzen wanneer je stelling naar binnen wilt rijden, zo kan je paard onmogelijk inbuigen. Breng je buitenhand naar voren tot hij de juiste stelling naar binnen aanneemt. (Die hulp word naarmate het paard verder opgeleid is steeds kleiner, uiteraard)

Succes!

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 21:04

scheef is hij niet,in stap gaat het ook wel goed,alleen in draf vind hij het erg moeilijk,voltes rijd ik al veel en slangevoltes doe ik nog niet omdat hij nog niet lang zadelmak is en ik het nog te belastend vind.ik heb hem pas vanaf 2 juni en hiervoor heeft hij volgens mij alleen op de hoefslag gelopen,hij vind het nog erg moeilijk om af te wenden en trekt ook nog erg naar buiten.
ik rij nu op de binnen hoefslag en rij veel grote voltes en linksom gaat duidelijk beter, die kant is gewoon makkelijker voor hem

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:07

Lees even mee herken het probleem..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:48

bekijk de uitleg van "tja brrr" maar eens goed, is zeker al een deel van het probleem.
Jij zegt hij is niet scheef, natuurlijk is dit paard scheef anders zou hij zo niet doen, dus aan jou om recht te richten, en dus ook veel oefenen op de moeilijke kant natuurlijk wat nu makelijk is moet je nu niet teveel gaan doen want daar vererger je het probleem eigenlijk mee.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 06:48

nijland schreef:
ik probeer mijn buitentuigel goed te sluiten en met de binnenteugel kneepjes te maken en flink met mijn binnen te drijven om hem om mijn binnenbeen te laten buigen

Om stelling te vragen kan je beter je handen stil houden, je buitenhand op zijn plek houden en met je binnenhand naar voren opzij stelling vragen. dit inplaats van die kneepjes die heel onrustig zijn voor je pony.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:11

Probeer er ook op te letten dat je zelf niet scheef gaat zitten. Je zegt dat hij erg naar buiten trekt, dat doet hij om jouw gewicht op zijn makkelijke kant te krijgen, zo hoeft hij zijn moeilijke kant niet te gebruiken.
Longeer je je dier ook? Zo niet, dan toch eens gaan doen, begin los te werken op zijn goede kant, daarna naar de moeilijke kant. Eerst zonder, later met bijzet teugels. Gebruik dan van die leren met een rubberen ring ertussen, en dan de binnen bijzet iets korter dat de buiten.

Vergelijk het sturen met je teugels met het sturen op de fiets. Als je op de fiets rechtsaf wilt slaan, gaat het stuur aan de rechterkant naar je toe en aan de linkerkant van je af. Wat de ene kant vraagt, moet de andere kant geven. De binnenteugel vraagt stelling en buiging door de teugel van de hals te plaatsen, de buitenteugel geeft de ruimte die er nodig is om de hals de buiging te kunnen laten maken.

daarbij nog dt: Een jong paard dat je nog niet zo lang hebt, heeft echt wel even een maandje nodig om aan te passen aan zijn nieuwe omgeving. Zijn spanningsboog is nog niet zo lang, na 20 minuten geconcentreerd werken is het (geestelijke) kwartje op. Dan zal hij ook niet meer goed oppikken wat je hem wilt leren. Korte stukjes oefenen, liever 5 keer per week 20 minuten dan 3 keer per week een uur...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:26

Jonge paarden hebben altijd balansproblemen. Ze zijn gewoon nog niet sterk genoeg. Niet overvragen en rustig maar vooral eerlijk doorrijden, vooral geen trucjes gaan gebruiken.
Misschien is hij aan het wisselen?

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:28

longeren met bijzet/slof, aan de binnenkant iets strakker zetten en zweepje erbij om hem te laten buigen ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:29

Wel met bijzet, niet met slof, daar krijg je te krullerige paarden van vind ik...

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:32

ja dat wel, maar ik gebruik het zelf ook met longeren, maar dan eigelijk zoals veel mensen touwtjes gebruiken. dus onder aan de singel van, door het bit en aan de onderste ring, en dan niet te strak natuurlijk ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:34

Ik denk dat je op die manier beter een stiek kunt gebruiken, dan voorkom je dat het paard van het bit gaat omdat het er tegenaan stoot. Met een stiek krijg je een verende werking!

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:35

ja, dat is waar, vooral bij een jong paard :)

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 09:08

ik longeer hem met dubbele longe,zet hem liever niet vast,met dubbele longe kan ik hem veel meer laten zakken in zijn ontspannenheid.
idd werken we ongeveer maar 20 min per dag en zelfs om de dag slechts rijden.
vanmiddag komt de dierenarts voor het enten en vraag ik gelijk of hij ook naar zijn gebit wil kijken of hij aan het wisselen is of haken heeft

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:01

Heel goed, de dubbele longe. Hier kun je goed contact met de mond blijven houden. Blijf voldoende stelling en buiging met de binnenlonge vragen, en dan komt het vanzelf goed. Oefening baart kunst!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:04

kleinvosje schreef:
Ik denk dat je op die manier beter een stiek kunt gebruiken, dan voorkom je dat het paard van het bit gaat omdat het er tegenaan stoot. Met een stiek krijg je een verende werking!

daar gaan ze helemaal fijn tegenin trekken, ik vind een elastiek echt een onding.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:11

Idd richting rechtrichten werken en je ook niet druk maken. Dit is wss gewoon balans en slapte en dat is logisch.

Wat ik zou doen is, gelijke druk op beide teugels en mooi tussen je benen houden. en dan vervolgens laten aantrekken vanuit die achterhand naar voren. Leer hem te stuwen.
Verder puntgericht rijden. dus een Cirkel heeft 4 punten, dus rijdt die 4 punten, ipv al met buiging te beginnen, dat komt later vanzelf wel.

Hulpteugels zou ik onder de man niet gebruiken, het is geen onwil van het dier. Hij is enkel jong, dus moet je het gewoon slim aanpakken. ADB manier is niet mijn ding, maar theorie erachter klopt wel, dus best eens goed raadplegen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:12

Ik heb het ook niet over hulpteugels onder de man, maar aan de longe ;-)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:16

sorry kleinvosje, verkeerd gelezen had enkel quote gezien.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:17

Geeft niet, daarom zeg ik het nog een keer hihi!

tja_brrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:43

Zaina schreef:
nijland schreef:
ik probeer mijn buitentuigel goed te sluiten en met de binnenteugel kneepjes te maken en flink met mijn binnen te drijven om hem om mijn binnenbeen te laten buigen

Om stelling te vragen kan je beter je handen stil houden, je buitenhand op zijn plek houden en met je binnenhand naar voren opzij stelling vragen. dit inplaats van die kneepjes die heel onrustig zijn voor je pony.

Hoe kan je paard zijn hoofd naar binnen brengen wanneer je de buiten teugel vasthoud? Probeer eens niets te doen met de binnen teugel en de buiten teugel naar voren brengen (geven) Je zult zien dat je pony dan meteen stelling aanneemt, probeer het maar eens ;)

tja_brrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:53

ruth91 schreef:
longeren met bijzet/slof, aan de binnenkant iets strakker zetten en zweepje erbij om hem te laten buigen ;)

Waarom bijzet? Alsjeblieft niet doen! Zeker niet met een jong dier. Longeer haar aan een halstertje, drijf haar goed voorwaarts, dan wacht je tot ze nageeft, doet ze dit niet (geef haar even de tijd) drijf je haar weer voorwaarts. Wanneer ze uiteindelijk nageefelijk is en haar hoofd ongeveer tot aan haar knieën brengt (nageefelijk vanuit de schoft) dan drijf je haar weer voorwaarts (denk aan voorwaarts neerwaarts) wanneer je haar na het nageven weer voorwaarts drijft zal je merken dat ze steeds meer de mogelijkheid krijgt om van achter onder te treden. (dit werkt bij alle paarden, ook jonge dieren)

Wanneer ze dan goed ontspannen is en haar spieren warm kan je eventueel een hoofdstel in doen en een longeersingel om voor de stelling, dan breng je de longeerlijn door het bit naar de singel (die lijn moet horizontaal zijn) Wanneer je haar dan laat lopen vraag je wat stelling en drijft haar voorwaarts je zult zien dat ze dan met haar gehele lichaam inbuigt, wanneer ze hierop nageeft laat je de longeerlijn 'los' (anders blijf je haar storen aangezien je geen aanleuning bij deze verbinding (van het bit naar longeersingel) mag hebben. Je zult zien dat ze sneller en veel gemakkelijker kan inbuigen dan welk 'dwangmiddel' dan ook ;)

Succes!

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 05:14

dierenarts is gisteren geweest voor het enten en heeft ook gelijk even naar het gebit gekeken.
zijn wolfstandjes komen bijna door.zitten heel dicht onder het tandvlees,dus hij kan daar ook wat last van hebben

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:11

Lees de site van paarden begrijpen eens door, is een mooie manier om je paard stelling en buiging te leren, voor jezelf is het ook heel belangrijk dat je weet waarom je stelling en buiging vraagt en wat het doet in het lichaam van het paard, als je bewuster word met waar je mee bezig ben kun je het ook makkelijker het paard aanleren.