Paard net onder zadel maar niet voorwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tja_brrr

Paard net onder zadel maar niet voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 19:51

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een paard gekregen om door te rijden, paard is zadelmak en braaf ... en niet vooruit te branden! :Z

Ik heb zelf al bedacht dat ik dit ga oplossen met de longe alleen één probleem... ook aan de longe is ze niet voorwaarts. Ook is ze erg dominant en slaat naar de zweep (gaat hierop ook niet voorwaarts). Iemand tips?

(...nog even een toevoeging... ik heb haar zelf niet beleerd, er is mij alleen gevraagd haar door te rijden)

ruth91

Re: Paard net onder zadel maar niet voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:54

wat een grote fout bij het beleren dan! als er iets belangrijk is tijdens het inrijden, zowieso in het rijden van jonge paarden, is het VOORWAARTS :P als ze raar gaan lopen doen, altijd voorwaarts oplossen!

wat ik denk ik zou doen is tijdens het rijden hel veel overgangen rijden. vanuit draf naar stap, miss 2 passen en meteen weer draf ;) dit goed oefenen en herhalen en hopelijk gaat ze t dan een beetje snappen, succes ;)

tja_brrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 20:51

Ja inderdaad, heb ik geprobeerd (zonder succes) hahaha

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:09

Je zou bijna gaan afvragen hoe het zadelmak maken is gedaan, maar hoe is het met haar voer? Kan het zijn dat ze gewoon geen energie genoeg heeft? M.b.t. het slaan naar de zweep met longeren: kan het zijn dat ze dit doet omdat ze er bang van is? Wat misschien kan helpen met het longeren: een klein blikje met wat grint o.i.d. en daar zachtjes mee schudden of anders iemand langs de kant dit laten doen, wil ook nog wel 's helpen... gaat ze daarvan sneller lopen, meteen goed belonen en aanmoedigen..

tja_brrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 21:31

Ja dat is inderdaad een goed idee alleen ben ik bang dat als ik in de ring aankom een iemand ritselt met bijvoorbeeld een plastic zakje dat ze dan aan de hol gaat. Maar ik kan vast wel iets bedenken wat een geluid geeft dat ze niet zo vaak zal tegenkomen ;)

Voor wat betreft haar voer klopt helemaal hoor, haar dikke darm is (door gebrek aan structuur) leeg. Ze staat op vlas, wat betekend dat ze haar tekort aan structuur niet kan compenseren door een hapje stro te nemen. Het kuil (wat daar weinig structuur bevat) word daardoor verteerd in de dunne darm waardoor deze overbelast raakt en de voedingstoffen uit het krachtvoer niet goed kan opnemen. (Waar in later stadium ook andere organen aan kapot gaan) Dit moet ik de eigenaar alleen nog zien uit te leggen ;) (een manege houder die zijn geld liever in de pocket houd...)

Maar dat komt wel goed, al kan ze daardoor best wel gewoon lopen, maar het is inderdaad iets waar ik nog verandering in ga brengen...

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:35

Het komt heel vaak voor als paarden net ingereden zijn dat ze wat traag worden omdat ze niet in evenwicht zijn. Zorg dat het paard netjes aan de hulpen is als ie enkel aan de longe is (dus met stem en zweep) en blijf dit herhalen met de ruiter erop.

tja_brrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 22:00

Ja ik snap je gedachte maar het viel mij op dat ze weinig moeite had met haar (verticale) balans maar het zou kunnen inderdaad.

Die longe houden we er zowieso voorlopig in, eerst maar eens op de grond beginnen :p

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:06

volgens mij kunnen paarden ook heel introvert reageren, ook met beleren, dat ze zich wat afsluiten voor hun omgeving en impuls.
Mijn merrie is op onbekend terein minder goed voorwaarts omdat ze wat in zichzelf keert dan. Ik ga vaak op stap dus.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:40

Naar mijn mening is er het één en het ander overgeslagen bij het beleren van het paard, ik zou persoonlijk de basis nog eens overlopen, grondwerk als allereerste, desensibiliseren, een beetje schriktraining, en uiteraard longewerk en dit dan ook vlot en goed vooruit, maar ook laten stoppen op de eerste vraag, achterwaarts en ook wijken voor druk.
Hoeven geven e.d.
Dan pas onder het zadel wanneer deze dingen redelijk goed beginnen te gaan.
zoals het nu is lijkt het een soort tijdbom, die kan alle momenten ontploffen en dan weet je niet waar je eindigt.

tja_brrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 06:36

Ja ik denk ook dat ze niet correct beleerd is, althans, dat ze er op zijn gaan zitten en haar als 'zadelmak' bevonden hebben.

Eefje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 06:38

Hoe oud is ze?

Heb een paard aangereden die eigelijk vanaf het begin af aan ook niet vooruit te branden was, en eigeljk nu pas wil gaan lopen. Heeft een jaar geduurt. Dit paard is zoveel gegroeit dat het lijkt alsof ze er de energie er gewoon niet voor had.

tja_brrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 06:40

Ze is 4 jaar en goed volgroeid, echter totaal onbespierd want ook in het land doet ze geen stap te ver.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:25

Los van het feit of ze wel of niet goed beleerd is, heb je ook nog dat het ene paard van nature sneller is dan het andere paard. Misschien is de aard van dit beestje gewoon niet zo vlot.

Wat ook kan is dat het dier wel voorwaarts genoeg is, maar dat het niet zo voelt, gewoon omdat het dier ruime gangen heeft. Dit is natuurlijk op deze manier niet te beoordelen.

Een andere oplossing weet ik verder ook niet...

Eefje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:03

Je ziet het wel meer. De jonge paarden die er niet gelijk zin in hebben. Aandacht en wat liefde kan een hoop schelen.

En probeer als je rijd, niet 10 rondjes saai te draven. Ga regelmatig stappen en laat hem op adem komen. Veel afwisseling maar niet zo dat je hem uitput.

Succes.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:03

Neem haar ook een keer mee naar buiten, kijken of ze dan hetzelfde is. In het bos of op het strand kun je ook heel goed trainen!

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:07

Lekker naar het bos gaan! Jonge paarden moeten lekker rechtuit kunnen lopen, daar worden ze sterker van, ontwikkelen hun evenwicht en ze hebben er plezier in. Je zal zien dat ze dan vanzelf meer voorwaarts wordt. Het rijden moet voor het paard ook leuk zijn en blijven!!

tja_brrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 16:40

Ik snap jullie reacties alleen buiten het rijden / longeren om is ze ook liever lui dan moe, ik kan haar niet eens 2 rondjes in draf houden onder zadel laat staan de galop.

Buiten rijden gaan we ook zeker doen ik zou vandaag al gaan omdat ik wist dat ze al niet zo vlot was maar ze heeft totaal geen looplust.

Dus degene die tips hebben om meer looplust te creëren zijn welkom!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:51

Ik vrees het ergste voor je, als ze nu al zo heel weinig wil, dan zou ze wel eens zeer flegamtiek kunnen zijn, en daar doe je niet veel aan...

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:02

Ik heb ook een 3 jarige die liever lui is dan moe , maar het werkt bj mij goed om veel figuren en overgangen te rijden. Dan is hij naar 10 minuten vlotter aan het been en zijn tempo gaat wat harder. Buiten loopt hij wel vlot .

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:49

Goede tips waar je veel aan hebt, en zou zeker met de eigenaar babbelen omtrent het voer, bij mij staan ze ook op vlas, maar hebben wel mooi grof hooi of voordroogkuil, en kunnen ze het land op. Lukt het om het qua voer goed te krijgen, zal ze in elk geval een verandering moeten laten zien...

tja_brrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 20:33

Ja dat voer dat komt wel goed. Al is voordroogkuil trouwens niet altijd even structuurrijk zo zie je maar bij deze merrie (krijgt ook voordroogkuil) Maar goed, dat voer dat komt goed.

Ik heb haar vandaag wat getoiletteerd en veel contact gemaakt, was erg braaf maar mij viel wel meteen het probleem op; ze wijkt niet voor druk en gaat daar juist tegenin. Ik heb dus veel geoefend met wijken voor druk en dat respecteerde ze en begon mij uiteindelijk als leider te zien.

Ik weet zeker dat dit ook meespeelt dat ze hierdoor niet voorwaarts wil gaan dus voor nu is mijn probleem opgelost!

Bedankt voor alle reacties :)