Naomie (Zeoliet) @ work M2-Z1)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elodie1

Naomie (Zeoliet) @ work M2-Z1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 18:49

Hallo bokkers,

Hier een topic van mij en Naomie.

Naomie is een 14 jarige keur merrie uit de hengst Zeoliet. Ik heb Naomie nu iets langer als 3 jaar.

we zijn begonnen in de B dressuur en hoeven nu nog 1wp voor het Z. Hier ben ik dus voor aan het oefenen.

Ik wil nog niet gelijk over naar het Z omdat er nog het een en ander verbetert moet worden. Dit was de 3 x met stang & trens, hier rijd ik liever alleen tijdens mijn les mee (1e en 2e keer wel gedaan) Alleen nu zonder les omdat ik graag foto's wilde hebben.

Moelijke punten:

-Naomie houd van een hoog tempo en is erg drammerig, ik vind het moeilijk om haar niet te hard te laten lopen. Ik moet proberen haar voor te wezen met een kleine hulp maar vaak ben ik toch net wat te laat en loopt ze door een kleine hulp heen.

-Vaak komt ze hierdoor ook te diep en op de voorhand.

-Naomie heeft nogal een doorgezakte rug (al van jongs af aan terweil ze pas op haar 5de is ingereden)

haar bouw werkt dus nog wel eens tegen.

Niet alleen Naoom heeft der moeilijke punten :D ik ook:

Mijn houding is 1 en al drama, mijn schouders moeten naar achteren.. maar dit houd ik niet langer dan een tel vol hhaha

Ook hangt mijn linker schouder lager dan mijn rechter, niet alleen op het paard maar met alles wat ik doe. Ik heb hiervoor ook physio, het helpt alleen niet. Dan hebben we nog mijn rechter hand die zijn eigen leven lijd.

Tijdens het appuyeren houd ik op beide handen men binnenhand vast, mischien omdat de oefening nog niet helmaal bevestigd is??

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pandour4evuh

Re: Naomie (Zeoliet) @ work M2-Z1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:55

wat een prachtig paard.
Ik wil even zeggen dat je best met s en t alleen kan gaan trainen want je doet het goed.
Alleen kan je inderdaad af en toe wat rechter op gaan zitten.
En je bent af en toe wat streng in de hand

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:55

mooi dier

wel vind ik dat je behoorlijk " krom" zit,niet alleen een probleem in de schouders maar zeker ook in de onderrug
tevens is het stanggebruik iets " te" en houd je je binnenhand vaak vast

waarom train je liever niet door met een trens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:57

Zo'n mooi paard, daar mag je wel wat trotser op zitten hoor!
Schouders naar achteren, je rug een beetje naar voren duwen (weet niet hoe ik dat uit moet leggen). Je hebt een erg mooi paard :j

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:59

Wow!

Ik vind het er echt gaaf uitzien, zeker de galop.
Knap paard, mooi beenwerk!
Ik kan je geen advies geven, rij zelf pas L.
1 ding wat me opvalt is dat je met je oefeningen (foto 7 en 12) je handen wel erg hoog hebt. Op foto 7 zijn je iets lager als de bovenkant van de hals. En laat zien dat je een vrouw bent dus rug recht, schouders naar achter, borst vooruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:01

Jullie zijn een mooie combinatie zeg :j
Wat betreft het rechtop zitten. Ik doe het ook, en bij mij helpt het om niet te proberen mijn schouders naar achteren te doen, maar juist mijn borst naar voren.
Dan gebruik je je spieren net iets anders en is het makkelijker vol te houden.

Nousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:03

Gaaf dier heb je!!

Maar je mag inderdaad wel wat trotser gaan zitten met zon mooi dier onder je kont ;)! Ik heb vooral veel veel veel zonder beugels gereden, zat binnen no time recht.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:04

Leuke combinatie. :) En wat een prachtig paard. :~
Commentaar kan ik je niet echt geven, dit is ver boven mijn niveau. :o
Hoewel jij aangeeft dat je jezelf krom vind zitten, vind ik het best wel meevallen. Heb veel erger gezien. Maar kritisch naar jezelf kijken is natuurlijk prima! +:)+

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:12

Je hebt je paard mooi voor elkaar ben ik van mening :)

Je houding is idd zonde, rechtop zitten !!!

Je paard loopt ondanks dat je zegt dat ie een holle rug heeft, toch aardig over de rug hoor.

Hij mag alleen zijn bekken nog wat meer gaan kantelen, zodat ie achter wat meer gaat dragen.

Bij het wegrijden, niet gaan jagen :
http://lh4.ggpht.com/_baA2zR6bIuE/SjaW1b8Aj2I/AAAAAAAAJzc/nr_g--2TJ7I/s576/IMGP5947.JPG
Hier jaag je hem over zijn tempo, gaat ie stuwen met de achterhand, drukt ie de rug weg en gaat dus de gehele draagkracht verloren ;)

Stanggebruik mag idd wat minder, maar zoals je zelf al zegt doe je normaal alleen lessen met stang&trens, dus dat komt vast wel goed.

Leuke combinatie om naar te kijken in elk geval!
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 16-06-09 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link veranderd

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:30

Leuke combinatie zeg. Ik zou nog een aandachtspunt willen toevoegen aan hetgeen reeds gezegd is. Je paard heeft nogal eens haar mond open. Dat zou erop kunnen duiden dat hij spanning heeft. Zo op de foto's te zien zou dat kunnen dat hij teveel op je hand loopt. Ik zou hem juist niet te hoog in het temo laten lopen, want volgens mij moet jou paard vooral leren niet alleen over de rug te lopen zoals velen dat zeggen, maar door haar rug, oftewel door haar lijf. Dus niet te hoog tempo rijden en erg actief rijden, zodata zij leert zijn rug te gebruiken. Als je in een rustiger tempo erop let erg actief te blijven rijden, kan je paard niet anders dan gaan dragen ipv stuwen. Je zult dan in ieder er voor moeten zorgen dat zij van je hand af blijft en dat jezelf dus sneller je hand ontspant zodat jullie niet aan elkaar blijven hangen als je begrijpt wat ik bedoel.
Succes ermee. ;)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:39

jullie zijn heel goed op weg, erg leuke combi!
je punten weet je zelf eigenlijk ook al. wat betreft het krom zitten, wat zou er gebeuren als je je beugels nog een gaatje langer doet? ik weet dat je nu ook al lang zit (en normaal gesproken lang genoeg) maar je zit ook heel erg op je kont. als je wat meer op je kruis (klinkt pijnlijker dan het is ;)) gaat zitten komt je bovenlijf ook een stukje naar voren/omhoog. ik ken wel een aantal mensen waarbij dit geholpen heeft (waaronder mijzelf ;))
heb je ook zitles trouwens?

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:50

Qua houding zou je je bekken wat meer voorover moeten kantelen (alleen vanuit je bekken) dit is heel moeilijk en heeft ook met je lichaamsbouw te maken oa, maar jouw fysio zal je daar vast mee kunnen helpen. Het lastige hiervan is wel dat je qua balans weer opnieuw moet 'zoeken' naar het juiste evenwicht, maar het zit er wel meteen chique uit. Verder een erg mooi plaatje jullie twee! Succes!!

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:35

hee leo

wat ziet naomie er goed uit zeg :D die kont en nek.

je moet echt meer achterover zitten, je hebt nu meer een luiestoelzit, maar die heb je altijd al gehad ;)en je handen zijn soms wel streng. verder heeft naomie een mooi ondertredent achterbeen in galop, het viel me ook op dat ze soms d'r mond niet dicht heeft.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:14

Je kantelt nu inderdaad je bekken te ver achterover, als je van daaruit rechter gaat zitten kun je ook het bovenste deel van je rug daar recht boven plaatsen. Ga je je fixeren op je schouders naar achteren doen, dan trek je je rug hol, terwijl je bekken nog steeds niet in de juiste stand komt. Op dit moment compenseer je je rug door op de momenten dat je terug rijdt je hoofd in je nek te leggen. Daarmee zet je je nek als het ware op slot en kan je niet goed meebewegen.

vur schreef:
Je zult dan in ieder er voor moeten zorgen dat zij van je hand af blijft en dat jezelf dus sneller je hand ontspant zodat jullie niet aan elkaar blijven hangen als je begrijpt wat ik bedoel.
Succes ermee. ;)

Vur heeft hier gelijk in, ik wil er nog op aanvullen dat dit waarschijnlijk een stuk makkelijker wordt als je onafhankelijker en rechter kunt zitten. Door je bovenlijf stabiel te maken kan je je armen los laten en je handen onafhankelijk gebruiken. Bij een korte ophouding ga je dan niet achterover aan de teugel hangen, maar kan je zonder terug te werken alleen kort "weerstand" bieden tegen wat je van achteruit aan impuls opwekt.

Zitten op een paard is eigenlijk meer de houding van staan. Probeer maar eens uit, liggend op de grond of zittend op zo'n grote fitnessbal waar voor jou de uiterste standen zitten in je bekken helemaal voorover en helemaal achterover kantelen (je rug helemaal hol en helemaal bol maken) Op die manier wordt je je meestal meer bewust van de stand van je bekken, en de invloed die dat op de houding van je rug heeft.

Stabiliteit in het zadel haal je uit je bovenlichaam. Als dat verbeterd is het probleem van handen/benen die een eigen leven leiden vaak ook al grotendeels opgelost. Je fysiotherapeut kan je heel goed helpen met ontwikkelen van meer rompstabiliteit, al kan niet elke fysio even goed de vertaalslag naar het paardrijden maken.

Ik vraag me ook af of de grote wrongen aan je zadel je niet teveel in een stoelzit duwen, maar dat zou je eens uit moeten proberen. (Kan er al heel anders uitzien als je beter gaat zitten)

Veel succes, en goed oefenen bij de fysio!

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 22:27

Iedereen bedankt voor de reacties! Dit zijn ook echt dingen waar ik wat aan heb! Sommige heb ik ook even een pbtje gestuurd :P

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:48

Wat ziet ze er goed uit :wow: . Herken haar helemaal niet meer :+ , dikker, veel gespierder, vooral die nek is echt flink gegroeid en niet meer die kin op haar borst!

Jullie zijn echt vooruit gegaan, op je houding na dan, laatste keer dat ik foto's zag vond ik die beter en nu ineens weer een stuk slechter. Kun je via de fysio geen verwijzing krijgen naar van die speciale therapie om je houding weer recht te krijgen? Als je ook naast je paard zo scheef bent ga je niet lang mee :+ .

Stangteugel had ik liever wat losser gezien als je er nog niet zo veel mee hebt gereden, maar voor de eerste keer zonder les zeker niet verkeerd.

Erg leuk iig om te zien hoe het nu gaat :D .

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 07:29

tassie schreef:
je moet echt meer achterover zitten, je hebt nu meer een luiestoelzit

dit klopt niet he, als je al een luiestoelzit hebt, moet je juist niet achterover gaan zitten, dan ga je hangen..
het lichaam moet omhoog, niet naar achteren. wanneer je je lang maakt (en je bovenlichaam dus een stukje omhoog komt) ga je vanzelf een rechtere rug maken, en zit je dus netter rechtop.
TS zít ook niet echt naar voren, maar hángt met de schouders naar voren. daar zit een verschil in. achterover zitten doe je meer met je onderlichaam/onderrug, en het bovenlichaam/borst-schouders-bovenrug moet gecorrigeerd, niet het onderlichaam/onderrug...

Solololly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:09

Wauw!!! mooi paard hoor :9 Zoals je zelf al zei moet je letten op je schouders en je zit nogal onderuit gezakt. Probeer eerst gewoon rechtop te gaan zitten zonder je schouders en probeer zo langzaam verder. Succes ;)

paardpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:21

Ik heb ook het idee dat je iets te ver achter in het zadel zit.
Zou dit inderdaad ook deels met de kniewrongen te maken kunnen hebben? Want die zien er vrij massief uit moet ik zeggen.. Misschien als je je beugels een gaatje langer maakt dat het al scheelt..
Verder vind ik inderdaad dat je hem leuk rijdt hoor :) Ik doe het je niet na ;)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:00

Prachtig paard en combi!
Je hebt je paard erg mooi voorelkaar, vind ik, let wel op in je appuyement dat je niet tegen gaat hangen, maar meezit in de richting die je opgaat.
Heb je een Titan erop liggen? Die zitten lekker he? :D

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:50

Wat een mooi paard heb je zeg!
Rijtechnisch commentaar is al genoeg gegeven hierboven maar wat mij opviel, ligt je zadel niet te ver naar voren?
Vond het met name op foto 3 en 10 lijken alsof je haast in zn nek zit..
Voor je paard niet fijn maar zelf kun je dan ook niet helemaal fijn zitten.
Je kunt dit vrij makkelijk nagaan door de punt van het schouderblad te voelen (stukje achter de schoft en naar onder) en daarna t voorbeen op te tillen, dan kantelt het schouderblad iets (zoals je paard normaal ook doet in draf/galop) en achter dat punt moet je zadel eigenlijk liggen..
Lijkt in het begin heel ver naar achter, en het zit ook even raar (ook voor eht paard, die kan nu voor veel ruimer gaan bewegen) maar uiteindelijk is het wel beter.
De singel komt dan ook een stuk verder naar achter te liggen want die ligt nu zowat direct achter het voorbeen vanaf de foto's te zien.

xSoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:01

Hee Lee,

Idd je houding kan beter maarja daar ben je druk mee bezig !
Naomie is veel beter gaan lopen dan eerst ze maak de oefening ook nu netjes af !

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 21:41

Bedankt voor jullie reacties :D sommige van jullie heb ik weer een pb gestuurd ;)

Piaffe123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:42

Leuke foto's
Alleen je houding is wel eeuwig zonde, maakt het plaatje wel minder mooi.
Probeer je schouders meer naar achter te brengen :)

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:53

Mooie combi vormen jullie.
Ik wil nog even ingaan op het zadel.
Je hebt nu een zadel met het dieptepunt wat achter in het zadel. Als je een zadel hebt met het dieptepunt iets meer naar voren, helpt dit jou om makelijker rechtop en lang te gaan zitten.
Het zadel lijkt ook wat te groot voor jou.
Het zadel lijkt idd op de schouder van je paard te liggen. Alleen als je deze op de juiste plek legt, komt het zadel wss weer teveel op de lendenpartij van je paard te liggen, maar dat kan ik vanaf een foto niet zo goed beoordelen.
(mag ik vragen wat voor merk zadel je hebt? Heb ik nog nooit gezien namelijk)