Tristan @ dressuurwork, klaar voor L1?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Corianne_

Tristan @ dressuurwork, klaar voor L1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 16:05

Hey :wave:

Ik rij Tristan nu ruim 2 jaar, we zijn inmiddels wedstrijden gestart en hebben 8 winstpunten in de B. Op het moment zijn we bezig met oefenen voor de L1. Het wijken gaat redelijk, maar hij neemt niet altijd zijn achterhand goed mee. Verder rijden we veel overgangen. Hij ziet nog vaak spoken, ook op wedstrijd. Dus we zijn veel bezig met ontspanning en de aandacht erbij houden.
Tristan is nu 9 jaar, en vader is Farrington.

Afbeelding

Warmstappen, beetje ruimte geven

Afbeelding

Draf

Afbeelding

Draf

Afbeelding

Galop rechts

Afbeelding

Galop links

Afbeelding

Halsstrekken

Afbeelding

Wijken rechts

Afbeelding

Wijken rechts

En als je hier toch bent, laat je dan ook een berichtje achter? :evaw:

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:14

Ziet er goed uit!

Hakken mogen wat meer uitgedruk worden naar mijn idee!
En je handen zijn op elke foto ergens anders!

Ik denk dat jullie er echt klaar voor zijn! *\o/*

GirlyMelis

Re: Tristan @ dressuurwork, klaar voor L1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:17

Probeer de buitenschouder wat meer te begrenzen dan moet hij zijn achterhand wel meenemen, als het wijken goed bevestigd is zou ik gewoon lekker L gaan starten :D!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:18

Hee Corianne! Is dat even leuk, dat ik jou hier tegen kom!

Ik zou 'm voor de L1, maar ook voor de B graag zien met véél meer impuls. Hij komt op de foto erg traag over, hij hoeft niet per se voorwaatser (weet niet hoe snel hij is) maar hij moet wel meer impuls hebben.
Ik denk dat dat je grootste struikelblok zal zijn, als je naar de L1 gaat.

Voor het wijken moet je de buitenschouder meer begrenzen.. :)

Daarnaast komt hij vrij stug over in zijn rijden, zou 'm een stuk losser maken in het lichaam. Lekker veel voltes, bochtjes, heel spelenderwijs rijden.

Start je donderdag ook in Tolbert? Dan schrijf ik namelijk.. ;)

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:11

Ziet er leuk uit! Heb je geen last van je rug na het rijden? Het ziet er namelijk uit alsof je jezelf stevigheid geeft door je rug hol te houden en daar vast te zetten.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:11

Hoe groot is ie :oo?
Probeer iets minder streng te zijn met de binnenhand tijdens het wijken. :) Succes verder nog.

Corianne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 17:58

Bedankt voor alle tips! Ik zal er zeker wat proberen mee te doen.

Janine, ik doe niet mee in Tolbert ;)

Babje_84: ik heb inderdaad last van mijn rug na het rijden :j Maar ik kan er niets aan doen dat ik me zo vast zet op de een of andere manier..

& Wake_up: hij is ongeveer 1.80 O:)

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:02

Bij het wijken voor je loinker been kun je je beiden handen wat naar links zetten, zodat je de voorhand weer terug voor de achterhand plaatst. Je rijden ziet er lekker ontspannen uit en je paard loopt leuk. Ik zou het L1 zeker proberen!

Edit: Probeer je rug recht te houden :)

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:49

Corianne als je 'slappe' spieren hebt aan je romp ga je op een andere manier houvast zoeken, en dat doe jij door je rug op dat holle punt te laten hangen. Dat zorgt ervoor dat je minder goed mee kunt komen met de bewegingen van je paard en dat zorgt er weer voor dat je paard minder soepel gaat bewegen... Het doen van buik- en rugspieroefeningen is een goed middel om ervoor te zorgen dat je op je paard je rug beter kunt rechten. Buikspieroefeningen kun je doen door sit-ups, rugspieroefeningen kan door op je buik te gaan liggen en dan eerst je linker arm en rechter been gelijktijdig op te tillen en een paar seconden vast te houden, weer neer te leggen en vervolgens het zelfde te doen met de 'andere diagonaal' :)

Ik heb precies het zelfde probleem :=

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:15

Ik vind het er netjes uitzien Cor :j
Bij het wijken zoals eerder gezegt de buitenschouder begrenzen, je ziet nu dat je te veel inwerkt met je binnenhand.
Ik vond het altijd heel krom om dan je buiten teugel te gebruiken, maar je voelt dan wel dat hij een stuk beter schaart, niet alleen maar een schuine lijn loopt :)
En hij zou voor het net nog iets losser mogen in zijn lijf, dus lekker slangevoltes, 8jes.

Voor de rest lekker zo door blijven rijden, ziet er goed uit, niet geforceerd :) Jullie komen er wel :j

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:26

Ik heb er geen verstand van, maar ik vind dat je paard mooi loopt hoor alleen er kan wel een paar kleine dingetjes aan je houding veranderd worden zoals:
- handen rechtop (duim als hoogste punt)
- handen op dezelfde plek houden.
- rucht heb je soms hol, probeer die recht te houden.
- En probeer voor je uit te kijken, je paard houdt echt z'n mooie koppie wel hoor ;)

Denise26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:58

Allereerst leuk paard.
Wel zijn er een aantal punten waar je nog op zou kunnen letten:
- Je houding komt wat geforceerd over en let erop dat je vooruit blijft kijken
- Het paard mag iets meer bij elkaar gereden worden, door veel overgangen te rijden kun je dit trainen
- Pas op dat je handen op de plek blijven bij het wijken.

Veel succes met het trainen!

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:05

Voor het wijken moet je inderdaad de buitenschouder meer begrenzen, maar je trekt 'm nu met je binnenhand in de stelling, hij kantelt en kan zo makkelijker over de buitenschouder weglopen. Dus wees losser in je binnenhand, laag houden. Verder werk je hem wat tegen door scheef te gaan zitten, je knikt in je heup en hangt naar binnen ter compensatie. Dus binnenbeen lang, niet optrekken om hem opzij te drukken. Het helpt vaak om je binnenbeen niet té ver terug te leggen.
Wijk kleine stukjes, valt ie over de buitenschouder dan rijd je hem gelijk weer recht naar voren, dan moet je die buitenschouder wel begrenzen.

Denk verder aan je houding, mooi los blijven, en tenen naar binnen. Ik denk dat het scheelt als ie wat vlugger wordt, het oogt een beetje traag. Dus lekker doorgaan met overgangen rijden en hem sneller aan je been maken, kan je ook makkelijker zitten, omdat je minder hoeft te doen.
Verder voor je uit kijken en op je kont zitten in de galop. :)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:39

Babje_84 schreef:
Corianne als je 'slappe' spieren hebt aan je romp ga je op een andere manier houvast zoeken, en dat doe jij door je rug op dat holle punt te laten hangen. Dat zorgt ervoor dat je minder goed mee kunt komen met de bewegingen van je paard en dat zorgt er weer voor dat je paard minder soepel gaat bewegen...

Je maakt je rug inderdaad wel erg hol als je aan het rijden bent, al heb je daar van nature misschien wel wat aanleg voor. Je kantelt nu je bekken teveel naar voren. Dat je pijn in je lichaam hebt na het rijden is erg vervelend en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Door de houding van je bekken/rug kan je niet makkelijk meeveren met de beweging van je paard, en moeten met name de spieren in je nek die klappen opvangen. Je gaat je stabiel maken door je rug vast te zetten, terwijl je je balans juist uit je buikspieren moet halen zodat je onderrug los mee kan veren.

Op commando ontspannen is heel moeilijk, ik roep nog wel eens tegen ruiters dat ze zich in moeten beelden dat ze op een Harley Davidson zitten. Als je dan eenmaal ontspannen kunt zitten kun je gaan leren hoe je wel op de juiste manier moet aanspannen om goed te zitten.

Een goede oefening is om naast je paard te doen is om eens op zo'n grote fitnessbal of evt een skippybal te gaan zitten (je kunt het ook liggend op de grond doen bij gebrek aan een bal) en je bekken zo ver mogelijk naar voren en naar achteren te kantelen (je rug hol en bol maken) De eerste keer haal je dat uit de rest van je lichaam (benen en rug), de tweede keer probeer je de beweging kleiner te maken door je bekken met je buikspieren te bewegen. De spieren die je dan voelt zijn dezelfde spieren die je voor een groot deel de stabiliteit geven in het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:35

* Valt me mee dat niemand zegt dat je scheef zit }>
Hihi. Maar het is op de foto's ook niet heel erg te zien..

Ziet er goed uit hoor !
Wat Janine zei over de impuls vind ik nu één van de minst belangrijke dingen wat jullie moeten verbeteren :) Hij loopt lekker.

Verbeterpunten zijn je eigen zit en nog wat harder doortrainen op het wijken en de overgangen. Maar dat weet je zelf wel :) Ik kom snel wel weer een keertje mee! :D

Corianne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 09:36

Ik werk ook heel hard aan het scheef zitten Tamar O:)
Het gaat al veel beter! Je moet inderdaad maar snel weer eens mee!

Bedankt voor alle reacties tot nu toe,
en ik ga zeker wat doen met de oefeningen voor me buik- en rugspieren, en die bekkenoefeningen! :j

Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:57

Echt mooie foto's meid! Je gaat zeker goed vooruit!
Ben benieuwd hoe het zaterdag gaat! :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:00

Bij het wijken werk je met je binnenhand naar je toe en omhoog, probeer daar aan te werken.
Verder ziet het er lekker ontspannen uit! Hij lijkt een beetje op mijn paardje :P

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:20

Hihi, het ziet er redelijk L1 klaar uit, maar dat is bij mij ook zo :P Alleen probeer het allemaal maar is in een proefje te stoppen, hihi ookal zijn het nog niet de moeilijkste oefeningen, dat is nog niet zo makkelijk :D Lukt dat :D Dan zou ik lekker over gaan hoor :D Ziet er goed uit :D

Probeer netjes recht te blijven zitten :D Breng af en toe je schouder dan even omhoog :D

rode_tomaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:39

Hee Zusje!
Ziet er goed uit!
Je hebt ook zo'n knap paard! :~
Veel suc6 zaterdag! Wel jammer dat ik er dan niet ben.