Goede oefeningen om de achterhand te activeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

Goede oefeningen om de achterhand te activeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 14:29

Mijn pony is op de voorhand gebouwd en verkiest die dan ook graag om haar hele gewicht op te gooien en in mijn handen te gaan hangen.

Iedere week hebben we les en uiteraard zijn we vooral hiermee bezig. Ze moet meer van achter uit gaan lopen, haar kruis laten zakken en haar koppie omhoog, zelf dragen en korter in de hals worden. De theorie is niet zo moeilijk, die begrijp ik prima, maar die verdomde praktijk :+

We oefenen dit vooral door veel te schakelen. Hierbij mag ze niet langer worden en niet zakken. Ze probeert hierbij het liefst onder mij vandaan te lopen en als dat niet lukt over de schouder weg te vallen. Om dat te corrigeren rijden we erg veel schouder binnenwaards. Het moeilijkste van alles is nog wel haar kracht. Ik schat dat ze zo'n 450 kg weegt en als het even kan gebruikt ze alle 450kg tegen mij om eronder uit te komen als het moeilijker wordt :+

Uiteraard is dit een periode, wat vast beter wordt met veel oefenen en consequentie, maar als er misschien nog wat extra tips en oefeningen zijn om dit te verbeteren dan sta ik daar voor open! :)
Dit mogen uiteraard oefeningen onder het zadel zijn maar ook oefeningen aan de hand of longe zijn erg welkom! Of misschien een hulpmiddel/teugel, om het tijdelijk beide iets makkelijker te maken tijdens de training.

In mijn profiel zijn overigens veel foto's te vinden van het rijden, om een beter beeld te krijgen!

zidane96

Re: Goede oefeningen om de achterhand te activeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:38

hoi
wat dacht je van cavelletjes lopen aan de longe of wat ik moet doen van mijn instructie om de achterhand sterker te maken is vanuit stap in galop aanspringen een aantal keren op beiden handen.
succes groetjes irene

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 15:08

Cavaletti's is inderdaad wel iets om tijdens het longeren wat vaker toe te passen.
Vanuit stap naar galop is denk ik voor ons nog iets teveel van het goede :D Ze kan het wel hoor, maar het is al een hele bezigheid om haar vanuit de stap netjes weg te laten draven zonder dat ze zich lang wil maken/voorover duikelen en ik denk dat ik dat op die manier alleen maar vererger? Maar misschien zit ik er naast hoor!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:48

zidane96 schreef:
hoi
wat dacht je van cavelletjes lopen aan de longe of wat ik moet doen van mijn instructie om de achterhand sterker te maken is vanuit stap in galop aanspringen een aantal keren op beiden handen.
succes groetjes irene

Het is voor een paard moeilijker om een overgang stap-draf te maken dan een overgang stap-galop. Ook voor de ruiter is de draf lastiger uit te zitten, waardoor het moeilijker is om de galop goed aan te gaan. Daarom ben ik het met zidane96 wel eens dat je beter stap-galop kunt oefenen dan stap-draf. Verder is het van belang dat de zijdelingse buigingen beide kanten op ook goed voor elkaar zijn, om zo het binnenachterbeen goed onder de massa te laten plaatsen.

Hoe groot is je pony? Ik vind 450 kilo behoorlijk wat voor een pony, ook voor een Welsh Cob. Als ze te zwaar is, is het ook moeilijker om het gewicht op de achterhand te krijgen. Kijk maar naar een dikke persoon, die loopt vaak ook voorover, of anders met een hele holle rug. Op die manier worden haar rug- en buikspieren ook niet aangemoedigd aan te spannen.

Ik zie op de foto's ook dat je zelf aardig voorover valt, dat bemoeilijkt het op de achterhand van je pony ook nog. Zelf goed rechtop zitten, rug recht en benen netjes ontspannen, tenen naar binnen en hak laag, dat maakt ook al een boel verschil!

Is ze ook iets overbouwd?

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 18:48

Oke, dat wist ik niet Kleinvosje. Zal eens overleggen of dat voor ons een optie is. Tijfel een beetje omdat ze zich toch al graag lang maakt en dit juist vaak naar de galop gebeurt, maar misschien valt dat op deze manier mee :)

Mijn pony is 1.45. Ik heb haar nooit gewogen hoor, die 450 kg is een hele grove schatting. Zoals je in mijn profiel kunt zien is ze iig ales behalve te dik. Foto's zijn erg recent en ze is een tijdje terug eerder te dun geweest.

Ik heb heel lang de neiging gehad voorover te kukelen. Op de foto's van de laatste paar maanden is dat in de draf nouwlijks nog het geval, in de galop vind ik het nog wel moeilijk om helemaal goed te zitten, ik ga teveel in de beweging mee...

Ze is inderdaad wat overbouwd, dat maakt het ook niet echt gemakkelijker....

Afbeelding

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:04

Zo he, zo op deze foto ziet ze er veel strakker uit dan op de foto's onder het zadel! En je hebt gelijk, ze is niet te dik, misjudgement van mij...Denk ook niet dat ze op deze foto 450 kilo weegt ;-)
Voorover vallen in galop, ik weet er alles van. Weet ook nog dat het inderdaad een kwestie van heel consequent zijn en je instructrice het vaak tegen je laten zeggen.

Bij het aanspringen vanuit de stap kun je juist heel goed letten op het niet te lang laten worden, omdat je voorbereiding een stuk minder hobbelig is, je zit stiller en kunt je hulpen beter afpassen.
Ik hoop voor je dat het gaat lukken!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 19:22

Dank je, ik ga het gewoon proberen :D

tja_brrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:07

Ik zou veel slangenvoltes rijden om haar balans te verbeteren, zo leert ze op haar eigen benen te lopen. Wanneer je bijvoorbeeld een boog naar rechts wilt rijden breng dan eerst je gewicht naar rechts en dan neem je je paard als het ware mee (met je teugels) zo brengt ze haar binnen achterbeen onder de massa en zal ze uiteindelijk op eigen benen gaan lopen. En uiteindelijk veel soepeler door haar lijf gaan bewegen. Op deze manier kan je ook op voltes gaan werken.

Wanneer ze nageeft rijd je rechtuit (voorwaarts) wanneer ze dan weer op haar voorhand 'valt' ga je weer werken aan haar balans. (Ik denk namelijk dat hier het probleem zit weet ik uit ervaring)

Wanneer ze volledig los en in balans loopt en ze wil de teugels uit je handen trekken (wat ze de mogelijkheid geeft om op de voorhand te gaan lopen) rijd je voorwaarts ze zal dan vanzelf meer gaan dragen. Wanneer je toe bent aan wat aanleuning (waar ik even mee zou wachten aangezien ze zo snel op de voorhand gaat lopen) dan geef je een ophouding waar ze, wanneer ze voldoende voorwaarts is, op zal gaan nageven. Open je handen dan licht en rijd haar voorwaarts (zo kan ze ook niet op je handen gaan 'leunen')

Overgangen is natuurlijk ook een goede oplossing maar rij dan goed voorwaarts, ik geef echter de voorkeur aan bovenstaande manier omdat wanneer je een overgang terug rijd ze veel sneller op de voorhand vallen.

Vooralsnog denk ik dat het te maken heeft met haar verticale balans en dat ze je steun nodig heeft om haar balans te behouden, ze moet leren om op 'eigen' benen te lopen.

Succes!! :)

Oh ja, grijp alsjeblieft niet naar hulpteugels! Gewoon voorwaarts neerwaarts rijden en nageven vanuit de schoft, dan veel aan haar balans werken, dan pak je haar zo op zonder dat ze op haar voorhand loopt. (Je zal trouwens wel merken dat ze door veel (slangen)-voltes erg ontspannen word en veel zal nageven laat haar maar eens lekker zo met haar neus over de grond lopen als ze dat wil dan rekt ze haar rugspier op en geeft die rugspier haar ook de mogelijkheid om verder onder te treden)
Laatst bijgewerkt door tja_brrr op 16-06-09 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

tja_brrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:15

Nog even een reactie op de bouw van je pony... (foto)

Het lijkt alsof ze wat 'voorover' gebouwd is... dat is super!! Kijk die lange achterbenen! Daar kan ze zichzelf super op 'dragen', met die lange stelten kan ze gemakkelijk goed ondertreden.

Maak je niet druk, wat mij wel opvalt is dat er weinig bespiering op de kont zit wat overeenkomt met je verhaal. Kijk niet naar haar hoofd-hals houding maar rijd eerst eens lekker voorwaarts en gebruik die 'moter'! Ook al kijkt ze naar de wolken, rijd haar eerst eens lekker voorwaarts neerwaarts en laat haar nageven vanuit haar schoft, dan verdwijnt die onderhals ook vanzelf ;)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:16

het is met een overbouwd paard/pony heel moeilijk om de achterhand er onder te krijgen en van voren omhoog te rijden. heb zelf ook een paard gehad die net zo gebouwd was als die van jou. we zijn tot de m dressuur gekomen en toen was het gebeurd. na veel trainen om de achterhand te activeren ( balkjes lopen, in uitjes springen) begaf haar rug en knieen het. ik wil je niet ontmoedigen. heb je fotos in je profiel bekeken en vind het best wel een leuke pony. maar jij blijft het altijd moeilijker houden met een overbouwde pony.
probeer dat te accepteren en het beste er uit te halen wat je er uit kunt trainen.
ze heeft gewoon haar bouw niet mee en dan blijft het moeilijk.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:18

Dit kan ik alleen maar bevestigen. Mijn paardje had hetzelfde met als extra minpunt kromme voorbenen. Bij de M1 hield het op...
Toch kun je nog veel bijspijkeren hoor, niet opgeven!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:20

tja_brrr schreef:

Het lijkt alsof ze wat 'voorover' gebouwd is... dat is super!! Kijk die lange achterbenen! Daar kan ze zichzelf super op 'dragen', met die lange stelten kan ze gemakkelijk goed ondertreden.

Maak je niet druk, wat mij wel opvalt is dat er weinig bespiering op de kont zit wat overeenkomt met je verhaal. Kijk niet naar haar hoofd-hals houding maar rijd eerst eens lekker voorwaarts en gebruik die 'moter'! Ook al kijkt ze naar de wolken, rijd haar eerst eens lekker voorwaarts neerwaarts en laat haar nageven vanuit haar schoft, dan verdwijnt die onderhals ook vanzelf ;)

sorry hoor, maar dat een paard voorover gebouwd is en dat is super??? dat is helemaal niet super, een voorovergebouwd paard heeft juist veel moeite om de achterhand er onder te krijgen......

tja_brrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:22

criollolover schreef:
tja_brrr schreef:

sorry hoor, maar dat een paard voorover gebouwd is en dat is super??? dat is helemaal niet super, een voorovergebouwd paard heeft juist veel moeite om de achterhand er onder te krijgen......

Stel je dan eens voor hoe een paard zal moeten lopen wanneer de achterbenen korter zijn dan de voorbenen... ;) hoe kan die dan correct ondertreden...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:24

Als een paard goed gebouwd is, is de achterhand altijd lager dan de voorhand, anders is ie overbouwd.
Hoe verklaar je het dan ook nog eens dat een goed verzameld, ondertredend paard, gaat 'zitten'? Omdat ie dan mooi ondertreedt...!

tja_brrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:46

Een verzameld paard maakt zijn rugspier lang en treed onder, hij maakt zijn rug 'bol' zie foto... die pony maakt rug 'hol'

Afbeelding

Zie hier (overbouwd?)...

En zie hier... (lijkt me duidelijk)

Afbeelding

Foto's zijn van Uphill (v. Oscar)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:49

Dit paard is niet overbouwd, de pony wel een beetje. Een overbouwd paard kan moeilijker gaan zitten.
Dit paard heeft kortere achterbenen, je spreekt jezelf met deze foto een beetje tegen denk ik...

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 21:04

Bedankt allemaal voor de tips en adviesen :)
Die slangevoltes en het meehangen daarin ga ik zeker morgen eens proberen!

Ik ben overigens niet van plan wedstrijden te gaan rijden, dus of meer dan het M haalbaar is, is voor mij niet belangrijk. Ik heb Pride puur voor de recreatie maar vind het wel belangrijk er een goede basis op te zetten. Ik wil een lekker rondje kunnen hobbelen zonder dat ze onder me uit wil walsen of zich sterk wil maken in mijn handen en om dat helemaal uit de wereld te helpen zal ze wat meer moeten gaan dragen. Van mij hoeft dat niet in zo'n verre vorm dat we aan keertwendingen gaan denken oid ;)
Ik besef heel goed dat ik dan beter een KWPN had kunnen kopen ipv een Cob :D