Hoe rijden jullie je paard goed nageeflijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quartusje

Hoe rijden jullie je paard goed nageeflijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 12:42

zoals ik dus al zei Hoe?Mijn paard vind aan de tuegel lopen niet leuk ook als ze otspannen is dan geeft ze niet goed na , dan galopeert ze zo ontspannen maar het nageven blijft een probleem
TIPS ;)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:08

Flink voorwaarts rijden.
DAARNA pas werken aan nagevelijkheid met continu kuitdruk.
Maar er zijn plenty of topics hierover................

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:13

dat met die kuitdruk ben ik niet mee eens, zo maak je je paard lui aan je been

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:37

Sissi87 schreef:
dat met die kuitdruk ben ik niet mee eens, zo maak je je paard lui aan je been

Er is een verschil tussen kuitdruk en drijven.........
Zelfs met EN tijdens halthouden dien je kuitdruk te hebben maar daar zal jij het ook wel niet mee eens zijn... :o

Quartusje

Re: Hoe rijden jullie je paard goed nageeflijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 14:38

ok thanx nog mensen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:39

Ik ben het met downhill eens, ik heb ook altijd mijn been aan het paard..hoe hou je het paard anders tussen je benen en teugels? (jij steekt je been dus af?) Verder veel overgangen rijden en schakelen

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:44

Ook tijdens halthouden moet een paard voorwaartse drang houden, maar dat is iets anders dan kuitdruk. De meeste paarden kun je beter signaalhulpen geven (dus kort en weer los) dan dat je je benen eraan houdt. Het paard moet leren dat hij in afwachting van een nieuwe hulp het tempo vast moet houden. Alleen bij de vlugge, heel sensibele rakkers heeft het nut om je benen eraan te houden.

@ TS: neem les. Hoe je een paard nagevelijk rijdt is onmogelijk uit te leggen achter de computer. Daar komt heel veel gevoel bij kijken. Van achter naar voren rijden klinkt zo makkelijk, maar is erg moeilijk. Dus op zoek naar een goed lesgeefmens!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:49

Hoe Kaka het aangeeft is nog duidelijker beschreven.
En een goede instructeur is ALTIJD goed. Anky krijgt ook gewoon les.
Een "lesgeefmens" :D kan jou dit beter toelichten en hierin begeleiden.

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 17:04

Ok bedankt ...

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:09

wat ook belangrijk is, is dat je paard goed los is. dus flink veel figuren rijden,denk aan slangenvoltes,achtjes...een keertje naar binnen buigen, een keertje naar buiten buigen,zorg dat het paard goed los laat in zijn hele lichaam en idd goed voorwaarts rijden en aan je been. hoe het precies werkt is moeilijk uit te leggen,dus ik ben het met me voorgangers eens: neem les ;) goed les ;) dan kom je er wel

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:42

Kaka schreef:
Ook tijdens halthouden moet een paard voorwaartse drang houden, maar dat is iets anders dan kuitdruk. De meeste paarden kun je beter signaalhulpen geven (dus kort en weer los) dan dat je je benen eraan houdt. Het paard moet leren dat hij in afwachting van een nieuwe hulp het tempo vast moet houden. Alleen bij de vlugge, heel sensibele rakkers heeft het nut om je benen eraan te houden.

@ TS: neem les. Hoe je een paard nagevelijk rijdt is onmogelijk uit te leggen achter de computer. Daar komt heel veel gevoel bij kijken. Van achter naar voren rijden klinkt zo makkelijk, maar is erg moeilijk. Dus op zoek naar een goed lesgeefmens!

Kan me hier helemaal in vinden.

Naadiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:53

heel vaak gebroken lijnen rijden en van hand veranderen door middel van slangenvoltes achten of gewoon op de diagonaal helpt echt! + veel overgangen rijden!

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:50

Jeanine84 schreef:
Ik ben het met downhill eens, ik heb ook altijd mijn been aan het paard..hoe hou je het paard anders tussen je benen en teugels? (jij steekt je been dus af?) Verder veel overgangen rijden en schakelen

Je benen aan het paard houden en kuitdruk geven is heel iets anders hoor...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:26

Hou je been niet altijd aan het het paard als de zin van kuitdruk, maar hou je been altijd langs je paard, zodat je altijd direct erbij kunt zijn, zodat mocht het hoofd omhoog gaan je je been erbij kunt doen, paardlief weer tegen het bit aan loopt en weer netjes de weg terug naar beneden vind...

Tevens kun je heel iets je hand sluiten, als het aan het begin allemaal nog moeilijk is, dus niet zaagen of iets dergelijks, alleen iets gelijke druk op beide handen houden, dan met tegelijk met je been tegen je hand aan rijden en druk weghalen zodra paardlief nageeft....

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:28

Hoe vind je het verschil met kuitdruk geven in -naar beneden zakken -of voorwaarts gaan?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:32

Dat is iets wat uhm, tja moeilijk uit te leggen, mijn paard en ook andere paarden die ik wel eens rijd, gewoon begrijpen... Goh eigenelijk zou ik niet weten hoe je dat uit moet leggen...

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:33

Haha, ja moeilijke vraag he ;) zachte kuitdruk is bij mijn paardje lager tempo, meer kuitdruk hoger tempo, snelle kuitdruk overgang..

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:34

buitenteugel eraan, met de binnen teugel vragen-ontspannen-vragen-ontspannen enz. en ondertussen met je been naar je handen toe rijden :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:02

Ik heb er eigenlijk nog nooit bij nagedacht, naar mijn idee geef ik altijd gelijke kuitdruk, want ik wil altijd dat hij op het kleinste beetje actie reactie geeft, maar is het meer de rest van mijn houding die aangeeft wat er moet gebeuren...

Marrlinde, vragen ontspannen vragen ontspannen, is een losvast verbinding, die wil je eigenlijk niet lijkt mij....

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:14

nee, niet zo ver ontspannen hoor ;)

net iets aanspannen zegmaar.. ja dat moet je eigenlijk voelen om het te snappen :)) je houd wel gewoon verbinden hoor, sowieso met de buitenhand ;)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:15

ik snap denk ik wel wat je bedoeld, maar dan alsnog, vind ik dat je gelijke druk op twee teugels hoort te hebben, dus altijd verbinding op twee teugels...

narrator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:17

Ik heb zeer lichte verbinding op de teugels. Rijdt vervolgens in de galop eerst eens goed voorwaarts, vervolgens rijd ik terug tot bijna draf maar hij moet sprong blijven houden, en weer voorwaarts. enzzz. Ik varieer heel veel in het tempo van de galop zodat het paard actief blijft en op me been goed reageert.
Doordat ik me teugels beetje los heb hangen, gaat hij zijn eigen balans zoeken. Op een gegeven moment voel je dat ie heel lichte steun oftewel: de verbinding op gaat zoeken., dan merk ik dat het paard los laat in zijn lichaam. Dan maak ik een korte ophouding en gaat ie meteen ontspannen en wil ie graag laag(en rond) lopen. Dan kun je verder gaan met het schakelen en om te controleren of het paard nog ontspannen is, geef ik been + een stuk meer teugel(zodat de teugel eigenlijk in een boogje hangt) om te verruimen. Wanneer het paard het hoofd in de lucht steekt wanneer je meer teugel geeft bij aandrijven om verruiming te vragen, is hij niet ontspant hij zn bovenlichaam niet. Wanneer het paard lekker laag en rond blijft lopen, tijdens het verruimen, als je dus je teugels zowat los kunt laten hangen, is ie ontspannen en vind ik dat de goede basis er is. ;)

Het ene paard ontspant eerder dan het andere paard. Ik begin dan ook eigenlijk nooit met het rijden op druk.. heel licht de teugels gewoon vast houden en veel verruimen en terugrijden in de galop. Dit is alleen nog maar het los rijden.

Wanneer het paard zich ontspant en bij meer teugel geven en verruimen laag en rond(er is een groot verschil met moe zijn en het hoofd laten hangen - het hoofd in een ontspannen houding houden om de balans te bevorderen) met het hoofd blijft lopen, kun je de teugel oppakken en overgangen gaan rijden.

Kort hoe ik het zou doen. ;)
Les krijgen van een goede instructeur is natuurlijk de beste optie, want je doet onbewuste dingen verkeerd, waardoor het losrijden negatief wordt beinvloed.
succes!