Pico-du-Palis & AJ @ work zonder zadel (foto's+filmpjes)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_AJ_

Pico-du-Palis & AJ @ work zonder zadel (foto's+filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 11:54

Hoi allemaal,

Gisteren heb ik weer eens zonder zadel gereden op Pico. Wat ik merk is dat ik dan veel beter aanvoel wat hij doet en dat hij veel beter reageert op mijn hulpen. Ik hoef dan ook maar mijn been een klein beetje naar achteren te leggen en hij zet zijn kont al opzij. De afgelopen 2 keer gingen super, maar ik had geen bewijs. Nu was er een goede vriendin mee en die heeft foto's en filmpjes gemaakt. Mijn vraag aan jullie is: de mede eigenaresse is de komende 3 weken op vakantie en heb hem dan dus ook de komende 3 weken voor mij alleen. Wat voor oefeningen raden jullie mij aan om te doen en waarom? P.S. de 28e hebben we onze 2e onderlinge wedstrijd en doen voor de lol mee met een B en een L1 proefje.

Even wat informatie over moi & Pico:
Halverwege het jaar 2006 ben ik begonnen met paardrijden. In het begin veel priveles genomen en later (toen ik de tijd ervoor had) heb ik ook in een groep gereden. Na een jaartje heb ik ook een verzorgpaard gehad. Hier heb ik veel van geleerd! Sinds een tijdje rijd ik op een andere manege, een waar de manegepaarden ook KNHS wedstrijden rijden op B/L/M/Z niveau, daar leer je dus de knopjes uit te vinden. En dat maakt het leren een heel stuk makkelijker. In de zomer van 2008 ben ik samen met een vriendin op zoek gegaan naar een paardje voor onszelf. Na een verkeerde koop + rechtzaak (zie profiel!) zijn we bij Pico uitgekomen.

Pico (Pico-du-Palis) is een 17 jarige BWP ruin van 178cm hoog. D.m.v. internet/startlijsten e.d. zijn we er achter gekomen dat hij een M9 proefjes heeft gestart in Belgie. Voor de inhoud van een M9 proefje zie:http://www.vlp.be/_downloads/dr_proeven07/M9.pdf. Er zitten verschillende knopjes op, het moeilijke is alleen om deze ook uit te vinden.

Pico hebben we de eerste 3 maanden geleased om te kijken of het wel een paardje voor ons was. Dat was hij dan ook echt en sinds 09-11-2008 is hij dan ook financieel van ons geworden! Intussen al veel ups en downs meegemaakt met hem. O.a. kreupelheid door een trap van een ander paard in de wei ( een aantal maanden eruit gelegen), te hoge leverwaarden (vergiftiging) en enorm afvallen.

Doordat de stal waar hij eerst stond ging stoppen staat hij nu sinds begin Maart 2009 op een andere stal. Zijn dagritme is enorm veranderd en hij moest dan ook behoorlijk wennen. Hij was al afgevallen door de hoge leverwaarden maar dat werd alleen nog maar erger. Wij zijn hem bij gaan voeren met van alles en nog wat, hij heeft een verdiende 2 weken rust gekregen en is behandeld door een fysiotherapeut. En ik moet zeggen, sinds zo'n 1,5 week gaat het echt super. Zijn ribbetjes zijn maar amper meer te zien & hij is weer lekker aan het opvullen. Hij is meewerkender geworden, hij reageert niet meer op het zadel en het gaat ook echt super!

Dingen waar Pico en ik aan werken (ook in de privelessen)
- Rechtrichten; Pico is scheef in zijn bouw (scheve heupen e.d.) en loopt graag scheef.
- Reactie op het been; wij willen dat Pico op elke beenhulp reageert. Sommige dagen gaat dat beter dan anderen, maar de laatste tijd gaat het echt super!
- Lang en laag; Pico houd ervan om graag zijn ondernek te gebruiken waardoor hij enorm sterk word. Hij durft zich ook niet los te laten en lager dan 'zijn houding' te gaan lopen.
- Ontspanning; zoals hierboven aangegeven, hij bouwt snel spanning op en gaat dan zijn ondernek gebruiken.
- Ik moet letten op mijn houding; dat mijn handen niet op mijn bovenbenen zitten (vaak ligt dat aan de iets te lange teugels / pico die sterk wordt).
- En ook ik moet nog steeds al zijn knopjes uitvinden.

Een link naar ons vorige topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1068927&p=45070414&hilit=Pico+AJ#p45070414

Genoeg gel*lt, hier zijn de foto's en filmpjes;
De foto's staan niet helemaal op vollegorde. Van te voren ingestapt/gedraafd met een lange teugel en telkens een klein beetje korter gepakt. Houd er even rekening mee dat het moment opnamen zijn en dat het niet zo stevig zit als mer een zadel. Even voor de info, ik heb echt zo heerlijk gereden! Hij was totaal niet aan het trekken in mijn hand, kon hem met 2 vingers zo ongeveer rijden.

1) Middendraf met teugels in 1 hand. Was een beetje de balans kwijt:D
Afbeelding

2) Galop, ik ben enorm blij met zijn sprong! Hij is heel erg horizontaal in zijn bewegingen en maakt normaal maar amper sprong.
Afbeelding

3) Idem, moet de teugels alleen wat korter pakken zodat mijn handen niet op mijn broek zitten.
Afbeelding

4) Galop met een iets langere teugel.
Afbeelding

5) Draf (beetje verzameld), volgens mij met 1 hand
Afbeelding

6) Draf
Afbeelding

7) Draf, recht proberen te zitten!
Afbeelding

8) Andere kant gelop
Afbeelding

9) Middengallop
Afbeelding

10) Drafje
Afbeelding

11) Uitstappen
Afbeelding

12) Filmpje 1

13) Filmpje 2

Wat voor oefeningen raden jullie mij aan om te doen en waarom?

Lauraa1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:09

Veel overgangen rijden als je dat nog niet deed.:)
Veel figuren zodat je paard op jou blijft letten, en ook heel snel op je been gaat reageren.
En zoals je zelf al zei, rechtop zitten en handen op 1 plek houden.
Verder ziet het er wel lekker uit.:)

javospost

Re: Pico-du-Palis & AJ @ work zonder zadel (foto's+filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:12

leuke foto's en filmpjes!
ik zou in de gallop echt veel meer voorwaarts rijden om meer sprong te krijgen. Nu is het bijna een viertakt en gallopeert hij in delen.

En nog een vraagje, vanwaar die hulpteugel? Die heb je helemaal niet nodig, gewoon afdoen dus!!

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 12:24

javospost schreef:
leuke foto's en filmpjes!
ik zou in de gallop echt veel meer voorwaarts rijden om meer sprong te krijgen. Nu is het bijna een viertakt en gallopeert hij in delen.

En nog een vraagje, vanwaar die hulpteugel? Die heb je helemaal niet nodig, gewoon afdoen dus!!

Je hebt compleet gelijk! De gallop moet een heel stuk meer voorwaartser en dat ben ik al gelijdelijk aan het opbouwen. Want zonder zadel en zown galop, ook ik ben wat voorzichtiger zonder zadel. Meneer kan perfect zijn ondernek gebruiken en dat is het laatste wat we willen. Ik heb samen met de mede eigenaresse afgesproken dat we deze 'hulpteugel / touwtjes' als back-up gebruiken. Dan kunnen wij ons iets meer op onszelf richten en hij wordt dan wanneer het voor hem moeilijk wordt, toch ietswat naar beneden gevraagd. Hij kan zijn eigen houding daarin vinden en wij ook. Maar ik ben enorm blij om te zeggen dat we die touwtjes inderdaad eigenlijk niet nodig hadden!

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:28

Vooral de filmpjes zien er erg goed uit, lekker ontspannen. Soms inderdaad ietsje té ontspannen, galop moet veel meer voorwaarts! Op de foto's vind ik je houding veel slechter dan dat ik het zie op de filmpjes, die geven een heel ander beeld!
Ik vraag me trouwens echt af, zit dat wel lekker met die longeersingel??? Lijkt me helemaal niet lekker zitten, daar bonk je toch elke keer met je onderste op? :+

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:27

Het mag allemaal wat actiever. Zowel de galop als de draf. Veel overgangen rijden om je paard actief en aan je been te maken.
Je teugels mogen ook wel een stuk korter. Vooral bij het tweede filmpje verlies je regelmatig het contact met de mond en moet je je hand tot over je bovenbeen halen om even iets door te vragen.
Verder heb je een leuk paard onder je ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:30

Zoals al gezegd boven mij mag het wat actiever, iets meer vanuit het achterbeen. Ook stoor ik mij heel erg aan jou handen, helemaal als je zonder zadel rijd moet je niet je handen op je been gaan zetten vor de steun, hier zit je je paard gigantisch mee in de weg.
Wel erg leuk paard met mooie gangen :j

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:34

ik vind dat je erg inelkaar gezakt zit, maar vanaf foto 5 gaat het beter en zit je rechter op, probeer recht naarvoren te kijken.

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:36

Niet zo gek dat je paard in de galop geen sprong heeft, hij galoppeert amper. Ik mag toch hopen dat je in je 1e filmpje bedoelt dat je niks geen druk hebt op je binnenteugel? Wat overigens niet zo lijkt :n. Ik zou je paard veel meer voorwaarts rijden en probeer wat rechter op te zitten ipv zo in elkaar gezakt.

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 07:13

Mrln90 schreef:
Vooral de filmpjes zien er erg goed uit, lekker ontspannen. Soms inderdaad ietsje té ontspannen, galop moet veel meer voorwaarts! Op de foto's vind ik je houding veel slechter dan dat ik het zie op de filmpjes, die geven een heel ander beeld!
Ik vraag me trouwens echt af, zit dat wel lekker met die longeersingel??? Lijkt me helemaal niet lekker zitten, daar bonk je toch elke keer met je onderste op? :+

Sinds een paar dagen begint hij lekker te ontspannen. Maar wat bedoel je met te ontspannen?
Nou, die longeersingel daar heb ik geen last van aangezien ik daar een klein beetje mijn knieen tegenaan kan doen. En hij heeft een ontzettend hoge schoft en daar kom ik nou niet met mijn edele delen ;p hahahaha.

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 07:15

annepaardoes schreef:
Het mag allemaal wat actiever. Zowel de galop als de draf. Veel overgangen rijden om je paard actief en aan je been te maken.
Je teugels mogen ook wel een stuk korter. Vooral bij het tweede filmpje verlies je regelmatig het contact met de mond en moet je je hand tot over je bovenbeen halen om even iets door te vragen.

Ik was mijn teugels expres wat langer aan het maken, telkens kleine stukjes om te proberen of meneer ietsjes lager en langer wilde lopen zonder zijn hoofd omlaag te doen.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 07:27

Ik zou hem idd in de galop ook wat voorwaartser maken, hij zit nou echt net tegen draf aan,

Mischien is het een goede oefening om eens wat vaker van de hoefslag af te gaan rijden, dus gewoon in de binnenhoefslag, waar je dus constant op de rechtgerichtheid moet letten.

& iedereen zegt teugels korter, MAAR, ik denk dat je hem eerst wat actiever moet maken, & dan pas de teugels op pakken, (waar hij waarschijnlijk weer wat terug komt, maar daar moet je hem door pakken ) :) succes met dit leuke dier!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 07:33

Hey het is idd een lang paard, dus je moet hem wel aaneen blijven rijden, anders laten die zich er gewoon doorheen vallen.

Dus altijd zorgen dat je die achterhand erbij hebt. In galop, zoals gezegd, meer voorwaarts. Niet sneller maar wel meer sprong en actie zeg maar.

Ontspanning is goed, maar mag niet eindigen in lui worden. Oefeningen voor deze, schakelen in alle gangen. Schoudervoor, wijken (vb op middenlijn paar passen links, dan rechtzetten dan paar passen rechts etc) Ook cavalettis helpen wel.

Maar je hebt fun met hem en daar draait het om, dus veel succes nog

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 09:23

bulck schreef:
Hey het is idd een lang paard, dus je moet hem wel aaneen blijven rijden, anders laten die zich er gewoon doorheen vallen.

Dus altijd zorgen dat je die achterhand erbij hebt. In galop, zoals gezegd, meer voorwaarts. Niet sneller maar wel meer sprong en actie zeg maar.

Ontspanning is goed, maar mag niet eindigen in lui worden. Oefeningen voor deze, schakelen in alle gangen. Schoudervoor, wijken (vb op middenlijn paar passen links, dan rechtzetten dan paar passen rechts etc) Ook cavalettis helpen wel.

Maar je hebt fun met hem en daar draait het om, dus veel succes nog

Echt enorm dank je wel, met dit antwoord kan ik tenminste echt iets! Ook die oefeningen heb ik gedaan. Vooral tijdens het instappen en draven. Het grote probleem hierbij is dat hij in tempo gaat minderen omdat hij het spannend vind (bang om iets fout te doen). Dit uit zich ook in het niet meer ontspannen lopen en gewoon die ondernek erin zetten. Hij reageert perfect op het been bij zijwaardse passen, maar niet in een voorwaardse beweging. Hoe kan ik hem toch voorwaards krijgen zonder die ontspanning kwijt te raken.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:37

Voor je laatste vraag:
Basis is voorwaartse drang. Dus wat ik zou doen is minder zijwaarts en meer voorwaarts. Het is wss een slim paard die zelf meedenkt en het zich gemakkelijk wil maken. Dus hij denkt ah we moeten zijwaarts en hop daar gaat zijn lichaam. dus daar moet jij direct op inspringen. Beter 2-3 passen correct opzij, dan ineens een hele reeks, waarbij jij de controle verliest. Heeft niets met kracht ofzo te maken, gewoon leren voelen en inspringen op het juiste moment en daar op reageren. En daar zal je wel reactie op kunnen krijgen, want dan verliest hij de controle. :-)

Ik heb momenteel een paard dat altijd zo gereden is, met dat nadeel dat hij ook nog eens zijn front erop mocht zetten. Dus groot lang paard, slim en liever lui dan moe. Nu, enkele maanden later heb ik hem aan het lopen.
Topic volgt deze week. Qua bouw heeft die wel wat weg van die van jouw.

Veel succes verder

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:57

_AJ_ schreef:
Mrln90 schreef:

Sinds een paar dagen begint hij lekker te ontspannen. Maar wat bedoel je met te ontspannen?
Nou, die longeersingel daar heb ik geen last van aangezien ik daar een klein beetje mijn knieen tegenaan kan doen. En hij heeft een ontzettend hoge schoft en daar kom ik nou niet met mijn edele delen ;p hahahaha.

Ik bedoel wat Bulck nu mooi heeft uitgelegd, het ontspannen wordt bij jou een beetje sloom, het paard kakt een beetje in. Dus ontspanning is prima, maar nu wat meer voorwaarts. Ik kan het niet beter uitleggen dan bulck ;)

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:17

Citaat:
Hoe kan ik hem toch voorwaards krijgen zonder die ontspanning kwijt te raken.

Ik zou toch even een paar keer de ontspanning minder belangrijk vinden dan het voorwaartse. Dat is echt de basis basis. Hulpteugel eraf en eisen dat op elke hulp wordt gereageerd door een FLINKE voorwaartse reactie. Houdt hem daarbij voor niet tegen. Teugels veel korter nemen en handen 30 cm naar voren doen. Je houdt hem namelijk (onbewust) tegen in zijn beweging door je handen zo naar je toe te halen. Door je teugels korter te pakken is het makkelijker je hand naar voren te doen!
Als hij vlot loopt (laat er een aantal dagen/weken overheen gaan) opvangen voor zodat hij rond wordt. Dit altijd doen zónder verlies van actie en lossigheid door het lijf. Ook in de overgangen terug actie houden. Als je het moeilijk vindt om te voelen kan je dit bijvoorbeeld oefenen door galop terug te nemen naar middendraf ipv naar een 'gewone' draf. Je zult zien als je hem voor vrijer laat en er meer achteraan rijdt dat de galop ook beter wordt mhoo sprong ed.

Succes :D

(Ps als je ermee aan de slag gaat, plaats je dan weer eens nieuwe filmpjes ;) Leuk.)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:35

_AJ_ schreef:
annepaardoes schreef:

Ik was mijn teugels expres wat langer aan het maken, telkens kleine stukjes om te proberen of meneer ietsjes lager en langer wilde lopen zonder zijn hoofd omlaag te doen.

Dan is het nog belangrijk dat je je contact blijft behouden ;) Nu heb je regelmatig verlies van het contact.

MissDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:39

Ik vind je eigenlijk met zadel netter zitten :j Het is een erg leuk paard en volgens mij kan je er heel veel uitrijden, maar volgens mij moet je je eerst focussen op het voorwaarts rijden en constante verbinding met de teugels houden, je bent redelijk streng en onrustig met je handen soms.