Gisteren heb ik weer eens zonder zadel gereden op Pico. Wat ik merk is dat ik dan veel beter aanvoel wat hij doet en dat hij veel beter reageert op mijn hulpen. Ik hoef dan ook maar mijn been een klein beetje naar achteren te leggen en hij zet zijn kont al opzij. De afgelopen 2 keer gingen super, maar ik had geen bewijs. Nu was er een goede vriendin mee en die heeft foto's en filmpjes gemaakt. Mijn vraag aan jullie is: de mede eigenaresse is de komende 3 weken op vakantie en heb hem dan dus ook de komende 3 weken voor mij alleen. Wat voor oefeningen raden jullie mij aan om te doen en waarom? P.S. de 28e hebben we onze 2e onderlinge wedstrijd en doen voor de lol mee met een B en een L1 proefje.
Even wat informatie over moi & Pico:
Halverwege het jaar 2006 ben ik begonnen met paardrijden. In het begin veel priveles genomen en later (toen ik de tijd ervoor had) heb ik ook in een groep gereden. Na een jaartje heb ik ook een verzorgpaard gehad. Hier heb ik veel van geleerd! Sinds een tijdje rijd ik op een andere manege, een waar de manegepaarden ook KNHS wedstrijden rijden op B/L/M/Z niveau, daar leer je dus de knopjes uit te vinden. En dat maakt het leren een heel stuk makkelijker. In de zomer van 2008 ben ik samen met een vriendin op zoek gegaan naar een paardje voor onszelf. Na een verkeerde koop + rechtzaak (zie profiel!) zijn we bij Pico uitgekomen.
Pico (Pico-du-Palis) is een 17 jarige BWP ruin van 178cm hoog. D.m.v. internet/startlijsten e.d. zijn we er achter gekomen dat hij een M9 proefjes heeft gestart in Belgie. Voor de inhoud van een M9 proefje zie:http://www.vlp.be/_downloads/dr_proeven07/M9.pdf. Er zitten verschillende knopjes op, het moeilijke is alleen om deze ook uit te vinden.
Pico hebben we de eerste 3 maanden geleased om te kijken of het wel een paardje voor ons was. Dat was hij dan ook echt en sinds 09-11-2008 is hij dan ook financieel van ons geworden! Intussen al veel ups en downs meegemaakt met hem. O.a. kreupelheid door een trap van een ander paard in de wei ( een aantal maanden eruit gelegen), te hoge leverwaarden (vergiftiging) en enorm afvallen.
Doordat de stal waar hij eerst stond ging stoppen staat hij nu sinds begin Maart 2009 op een andere stal. Zijn dagritme is enorm veranderd en hij moest dan ook behoorlijk wennen. Hij was al afgevallen door de hoge leverwaarden maar dat werd alleen nog maar erger. Wij zijn hem bij gaan voeren met van alles en nog wat, hij heeft een verdiende 2 weken rust gekregen en is behandeld door een fysiotherapeut. En ik moet zeggen, sinds zo'n 1,5 week gaat het echt super. Zijn ribbetjes zijn maar amper meer te zien & hij is weer lekker aan het opvullen. Hij is meewerkender geworden, hij reageert niet meer op het zadel en het gaat ook echt super!
Dingen waar Pico en ik aan werken (ook in de privelessen)
- Rechtrichten; Pico is scheef in zijn bouw (scheve heupen e.d.) en loopt graag scheef.
- Reactie op het been; wij willen dat Pico op elke beenhulp reageert. Sommige dagen gaat dat beter dan anderen, maar de laatste tijd gaat het echt super!
- Lang en laag; Pico houd ervan om graag zijn ondernek te gebruiken waardoor hij enorm sterk word. Hij durft zich ook niet los te laten en lager dan 'zijn houding' te gaan lopen.
- Ontspanning; zoals hierboven aangegeven, hij bouwt snel spanning op en gaat dan zijn ondernek gebruiken.
- Ik moet letten op mijn houding; dat mijn handen niet op mijn bovenbenen zitten (vaak ligt dat aan de iets te lange teugels / pico die sterk wordt).
- En ook ik moet nog steeds al zijn knopjes uitvinden.
Een link naar ons vorige topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1068927&p=45070414&hilit=Pico+AJ#p45070414
Genoeg gel*lt, hier zijn de foto's en filmpjes;
De foto's staan niet helemaal op vollegorde. Van te voren ingestapt/gedraafd met een lange teugel en telkens een klein beetje korter gepakt. Houd er even rekening mee dat het moment opnamen zijn en dat het niet zo stevig zit als mer een zadel. Even voor de info, ik heb echt zo heerlijk gereden! Hij was totaal niet aan het trekken in mijn hand, kon hem met 2 vingers zo ongeveer rijden.
1) Middendraf met teugels in 1 hand. Was een beetje de balans kwijt:D

2) Galop, ik ben enorm blij met zijn sprong! Hij is heel erg horizontaal in zijn bewegingen en maakt normaal maar amper sprong.

3) Idem, moet de teugels alleen wat korter pakken zodat mijn handen niet op mijn broek zitten.

4) Galop met een iets langere teugel.

5) Draf (beetje verzameld), volgens mij met 1 hand

6) Draf

7) Draf, recht proberen te zitten!

8) Andere kant gelop

9) Middengallop

10) Drafje

11) Uitstappen

12) Filmpje 1
13) Filmpje 2
Wat voor oefeningen raden jullie mij aan om te doen en waarom?

. Ik zou je paard veel meer voorwaarts rijden en probeer wat rechter op te zitten ipv zo in elkaar gezakt.