Ik wist echt niet waar dit moest staan, dus vandaar dat ik het hier neer zet. Ik rijd nu al inmiddels een tijdje, maar de oefeningen worden zo saai vind ik. Het is steeds een beetje hetzelfde. Van hand veranderen, arbeidsstap, middenstap, drafje lichtrijden, doorzitten, grote voltes, kleine voltes, slangenvoltes, gebroken lijntjes, recht oversteken schouderv, schouderb, ... ik weet het niet meer. Ik wil het natuurlijk voor paard & mezelf wel leuk houden en is wat andere dingen ertussen door doen. Weten jullie misschien nog tips of oefeningen zodat ik het wat afwisselender kan houden?
schakelen in je zijgangen, dus in je schouderbinnenwaarts van de arbeidssdraf naar een wat verzamelder draf en dan eruit rijden naar een middendraf. Idem in het wijken. Overgangen in de slangevoltes.
Sissi87
Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-09 10:51
Nee ik rijd geen wedstrijden, maar ik wil toch graag wat afwisseling in de oefeningen die ik doe met haar..
drafbalkjes, cavaletjes (geen idee hoe je 't schrijft) buitenritjes, lekker ontspannen door een bos enz.., vrijheidsdressuur, springen, en proberen moeilijkere oefeningen met meer uitdaging
Sissi87
Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-09 16:50
balkjes vind ze dus super eng, en voor springen e.d. word ze een beetje te oud
kooimha
Geplaatst: 16-06-09 16:54
En buitenritjes? 2x in de week lekker buiten, beetje stappen, draven & af en toe een galopje! En als je die mogelijkheid niet hebt en ze is verkeersmak is het toch ook welis afwisselend om gewoon een uur door woonwijken heen te stappen als het lekker weer is, gewoon aan de "lange" tegel als ze braaf is. Omdat je aangeeft dat ze ouder is zal ze dit vast wel lekker vinden & dan krijgt ze ook nog is beweging en het is wat anders, of niet.... ??
ista
Geplaatst: 16-06-09 17:01
Als ze balkjes supereng vindt, juist dat gaan oefenen. Wat is er nou eng aan balkjes?? Leuke uitdaging lijkt mij! Verder voltes openen en sluiten, als er meerdere mensen op stal zijn en gaan rijden spelletjes doen in de bak (zweep afpakken, tikkertje)...
Sissi87
Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-09 17:02
zweep werkt ook niet, de laatste keer dat ik dat gepakt heb, lag ik met met rug en nek op de bakrand + een week revalideren
Idd, als ze balkjes eng vind, moet je dat juist gaan doen, is leuke uitdaging voor beide, op een gegeven moment komt ze echt wel hoor Blijven oefenen.. eerst 1tje uit stap.. laat haar kijken ,ruiken aan de lange teugel. of loop er eerst met haar aan de hand over..
1ste keer doe je 1 en dan nog paar keer herhalen en dan lanzaam 2.. en dan paar dagen later begin je weer met 1 of 2 enz..