aanpak van pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

birbaatje

aanpak van pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 21:45

wij hebben 8 maanden geleden een 12-jarige merrie gekocht. In stal, wei en grondwerk is het een ontzettend lief beest, vooral als niet te veel gevraagd wordt. Met rijden is het een ander verhaal. Ze is erg kijkerig, soms schrikachtig en voelt spanning van haar ruiter haarscherp aan. Dat levert vervolgens vluchtgedrag op. Soms kan ze ook gewoon in verzet gaan om het verzet. Na maandenlang les op les, gaat er nu 2 x per week een ruiter M-niveau op. De eerste twee keer lieten ze elkaar alle hoeken van de rijbak zien. Ze waren aan elkaar gewaagd. Op dit moment rijden ze samen heerlijk. De pony luistert heel goed. Doet zijn best en is ontspannen. Op het moment dat de eigen ruiter er weer op stapt, zie je de pony verstrakken. Onlangs hebben we gesprongen. De pony is heel erg hinderniseager!! Springt mooi, energiek, wendbaar en erg snel. Met een enthousiasme dat puberaal is. Voor het welzijn van de pony breiden we dit uit. Conditioneel en qua energie moeten we de pony aan het werk houden. Nu is mijn vraag: hoe lang moeten wij hoop houden op het goedkomen tussen eigen ruiter en pony. M.a.w. Zit het er in dat de pony minder schrikachtig wordt en wat stabieler/minder koppig? Of loopt ze uiteindelijk netjes bij een ervaren ruiter en probeert ze toch vanalles uit (soms volgens mij zelfs uit verveling) bij de eigen ruiter? Wat moet je uiteindelijk gewoon accepteren als horend bij de pony. Dan kunnen we misschien de knoop doorhakken en een ruiter zoeken die bij haar past zodat de pony eer aan gedaan wordt, want het is echt een leuk beest.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:44

Poe, lastig om een zinnig antwoord te geven vanachter de PC. Maar dit is mijn indruk.

De pony vraagt om een goede ruiter, dat is duidelijk.
Als je er al 8 maanden mee bezig bent om iets op te bouwen met deze pony, lijkt het me een lastige zaak worden.
Als je de pony zwaarder gaat trainen (meer conditie), wordt de pony niet gemakkelijker!
(ik vraag me af of dat werkelijk in het belang van de pony is... maar dat is weer een hele andere vraag)
En voor de 'eigen ruiter' is het in ieder geval zaak om les te krijgen om zelf rijvaardiger te worden op een betrouwbare (andere) pony.
Afgaande op bovenstaande info denk ik: zoek een paardje wat bij de ruiter past.
Soms klikt het gewoon niet tussen ruiter en paard/pony qua temperament of niveau.

donsje

Re: aanpak van pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:31

ik ben het met senna eens.. soms klinkt het gewoon niet en het is duidelijk dat de ruiter een beetje bang en gespannen is en het paard word dat dan ook.. dus of de ruiter moet volledig kunnen ontspannen en meer vertrouwen in het paard krijgen of ik zouaccepteren dat het gewoon niets gaat worden..

bonnie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:55

je hebt waarschijnlijk een "karakter"pony, die willen wel graag voor je werken, maar je moet wederzijds respect en vertrouwen opbouwen en dat kost tijd zeker als je zelf onzeker bent en ik spreek uit ervaring ;)
de aanhouder wint en met een goede instructeur(trice) gaat dat zeker lukken
ik heb me laten vertellen dat het best een jaar of 1,5 jaar kan duren voor je helemaal eigen aan een paard bent en andersom ook.

mony

Re: aanpak van pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:59

Welk ras is het eigenlijk? bij ieder ras hoort wel een specifiek karakter. en als het paardje meer gereden word en dus meer conditie gaat krijgen, krijgt hij alleen maar meer energie. ik denk dat het voor de ruiter niet erg leuk gaat worden als er steeds iemand anders op moet. maar welk ras is het dus?

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:24

kan die ruiter, met wie ze het wel kan vinden, je eventueel niet begeleiden? blijkbaar heeft die wel de juiste knopjes gevonden waarmee ze werkt, dus kan die beter overbrengen hoe haar te rijden en benaderen. mss ben jij onbewust ook wel gespannen als je erop rijdt en speelt het mee in je hoofd van: bij die doet ze het wel zo goed, dus ze kan het, waarom niet met mij? waarom dit, waarom dat,.... en je bent vertrokken en ga je druk leggen op je eigen schouders, en die van de pony. ik zou gewoon niks meer verwachten, en er gewoon lol mee proberen te maken, zonder prestaties te verwachten. je gaat zien dat het ineens wel lukt, en ze het leuk vindt om voor jou te werken.