Waar gebruik jij je zweep voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Christine

Waar gebruik jij je zweep voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 19:48

Vandaag had ik t op school met een meisje over met zweep rijden.
Ze mag binnenkort M starten en vroeg aan mij of ik mn zweep miste.

Ik mis m niet in de proeven, gebruik mn zweep (ook thuis) alleen met losrijden om het achterbeen er af en toe iets bij te tikken. Als ik heb losgereden rijd ik dus nooit met zweep.
Wat me verbaasde (nouja verbaasde is een groot woord) was dat zij zei dat ze haar zweep ook gebruikte om haar pony te straffen en harder te laten lopen..

Mijn vraag is dus; waar gebruik jij je zweep voor?

Vicky_88

Re: Waar gebruik jij je zweep voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:53

ik gebruik mijn zweep voor corrigerende tikken.
om 'm weer even bij de les te krijgen.

bij jonge paarden die nog geen stuur hebben en als ik ze dan op de hoefslag wil laten lopen gebruik ik mn zweep, dat zwaai ik er een keer mee naar voren (ZONDER ZE TE RAKEN!!!) zodat ze op de hoefslag blijven, beter dan trekken zeg ik altijd.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:54

Actief houden. Ik wil mijn pony actief houden op kuithulpen, als hij dan niet meteen reageerd ga ik niet schoppen maar krijgt hij een tikje (geen klap) bij

Als ik mijn pony wil straffen geef ik altijd een tik op mijn eigen laars, dat hoort hij erg goed en het is hem dan ook meteen duideljik dat ik zijn gedrag niet fijn vind
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 15-06-09 20:11, in het totaal 2 keer bewerkt

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:56

Bij een jong paard gebruik ik vaak 2 zwepen om de schouders te helpen sturen.

Bij een paard wat al wat verder in de africhting is gebruik ik de zweep eigenlijk alleen om de achterhand actief te maken.
En soms, als ze heel lastig zijn om eens een corrigerende tik te geven. Dat schud allebei mijn boeven weer bij de les.

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:56

Ik gebruik mn zweep alleen als mn vp echt vervelend is. Als ze indd niet reageerd op mijn been.. tik ik haar bij.
Maar sinds een paar weken rij ik zonder zweep.
Alleen met springen, dat doe ik maar heel af en toe.. voor het geval ze er langs gaat.. :P

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:04

Als je je zweep nodig hebt om te straffen en harder te gaan, heb je het hele idee achter het rijden niet begrepen |o
Zelf gebruikte ik m'n zweep alleen om aandacht te vragen, of even een kleine correctie/aanwijzing.
Maar slaan als straf? Nooit! Dat kan zelfs tegen je gaan werken, want dat dier weet dan het verschil niet meer tussen straf en een aanwijzing :n

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:06

Mijn zweep is een verlenging van mijn hand...
- Niet als strafmiddel...wel voor...
- aanwijzen
- wakker maken
- belonen
- vliegen wegvegen
- richting geven
- houd er honden mee op afstand
- zijn erg makkelijk als je moet wachten voor het stoplicht,als je hem omdraaid kun je met het handstuk het knopje indrukken van het stoplicht :D

Ik kan niet zonder zweep :o
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 15-06-09 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:08

Maar ik snap het wel dat mensen hun paard straffen met hun zweep.. Ik denk dat veel mensen ( mij ook ) het aangeleerd is om op de manege zo'n manege pony hard aan te pakken als hij niet door loopt..

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:09

Als ie niet reageert op mijn been :)
Helaas nog wel eens iets te vaak dat dat voorkomt :') :=

En als ie een bok geeft o.i.d. natuurlijk..

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:10

ik gebruik de zweep momenteel om het paard op 1 tempo te laten lopen, gebruik het bij elk paard anders, maar niet om te straffen. Het liefst rijd ik overigens zonder. Pak de zweep minimaal erbij, omdat ik vind dat het paard niet alleen naar de zweep, maar zeker ook naar mijn been moet leren luisteren. Zie het als een kleine hulpmiddel die ik zo nu en dan gebruik.

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:11

Pinuts ik vind dat je gelijk hebt, het paard moet zeker goed naar je been luisteren.. en als dat niet lukt de zweep erbij ;)

smeerpudzj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:12

ik rijd nooit met zweep, maar pak hem er af en toe weleens bij om bijv met het wijken te zorgen dat ze haar achterhand beter meeneemt. zodra dit goed gaat heb ik mn zweep niet meer nodig en leg ik hem weer weg.
dus alleen met bepaalde oefeningen, en/of het aanleren daarvan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:14

Om vliegen weg te jagen, om bij stoplichten het knopje in te drukken, om soms zn schouder te begrenzen als hij ergens niet langs wil en heeeeeeeel soms krijgt paardlief ook wel een klap op zn kont als hij wat suffig aan het springen is.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:16

Ik gebruik mijn zweep uitsluitend om mijn paard actiever te maken en meer voorwaarts te krijgen. Erbij houden is overigens al meer dan genoeg en ik kan hem na tien minuten ook altijd al weg doen, dan heb ik de zweep al niet meer nodig. En heel af en toe als hij echt aan het etteren is krijgt hij eenmalig een flinke tik en dan is het ook weer klaar. Maar negen van de tien keer heb ik de zweep niet eens bij me.

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:18

Ik gebruik mijn zweep niet om te straffen, wel om haar bij de les houden, als ik vraag om aan te draven bijv en ik krijg niet echt snel een reactie, krijgt ze een tikje. Ook gebruik ik hem wel eens bij het wijken om net even dat achterbeen erbij te krijgen maar das ook maar zeldzaam.

Eigenlijk gebruik ik hem niet vaak en zou dus ook makkelijk zonder kunnen.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:20

Geen zweep behalve tijdens buitenrit en dan vooral om dicht langsrijdende bestuurders even te laten schrikken.

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:22

Apple schreef:
Om vliegen weg te jagen, om bij stoplichten het knopje in te drukken, om soms zn schouder te begrenzen als hij ergens niet langs wil en heeeeeeeel soms krijgt paardlief ook wel een klap op zn kont als hij wat suffig aan het springen is.

hahaha _O- hoe kom je dr op? :')

ikzelf: om aanwijzingen te geven, om te motiveren iets te doen, wakker te maken :P

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:23

'k rij niet met zweep, dan vliegt m'n paard weg terwijl ik haar nog nooit met zweep heb gereden
(oke 1x, om te kijken wat ze deed) ja, mijn paard heeft er echt schrik van...
dat is natuurlijk niet echt handig, zeker als ik de achterhand wat wil activeren bevoorbeeld,
nu moet 't echt op de benen :)

Siskiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:24

Ik rij eigenlijk nooit met zweep. Alleen bij mijn vp heel af en toe, maar dan geef ik geen tikje. Mijn vp wordt er al wat voorwaartser van als ze ziet dat ik met zweep rij, dus ik gebruik hem nooit om een tikje te geven.

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:25

om de punten op de I te zetten bij diverse oefeningen.
Al hoewel ik moet toegeven dat ik bij mijn huidige paard nooit met zweep rijd daar het niet nodig is en ik niet zosnel een zweep erbij pak, maar dat terzijde,
Ik gebruik hem beslist niet om het paard ermee door de hoeken te vegen of hem ermee op zijn sodemieter te geven.
Hij hoeft niet bang te wezen voor de zweep zodra ik die erbij pak, mocht hij dat wel wezen kan ik immers ook niet mijn punten op de I zetten ;)
respect is voldoende, dan is het voor ons beide een hulpmiddel.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:26

Marije__ schreef:
Pinuts ik vind dat je gelijk hebt, het paard moet zeker goed naar je been luisteren.. en als dat niet lukt de zweep erbij ;)

Idd, maar hoe krijg je dat voor elkaar als dat nog niet zo is:
consequent als hij niet naar het been luistert een tikje geven.
Dus in het begin is een zweepje dan zeer gewenst bij mij hoor :j

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:31

TE5, maar waarom een tik als ie een bok geeft? Helpt dat echt? Dan gebruik je m de ene keer voor wat meer tempo en de andere keer als straf?

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:35

Tinky12 schreef:
Mijn zweep is een verlenging van mijn hand...
- Niet als strafmiddel...wel voor...
- aanwijzen
- wakker maken
- belonen
- vliegen wegvegen
- richting geven
- houd er honden mee op afstand
- zijn erg makkelijk als je moet wachten voor het stoplicht,als je hem omdraaid kun je met het handstuk het knopje indrukken van het stoplicht :D

Ja, dat is zeker. Een zweep is een multi-functioneel gebruiksartikel :D

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:35

pinuts schreef:
TE5, maar waarom een tik als ie een bok geeft? Helpt dat echt? Dan gebruik je m de ene keer voor wat meer tempo en de andere keer als straf?

Ik denk dat dat inderdaad geen zin heeft, je kunt beter gewoon wat extra been geven en afleiden... Meestal heeft een paard er wel een reden voor als ie bokt.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:37

Nee, ik gebruik het niet voor tempo én niet voor straf,
ik gebruik het om aan te geven dat iets niet mag.

Hij mag niet mijn been negeren, doet ie het wel > tik.
(ik geef nl. nooit vanuit het niets een tik om 'm harder te laten lopen,
alleen als ik eerst been heb gegeven en hij niet reageert).

Hij mag ook niet bokken, of ineens naar beneden duiken om gras te gaan vreten o.i.d. (ik rijd in een weiland).
Krijgt ie ook een tikje.

Ik geef 'm echt geen harde meppen ofzo, gewoon een tikje om 't 'm duidelijk te maken *D
Dus mijn inziens is het geen straf :n
(hij is ook niet bang voor het zweepje, ik kan 'm er echt overal mee aanraken e.d,
terwijl dat toen ik er nog maar net was wel anders was :j)