Emma @ Manegepaard Heidi (filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RosijnenMix_

Emma @ Manegepaard Heidi (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 16:42

Hoi O:) (weeral)
Zaterdag reed ik dus op Heidi, we rijden in L01. Mijn doel: Goed galopperen.
Voorwoord
Ik heb alleen maar galop filmpjes(heb er de beste uitgekozen) omdat mijn vader de knop om te fotograferen niet vond :s .
Na het filmpje goed te bekijken, Heidi mankt dus Niet.
Heidi heeft moeite met het bit insteken (daarom gebruiken we een plastic bit).
De instructrice vertelde me dat de teugels wat door moeten hangen.
Ze zei dat Heidi moeite had, ik heb nog andere filmpjes waar je ziet dat als ik de teugels korter neem, ze haar hoofd in de lucht gooit en wil steigeren, dus luister ik naar de instructrice :+
Waar ik op moet letten :
-Handen stil houden.
-Recht zitten.
-Voeten stil houden.
Als er nog iemand is met dingen waar ik op moet letten ook tijden het doorzitten, net voor het aanspringen, zeg maar hoor :+ .
Hier dus het filmpje:
Heidi @ galop

Graag rijtechnisch commentaar O:)
Keep it nice please :)
HIER ZIT COPYRIGHT OP!

Mvg, RM_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:45

Je hebt deze al in een ander topic geplaatst. ;)
En een beetje raar dat je instructrice je verteld dat je je teugels wat door moet laten hangen. :?
Waslijntjes zijn juist niet de bedoeling.
En wat moet ik me voorstellen met een plastic bit??
Verder zie ik dat alle andere paarden op de hoefslag lopen terwijl jij in galop wil.
Bij ons moesten we altijd in het midden staan als een ander in galop ging.
Nouja, je kunt er niks aan doen, maar misschien kun je beter op zoek naar een andere instructrice.

Zorg dat je wat minder naar achteren gaat hangen in draf en galop. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-06-09 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:46

Ik denk dat je beter licht contact kan houden met de mond, anders krijgt ze de hele tijd een ruk.
Je kan je hakken ook wat meer uittrappen en probeer wat beter te blijven zitten in je zadel, verder commentaar geef je zelf al.

Enne... wat is L01 is dat L1 :o? *voelt zich blond*

RosijnenMix_

Re: Emma @ Manegepaard Heidi (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 16:48

Kweet niet :)
Op mij VLP-kaart staat L01 :)
Dank je O:)

RosijnenMix_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 16:48

KoudbloedKim schreef:
Je hebt deze al in een ander topic geplaatst. ;)

Die is gesloten :)

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:49

we rijden in L01.
wat bedoel je hier mee? Rijd je halfgevorderd, beginners?

het is niet erg veel wat je ons geef, maar probeer meer te zitten, het lijkt of je nu in de galop een beetje gaat staan.
probeer anders eerst zonder beugels te leren draven en galoperen, desnoods aan de longe. veel beter voor je evenwicht en je zit. je handen, probeer ze stiller en lager te houden, doe anders bij bijvoorbeeld een letter ( bv de a ) dat je als je daar langs rijdt steeds denkt, me handen. voeten is een beetje moeilijk nu te verbeteren het is belangrijker dat je eerst goed leer zitten zeg maar.

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:55

*voelt zich nog blonder. * :o? Wat is een VLP? Is dat een soort startkaart ofzo?

RosijnenMix_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 16:56

Da's beginners :)

@ MArloes: Vlaamse Liga Paardensport O:)
Ik voelde me ook zo in het begin :)

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:59

Aha! Niet zo gek dat ik het niet snapte dus, woon in NL

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:59

ok, want dat vroeg ik me af sinds je alleen moest galoperen en naar een verzorgpaard zocht? maar ik zou eerst gewoon nog lekker door oefenen op manegeknollies en als je dan goed en zelfstandig kunt rijden, kan je veel makkelijk een verzorgpaard vinden en zal dat ook veel beter voor je zelf zijn.

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:36

Ik vind het een enorm leuk beestje waar je op rijd. En ik denk dat wanneer jij duidelijker gaat worden naar jou paard dat je er uiteindelijk heel leuk kan rijden. Hoe je dat kan doen? Misschien helpen de volgende dingen jou en je paard wel:
- Probeer eens een andere manege uit. Een waar veel wordt gedaan aan de houding en zit. Iets waar ik niks over heb gehoord in dit filmpje. Waarom dit zo belangrijk is? Je leert dingen namelijk makkelijker aan dan af. En zonder een goede houding en zit kan je nooit zo duidelijk zijn naar het paard dan dat eigenlijk zou horen.
- Ook al heeft een paard last van zijn mond, probeer een contact teugel te houden. Met een contactteugel voorkom je namelijk die rukken in de mond doordat de teugels heen en weer vieren. Wat een contactteugel is? Het is een teugel waarbij je contact houd met het bit maar waar er geen/weinig druk op wordt uitgeoefend. Er moet als het ware altijd een glaasje limonade op kunnen staan...
- Probeer been te geven door je kuiten tegen het paard aan te houden en eraf te halen wanneer hij harder/actiever loopt. Als iemand bij mij telkens in mijn buik loopt te porren, dan zou ik ook niet weten wat ik zou moeten doen, maar wanneer iemand mij even opzij duwt of druk blijft uitoefenen, dan ga ik ook opzij.
- Probeer wanneer je naar de galop wil eerst goed te draven. Ga lichtrijden, laat het beestje eerst op jou reageren, zodat jij kan sturen en het tempo kan beheersen. Wanneer hij lekker draaft ga doorzitten en spring meteen aan. Zo voorkom je ook dat jij je evenwicht uit de teugels probeert te halen. Dit moet je krijgen door je knieen in het zadel te duwen, probeer daarbij niet je bilspieren aan te spannen, anders ga je stuiteren!

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt, veel succes in ieder geval!

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:52

Ik vind het maar raar. Andere paarden op de hoefslag als jij wilt galoperen en je teugels langer laten worden ? Nou doe ze maar iets straker ;)

RosijnenMix_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 16:11

Dank je AJ ,heb ik zeer véél aan :)
ik probeer het zeker uit!

Nitoucheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:35

L01 is geen niveau in België. Via de VLP (vlaamse liga paardensport, organisatie die wedstrijden organiseert zoals KNHS) kunnen niet-wedstrijdruiters een verzekering nemen zodat ze verzekerd zijn tegen lichamelijke ongevallen en burgerlijke aansprakelijkheid tijdens activiteiten die georganiseerd worden door clubs aangesloten bij de VLP. Deze verzekering noemen ze een L01-licentie, dit is dus geen startkaart ofzo (je mag hiermee geen VLP-wedstrijden starten, daarvoor heb je een hogere licentie nodig) maar geeft gewoon aan dat je verzekerd bent.

RosijnenMix_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 18:48

Ah oke :)

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 09:26

plastic bit? bedoel je misschien rubber bit? heb nog nooit van een plastic bit gehoord, en heb in een paardenwinkel gewerkt

RosijnenMix_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 18:45

Zou kunnen :)

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:49

minouesmee schreef:
Ik vind het maar raar. Andere paarden op de hoefslag als jij wilt galoperen en je teugels langer laten worden ? Nou doe ze maar iets straker ;)

Moesten wij (7/8 jaar geleden :') ) ook hoor, en dat is niet raar vind ik.

Verder zou ik idd de teugels ietsjes korter pakken, veel oefenen en je komt er wel :D

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:25

Moderatoropmerking:
De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.
RT-HAW is bedoeld voor opbouwend rijtechnisch commentaar, en dit kan alleen gegeven worden als je beeldmatriaal van een acceptabele kwaliteit is. Je hebt maar 1 kort filmpje, die te onduidelijk is om goed rt-commentaar op te kunnen geven. Zodra je ander beeldmatriaal beschikbaar hebt die wel aan de regels voldoen, dan mag je uiteraard een nieuw topic openen.