Verle in het wit @ dressuren (v. OOSeven)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Verle in het wit @ dressuren (v. OOSeven)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 15:17

Hier is mijn lieve merrie weer. Ze wordt met de dag braver en beter, en ik ben met de dag trotser op haar!

We hebben nu dus sinds een week of 7/8 weer les en dit bevalt ons er goed, de basis was redelijk toen we begonnen, maar niet perfect. Er zaten hier en daar nog storingen, zoals wel neus mooi op de loodlijn, maar er net niet door heen zijn. In eens giraffe willen zijn, of gewoon een rodeo stier.

Af en toe komt er nog wel eens een bok of huppel er uit, maar dat is dan wel altijd mijn schuld. Of ik geef te veel been (omdat ze dan op de eerste hulp niet reageerd, moet ik bij haar voortaan gelijk strenger zijn, maar geef dan net te veel) of wil haar nog net teveel door sluiten dan wat ze qua kracht goed kan verwerken. Geestelijk gaat het haar allemaal heel goed af, alleen lichaamlijke komen we hier en daar nog wat problemen tegen die met kracht te maken hebben.

Nu dus vooral bezig met de puntjes op de I zetten in de basis en heel langzaam aan pakken we weer wat dingen als sb, wijken en zo er bij. Ze kent namelijk alle 'oefeningen', maar dan als truucje. Heeft dus nergens geen gymnastiserend doel. Dat proberen we nu wel voor elkaar te krijgen en af en toe zit dat er wel tussen. Soms zijn het nog steeds 'truucjes', dan weet ze wat ze moet doen, maar hoe het daadwerkelijk moet? Is dan vaak de vraag voor haar.

Wel merk ik dat ze er steeds meer plezier in heeft en ook veel meer haar best doet. Ze is een enorm mee denkend paard en dat wat eerst een behoorlijk groot nadeel, nu begint ze het langzamerhand voor mij te gebruiken!

Ik moet nog veel letten op:
- volledige controle.
- haar leren wachten.
- ondanks dat ze moet wachten, wél haar impuls bewaren.
- in de wendingen proberen recht te houden, doordat ze anders over haar schouder heen valt. Dus niet meer buigen dan de wending vraagt.
- mijn houding moet ook nog véél aan verbeterd worden.

Ook heb ik een nieuw zadel, waardoor ik hier en daar ook nog niet altijd even correct zit! Haha, moest erg wennen en mijn beugels zitten nu nog iets te kort. Maar door de nieuwe zit had ik in het begin behoorlijk last van mijn knie, die is verbrijzeld geweest. Ik had eerst namelijk een Kieffer Lech profi, een hele vrij zit met zo goed als geen kniewrongen. Nu hebben we een Kentaur Electra, die een vrij geslote zit heeft en véél kniewrong. Dus een hele omschakeling!

Owja de foto's staan niet helemaal op volgorde!
En ik ben benieuwd of jullie het zelfde vinden als wat ik als commentaar er onder bijgezet heb. Dit is wat ik op de foto zie en wat ik voel als ik er op zit. :)

Afbeelding
1. Losdraven, iets ronder en lager dan normaal. Hier kwam ze net omhoog, of ging net omlaag. Daarom ook mijn handen vrij breed, omdat mijn teugels wat te lang waren.
Afbeelding
2. Galopje, hier mag ze wat ronder en iets lager, hals is vrij goed, maar veel te weinig rug gebruik. Ik kan haar niet te lang laten, want dan 'verlies' ik haar. Ik heb er dan geen rijden meer aan, omdat ze zich er uitdrukt door heel lang te worden.
Afbeelding
3. Van hand veranderen in middendraf. Ze kantelt haar hoofd hier, ik denk omdat ik haar terug wil nemen en dus te veel druk op mijn linker teugel had in verhouding tot de rechter teugel. Ze mag ook echt nog maar enkele passen (3 tot 5) in midden draf, omdat ik haar niet bij elkaar kan houden, ze mist dan kracht van achter uit.
Afbeelding
4. Deze galop vind ik zo een goed beeld. Voldoende van achteren en over haar rug, mooi achterbeen er bij en halshouding voor op dit moment goed. Ze pakt alleen te weinig bodem, zeker omdat ze van zich zelf een enorm goede en ruime galop heeft.
Afbeelding
5. Andere galop, ook een vrij goed beeld, in ieder geval voor nu ruim voldoende. Alleen pak ik hier weer wat te veel stelling en zie je dat ze over de schouder dreigt te vallen. Meer buiten teugel er dus bij, of eerder minder binnen teugel en die dus 'los laten'.
Afbeelding
6. Paard is hier mooi recht, alleen zit ik schots en scheef. Weet ook niet wat ik hier doe?? Denk dat ik van de volte af kom of er op wil, maar moet dus wel recht blijven zitten! :o
Afbeelding
7. En nog even een paar pasjes in het bos, had vrij veel moeite om haar er bij te houden! Haha, ze vond op dit moment alles intressanter en belangrijker dan wat ik deed en wilde dat zij deed. Maar al met al toch een vrij goed beeld, mag véél en véél ronder maar impuls had ze meer dan voldoende!! Is dus ook niet een echt dragende galop, eerder een stuwende.
Afbeelding
8. Drafje, ze lijkt hier wat 'traag', wat echt in tegendeel zo was. Ook hier mag ze wat meer er bij zijn, meer rug gebruik en ronder in haar hoofd/hals houding. Maar ach we kunnen niet alles in 1 keer eisen natuurlijk!!

Afbeelding
9. En nog een mooie foto van een eerdere keer, althans dat vind ik! :D

Ik wil graag nog tips om nog meer de puntjes op de I te zetten in de basis!
En weet iemand hoe ik een groot probleem op kan lossen?? Ze gaat in stap, als ze rustig moet stappen, over in telgang. Als ik haar stil zet en opnieuw aan stap gaat het een stuk weer goed, maar daarna weer verder in telgang. Of als ik haar in middenstap laat gaan, dan is er ook niks aan de hand! Maar in de rustigere draf waar ze wat ronder moet lopen gaat ze over in telgang.
Kan dit ook komen, omdat ze te weinig kracht heeft? En dat het vanzelf beter wordt als ze sterker wordt?

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:20

Mooie foto's ;)
alleen piana handjes... ;)
Verder super!

Carlii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:58

ik vind het er netjes uitzien. wat de telgang betreft kan het helpen om veel tempowisselingen te rijden gewoon in de stap, veel figuren ook met losrijden al, maar dan gewoon grote en ruimen bogen rijden. lekker bezig houden lost vaak veel op.

XTallouX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 06:34

soms heb je een strenge binnenhand

plieza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:10

het merendeel van de foto's geeft een mooi rustig beeld. En je houding is goed constant, geen zwabberende onderbenen en enz. Voor zover dat op foto's te beoordelen is. Complimenten daarvoor.
Wat het telgangen in de stap betreft, kan het zijn dat je haar teveel wil verzamelen, en dat ze daardoor gaat telgangen? Probeer het moment te zoeken net voor het telgangen, en dat steeds een beetje verleggen. En praat hier ook over met je instructie, die ziet je paard lopen in het echt.
Goede kans dat die beter kan zien wat er aan de hand is.
Veel succes verder met je paard :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 09:25

Dankjewel voor de reacties! :D

Van de telgang heb ik het idee gehad dat t een soort protest was, want ook in stap moest ze meer aan het werk. Voorheen steigerde ze heel snel, als je ophouding net te veel door kwam, of als het op dat moment haar te moeilijk werd. Dat steigeren doet ze eigenlijk niet meer, maar als ze wel moet werken gaat ze telgangen, in draf heeft ze ook zo'n tik als het haar te moeilijk wordt. Dan zet ze haar binnen voorbeen verder weg dan het buitenvoorbeen, ze is niet kreupel dan! Want als ik stap terug pak en iets langzamer ga naar het punt wat ze moeilijk vind, doet ze het helemaal niet meer en het is dus ook het binnen been en geen 2 benen.

Telgang is nu al veel minder! En heb eigenlijk gedaan wat plieza ongeveer zei. Eerst gewoon in middenstap laten stappen en steeds meer 'verzamelen' tot het moment dat zou gaan telgangen, dan weeer richting middenstap. Nu kan ik ook beter aanvoelen wanneer ze gaat telgangen.

Mijn houding is nog niet zo constant als voorheen, soms als ze een gekke beweging maakt ben ik ook gelijk mijn evenwicht kwijt. Wel zit ik rechter, niet zo ver voorover. Maar ik heb nog genoeg te doen aan mijn houding! Enige wat echt goed is, is dat ik onafhankelijk kan zitten en dat ik een vriendelijke hand heb. Heb ik wel geleerd van de jonge paarden, met een uitroepteken achter dit beestje. :D De rest is nog vrij matig! :o

Tallou, strenge binnen hand zie ik eigenlijk nergens? Misschien op de eerste foto een beetje en foto 3 lijkt ook, maar daar kijkt ze net de andere kant op dus of het echt een strenge binnen hand is? Ik heb in ieder geval bijna geen druk en als ik dat wel doe, zie je wat ze doet net als op foto 5. Daar heb ik wél druk op de teugel, eigenlijk iets te veel druk en zie je gelijk dat ze teveel naar binnen kijkt en naar buiten valt. :)