Hallo, misschien staat het niet helemaal goed, maar ik heb geen idee waar het anders moet ik heb een vz paard, en ze is altijd recreatief bereden. Sinds ik haar verzorg rijd ze dus in de bak, maar daar houd ze absoluut niet van. als ik ga draven snijd ze steeds af naar het midden en staat daar stil. al neem ik de teugels korter, en zet mn benen erin, doet ze het nog steeds. Hebben jullie misschien tips? oohja, buitenrijden mag niet van de eigenaar, omdat het hier best wel druk is en ik ben niet verzekerd ( ze doet dat zelf ook niet ) en bij de eigenaar doet ze het ook. Groetjes S.
Maak het in de bak rijden leuk voor je paard: plant in elke hoek een emmer en laat een helper daar wat lekkers in leggen (stukje appel, paar brokjes etc.). In het begin doe je dat bij elke emmer, later sla je emmers over. Dan doe je niets meer in de emmer, maar geen je af en toe in de hoek wat lekkers uit je hand, vervolgens sla je steeds meer hoeken over, totdat je een paar rondjes over de hoefslag kunt rijden zonder je pony aan te sporen.
Heb je al moeite met de eerste emmer, zet de emmers dan dichterbij elkaar in het begin en zet ze dan steeds verder uit elkaar.
Je paard in ongemotiveerd en vind de bak maar saai. Op deze manier laat je merken dat werken in de bak leuk kan zijn: ze krijgt er een beloning voor. Als iemand geen zin heeft, heeft slaan en schoppen weinig zin: daar wordt het werk niet leuker van en zo wodt de afkeer voor de bak alleen maar groter.
Ik heb verschillende 'probleempaarden' met eenzelfde probleem als jou verzorgpony op deze manier weer aan het werk gekregen. Meestal was er binnen een week zeer goed resultaat en konden de paarden al draven en galoperen. Extreme gevallen deden er iets langer over. Binnen 3 weken waren de paarden actief in de bak en konden ze daar zonder problemen gereden worden.
Je kan haar mischien ook eerst longeren of los laten in de bak en gewoon lekker met haar lopen.. Dan zadel erop.. er naast blijven lopen, en dat idee met de snoepjes in de emmer leggen lijkt me ook goed werken!