Rijden met slof teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geak_Nena

Rijden met slof teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 21:15

Hallo iedereen,

Voordat jullie denken hier komt weer een discussie-topic over met of zonder slof rijden.. Maar nee hoor, dat is het niet, en ik hoop ook niet dat het dat wordt.

Maar mijn rede dat ik dit topic open is:
Ik rijd mijn paard met slof,en als ik stap zitten de teugels en slof goed, maar zodra ik aan draaf gaat mijn teugel in een boogje hangen, mijn vraag aan jullie is dan, hoe kan ik zorgen dat ze allebij gelijk blijven? Want het ziet er zoiezo niet uit, maar het wordt zo ook fout gebruik van de slof...

Graag jullie tips!

Sammie

Re: Rijden met slof teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:41

Welke teugel hangt in een boogje? De slof (beiden) of je 'gewone' teugel? Of één van je slofteugels of ?

Je slofteugel hoort imo in een boogje te hangen. Want dan werkt hij alleen maar in als het paard uit die houding komt én dat is de enige manier om de slofteugel te gebruiken. En niet constant of als vervanging van de gewone teugel.

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 21:45

nee maar mijn gewone teugel hangt in een boogje, de slof hangt losjes

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:58

Dat is vreemd. Als teugels en slof in een boogje hangen dan kruipt het paard volgens mij achter de teugel. Als de teugels meer in een boogje hangen dan dat de slof losjes hangt gebruik je de slof (ongemerkt) verkeerd/teveel.

Heb je geen foto? Dat is misschien wat duidelijker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:08

Ik snap wat je bedoeld heb het wel eens gezien bij mensen. Maar op dat moment rijd je , je paard dus op de slof ipv van je teugels met de slof als hulpteugel erbij. Dat is dus helemaal verkeerd.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:50

Hmm meestal is het zo dat de slof steeds korter wordt gepakt, en mensen dan enkel rijden op de slof.
Je paard loopt nu dus achter de teugel, want met beide teugels heb je geen contact? Het kan zo zijn dat het paard de slof toch voelt en daardoor die knik gaat maken. Hoe heb je de slof bevestigd? Mijn paard doet dit nl. sneller wanneer de slof tussen de voorbenen zit, niet wanneer je ze aan de zijkant vast maakt.
De oplossing voor het achter de teugel lopen is je paard voorwaarts aan je been te rijden.

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 10:48

@sammie nee Foto he ik niet,
@Yvank Dat ik hem nu verkeerd gebruik weet ik, daarom graag een oplossing...
@Coby, ik heb de slof tusse de voorbenen, en k moet hem erg voorwaarts rijden, omdat hij anders ernstig uit elkaar valt.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:51

Als je wilt voorkomen dat je je slof onbewust steeds strakker pakt dan moet je gewone teugel onder doen en je slof teugel boven. Waarschijnlijk heb je nu je slof onder.

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 10:54

Ja dat is inderdaad waar, dat ga ik dan ook proberen! Dankjewel

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:56

je weet dus van jezelf dat je de slof verkeerd gebruikt waarom ga je dan niet gewoon zonder slof rijden?

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 11:06

@ Brennie hier ga ik maar niet op in, niet zo'n zin in een reltopic ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:13

Kan ook zijn dat je moeite hebt met de coördinatie van de teugelvoering, probeer anders eens een andere teugelvoering. Ik kan bijv. niet rijden met slof (of stangteugel) onder mijn pink, dan laat ik alles glijden, ik heb ze onder mijn middelvinger, en de trensteugel gewoon onder de ringvinger.

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 11:14

Dankjewel voor de tip!

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:24

Wat ook wel eens kan helpen is een slof in een kleur kopen zodat je de slofteugel en de normale teugel goed uit elkaar kan houden, want zoals je het verteld lijkt het erop dat je inderdaad je slofteugel elke keer verpakt in plaats van je normale teugel.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:23

Urielle schreef:
Kan ook zijn dat je moeite hebt met de coördinatie van de teugelvoering, probeer anders eens een andere teugelvoering. Ik kan bijv. niet rijden met slof (of stangteugel) onder mijn pink, dan laat ik alles glijden, ik heb ze onder mijn middelvinger, en de trensteugel gewoon onder de ringvinger.

Mijn eerste idee.

Ik doe zelf wel eens bij S&T de stangteugel alleen om mijn middelvinger.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:31

of je neemt je slof te kort of je paard verzet zich te hard tegen de slof.

Heb ook 1x een slof op m'n paard geprobeerd omdat ze in galop steeds omhoog komt en begint te slaan met haar hoofd van zodra haar meer naar beneden vraagt.
In stap en draf hing mijn slof volledig door (tussen de benen door de bitring naar mijn hand) en had ik een fijn contact. ik dacht zelfs dat ze er bijna ging intrappen. maar van zodra ik aansprong in galop, had ik ze puur op slof, ze kwam zo hoog met haar hoofd dat m'n teugels ook volledig doorhingen. Maar hem langer laten (20cm) was op die moment ook geen optie, want bij overgang naar draf zou ik hem nooit op tijd terug zoveel korter kunnen maken om te voorkomen dat ze erin trapte. Dus dan maar zonder.
Succes verder