Knappe Hidde @ Onderlinge dressuur!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WildChild

Knappe Hidde @ Onderlinge dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 20:27

Hoi!

Vandaag werd er op stal een onderlinge mini-dressuurwedstrijd gehouden. Als oefening en gewoon omdat ik het zo ontzettend leuk vind heb ik het lekker serieus genomen en paard+mezelf in tenue gestoken (helaas ontbrak alleen de witte broek). Het proefje was ontzettend simpel maar door mijn spanning (nogal suf bij zo'n wedstrijdje, maargoed) was het geheel toch te strak.

Hidde is een (bijna) 7-jarige Friese ruin. We trainen op B/L1 niveau en hebben eens in de 2 weken privé dressuurles. We werken nu het meest aan ontspanning, zonder dat Hidde misbruik gaat maken van de ruimte die hij krijgt in de vorm van rennen.

De beelden zijn voor mij nogal confronterend, het geheel was véél strakker dan normaal. Mijn hulpen waren (te) grof en het totaalplaatje was niet helemaal soepel. Dit is te verklaren door het feit dat ik mijn beenspieren aanspan als ik nerveus ben, waardoor Hidde naar voren schiet en ik hem uit 'paniek' van voren tegen ga houden, wat ik juist niet moet doen. Het is goed om zoiets terug te zien, hier ga ik zeker aan werken.

Sorry voor de verschrikkelijke kwaliteit, de foto's zijn stills uit een filmpje. Ik hoop dat ze toch nog te beoordelen zijn. Ik ben ervan bewust dat het plaatje niet ideaal is, ik ben te streng met mijn handen. Dit is iets waar ik zeker aan ga werken, heb er echt een hekel aan.

Inrijden in de binnenbak..
Afbeelding

Afbeelding

Big smile, hij liep zo fijn! :)
Afbeelding

Afbeelding

Dan naar de buitenbak, erg veel spanning in het begin.
Afbeelding

Losser. :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je duidelijk weer teveel spanning.
Afbeelding

Afbeelding

Doei!
Afbeelding

Alle commentaar is welkom, we hebben nog zóveel te leren. :)
Laatst bijgewerkt door WildChild op 14-06-09 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Zira1994

Re: Knappe Hidde @ Onderlinge dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:28

wauw.... mooi paard en wat heb je een mooie houding

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:32

Ik vind dat je jezelf onderschat!
Hidde loopt best wel goed. En ik vind dat hoewel je zelf door hebt waar je fout zit
het wel meevalt! Je kunt eraan werken dat wel! maar het is niet DRAMATISCH.
Ik heb vaak veel ergere dingen gezien hoor ook hier op bokt :P.
Maar toch goed dat je eraan gaat werken!
Je hebt trouwens echt een geweldige houding (wel iets meer naar voren kijken).
Ga lekker zo door!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:34

Stonden er zulke plassen in die buitenbak? Dat moet ook niet fijn rijden zijn zeg. Knap dat je nog zo rond gereden bent! En probeer niet te strak te blijven in je rug, je hebt heel veel spanning, dus blijf rustig ademen onderweg, zucht een keer diep! En probeer te relaxen, je hebt een mooi paard onder je kont, en het algemene beeld is echt niet verkeerd! :)

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:54

zit er netjes uit!
probeer hem iets minder streng in de mond te zijn
want hij loopt wel is achter de lood lijn
(en als je echt op wedstrijd gaat mag je geen bandages om)

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:58

Jeetje wat praat jij negatief over jezelf hé! Ik vind het er namelijk heel goed uitzien, je ziet op sommige foto's wel wat veel spanning maar volgensmij rijdt je hem heel vriendelijk en zijn jullie een goede combinatie! Ik vind het er heerlijk uitzien, als iedereen zo zou rijden zou dat een hoop problemen voorkomen! Veel succes!

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:31

jeetje wat zou jij natgeregend zijn ??? of was dat geen regen maar gewoon de kwaliteit van je foto`s??

je hebt een hele nette houding, daar kan ik nog wat van leren. :D
Wel wat te streng idd. maar dat zal de spanning zijn.

Heel mooi paard heb je iig! kan goed lopen!! :D

Succes!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:39

voor de vergelijking heb ik de foto's in je profiel gekeken, waarbij ik gelukkig wat meer lengte zie. Probeer wedstrijden als een training te zien en dus ontspannen door te rijden. Door zelf te oefenen op het iets meer naar voren (richting de mond) plaatsen van je hand, kun je de lengte bewaren, ook in je proef. Probeer hem ook meer op te vangen met je zit (trager lichtrijden, dieper zitten)waardoor je het tempo kan controleren ook met meer teugellengte.

Succes!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:44

Niet zo negatief hoor! Ziet er perfect uit, verwachte zelfs bij de foto's dat je M reed. Het enige puntje wat ik toch wel belangrijk vind is dat je je handen meer moet dragen (hoger) waardoor je dat probleem met strengheid ook al snel oplost. Ook in je profiel zie ik daar een duidelijke foto van. Je wilt haar duidelijk rustig houden en plaats je hand streng en laag. Dus goed tillen en verder goed in- en uitademen. Bedenk je dat je mnet strengheid niets bereikt en je je paardje zo geen kans geeft na te geven en zelfs hindert. Ik zelf heb er regelmatig last van en praat dan wat streng op mezelf in. Dus lekker ontspannen handen regelmatig wat doorvragen en hand weer duidelijk meegeven. Dus wat tips voor je :) Ziet er heel mooi uit de combinatie :)

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:24

Vind dat je heel veel zelfkennis hebt, super(!) :D , dat betekent dat je de problemen kent en weet waar je aan moet werken. Ik ben het helemaal met je eens TS en vind het (sorry) verre van perfect (wat hierboven gezegd wordt, als M zo gereden wordt :x ). Je ziet op de foto's heel veel spanning bij zowel jezelf als bij je paard. Je paard loopt veel(!) te diep en jij zit er verkrampt op, waardoor je dus oa te streng bent met je handen. Princesj heeft hele goede opmerkingen, daarnaast kun je nog meer bewust bezig gaan met het aanvoelen van spanning/ontspanning. Je wilt je paard onder controle hebben en dat hij onder je blijft lopen, als je dit voelt, gelijk bewust ontspannen, dat is zijn beloning. Heb je het gevoel dat je controle minder wordt, even terugnemen en direct weer ontspannen. Moeilijk in het begin, maar het geeft wel resultaat door het te oefenen.
Daarnaast ben je op sommige foto's strenger met je binnenhand, probeer hier op te letten. Waar wil je trouwens heen ...probeer te kijken in die richting waar je heen wilt ipv naar beneden. Heeft een grote invloed op je hulpen, dus kijken waar je heengaat.
Dus lekker gaan oefenen op de ontspanning en het komt zeker goed met jullie. Het is een prachtig paard! En los van het verkrampen etc heb je echt een hele mooie houding. Als eenmaal die ontspanning er is, dan is het een heel mooi plaatje. Succes samen :)

annaleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:29

mooie zit.
probber voor je te kijken!
ziet er verder Keurig uit!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:33

Idd wat een mooie fries. Idd ben je wel erg streng voor jezelf. je moet wel blijven genieten e :-)

Mss enkel neusje er iets meer uit laten komen

Verder veel succes

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:43

SorayaDL schreef:
Vind dat je heel veel zelfkennis hebt, super(!) :D , dat betekent dat je de problemen kent en weet waar je aan moet werken. Ik ben het helemaal met je eens TS en vind het (sorry) verre van perfect (wat hierboven gezegd wordt, als M zo gereden wordt :x ). Je ziet op de foto's heel veel spanning bij zowel jezelf als bij je paard. Je paard loopt veel(!) te diep en jij zit er verkrampt op, waardoor je dus oa te streng bent met je handen. Princesj heeft hele goede opmerkingen, daarnaast kun je nog meer bewust bezig gaan met het aanvoelen van spanning/ontspanning. Je wilt je paard onder controle hebben en dat hij onder je blijft lopen, als je dit voelt, gelijk bewust ontspannen, dat is zijn beloning. Heb je het gevoel dat je controle minder wordt, even terugnemen en direct weer ontspannen. Moeilijk in het begin, maar het geeft wel resultaat door het te oefenen.
Daarnaast ben je op sommige foto's strenger met je binnenhand, probeer hier op te letten. Waar wil je trouwens heen ...probeer te kijken in die richting waar je heen wilt ipv naar beneden. Heeft een grote invloed op je hulpen, dus kijken waar je heengaat.
Dus lekker gaan oefenen op de ontspanning en het komt zeker goed met jullie. Het is een prachtig paard! En los van het verkrampen etc heb je echt een hele mooie houding. Als eenmaal die ontspanning er is, dan is het een heel mooi plaatje. Succes samen :)

Was lichtelijk overdreven..maar als dat spanning-verhaal eraf is dan vind ik het er wel in de richting komen. Mooie houding, paard is goed in balans en heeft een sterk mooi ondergezette achterhand. Verder zegt M niet heel veel want in de M rijden er veel foute combinaties rond, het was meer om aan te geven niet al te negatief te spreken..het ziet er aardig netjes uit. Enkel mijn enige en belangrijkste punt was dus de spanning eraf te halen omdat alles daardoor wordt tegengehouden, zowel het paard als bevordering van het rijden.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:29

Joceline schreef:
Verder zegt M niet heel veel want in de M rijden er veel foute combinaties rond,

Dat er veel foute combinaties rondrijden in een voor hun eigenlijk te hoge klasse is algemeen bekend. Maar als je iets beoordeeld ga je uit van de correcte uitvoering van dat niveau en niet van bovenstaande.

Joceline schreef:
maar als dat spanning-verhaal eraf is dan vind ik het er wel in de richting komen.

Ben ik het niet mee eens, en vind dat je dat al helemaal niet van deze foto's af kan leiden, had dan liever een filmpje gezien of duidelijkere en afwisselender foto's. Maar ja ieder zijn mening en ik vind nog steeds dat TS zichzelf realistisch ziet op deze foto's.

Joceline schreef:
Mooie houding, paard is goed in balans en heeft een sterk mooi ondergezette achterhand.

Sorry, maar dat hoort toch echt al bij een B/L1 niveau, basiswerk, iig die 1e twee. Jammer dat er geen foto's zijn van het halsstrekken, daar kan je ook wat meer uit opmaken.

Ach ja, TS lekker oefenen, het komt zeker goed met jullie als combi (daar is iedereen het over eens in dit topic :D ), ook op wedstrijd als je weet hoe je die spanning kunt laten afvloeien. In je profiel staan een paar mooie foto's als je aan het trainen bent en die zijn denk ik veel meer representatief dan zo'n spannende wedstrijd. ;)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:35

Ziet er zeker goed uit, wel zou ik wat meer lengte willen zien in de hals.
Succes

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:44

SorayaDL schreef:
Joceline schreef:
Verder zegt M niet heel veel want in de M rijden er veel foute combinaties rond,

Dat er veel foute combinaties rondrijden in een voor hun eigenlijk te hoge klasse is algemeen bekend. Maar als je iets beoordeeld ga je uit van de correcte uitvoering van dat niveau en niet van bovenstaande.

Joceline schreef:
maar als dat spanning-verhaal eraf is dan vind ik het er wel in de richting komen.

Ben ik het niet mee eens, en vind dat je dat al helemaal niet van deze foto's af kan leiden, had dan liever een filmpje gezien of duidelijkere en afwisselender foto's. Maar ja ieder zijn mening en ik vind nog steeds dat TS zichzelf realistisch ziet op deze foto's.

Joceline schreef:
Mooie houding, paard is goed in balans en heeft een sterk mooi ondergezette achterhand.

Sorry, maar dat hoort toch echt al bij een B/L1 niveau, basiswerk, iig die 1e twee. Jammer dat er geen foto's zijn van het halsstrekken, daar kan je ook wat meer uit opmaken.

Ach ja, TS lekker oefenen, het komt zeker goed met jullie als combi (daar is iedereen het over eens in dit topic :D ), ook op wedstrijd als je weet hoe je die spanning kunt laten afvloeien. In je profiel staan een paar mooie foto's als je aan het trainen bent en die zijn denk ik veel meer representatief dan zo'n spannende wedstrijd. ;)

Halsstrekken is ook al een oefening die snel in orde kan/moet zijn...Met de rest ben ik het niet eens.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:52

Joceline schreef:
Halsstrekken is ook al een oefening die snel in orde kan/moet zijn...

Logisch, daarom zet ik het er toch ook neer..... ;)

edit: De reden dat ik het me afvroeg is omdat de TS bij het halsstrekken wel contact moet houden, maar voor haar gevoel zal ze die overmatige controle (spanning) wat los moeten laten om haar paard naar het halsstrekken te brengen (dat gaat nu eenmaal niet met korte teugels die je krampachtig vasthoud). Daarom vind ik het oa jammer dat hier geen foto's van zijn.
Daarnaast, als het halsstrekken goed gaat dan kan de TS dit zien als een geruststelling dat als ze die spanning wat laat afvloeien en dus met meer ontspanning gaat rijden, ze ook nog steeds controle heeft over haar paard en het rijden dus gewoon ook goed gaat.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:29

Wat een heerlijk beest, ik ben ook heel blij dat ik de hem op de foto's in je profiel al langer zie lopen.
Want als je B start en je paardje nu al zo laat lopen kan hij verder niks ontwikkelen, ik heb verder geen commetaar.

Wat voor punten had je ??

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:39

Ziet er goed uit fleur,
Wat is hidde toch een knappe knol. :P

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:10

Volgens mij regende het tijdens de proef!!! :P
Ik vind het algemeen beeld wel goed. Zoals je zegt mag er iets meer ontspanning in, maar dat komt ook met de ervaring die je gaat opdoen door meer wedstrijden te rijden. Als je thuis al die ontspanning bereikt, ben je goed op weg! Doe zo verder.