Bijna stoppen met ademen in galop!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shirrlfl

Bijna stoppen met ademen in galop!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 20:19

Haaaay haaay!

ik een probleempje

Als ik in galop ga ik heel erg zacht ademen waardoor ik bijna stop met ademen
na de galop heb ik daardoor ook hele erge pijn in mijn zij
ik heb al geprobeerd om er op te letten en dan regelmatig te gaan ademen maar het lukt dan echt niet |(
terwijl ik al van af mijn 7e of 8e rij maar de laatste tijd is het steeds erger geworden

Zelfs mijn instructrice merkte het aan me
en als we over een tijdje ons eigen paardje krijgen zal dit een groot probleem zijn
bij mijn verzorgpony van 22 heb ik het minder want daar galopeer ik echt maar een klein stukje omdat zij niet meer aan kan maar zelfs dan heb ik het

weet iemand een oplossing?

Groetjes shirley

Misty_MMS

Re: Bijna stoppen met ademen in galop!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:25

ONTSPAN en heb vertrouwen. Ik heb hier in het verleden ook last van gehad, dat kwam omdat ik geen volledig vertrouwen had in het paard en er dus altijd wat spanning was.

Ik weet niet of dit ook jouw oorzaak is, maar vaak is dat wel zo. Probeer eerst een keer door je buik adem te halen (inademen-buik uitzetten, uitademen-buik intrekken) en onder de galop een keer goed uitblazen. Als je goed uitblaast ontspan je je lichaam en daarna gewoon door ademen. Desnoods vraag je iemand om je paard te longeren zodat jij je volledig op je ontspanning en ademhaling kan concentreren.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:27

ik denk ook dat je moet ontspannen en juist niet op je adem te letten want dan word het meestal erger veel succes

Joonas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 07:29

Ik laat ruiters met ademhalingsproblemen (je bent niet de enige die dit doet) altijd zingen tijdens het galopperen. Dan moet je namelijk wel doorademen. De meeste vinden het ook grappig als het moeten doen en daardoor werkt het extra ontspannend.
Dus radio mee en meezingen in galop. Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 07:31

Ik zou eens een paar zitlessen (aan de longe) volgen, en daarbij goed op ontspanning, juist spiergebruik en ademhalingstechnieken laten letten.
Waarschijnlijk zet je ergens in je schouders/nek iets vast tijdens de galop waardoor je ook niet meer lekker kunt ademhalen.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 18:36

Dankje allemaal voor de berichten ik ga het gelijk proberen dat zingen vond ik al helemaal een goed ideee haha ze zullen me wel aankijken van die is gek maaar dat boeit me niet duus ik ga het gewoon doen :D

Groetjes shirley!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:37

liedje zingen werkt perfect :j

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:40

zingen werkt idd ideaal, haha ik heb op een dressuurstal gestaan en daar werd wel even raar gekeken als ik weer al blerend door de bak ging maar het hielp wel, voor mij was het met name om te ontspannen en niet boos te worden op het gerace van mijn pony

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 07:50

Ik geef ook al jaren les, en heb aan dat zingen ook nog nooit gedacht, maar idd, het lijkt me zeker een heel goed idéé , en het zal zeker ook wel werken.
Je kan dan echt niet anders dan doorademen natuurlijk.
Heel goeie en vooral ook leuke tip. (het is eens iets anders hé)

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 07:54

Joonas schreef:
Ik laat ruiters met ademhalingsproblemen (je bent niet de enige die dit doet) altijd zingen tijdens het galopperen. Dan moet je namelijk wel doorademen. De meeste vinden het ook grappig als het moeten doen en daardoor werkt het extra ontspannend.
Dus radio mee en meezingen in galop. Succes.

zo heb ik het ook geleerd,veel zingen,wordt je ook vrolijk van :D
heb er nu geen last meer van

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 07:55

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:04

Zingen, wat een goeie, ga ik tijdens een springparcours doen, dan heb ik er last van. Wat een goede mogelijkheid zou kunnen zijn om te doen, is iemand laten longeren, en jij er dan met je ogen dicht op gaan zitten, en doelbewust ademen, de buikademhaling zoals eerder al omschreven.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:43

ik denk dat je je goed moet ontspannen en daarbij ook goed op je ademhaling letten dus: door je neus (rustig) naar binne ademen en door je mond weer naar buiten

tis vast een lastige opgave,, maar ik zou het eens proberen als ik jou was...

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 17:59

Hoooooii kheb het zingen geprobeerd en het gaat al beter :D

dus allemaal super bedankt
nog meer tips zijn zeker welkom :D

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 18:03

Veel kilometers maken in galop, langer dan een rondje, want dan moet je wel ademen :Y)
En praten is idd ook een idee, al gaat t nérgens over. Zitles is ook een idee, dan kan je je er beter op concentreren.