Hulpen geven met inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ragenbol

Hulpen geven met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 19:58

Hallo,

Ik ben 2 paarden aan het inrijden samen met een vriendin.

We kunnen al op ze zitten (zonder zadel)
Ze kunnen de longeersingel aangesingeld om, ook met dekje

Met het bitje zijn we bezig.

Maar we weten niet hoe we ze op de hulpen moeten laten reageren.
Op aandrijven reageren ze niet. (logich, want ze kennen dat niet :Y) )
Hoe kunnen we ze het laten begrijpen?

Sammie

Re: Hulpen geven met inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:14

Door iemand in te schakelen die hier verstand van heeft en niet zelf aan te gaan lopen modderen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:16

Sammie schreef:
Door iemand in te schakelen die hier verstand van heeft en niet zelf aan te gaan lopen modderen.

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten.
Als jullie niet weten hoe het moet, dan ook niet zelf gaan doen.
Je kan het maar 1 keer goed aanleren, daarna is het corrigeren en dat geeft veel meer ellende dan meteen goed doen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:18

Ik ben het helemaal eens met bovenstaande commentaar. Je kunt ze maar 1 keer beleren.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:15

Gebruik bij het longeren duidelijke enkelvoudige commando's, zoals stap, draf, galop. Als ze hier goed op reageren, eventueel met behulp van de longeerzweep, kun je dezelfde stemhulpen ook (tijdelijk) gevruiken bij het inrijden. Wil je gaan draven, zeg dan tijdens het geven van de kuithulp, ook de ondersteunende stemhulp. Wat ook nog kan helpen is, gezien het feit dat een paard een kuddedier is, er een ervaren paard voor te zetten, die aan te laten draven, en er dan zelf mee achteraan gaan, met bovenstaande hulpen erbij natuurlijk!

Succes!

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:21

Kleinvosje, ben het weliswaar met je eens, zo kan je het paard de hulpen aanleren, maar ik heb het idee dat Ragenbol en vriendin geen ervaring hebben met beleren, dus zou ik het overlaten aan iemand die het wel kan... beter goed beleerd dan later gecorrigeerd...

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:33

Famke29 schreef:
Kleinvosje, ben het weliswaar met je eens, zo kan je het paard de hulpen aanleren, maar ik heb het idee dat Ragenbol en vriendin geen ervaring hebben met beleren, dus zou ik het overlaten aan iemand die het wel kan... beter goed beleerd dan later gecorrigeerd...

Die indruk heb ik ook en voor zo'n jong paard kan het zoiezo heel verwarrend zijn, laat staan dat het door iemand gedaan wordt die er eigenlijk weinig tot geen ervaring mee heeft. Ook voor jullie eigen veiligheid zou ik er iemand bijhalen die weet hoe eraan te beginnen op correcte wijze...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:55

Tuurlijk, dat zowiezo! Maar aangezien het bijna niet mogelijk is dagelijks begeleiding te krijgen, kun je op deze manier toch een beetje doorgaan...

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:09

Als je geen dagelijkse begeleiding kan krijgen zou ik toch overwegen om het paard te laten beleren op een trainingsstal, daar hebben ze ruime ervaring en krijg je (als het een goede is!!) in de laatste week/twee weken begeleiding met het rijden van het paard.. Kost misschien wel wat, maar dan heb je ook een paard dat netjes beleerd is..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:28

Nee spijtig genoeg kan dat niet hoor, je leert ze heel snel iets fout aan, en das echt heel erg, het is veel meer werk het nadien te corigeren dan het ineens goed aan te leren.
En ik weet ook wel dat niet alle andere paarden op een goede manier zijn opgeleid, maar dat spreekt jullie niet goed hé, het blijft verkeerd.
En een goede paardentrainer moet niet iedere dag komen natuurlijk, in het begin mssn een week iedere dag, en dan wekelijks als jullie dan exact ook doen hetgeen aangegeven werd door de trainer, en op die manier kan je dan zelf idd meedoen. Maar ook dat hangt dan van jullie kunnen ook af,ik ken jullie niet dus kan dat van hieruit ook niet beoordelen.Maar sommige dingen lijken heel makelijk als je ze ziet doen door iemand die het wel kan, maar datzelfde wordt soms een ramp als het door een onervaren iemand gedaan wordt.
Het betreft hier een jong paard, je wil er toch een goed paard uit krijgen, dus is het verstandigste om ook een professioneel te betalen die dit ook gewend is, dan leert je paard tenminste de juiste dingen al van in het begin.
Bij de basis opleiding hoort echt al een bepaalde rangorde, een zekere nageeflijkheid, vooruit is vooruit en stop is stop dus geen halve stap verder, het wijken voor druk en aansluitend hierop dan het verplaatsen van de voorhand en van de achterhand alsook achterwaarts.
Dit alles behoort dus al bij het basis grondwerk en zou toch min of meer (moet nog niet perfekt zijn) gekent moeten zijn voor er iemand gaat opzitten.
Maar ook het de eerste keer gaan opzadelen is niet zomaar een zadel erop, het desensibiliseren van het paard is echt een ding dat niet vergeten mag worden, je plukt er alleen nadien ook de vruchten dan nog van hoor.
En dan ook een klein deeltje schriktraining.
Das dus echt een heel gevult pakket, das echt niet mogelijk dit allemaal te doen en dan liefst nog juist, als je niet over genoeg training met paarden beschikt.

kleinvosje schreef:
Tuurlijk, dat zowiezo! Maar aangezien het bijna niet mogelijk is dagelijks begeleiding te krijgen, kun je op deze manier toch een beetje doorgaan...

keet87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 02:26

Ik zou ook iemand inschakelen, anders heb je alleen maar de kans dat je het fout doet, en dan heb je niks meer aan je paard. Het is natuurlijk hartstikke leuk en spannend om het zelf te doen, maar doe het maar niet zelf, daar heb je later alleen maar spijt van!