Te oud voor NHB Deurne?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMaschax

Te oud voor NHB Deurne?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 16:53

Hallo,
Over ongeveer 2 jaar wil ik naar NHB deurne om daar een opleiding te volgen daarbij mag je een paard mee nemen,
En dat lijkt mij wel zo prettig. Ik ben nu erg dol op een ouwde merrie die vroeger L-Dressuur en M-Springen heeft gelopen
ze is nu rond de 20 jaar maar heeft nog vol op energie en goede conditie want ze loopt in manege lessen mee (3 uur per dag)
Ik ben nu aan het sparen om haar vervolgens te kunnen kopen maar is dit nou zo slim? Ik ben egt dol op haar maar ik ben bang dat als ik haar aanschaf
dat ze de 4 jarig duurende opleiding niet vol kan houden en dat ze niet geschikt is?

Wat vinden julie?
Moet ik haar kopen?
Is ze geschikt?

Groetjes,

Anoniem

Re: Te oud voor NHB Deurne?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:36

Niets van te zeggen. De ene twintigjarige is de andere niet. Ik denk dat je beter een veearts om een opinie kunt vragen.
Maar persoonlijk.... zou ik nooit een twintigjarige kopen. Al helemaal niet als je d'r voor moet sparen ;)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:39

Daar is moeilijk antwoord op te geven.. Ik heb bijv een 22 jarige d pony die in topconditie is, hoe hij nu is zou ik met hem zonder pardon de opleiding aan kunnen, maarrrr hij is 22 nu is hij nog fit, misschien over 10 jaar ook, maar hij kan ook over een jaar of 2 een knak krijgen en dan nogal snel op een lager pitje gezet moet worden. HEt is een risico leeftijd, de opleidiong is intensief.

En ik ga mee met Sonja

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:43

Ikzelf zou het niet doen, ik heb er niet echt een rede voor maar je hebt gwn risico dat wat gebeurt.
En bovendien als je een jonger paard heb weet je bijna zeker dat je paard het 4 jaar volhoud :)
Maar dit is mijn mening natuurlijk

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:01

Volgens mij stelt deurne ook eisen aan het paard, bepaalde hoogte en leeftijd.. Weet niet helemaal zeker hoor, maar staat mij iets van bij..

xMaschax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 18:05

Op de site staat :

Eisen eigen paard:

*
Rijpaard gefokt
*
Min. 5 jaar oud
*
Stokmaat min. 1.60 m
*
Voorbereid op 1 meter parcours
*
Geen beperkingen in de basisgangen
*
Gezond
*
Handelbaar

Er staat niks van leeftijd tot ...

groetjes

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:43

Ze is nu 20?? En over 2 jaar wil je gaan? Dan is ze 22 jaar en dat voor zo'n 4 jaar... Lijkt mij niet erg reeel om aan een 22-26 jarig paard te vragen om flinke parcoursen te springen en/of Z oefeningen te trainen.

Je vraagt op dat moment niet alleen te veel van het paard, maar je zit je eigen ontwikkeling ook enorm in de weg! Dit paard kan op een gegeven moment niet meer verder en dan stop jij ook met je ontwikkeling. Dit hoeft niet persé op school te zijn, maar kan ook op je stageplekken zijn. Ik zou dus echt uitkijken naar een jonger paard die wel de eisen voldoet, maar waar je nog mee verder kan trainen. Niet kopen dus, als je haar specifiek voor Deurne wil gebruiken. Daar is ze echt niet meer voor geschikt.

Met oudere paarden kun je nog best lang doorrijden, maar ergens houdt het natuurlijk op!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:11

Hoihoi,

Ik heb jaren geleden toelatingsexamen gedaan voor Deurne, en heb daar een paar dagen rondgelopen. Ik zou NOOIT met een paard van die leeftijd naar Deurne gaan. Ze worden twee keer per dag intensief gereden, maar komen verder weinig de box uit. Na het rijden is er geen tijd voor een tijdrovende naverzorging, want je moet naar de volgende les. De paarden worden dan vaak met zweetdeken en stalbandages op stal gezet. Vooral bij een ouder paard is de cooling down o zo belangrijk.
Let op: dit was een jaar of 12 geleden, ik ben er niet zeker van dat het nu nog zo is hoor!

Verder ben ik het met eerdere antwoorden eens dat ik een leuk jong paard zou kopen voor je hard gespaarde centen. De kans dat je er dan de hele opleiding mee uit kunt rijden, is veel groter. Als je de 20 jarige koppt en het dier redt het niet, moet je nog een keer een paard aanschaffen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:49

Dat er weinig uit komen is nog steeds. En in het weekend worden ze één keer gelongeerd en/of mogen even los. (of een dag op stal)