ineens (te) angstig met rijden?iemand ook last van?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

ineens (te) angstig met rijden?iemand ook last van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 16:06

hoihoi

ik zal mn verhaal kort houden,
maar ik heb sinds 3 weken een nieuw paard,
een 5 jarige merrie. nog vrij groen dier, wel aangereden maar verder nog best groen,
basis zit er wel goed in. verder is het een lief maar gevoelig paardje.

maar........nu zie ik elke keer rampscenarios voor me..
(er zijn wat mensen in mn omgeving flink verkeerd van hun jonge paard gevallen en ben nogal geschrokken daarvan)
ik stap te onzeker op en ben nogal bang met rijden in het begin maar eigelijk ook heel onzeker,
ik weet dat ik het echt wel kan...en dat ik echt graag een jong paardje wil(die wel de basis al kon)
maar ze probeert me soms gewoon wat uit, zoals niet stilstaan met opstijgen en schrikken, fris zijn,
allemaal vrij normale dingen maar op 1 of andere manier steekt elke keer nu mijn angst op,
baal er zo van!!!!!! weet niet wat ik er tegen kan doen om het te laten verminderen..
ik zie me elke dag al in het zand liggen bij wijze van..dat is toch niet gezond?
ik ben gewoon te bang om te vallen, en ik moet daar niet eens mee bezig zijn,
word er beetje moe van eigelijk......
ik weet het dan had ik maar een ouw knol (haha) moeten kopen en geen 5 jarige....
maar ik wil wel heel graag!

weet ook niet of het hier goed staat maar heb echt tips nodig!

(misschien kan er een discussie of iets dergelijks ontstaan waar ik wat aan heb?)
groetjes..

nathalieeee_

Re: ineens (te) angstig met rijden?iemand ook last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:10

Niet meer rijden totdat je je op de grond zó zelfverzekerd voelt dat je wel durft te rijden :) . Eerst een goede band opbouwen op de grond dmv grondwerk en dan pas gaan rijden.. en dit kan 2 weken duren, maar ook 5 maanden.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 16:11

ik ben idd al op de grond begonnen nu (heb iemand die mee daar mee helpt) en ik zie idd dat je zo veel vertrouwen op kunt bouwen maar ik wil het rijden nu eigelijk ook wel gewoon doorzetten..ik ken mezelf anders ga ik er niet meer op.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:18

Ja,ik ken de rampscenario's.Alleen is het mijn man die me die dingen verteld wat er eventueel zou kunnen gebeuren met paardrijden.Nou,dan gaat de lol van het rijden er wel van af.
Ik heb nu naast mijn ene paard een heel mak jong dier.(en die is gelukkig niet zo groot) en zooooooo braaf.
Je zou eigenlijk alleen hetgene moeten doen waar jij je op dat moment o.k bij voelt.Dus niet verder gaan.
Durf je alleen maar te stappen,nou,dan ga je alleen maar stappen totdat jij je zelfverzekerd genoeg voelt om een stapje verder te gaan.Ik doe op zich ook veel grondwerk,maar dat is anders dan dat je ook daadwerkelijk op je paard moet stappen en wegrijden.Misschien is het ook handig om instructie of hulp van iemand te krijgen?

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:18

Ik heb net even stiekem in je profiel gespiekt en ik zie dat je al erg veel ervaring hebt!
Gebruik die ervaring om je vertrouwen terug te krijgen in je paard.
Je moet anderen (die van hun paard vallen) niet jou laten beïnvloeden. Eigenlijk is dat al gebeurt, maar
waarom is het vertrouwen weg? Ben je al een keer van dit paard gevallen of komt het doordat anderen van hun
paard gevallen zijn? Probeer eerst het vertrouwen in je paard terug te krijgen. D.m.v. veel borstelen, een lang stuk
met hem wandelen, longeren, grondwerk. Als het paard dat allemaal braaf doet, heb je dan het vertrouwen weer terug?
Als dat zo is, ga je weer langzaam beginnen met rijden. Ik zie in je post hierboven dat je het rijden wilt doorzetten, maar als
er geen vertrouwen is, gaat het niet werken. Dan ben je alleen maar bang.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:30

Waarom wil je het rijden doorzetten als je bang bent? Ik was zelf ook ontzettend bang om nog te draven/galopperen op mijn pony. Toen heb ik 4 maanden lang alleen grondwerk gedaan en daarmee zóveel vertrouwen gekregen. Nu rijd ik weer met veel plezier en die 4 maanden waren het dubbel en dwars waard.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 17:10

ik ben bang geworden inderdaad door de verhalen van anderen...(jong paard=gevaar) en nu in paar weken tijd ook bekenden die verkeerd gevallen zijn...daarnaast heb ik een tijdje terug een paard gehad wat na een tijdje ontplofte als je er op stapte en heb mijn beste vriendin toen zien vallen (ik kon die dag niet rijden ivm geblesseerde arm anders had ik het geweest)....en noem zo maar wat dingen op.
iedereen zegt ook, zet je eroverheen..je kan het echt wel, je weet waar je mee bezig bent, dit alles weet ik ook wel! het is ook zo, en ik wil heel erg graag maar op 1 of andere manier is soms mn vertrouwen even helemaal weg..dit paardje is soms gewoon wat jong en jolig...aan de longe soms nog een bommetje en met opstappen niet altijd even braaf maar ga er nu ook zeker op de grond mee aan de gang, en inderdaad doen wat die dag goed voelt is ook een idee... (er zit ook altijd in mn hoofd, als ik een dag niet rijd dan ontploft ze vast als ik de dag erna opstap..of........van de winter, is ze vast erg fris....en lig ik er zo naast, zo ontzettend overdreven.....ik begrijp mezelf dan soms gewoon niet, en wil er echt vanaf en mn paard het vertrouwen geven wat ze nodig heeft ik heb trouwens goede begeleiding maarja die is er niet altijd..)

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:19

En helpt longeren voor je opstapt niet? dat ze haar 'overtollige' energie er alvast uit kan bokken? Ik ben soms ook eerst voorzichtig en durf dan niet goed, maar voor mij helpt het als ik ze aan de longe heb gehad. Als ze aan de longe stoppen met bokken en vanzelf langzamer gaan zijn ze, in mijn hoofd, moe en klaar met raar doen en dan stap ik op.
Ik weet natuurlijk niet of dat voor jou werkt maar je kunt het proberen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 17:22

ja wat jij zegt is helemaal waar

(maar dan ben ik weer eigenwijs...en denk ik, als ik longeer moet ik dat elke dag doen, maar dat hoeft natuurlijk niet) misschien moet ik er gewoon aan toe geven en dat doen.

bedankt allemaal trouwens.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:36

Angst is een raar iets. Ik heb er nadat ik zelf in 2006 een rare val gemaakt heb, ook last van. Dan gaat het een tijdje goed en ineens is die angst er weer.
Voor mij werken Bach druppels.
Verder gewoon paard poetsen, opzadelen en desnoods eerst maar een stuk mee gaan wandelen. Voelt het goed en vertrouwd, dan er pas op.
Ook het doen van ontspanningsoefeningen op je paard en dan vooral je ademhaling controleren, werkt wel.
Of zing een liedje :D Klinkt stom, maar helpt soms best wel!

Maar er zijn ook dagen dat niets werkt voor mij. Dan kan ik er beter niet op stappen. Verder is het voor mijn paard beter dat ik haar in elk geval wel degelijk elke dag aan het werk zet, anders wordt ze nog wel eens een beetje onberekenbaar.
Hoe meer ik er op zit, hoe beter het ook gaat. Ik ben gestopt met endurance rijden, maar dat deed het wel goed. Gewoon een keer een endurance rijden en ontdekken dat het paard dat heerlijk vindt. Dat bevorderde het vertrouwen altijd enorm.