middenstap en draf. (haflinger)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smeerpudzj

middenstap en draf. (haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 11:15

ik ben nu sinds een jaar wedstrijden aan het rijden met mn haflinger.
maar ik krijg standaart een 4 of lager op de middendraf en stap (het is ook echt niet meer waart als een 4 hoor daar niet van)
maar het is dus een haflinger, en je hoort wel vaker dat die wat meer moeite hebben met het verruimen.
ze gaat inplaats van verruimen meer haar knien opheffen, of gewoon versnellen.
en met middenstap heeft ze de neiging om gewoon te gaan draven.
heeft iemand tips oid, hoe ik het haar aan zou kunnen leren?

Flowq

Re: middenstap en draf. (haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:17

ga dit even volgen, heb het zelfde probleem.

HaffieJUNE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:21

mijn haflinger heeft er ook moeite mee vooral in de middendraf
ga dit topic ook volgen

smeerpudzj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 11:22

ghehe, haflingerkwaaltje? :+

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:24

hihi mijn nrps deed het in het begin ook niet :Y)

maar nu doet hij het super, ik heb niet echt 'the key' ofzo, heb het gewoon heel veel geoefend, en het werd steeds beter :))

had wel ergens gelezen dat ze gingen balkjes draven, en dan de balken verder uit elkaar zetten, zodat ze wel moeten verruimen.

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:26

Heb ook een beetje dit probleem met mijn Fries, hij is van nature al nogal ruim, dus als hij ook maar een beetje verruimt, dan zie je het niet eens.. Ik denk dat vooral gewoon veel oefenen helpt?

haflovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:03

Balkjes draven, die steeds verder uit elkaar leggen.
Ikzelf heb met mijn vorige verzorghaf er nooit problemen mee gehad (kreeg standaard een 7, soms zelfs een 8) ik deed gewoon veel been, en zodra die gaat versnellen ipv verruimen ophouding maken.

Wat ik ook altijd deed, zegmaar een halve baan voor dat je middendraf moest doen, heel langzaam halve ophoudingen gaan maken zodat die iets korter gaat draven (Jury heeft daar nog nooit commentaar op gegeven, omdat 't maar heel iets is en erg geleidelijk gaat, volgens mij heeft een jury dat niet eens door)

Zodat de verruiming extra op valt :)

Hoop dat jullie er wat mee kunnen! :D

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:03

haflovertje schreef:
Balkjes draven, die steeds verder uit elkaar leggen.
Ikzelf heb met mijn vorige verzorghaf er nooit problemen mee gehad (kreeg standaard een 7, soms zelfs een 8) ik deed gewoon veel been, en zodra die gaat versnellen ipv verruimen ophouding maken.

Wat ik ook altijd deed, zegmaar een halve baan voor dat je middendraf moest doen, heel langzaam halve ophoudingen gaan maken zodat die iets korter gaat draven (Jury heeft daar nog nooit commentaar op gegeven, omdat 't maar heel iets is en erg geleidelijk gaat, volgens mij heeft een jury dat niet eens door)

Zodat de verruiming extra op valt :)

Hoop dat jullie er wat mee kunnen! :D

Haha, dat doe ik ook vaak! :Y)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:16

ook van hier ff een stipje nog een haflinger die het niet goed kan.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:04

Inderdaad in de hoek iets terugnemen en dan goed vooruitrijden :) Ik heb precies hetzelfde probleem en ga nu aan de slag met balkjes :) Die steeds verder uit elkaar leggen en dan voor de balken eens flink been erbij zodat ze de link kan leggen. De eerste keren moet je dan natuurlijk niet de balken te breed leggen ;) Anders loopt je pony een week lang stijf :=

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:55

hallo
mijn haffie en fjord deden het ook niet toen kreeg ik les van iemand en die zij je doet korte stukjes bijv een halve lange zijden en als zij al een stapje ruimer deden waren we ook al super blij en dit heel veel geoefend en nu krijgen we 7ens en soms wel een 8 maar dat hielp egt heel veel en als ze gingen aandraven of galoperen namen we hem meteen terug en deden we het opnieuw en vaak wil de ruiter(ik ook hoor :o )meteen al resultaat dus doe je het meteen ook al teveel en je moet juist rustig je been aanleggen(ligt eraan hoe ze aan de hulpen staan)anders druk je iets harder door.
en wat ook veel helpt is terug nemen in de hoek en dan vooruit rijden vaak ziet de jury dit en geven ze je ook al een 6 of 7.
nou ik hoop dat je hier genoeg info over heb anders stuur je me maar een berichtje
doei doei

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:58

ik maak van mijn haf soort van bommetje in de hoek en dan in middedraf knalt ze hem er lekker uit.. gewoon veel oefenen met je trainster..

stap en galop is voor chanel het moeilijkst en dan vooral middenstap

TaraK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:59

Balkjes kunnen helpen.

Verder gewoon veel oefenen en de achterhand sterk maken.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:02

Hihi, Hier ook bekent,

Maar het probleem is dat de meeste mensen als ze 1 stap goed doen doorgaan, ik mag max 20 meter middedraf, middestap met traine, stukje weg, en dan weer rustig terug. zo veel mogelijk oefenen!
Balkjes lopen is ook goed, aan de longe of erop. probeer gewoon goed mee te zitten, heeft bij mij meer dan ene jaar geduurt voordat ik een dikke 7 kreeg voor me uigestrekte draf, maar nu kan hij het en heb k het ook! veel geduld, kleine stukjes, en optijd terug! en niet 15 min achter elkaar blijven oefenen!!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:17

Korte stukjes herhalen. Pak de stap pas mee als je een tijdje gereden hebt zodat je toch al rustiger kunt stappen. Met mijn NRPS had ik eerst ook wat moeite met de middenstap. Mijn instructrise had daar een fijne methode voor. Eerst de arbeidsstap mooi bevestigen, die uiteindelijk wat kleiner maken zodat je bij je verruiming in de stap alleen nog maar hand naar voren hoeft te geven en een klein beetje been en ze verruimen al. Let er wel op, zeker in de stap, dat je voldoende lengte in de hals geeft om ook daadwerkelijk te kunnen verruimen.

In de draf kan je goed met balkjes werken. Een verruiming die in de draf niet lukt komt vaak voort vanuit een minder sterk achterbeen. Je wilt uiteindelijk dat ze vanuit het achterbeen komen waardoor de schouder wat meer ruimte krijgt waardoor ze het voorbeen makkelijker naar voren kunnen verplaatsen. Probeer dus elke keer kleine stukjes goed en scherp te verruimen en dan weer netjes doorsluiten. Wat een goede oefening is voor je de middendraf inzet, is je draf al iets meer sluiten en iets meer op het achterbeen zetten en van daaruit wegrijden.

smeerpudzj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 11:44

bedankt voor alle goeie tips!
ik kan er zeker wat mee en ga er ook hard mee bezig! ;)

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 08:47

voor mij ook even een stipje. Ben hier ook meebezig, de ene keer gaat het goed en de andere keer weer minder.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:39

probeer eerst iets terug te nemen (bijvoorbeeld in de hoek)
en dan als je bijvoorbeeld K X M dan ga je voor K iets terug nemen en dan kan je wel iets makkelijker verruimen
en dat balkjes oefenen werkt ook heel erg goed.

ik heb dan wel geluk met een arabier die heel ruim kan gaan lopen
maar ik heb juist dat ze te veel uitelkaar valt dus je moet eigenlijk een ophouding maken en heel veel been geven.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:59

Wil even benadrukken k lees veel dat er hele zijdes bedoelt worden. maar max 20 meter moet je doen, of 5! als je drie goede stappen heb terug nemen, zo opbouwen, het moet constand worden en getraint.! je kan zelf toch ook niet in 1x een uur hardlopen? of in 1x een mega lange sprint trekken? onthou dit bij het rijden, want jij heb spierpijn. maar de paardjes ook.!

Bottom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:56

Met middendraf is het handig in je training alleen een paar passen te veruimen. Als je elke keer een hele lange zijde pakt hebben ze de neiging te rennen. Train je een tijd alleen op het "vertrekken" dan leert ie meer te veruimen en kan af en toe een wat langer stuk veruimen mits je ervoor zorgt dat ie niet alleen maar harder gaat!! Succes!