Loopt telkis weg met opstijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LYSANNO

Loopt telkis weg met opstijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 11:05

Mijn verzorgpony loopt telkis weg met opstijgen.
En dan niet gewoon stappen, maar in galop.
Ik vind het heel irritant worden, omdat ik soms ook me voeten
nog niet in de beugels heb.
Laatst heb ik een vriendin mee genomen die hield 'm vast met opstappen,
gelukkig bleef die eerst 10 seconden rustig staan.. en gelijk de voeten
in de beugels gedaan, daarna zwaait 'ie met z'n hoofd en trekt hard,
vriendin laat los, rent een rondje en het is klaar.
Stapt gelijk. Loopt daarna helemaal lekker en weer goed. :)
Toch vind ik het erg irritant. Het kan best aan mij liggen..
maar ik weet niet hoe en wat?
Ik hoop dat jullie mij (bruikbaar) commentaar geven!

marloesXpaco

Re: Loopt telkis weg met opstijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:07

Opstijgen in een hoek helpt meestal wel!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:09

Heb dit probleem ook gehad, en er toch wat aan over gehouden omdat ik hierdoor achter het zadel ben gaan zitten, een flinke rodeo kreeg, en er zo hard af viel dat ik mn nier gekneusd had. (ben nnu gestopt met dat paardje)

Oplossing was paard in de hoek met neus naar de muur, en iemand houd hem vast, altijd rustig opstappen en belonen. Dan snapt ie het na verloop van tijd wel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:11

paard aan de longeerlijn iemand er langs die hem goed vast kan houden aan die lijn en die zeker niet bang is. Iemand op laten stappen die dat vliegens vlug kan. als het paard er van door probeert te gaan gewoon lijn kort houden. zodra hij stil staat uitbundig belonen. dit een aantal keer doen tot hij gewoon stil staan aan de longeerlijn zodra dat goed gaat. lijn wat langer maken gaat dat ook goed lijn er af en iemand het paard aan de teugels vast houden. gaat dit ook goed iemand er langzetten (niet vast houden) gaat dit ook goed iemand op 1 meter afstand zetten. Gaat dit goed niemand er meer langs zetten.
Zo kun je het af leren. maar kijk eerst na of het paard niets medisch heeft!
En altijd goed belonen wanneer het paard doet wat jij wil. Dit trouwens niet in 1 keer helemaal op willen lossen. maar in een aantal weken.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:12

Waarschijnlijk is dit ook een teken dat je paard het opstappen als vervelend ervaart.
Wellicht is het een idee om met een krukje op te stappen? Is ook veel beter voor de rug!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:14

Kan het zijn dat het paard gewoon een beetje last heeft van singeldwang? Omdat hij na een rondje rennen wel gewoon rustig stapt?

Misschien helpt het al vrij veel als je rustig in etappes aansingelt en dan eerst een rondje door de bak wandelt voordat je opstapt :-)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:22

Hoe stijg je op? Omdat je schrijft voeten nog niet in de beugels... spring je op je pony of stijg je 'gewoon' op (voet in de beugel etc)?

Prik je mischien met je teen in de buik bij het opstijgen?
Raak je zijn achterhand met je been erover zwaaien...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:27

Singeldwang zou goed kunnen. Zou inderdaad porberen eerst even 5 numiten te wandelen of beter nog longeren en dan erop.

Sommige paarden vinden het moeilijk om als je aan een kant hangt hun balans te houden en lopen dan weg. opstappen met een krukje beperkt dit hangen. Je bent sneller en makkelijker boven.

Dus als er niemand is om vast te houden is je eerste uitdaging om een krukje naast je paard te zetten en dan op het krukje gaan staan naast je paard en als hij dat accepteerd en rustig stil staat naast het krukje vlot opstappen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:59

De mijne deed dat ook heel erg, telkens weglopen als ik maar 1 voet in de beugel zette.
zo ongelovelijk iritant.
(toen stapte ik btw ook van de grond op, en een zadel dat niet goed paste.. zal er ongetwijfeld allemaal mee te maken hebben)

inmiddels stap ik met krukje op(ook voor behoud van het zadel, ben zelf wel lenig genoeg :P), heb een aangepast zadel op hem.
en hij kan ineens stilstaan...
oke hij probeerd het wel om weg te lopen, maar gewoon consequent zijn helpt ook al een boel :)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:04

Past het zadel wel goed? Zit alles verder goed tussen jullie (relatie)?
Het lijkt er namelijk nogal op dat je paard ergens last van heeft... Maar waarvan precies daar moet je dus achterkomen. Succes!

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 13:54

Dankjullie.
Ik kijk alles morgen even naar.
en probeer het in de hoek. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:55

LYSANNO schreef:
Dankjullie.
Ik kijk alles morgen even naar.
en probeer het in de hoek. ;)

in de hoek zetten is echt niet slim ;) want als jij nog niet helemaal zit en hij draait heel snel om word jij zo tegen de muur of bakrand aan geslingerd.. lijkt mij niet fijn :+

xxNoLimit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:00

misschien heeft hij erg veel zin in het rijdenen laat je hem voor die tijd nog even rondrennen in de bak. en anders zou ik kijken of je hem niet in zijn buikprikt met het opstijgen. dan willen ze ook gaan lopen. en anders als hij weg stapt terwijl jij er op wil stappen pak je je teugels wat korter en blijf je doorgaan tot dat hij mooi stil blijft staan en hem dan goed belonen. blijf ook tegen je paard praten. dat wil ook nog wel eens helpen

bvlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:45

Is het mischien een idee om een keer aan de andere kant op te stappen, ik had er ook last van en het kwam blijbaar door te veel en te vaak gewicht op een kant ik wissel het nu af
Suc6

mika_panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 07:26

in de hoek opstappen of laat iemand hem vasthouden???

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:27

ik zou niet in de hoek opstappen.. idd.. als hij snel wed dan val jij tegen de bakrand.. als je bij het opstappen je rechterteugel goed vasthebt.. en je prikt niet in zijn buik kan kan hij niet weglopen.. het enige wat hij dan kan doen is zijn kont naar jou gooien (dus een minivolte op de rechterhand) maar dit is juist makkelijker voor jou met opstappen.. ja klinkt gek maar ik hoop dat je het snapt..

xEmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:51

In de hoek opstappen helpt vaak wel, maar je kan ook in het begin vragen of iemand even wil vasthouden, daarna alleen erbij wil staan en dan steeds meer loslaten zeg maar. Kijk anders of dat helpt. En idd je buitenteugel strakker houden dan je buitenteugel

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:53

telkis????? :+

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:54

Nibbit schreef:
telkis????? :+

Hhahahaha... dat wilde ik ook net vragen... :D ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:11

Ik ga hier niet meteen zeggen dat het jouw fout is hoor, maar het paard is hier zeker ook niet in fout.
Blijven stilstaan moet je ook leren aan een paard, en idd heel dikwijls wordt dit niet als belangrijk beschouwd en dus ook niet aangeleerd, bij sommige paarden komt het dan gewoon vanzelf min of meer in orde bij anderen krijg je dan deze toestanden.
Dus het is zeker een fout geweest bij het eerste opleiden van het paard.
Maar je kan dat nu ook nog leren natuurlijk.
ik stuur je nog een Pb.