Manegepaard Heidi @ manken work (filmpje galop)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RosijnenMix_

Manegepaard Heidi @ manken work (filmpje galop)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 10:35

Hallo,
hier ben ik weer & vandaag mocht ik op Heidi rijden. Ze mankt dus ( een dikke man van 135 kg zat er eens op 'eens proberen' zei ie...:+ )
Dusja, weer een galop filmpje, ik deed mijn best, maar dat bobbelt toch veel hoor :+
Ps; De teugels moeten doorhangen, ze houdt niet van een bit (een bit van plastiek nu).
-Handen stil
-Voeten stil
-Meer recht zitten (train ik op)
GRAAG RIJTECHNISCH OPBOUWEND COMMENTAAR O:)
Filmpje :)
Heidi
Mvg, Emma

Naomi_unique

Re: Manegepaard Heidi @ manken work (filmpje galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:38

Mag ik vragen waarom de manege jou op een paard dat mankt laat rijden. Een paard dat mankt hoort rust te krijgen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:38

Manken is kreupel? Waarom rij je op een kreupel paard en ben je er ook nog trots op? Als jij pijn hebt laten ze jou ook geen rondjes rennen of wel?

ASsi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:45

Ik hoop inderdaad dat je wel snapt dat je niet op een geblesseerd paard moet rijden.

zoiezo stom dat de manege zo'n zwaar iemand op dat paard laat rijden. En dat ze vervolgens terwijl hij mankt hem in de les doen...

Ik zou niet op zo'n manege willen rijden.

Mijn rij-technische commentaar is dat je er naast moet lopen in plaats van erop te zitten. Lekker stappen aan de hand tot hij hersteld is van zn blessure
Laatst bijgewerkt door ASsi_ op 14-06-09 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:45

ik zie op het filmpje niet echt een paard die super kreupel loopt hoor?

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:48

Tjah uhm, wat moeten we er nou op zeggen?
Ik neem aan dat je het zelf ook niet gewoon vind om op een mank paard te rijden?

Dit gaat een lang topic worden :=

Rijtechnisch commetaar? Niet op dat paard rijden, en niet zo naar achter hangen. :)
En van manege wisselen als dat kan.
Laatst bijgewerkt door Borisje op 14-06-09 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:49

Ik heb even gekeken, maar ik zie het ook niet echt. Misschien wat stijf en nog niet echt dressuurtechnisch voor elkaar, met een beetje viertakt in galop maar echt geen mank dier.

Fijn verder oefenen! Veel plezier met leren!

Joline_

Re: Manegepaard Heidi @ manken work (filmpje galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:50

Het is inderdaad niet duidelijk te zien of het paard nu mank loopt, maar waarom vermeld de TS dat dan in haar beginpost?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:53

Ik zie geen kreupel paard?

Rijtechnisch commentaar, ik vind je vrij onrustig met je hand, hier zou ik wel als eerst aan werken want op zo'n manier is het voor een pony heel lastig om te ontspannen

Wel eenl euke pony :)
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 14-06-09 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:55

Ik zeg niks over dat kreupel gedoe, want ik kan niet zien of dit paard kreupel, of niet, loopt.
Maar, hou je ellebogen langs je lichaam, handen rechtop.
benen iets verder naar achter leggen, misschien wel een gaatje langer.
En misschien van manege wisselen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:01

Rijtechnisch commentaar: je balans niet aan de teugels zoeken (als je in de hoek linksvoor bent, lijk je dat te doen.) Als dat kwam omdat het paard in een te hoog draftempo ging, probeer het dan vooral op te vangen door te zitten, te zitten en nog eens te zitten: jezelf wel lang en zwaar maken, maar niet achterover hangen. Handen op de normale plek, eventueel je stem erbij. Je ziet nu dat het paard z'n hoofd omhoog gooit als je aan de teugels komt. Als je het meer met je zit op kunt vangen hoef je daar minder aan te komen, zal het paard z'n hoofd wat minder omhoog gooien en zal het hobbelen ook afnemen.

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:38

Ik vind het een enorm leuk beestje waar je op rijd. En ik denk dat wanneer jij duidelijker gaat worden naar jou paard dat je er uiteindelijk heel leuk kan rijden. Hoe je dat kan doen? Misschien helpen de volgende dingen jou en je paard wel:
- Probeer eens een andere manege uit. Een waar veel wordt gedaan aan de houding en zit. Iets waar ik niks over heb gehoord in dit filmpje. Waarom dit zo belangrijk is? Je leert dingen namelijk makkelijker aan dan af. En zonder een goede houding en zit kan je nooit zo duidelijk zijn naar het paard dan dat eigenlijk zou horen.
- Ook al heeft een paard last van zijn mond, probeer een contact teugel te houden. Met een contactteugel voorkom je namelijk die rukken in de mond doordat de teugels heen en weer vieren. Wat een contactteugel is? Het is een teugel waarbij je contact houd met het bit maar waar er geen/weinig druk op wordt uitgeoefend. Er moet als het ware altijd een glaasje limonade op kunnen staan...
- Probeer been te geven door je kuiten tegen het paard aan te houden en eraf te halen wanneer hij harder/actiever loopt. Als iemand bij mij telkens in mijn buik loopt te porren, dan zou ik ook niet weten wat ik zou moeten doen, maar wanneer iemand mij even opzij duwt of druk blijft uitoefenen, dan ga ik ook opzij.
- Probeer wanneer je naar de galop wil eerst goed te draven. Ga lichtrijden, laat het beestje eerst op jou reageren, zodat jij kan sturen en het tempo kan beheersen. Wanneer hij lekker draaft ga doorzitten en spring meteen aan. Zo voorkom je ook dat jij je evenwicht uit de teugels probeert te halen. Dit moet je krijgen door je knieen in het zadel te duwen, probeer daarbij niet je bilspieren aan te spannen, anders ga je stuiteren!

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt, veel succes in ieder geval!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:35

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.

Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.