van springgek naar bangerik ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

van springgek naar bangerik ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 18:56

Hooooi :o

na twijfel toch maar topicje openen..
ik ben helemaal verzot op springen :) met mijn vorige hafje sprong ik graag & die was er heel makkelijk in als die alleen was, hij stopte nooit.. nu van overgang naar Grote E kwpner voel ik me wellicht angstiger, ik heb er moeite mee aangezien deze heel anders springt, en ik nog moeite heb met het voelen wanneer die gaat (zweefmoment inschatten). deze stopt ook vaker voor een hindernis, en ben vaak goed naar voren gegleden op zijn nek waarvan het soms echt bijna fout ging (ben ook weleens gevallen). Nu is het zo.. hij kan het allemaal ontzettend goed, heb ik net vertrouwen gewonnen met de lagere sprongetjes, wil ik zelf wat hoger proberen, denk ik net voordat ie springt een snelle gedachte van 'oei best hoog' en dan BOEM, stopt ie :( . gewoon te bang om te vallen denk ik.. heb ik in het verleden al echt teveel gedaan.. heeft iemand misschien.. tips ? :+ zal heel fijn zijn :D

Liefs

Alicia2u

Re: van springgek naar bangerik ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:19

Niet hoger springen dan dat je zelf echt durft. Wees eerlijk naar jezelf: wanneer ben je bang? Als je bang bent, dan doe je het toch gewoon niet? Het moet wel leuk blijven.

Ik heb zelf nog steeds angst nadat ik 3 jaar geleden heel hard ben gevallen met springen. Ik ging van 1.30m parcoursen vol zelfvertrouwen in één klap naar angst voor een balkje op de grond.
Inmiddels spring ik weer en heb ik mijn paard zelfs zelf leren springen. Ik spring echter alleen tot de hoogte dat ik écht durf, omdat ik weet dat een weigering of een val alle zelfvertrouwen dat ik heb opgebouwd in één klap weer weg kan vagen.
Van kleine hindernisjes ga je vanzelf naar wat grotere hindernissen, want uiteindelijk wordt het saai. Ik spring nu zo'n 80 cm en ben erg trots op mezelf. Ik spring zelfs 65 cm zonder optoming!

Afbeelding
Dit doe ik alleen omdat ik het DURF, ik genoeg VERTROUWEN heb in mijn paard en dat hij het KAN en ook WIL (wat ook voor mijzelf geldt).

anoukdonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:28

Heee!
ik vind ook springen heel erg leuk
maar ik ben ook heel erg bang :s
ik heb met mijn welsh pony van 1.13 70cm gesprongen
dat vond ik nog al knap van mezelf
maar ik ga niet iets springen wat ik niet durf
maar probeer eerst gewoon wat hele lage hindernisjes
en dan kan je het weer opbouwen !!

Groetjes

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:34

Ik herken het wel de angst voor springen, alleen ik heb geen idee waar het bij mij vandaan komt. Tuurlijk heb ik heb wel een aantal prachtige valletjes meegemaakt (ook een keer buiten bewust zijn geraakt en met me hoofd/rug in de hindernis pleuren), maar ik heb altijd als ik voor de eerste keer op een hindernis af ga dat ik niet durf. Waardoor het paard natuurlijk vol in de remmen knalt. Tsja en ik moet toch schijt eigenwijs het wel weer proberen maar ik blijf die eerste paar sprongen eng vinden, meestal als ik bezig ben vergeet ik het omdat het toch weer een kick geeft om met een paard over een hindernis te vliegen. En mijn hoogste sprong was er één van 1.20 dacht ik := Maar dat doe ik echt nooit meer :P

Conclusie: Ik hou het wel lekker op dressuur :D

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:36

Als jij ook gelukkig bent als je niet kan springen, dan hoef je nooit meer te springen. Er is niemand die je dwingt. Ik denk daarom dat je een wijs besluit hebt gemaakt Houvanponies :)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 19:23

dankjullie wel :)
ik vind springen erg leuk, maar ik moet iig als ik denk 'aaai' wat lager gaan :D onwijs dank! :)

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:14

Ik denk dat het ook komt omdat je van pony bent gewisseld. Ik herken het onzekere/bange wel. Als het altijd goed en leuk ging op je oude pony, voelt het heel raar op een andere pony. Ook al kan die ook goed springen. Zoals de anderen hier ook al hebben gezegd, gewoon niet te hoge hindernissen neer zetten. Gewoon lekker blijven oefenen met lage hindernisjes. Als je dan het gevoel hebt, dit is makkelijk, dan pas een stukje hoger! Als je een echte springliefhebber bent, komt dat vertrouwde gevoel wel weer terug! Soms heb je wel een half jaar of langer nodig om goed te wennen aan je nieuwe paard/pony.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:16

Lekker blijven oefenen met je nieuwe pony :-) Het is altijd wat lastig om over te stappen naar een ander paard en je moet altijd aan elkaar wennen.

Eigenlijk heb je nu een hele brave pony die gewoon stopt als jij denkt 'oe, wat hoog'. Op moment dat je dat zelf niet meer denkt zal hij ook niet meer stoppen.