Hoofd kantelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

notalways

Hoofd kantelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 17:33

Hee mede-bokkers
Sinds een tijdje heb ik een probleem,
Ik zou het zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen.
Al een tijdje rijd ik zonder instructrice (wegens te dure of geen goede),
nu is het zo dat als ik op de rechterhand een volte rijd,
of aan de binnen teugel komt hij zijn hoofd kanteld.
Ik vind dit erg vervelend voor hem, en weet niet hoe ik dit kan oplossen.
De dierenarst heeft hem al bekeken, maar daar is niets uitgekomen. Ook ligt het niet aan de tanden.
Op wedstrijd is dit wel minder, maar is er nog steeds. Het staat dan ook op het protecol, en dan bij het binnenkomen.

Ik wou graag weten of jullie mij kunnen uitleggen wat ik verkeerd doe.
Inmiddels heb ik een goede instructrice gevonden, en gaan we na mijn toetsweek aan het werk.

Alicia2u

Re: Hoofd kantelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:35

Welke kant kantelt hij op? Heb je andere problemen gerelateerd aan het rechtrichten (verschil tussen linksom en rechtsom, zijgangen etc.)?

Het kantelen van het hoofd is een klassiek symptoom van een scheef paard. Ga je paard rechtrichten. Dit is het makkelijkste met een goede instructeur. Je hoeft niet eens elke week les, eens in de twee weken, of eens in de maand kan ook en dan heb je er ook veel aan als je een goede hebt!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:36

Meer op je buitenteugel rijden.. Waarschijnlijk blokkeer je zijn binnenachterbeen door teveel binnenhand en kan hij de gevraagde ''buiging'' niet maken. Dus rijd je voltes op je buitenteugel en probeer hem goed recht te stellen op de lange zijdes. Succes!

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:39

ik heb het af en toe ook bij mijn paard maar dat komt bij mij omdat ik ongelijke druk op te teugels geef,
dus ik pak te veel met links en te weinig rechts

notalways

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 17:45

Alicia2u schreef:
Welke kant kantelt hij op? Heb je andere problemen gerelateerd aan het rechtrichten (verschil tussen linksom en rechtsom, zijgangen etc.)?

Het kantelen van het hoofd is een klassiek symptoom van een scheef paard. Ga je paard rechtrichten. Dit is het makkelijkste met een goede instructeur. Je hoeft niet eens elke week les, eens in de twee weken, of eens in de maand kan ook en dan heb je er ook veel aan als je een goede hebt!

Allereerst alvast bedankt voor de reacties!
@Alicia2u Hij kanteld met zijn neus naar binnen toe. Idd, ik denk dat daar ook een probleem bij het rechtrichten is. Dat lukt nml ook nog niet altijd even goed. Dat komt ook omdat ik een hele brede maar korte bak heb. Natuurlijk schuif ik het daar niet op af, maar het speelt wel mee.
Ook probeer ik op buitenrit veel rechtuit te lopen. Hebben jullie daar ook nog tips voor?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:48

Ik denk dat je hier wel wat aan hebt:

Scheefheid bij paarden
Paarden worden, net als mensen, links of rechtshandig geboren. Dit beïnvloed de manier waarop ze bewegen en hun benen belasten.
In de vrije natuur is dit geen probleem: op de uitgestrekte steppe loopt het paard onbelast en hoeft het zelden een bocht te maken. Zaken veranderen echter wanneer mensen op paarden gaan rijden.
Wanneer het paard belast wordt met het dode gewicht van het harnachement en het levende gewicht van de ruiter doet de belasting van de benen wel degelijk ter zake: ongelijke belasting leidt vaak tot versnelde slijtage van gewrichten, overbelasting van spieren en pezen en uiteindelijk vaak kreupelheid. Uit onderzoek is ook bewezen dat de scheefheid van de paarden van invloed is op de houding van de ruiter.
Omdat we graag lang van onze paarden willen genieten is het belangrijk om de natuurlijke scheefheid van het paard in acht te nemen en waar nodig te herstellen door middel van het rechtrichten.

De symptomen
Een paard word geboren met of zonder een gen (RGHT) dat bepaald of het dier links of rechts handig is. Vroeger werd aangenomen dat de voorkeur van een paard bepaald wordt door de manier waarop het paard in de baarmoeder ligt. Onderzoek heeft echter aangetoond dat een combinatie van genetische- en omgevingsfactoren bepaald of een paar links- of rechtshandig is, oftewel: links of rechts gebogen.

Een rechtsgebogen paard:
• Gaat in stap en draf makkelijker rechtsom
• Gaat in galop makkelijker linksom
• De ruggengraat buigt naar rechts
• Het zadel en de ruiter schuiven naar links
• Het paard valt tegen het rechterbeen van de ruiter
• Het paard valt over de rechterschouder
• Het paard zet meer druk op de linkerteugel
• Het paard zet de achterhand naar rechts en plaatst daarmee het rechterachterbeen naast de massa
• De rechterheup is hoger
• Het paard draagt meer gewicht op het linkervoorbeen

Een linksgebogen paard
• Gaat in stap en draf makkelijker linksom
• Gaat in galop makkelijker rechtsom
• De ruggengraat buigt naar links
• Het zadel en de ruiter schuiven naar rechts
• Het paard valt tegen het linkerbeen van de ruiter
• Het paard valt over de linkerschouder
• Het paard zet meer druk op de rechterteugel
• Het paard zet de achterhand naar links en plaatst daarmee het linkerachterbeen naast de massa
• De linkerheup is hoger
• Het paard draagt meer gewicht op het rechtervoorbeen

Hoe kun je deze symptomen verklaren?
Laten we als voorbeeld een rechtsgebogen paard nemen. Bij dit paard loopt de ruggengraat in een bocht naar rechts. Hierdoor worden de spieren aan de rechterkant van de ruggengraat samengetrokken en verkort. De spieren aan de linkerkant van het paard worden opgerekt en lang.
Het rechtsgebogen paard heeft een sterk linker achterbeen. Het zadel en de ruiter worden bij voorkeur op dit achterbeen gedragen. Samen met de lange spieren aan de linkerkant van het paard zorgt dit ervoor dat ruiter en zadel soms aan de linkerkant van het paard belanden.
Het paard moet natuurlijk aan de voorkant compenseren voor dit ene sterke achterbeen. Dat doet het paard door meer gewicht te dragen op het linkervoorbeen en door over de rechterschouder te vallen. Dit ervaart de ruiter doordat het paard tegen het rechterbeen steunt en door meer druk op de linkerteugel. Ook kun je het zien als het paard de bocht doorloopt: In plaats van recht overeind de bocht te maken, valt het paard naar binnen of naar buiten.
Omdat de rechterkant van het paard verkort is, is het makkelijker om linksom te galopperen. Dan grijpen de buitenste benen (de korte kant) namelijk minder ver naar voren en hoeven de spieren aan die kant zich minder op te rekken bij elke pas, wat oncomfortabel kan zijn. Ook is het sterke linkerachterbeen nu aan de binnenkant, wat voordelig is omdat het paard zich hierop in de bochten moet dragen.

Oplossingen
De oplossing is simpel: rechtrichten. Maar hoe doe je dat nu precies?
Het belangrijkste is om de achterbenen van je paard even sterk te maken, zodat hij jou gewicht op alle vier de benen gelijk kan dragen. Je traint de achterbenen door schouderbinnenwaarts en travers te rijden. Je doel daarbij is om de voorhand recht voor de achterhand te zetten.
In het geval van het rechtsgebogen paard met het sterke linker achterbeen moet het rechterachterbeen dus meer getraind worden. Dit doe je door schouderbinnenwaarts rechtsom en travers linksom te rijden. Bij die oefeningen moet het paard namelijk het rechterachterbeen onder de massa zetten. Als het ware doet hij bij elke pas een push-up met dat been, waardoor het langzaam steeds sterker zal worden.
Natuurlijk moet je de andere oefeningen niet verwaarlozen: voor de soepelheid van het paard is het belangrijk dat beide achterbenen getraind worden.
Rechtrichten van een paard is vaak een lang traject en vergt veel wilskracht en vaardigheden van de ruiter. Immers, als de ruiter scheef zit, kan het paard nooit recht gaan lopen! Daarom moet de ruiter eerst leren om recht te zitten en dat is niet altijd even gemakkelijk. Het paard zal namelijk blijven proberen om de ruiter met het sterke been te dragen, waardoor de ruiter zijn of haar houding steeds zal moeten blijven corrigeren en aanpassen.
Heeft de ruiter dan uiteindelijk de juiste bewustwording geleerd en kan hij of zij recht zitten, dan kan er begonnen worden met het trainen van het paard. In tegenstelling tot mensen kun je tegen een paard niet zeggen dat hij recht moet gaan lopen. Zijn oude, scheve houding is bovendien veel comfortabeler in het begin. Hoe sterker het paard echter wordt, hoe makkelijker het zal gaan.

xEmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:18

wow dat is veel! :oo
Een pony die ik ken deed het ook altijd, maar alleen bij beginners, als je een beetje goed doordreef was het weg

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:24

Een verborgen wolfskiesje?
Je kan dat zelf controleren door nèt voor de eerste kies te voelen of er een scherp hard bobbeltje onder het tandvlees zit. (niet te ver naar achteren met je vinger, dat doet zeer)

notalways

Re: Hoofd kantelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 20:49

@Alicia2u
Ik herken er veel in, en denk dat je ook gelijk hebt.
@Albert
Ik zou er eens naar kijken

Super bedankt voor de reacties hea :D