Heidi(haflinger) @wedstrijd M1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mandje

Heidi(haflinger) @wedstrijd M1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 16:39

Hoi allemaal,

Naar aanleiding van mijn topic van vorige week heb ik wat zitlessen genomen en ben weer op wedstrijd geweest. Dit keer ging het voor mijn gevoel beter als de vorige keer maar de punten zeggen anders. Ik had 173 en 158.

Informatie pony:
Naam: Heidi
Leefdtijd: 14
Ras: Haflinger
Vader: Mendel
Klasse: m1 + 3
Cat.: tussen de paarden

Mijn eigen aandachtpunten:
actief met inpuls haar laten lopen.
Handen rechtop houden.

Vinden jullie mijn houding al wat verbeterd? Vorig topic: [RT-HAW] Haflinger Heidi @wedstrijd M1

Ik hoop dat jullie nog wat tips voor mij hebben.

Oh ja ik heb bewust gekozen om de gehele proeven te laten opnemen. Omdat je op film meer ziet dan op foto's. De film is trouwens wel gemaakt met een mobiel ik hoop dat jullie daardoor nog wel goed kunnen beoordelen.

Nu de filmpjes:
Eerste proef: http://www.youtube.com/watch?v=DMWHy4ZmrkU

Tweede proef: http://www.youtube.com/watch?v=KTAwDkEhOPo

Ik hoop dat ik weer veel reacties met tips en onderbouwend commentaar krijgen

notalways

Re: Heidi(haflinger) @wedstrijd M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:59

Hee.
Ik heb je beide gedeeltelijk filmpjes bekeken.
En ook het vorige topic.
Zelf ben ik neit heel goed in commentaar geven,
maar ik zie wel dat ze niet de gehele proef nagevelijk loopt.
Het is goed om daar goed aan te werken. Misschie helpt het als je thuis goed naar beneden rijd, en als ze in de draf met dr hoofd omhoog gaat, gewoon weer te stappen. Daar haar nagevelijk te rijden en weer aan te draven. Zo kan je het natuurlijk ook met galop doen.
Ik had nog een vraagje, puur uit nieuwschierigheid. Het spijt me als het al eerder gevraagt is, of dat ik eroverheen gelezen heb.
Hoe gingen de wedstrijden en punten dan in de L2? Omdat het nu in de M wat minder hoge punten zijn.

Nog veel suc6 :)

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:05

Ze loopt idd niet de hele proef nageeflijk, maar ik vind jou houding ook nog niet super :o Sorry dat ik het zeg, maar vooral je handen leiden een beetje een eigen leven naar mijn idee. Het ziet er allemaal nogal hobbelig uit.
Maar volgens mij krijg je als je dat goed hebt al een stuk hogere punten, de oefeningen zijn wel redelijk goed afgewerkt namelijk.
Dus het gaat helemaal goedkomen met deze knappe pony van je! Succes ;)

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:22

Aller eerst ; leuk, ook een nakomeling van Mendel! Ik rij een 13 jarige haflinger van Mendel, ook in de M1 tussen de paarden.
Je bent zelf nog al onrustig in je handen.. Je lijkt niet echt met rust te rijden.
Ik heb niet je hele proefjes gezien trouwens. Probeer goed les te nemen. Oefen op het nageeflijk zijn, dan komt het wel goed

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 17:48

Ik ben nog heel erg bezig met mijn handen. (Het lijkt dat ik niet de rust neem of dat ik haar wil bewerken maar ik kan ze gewoon nog niet echt stil houden) Gaat al wel wat beter. Ik ben thuis ook heel erg met nagevelijkheid. Mijn zus helpt mij momenteel bijna elke keer met het rijden.

notalways: De punten in het L2 waren wel redelijk maar kon beter. Maar ik ben overgegegaan omdat ik de proeven niet goed kon rijden (proeven lagen mij niet)en wijken kon ze toen echt niet en toen reed ik nog tussen de pony's. Toen was het toch nog wat makkelijkerom punten te rijden.
Hoop dat je vraag nu goed beantwoord is.

Ook was ze altijd als de beste in laag en rond en over de rug rijden maar sinds dat ik met de oprichting bezig moest(instructie) Wil dat niet meer zo heel makkelijk. Daarom ben ik daar heel veel mee bezig maar op wedstrijd vind ze het spannend(en ik denk ik ook) dan vergeet ze het ff weer :P

Ook ben ik nog vergeten te melden dat de 2de proef erg lage punten gegeven werden. Toen ik weg ging waren er een stuk of 15 geweest en was volgens mij niet 1 met een winstpunt. Waren ook meerdere met 155 of 157 of 158 was niet de enige.

Hoop dat het een duidelijke uitleg is.

En hoop op nog meer leuke reacties met tips enzo

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 07:43

Eerst commentaar over het overgaan, je kunt pas doorrollen in de winst als je het niveau ervoor gemiddeld over alle wedstrijden rond de 190 / 195 punten zit. Dan begin je een niveau erna meestal weer 3 of 4 punten in de winst en kun je zo lekker doorhobbelen. Anders "blijf je hangen" in het niveau. ;)

Proef 1:
Halthouden is keurig, het voorwaarts rijden iets minder 'druk' doen. Gewoon op je gemakje. Dus niet ineens die sporen erin maar lekker op je gemakje aansporen, dit ziet er ook vriendelijker uit. S-je is netjes, alleen je moet 4 á 5 passen rechtuit tussendoor. Schouderbinnenwaarts is netjes, wat was hiervoor je cijfer? Middendraf mag meer. Voordat je wegrijdt iets meer druk, zonder te trekken, en daarna losser laten en been geven, en stil er aan houden. Stap is overhaast, probeer rustig en vloeiend te stappen. Midden- uitgestrekte stap mag de neus op iets boven de kniehoogte. Ik vind je handen behoorlijk onrustig ogen in de stap. Achterwaarts is te gehaast, eerst stilstaan, 1 á 2 sec. Daarna rustig de hulpen geven voor achterwaarts, deze middendraf is net zo als de andere, aan werken dus. Je paard moet niet harder, maar ruimer. Aanspringen links is netjes. Probeer de gebroken lijn ook rustiger te rijden, niet zo hard galloperen. Middengalop is niet harder, maar ruimer. Dus da's niet alleen aansporen. Volte 10 meter ziet er goed uit. Overgang naar draf ook netjes, alleen te vroeg. Rechts aanspringen komt je paard tegen de hand, probeer er op te letten dat je hem/haar met het aanspringen niet te veel terug neemt. Volte begint te vroeg. Gebroken lijn is veel beter dan linksom!! Volte 10 meter rechts is te groot, volte 10 meter links is goed. Overgang naar het afgroeten netjes, niet vierkant maar zeker wel netjes. Voorwaarts weer hetzelfde: Rustig voorwaarts stappen, niet te gehaast. Ik vind deze proef heel gehaast overkomen, probeer hier aan te werken!! Ik vind 173 net gepunt. Je mag je handen in de gehele proef meer meegeven, je houdt je pony nu als 't ware tegen waardoor hij/zij steeds met het hoofd naar links en rechts beweegt, dit ziet de jury meestal niet graag. Dat was het ongeveer wel waard. Heb je goede privé les?? :)

Proef 2:
Halthouding is te gehaast, groeten is te gehaast en wegrijden is te gehaast, probeer dit echt rustiger te doen, dit scheelt je echt punten!! Afwenden is te vroeg voor de middendraf, ik heb hetzelfde commentaar als bij de vorige proef. Schouderbinnenwaarts is goed volgens mij. Van hand veranderen is netjes. Overgang naar stap ook netjes, stap is te gehaast, probeer rustig en vloeiend te stappen. Midden- uitgestrektestap mag de neus weer iets boven kniehoogte. Als je je pony alleen aanspoort is het NIET goed want hij moet ruimer worden, niet harder gaan stappen. Overgang naar draf is iets twijfelig. Schouderbinnenwaarts is iets te weinig. Van hand veranderen is netjes. Afwenden is te vroeg, halthouden is te gehaast, achterwaarts ook te gehaast. Probeer dit allemaal veel vloeiender te doen. Lekker op je gemakje, ze zitten echt niet met een stopwatch alles bij te houden. Aanspringen rechts is netjes maar iets tegen de hand. Volte is best netjes rond. Op het eind weer tegen de hand. Mooi netjes een beetje verzameld voor de rechtsomkeerd, maar die neem je te vroeg. Overgang naar draf mag rustiger. Volte is netjes. Ik heb het gevoel dat bij de 2e volte (rechts) je pony iets naar binnen valt. Aanspringen weer tegen de hand. Probeer hier echt aan te werken, om het iets ontspannender te doen en met een niet trekkende hand. Volte weer netjes. Maar moet hier geen middengalop in?? Linksomkeert netter dan rechtsomkeert. Middendraf weer niet goed, je pony moet niet harder maar moet verruimen. Wending is netjes, halthouden is netjes maar doe dit met je zit, scheelt weer een 5 (tegen de hand) wending bij A is te vroeg. Halthouden is netjes, nu stap je wel netjes weg, en niet overgehaast.

Probeer echt aan deze dingen te werken, maar ik had deze proef denk ik ook zo beoordeelt omdat ik het gevoel heb dat jij en je haflinger er nog niet helemaal klaar voor zijn. Maarja, jammer want je kunt nu niet meer terug naar het L2. Mijn tip is: Eerst thuis goed oefenen, daarna pas weer op wedstrijd. ;)

sophiatinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:46

bedankt stravero
dit is iets waar ik mijn zus mee kan helpen.

we zijn al druk bezig met mandjes zit en houding te verbeteren.

bedankt dat je hebt gereageerd

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:59

Jammer dat je paard niet lekker nagefelijk loopt (ik heb trouwens alleen de 1e proef bekeken) je pony komt geregeld tegen de hadnd, vooral in het (midden) stap gedeelte, verstoort het plaatje naar mij mening. Probeer het achterwaards echt goed recht te houden :) Als je pony naar links gaat met z'n kont kun je je linker teugel iets van de hals af doen ;)
Edit: wat waren je punten? :)

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 18:17

levine schreef:
Jammer dat je paard niet lekker nagefelijk loopt (ik heb trouwens alleen de 1e proef bekeken) je pony komt geregeld tegen de hadnd, vooral in het (midden) stap gedeelte, verstoort het plaatje naar mij mening. Probeer het achterwaards echt goed recht te houden :) Als je pony naar links gaat met z'n kont kun je je linker teugel iets van de hals af doen ;)

De punten staan er ook boven maar zal ze nog een keer zeggen ook al was het niet terecht de laatste proef. 173 en 158

Nog meer reacties?

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:49

Ten eerste vind ik jullie een leuke combi! :+:
En ik vind Heidi een leuke haf die zeker niet verkeerd loopt! :)
Het eerste wat me opviel was dat ze wat kort loopt, weinig achterhand en een beetje krabbelen? Of zie ik dit nou helemaal verkeerd? :o
Daardoor lijkt het net alsof jullie heel erg hobbelen.
Inderdaad wat hier boven al staat, de oefening worden opzich netjes uitgevoerd..
Dus iets meer nagevelijk en activiteit denk ik en dan komt het volgens mij helemaal goed hoor! *D

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:23

mandje schreef:
levine schreef:

De punten staan er ook boven maar zal ze nog een keer zeggen ook al was het niet terecht de laatste proef. 173 en 158

Nog meer reacties?

Oeh Sorry!!! Ik denk dat ik toch maar eens een bezoekje moet brengen aan hans anders :+

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 06:35

Ik ga het zaterdag weer proberen op wedstrijd. Ze loopt al weer veel ontspannender en het gaat al weer veel beter.

zijn hier nog meer reacties en tips op?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 07:43

Ik zal even naar je eerste proefje kijken en mijn mening geven, ook al kan het niet helemaal omdat er van de zijkant gefilmd is en niet van bij de jury. De proef heb ik er niet bij gepakt dus naar de juiste letters heb ik niet gekeken ;)

Afwenden is netjes, maar tussen D-X wordt hij wat wringerig in de aanleuning en bij het halthouden komt hij tegen de hand. Weer wegrijden is netjes. In de wending naar de rechterhand bij C opnieuw tegen de hand.
S van hand veranderen is de oefening zelf netjes maar je aanleuning is onrustig en mist oprichting.
Schouderbinnenwaarts: diep de hoek inrijden en de schouder naar binnen ipv de achterhand naar buiten. Meer buiging en minder hoek. Je neemt nu de binnenhoefslag en zet de achterhand naar buiten ipv vanaf de hoefslag de schouder mee naar binnen te zetten.
Van hand veranderen in middendraf beter op de letter rijden en meer verruimen. Nu versnelt hij meer waardoor je verruiming (die hij wel geeft) minder opvalt.
Schouderbinnenwaarts 2 is beter dan de eerste, maar meer buiging, hoek lijkt hier goed. Aanleuning moet constanter.
Overgang naar stap lijkt ok. De aanleuning in de stap moet veel stiller en constanter worden. Middenstap moet meer verschil tonen, misschien als je wat meer teugel geeft en dan wat meer bijdrijft dat hij echt gaat verlengen in paslengte en frame. Overgang naar de arbeidsstap is tegen de hand. Halthouden is ok, maar de aanleuning niet. Bij het achterwaarts laat hij linksachter gewoon hangen, hij sleept en gaat in de laatste passen zelfs niet meer diagonaal. Het wegdraven is netjes.
De middendraf is eerst te weinig verschil en dan loperig ipv verruimen.
Bij het afwenden wringerig in de aanleuning, aanspringen in galop links moet meer gesloten en opwaarts in het M. Hou hem in de galop veel meer gesloten en bij elkaar, hij moet op het achterbeen in de M! Afgezien daarvan is de gebroken in contra goed, wel afwerken, netjes terug naar het bordje!
Middengalop meer opwaarts willen springen dan naar voren en de overgang terug duidelijk markeren.
Volte tien meter is goed, maar je ziet daar toch dat hij die beginnende verzameling nog mist. Overgang naar draf is netjes.
Afwenden is netjes, aanspringen rechts is beter dan links, meer gesloten en opwaarts aangesprongen. Let wel op je aanleuning, hij springt iets tegen de teugel in. In de grijze zone valt hij even naar draf. Het beeld van galop rechts vind ik beter dan links verder. Middengalop weer meer opwaarts willen springen weer. Volte tien meter is te groot en hij valt uit elkaar.
Gebroken lijn contra beter verdelen, hij moest eerder omgezet naar H. Verder oogt het ok. De overgang naar draf is duidelijk van het achterbeen af, probeer je galop eerst te sluiten en dan de overgang naar draf te maken!
Volte 10 meter rechts in draf is een paasei, naar links oogt ok.
Afwenden, halthouden en groeten is ok. Het wegstappen vind ik ok.