Rechtergalop lukt niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_Storm

Rechtergalop lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 15:50

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, ik rijd namelijk een paar keer per week op mijn pony

máár

alle gangen gaan gewoon goed op allebei de handen alleen de rechtgalop lukt niet!

Wat ik dan ook doe, ze blijft maar links aanspringen.. als ik veel rechterstelling vraag, mn buitenbeen ver naar achteren, binnenbeen op de singel, zweepje in mn rechterhand.. het mag allemaal niet baten :x

en het gekke is dat het alleen onder het zadel is; aan de longeerlijn kan ze het wel!

Hebben jullie tips..? :)*

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:00

Kennelijk ligt het dan aan je zit....

Een paard galoppeert rechts aan met het linkerachterbeen. Dus: binnenbeen op de singel, buitenbeen goed naar achteren leggen om het linkerachterbeen te ontlasten.

Niet teveel binnenstelling vragen, dat belemmert juist het binnenachterbeen. Buitenteugel er goed bijhouden en zelf rustig en recht zitten.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:01

ja zeker .
laat er meerdere mensen ff mee kijken, dit kan een typies geval zijn van ruggen wervels die hele maal vast zitten waardoor hij z'n heup niet meer kan kantelen om goed aan tespringen of zij/hij is nog zwak aan die kant waardoor ze het moeilijk vindt, je kan dan in dat geval eerst alleen aan de longe het oevenen en het bij het rijden ff een week laten zitten dat hij/zij eerst goed kan aansterken aan die kant, en het na een weekje of 1,2 het nog eens proberen. en al heb je geen les dat is ook handig een leeraares kan het ff beter uitleggen of vertellen dan wij bokkers over een site want ik zou zo niet kunnen zijn of hij/zij bv. kreupel loopt dat je dat zelf niet ziet.(dat has ik een keerte met mijn paardje toen kreeg hij last van zijn vast zittende wervels hij ging op de linker hand met zijn hoofd op en neer maar dat zag je niet echt goed maar het is toch een vorm van kreupel heid is mij verteld, ik wist hier ook niets van mijn pony spring ook niet goed aan maar dat is een kwestie van trainen nu bij ons ;)
veel suc6 even goed ik hoop voor je dat het snel goed komt!!
lees ook goed andere berichten ik ben nog jong en heb nog niet zo veel verstand als ouderen.

vrgr Olivierlover

Alicee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:03

Heb er niet zoveel verstand van Maar,,
Mijn pony Gaat dus ook moeilijk in de linkergalop dus heb eigenlijk bijna het zelfde probleem als jou. Ik heb op internet gelezen dat het kan zijn dat je pony scheef is. Als dat zo is heb ik gehoord dat het beste veel oefeningen kan doen zoals bijvoorbeeld wijken. aa scheefheid kan je zelf niet zoveel doen maar komt doordat hij verkeerd in de buik heeft gelegen of met het zadelmak maken. het gaat volgens mij nooit helemaal over maar dat is niet zo er geloof ik :P
Ik weet niet zeker of ide van jou het ook heeft hoor.
Je kan het ook trouwens zien als je er achter staat. dan staat hij misschien meer op het rechter of linker been.
Maar misschien kan iemand in de buurt naar je pony kijken die er meer verstand van heeft?

Dani

Re: Rechtergalop lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:43

Ik heb ook een tijdje op een manegepaard gereden met dit probleem. Kreeg als tip om in de bocht juist naar buiten te stellen, en toen sprong hij elke keer goed aan. Dus dat zou je ook nog kunnen proberen..

Klinkt ook wel logisch, want als je binnenstelling vraagt heeft het buitenbeen meer bewegingsvrijheid, dus kan die gemakkelijker naar voren. Lijkt mij.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:46

Mijn paard vind rechtergalop ook lastig. Zij is nog 3, dus snapt het ook nog niet helemaal.

Mij is juist geleerd, goed de buitenteugel en buitenbeen, dat ie geen kans heeft naar buiten te vallen, Dus de schouders eigelijk naar binnen zetten, dan afwenden en aangalopperen

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:48

Je zegt dat het alleen onder het zadel gebeurd en niet met longeren, zou het dan zo kunnen zijn dat er iets met zijn/haar rug is of dat het zadel niet goed ligt?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:33

Laat het zadel inderdaad eerst nakijken.

Verder heb ik gemerkt dat het niet kunnen aanspringen in een bepaalde galop vaak te maken heeft met de zit van de ruiter: en dan met name gewichtsverdeling en bekkenrotaties. Er zijn echter maar weinig instructeurs die deze subtieliteiten opmerken.

In mijn onderzoek naar houding en zit van de ruiter had ik een ijslander (5-ganger) die niet kon galoperen in de bak: het werd een telgang, of de achterbenen bleven draven. Na 8 weken kon de pony op beide handen een halve ronde galoperen. Dat was puur de zit van de ruiter.

Ik geef aanstaande donderdag een workshop waarin ik dit soort problemen behandel. Een van mijn proefpersonen kan niet goed aanspringen in de rechtergalop. Toegang is gratis.

Als je meer informatie wilt, kun je me een pb sturen.

Lisa_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 18:09

Oke heel erg bedankt allemaal! Ik ken meerdere mensen die veel verstand van paarden hebben in mijn buurt, dus ik ga er snel iemand naar laten kijken!

En ze is niet scheef dat weet ik wel want ze galopeerd wel recht (heeft iemand al eens naar gekeken)
maar ze is ook nog niet zo lang onder het zadel dus ik denk dat ze het gewoon nog erg moeilijk vind! Maar ik weet ook dat het deels aan mij ligt, en dáár kan ik dus niet tegen want ik wil het natuurlijk ook graag goed doen! Daarom vraag ik tips aan jullie want veel van jullie hebben super veel verstand van paarden! :D

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:34

Elk paard is van nature scheef. Scheefheid is, net als links- of rechtshandigheid bij mensen, genetisch bepaald en beïnvloed door omgevingsfactoren.
En jong paard zal dus altijd scheef lopen als je niet dagelijks met rechtrichten bezig bent.

Scheefheid hoeft niet te betekenen dat je paard niet spoort, maar heeft ook te maken met de gewichtsverdeling over alle 4 de benen, alsmede de kromming van de ruggengraat.

Het feit dat je maar op één kant kan galoperen, geeft al aan dat het paard in ieder geval scheef gereden wordt.

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:37

Dat probleem heb ik ook gehad met mijn paard en was heel moeilijk te vinden! Nou bleek dat ik mijn heup niet goed kantelde. Als je in de rechter galop wilt en dat lukt niet moest ik mijn rechter heup meer naar voor kantelen en mijn binnenhand naar voor. Dat hielp wel dus misschien is dat een tip voor jou! Het kan natuurlijk ook iets anders zijn. Succes.

Xx

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:58

ey lisa..
kleine stapjes nemen he :p
maar dat doe je gelukkig aardig goed :D
die rechter galop is gewoon haar slechte kant volgens mij,.
met iets meer geduld en het opbouwen van wat sterkere benen en spieren moet het over een tijdje gaan lukken.
zolang ben je ook nog niet bezig he vergeet dat niet ;)
succes!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:02

Lisa_Donja schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, ik rijd namelijk een paar keer per week op mijn pony

máár

alle gangen gaan gewoon goed op allebei de handen alleen de rechtgalop lukt niet!

Wat ik dan ook doe, ze blijft maar links aanspringen.. als ik veel rechterstelling vraag, mn buitenbeen ver naar achteren, binnenbeen op de singel, zweepje in mn rechterhand.. het mag allemaal niet baten :x

en het gekke is dat het alleen onder het zadel is; aan de longeerlijn kan ze het wel!

Hebben jullie tips..? :)*

hoe is de balans? Mijn pony wou niet in de linkergalop, en ik moest ze van mijn vorigevorige instructeur net wat naar buiten laten kijken om het dr wat makkelijker te maken. Ze had een balansprobleem (en ijn zit is ook niet zo formidabel :Y) ) Tijdens het galopperen dan rechtstellen en zo de buitenstelling bij het aanspringen altijd wat verminderen.

Lisa_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 22:14

Oke heel erg bedankt iedereen! Morgen krijg ik ook les op Donja dus dan gaat mn instructrice er meteen naar kijken en me erbij helpen, want vooral omdat Donja nog zo jong is, vind ik dit wel belangrijk! :D

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:17

Mijn paard heeft ook moeite met de rechtergalop, het is zijn moeilijk kant. Een goede instructeur erbij is erg belangrijk, dat merk ik ook met mijn bijna 4 jarige.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 07:28

o ja wat je ook kan doen om het makkelijker voor haar te maken is niet doorzitten maar via het verkeerde been lichtrijden aantespringen. mijn haffie is jong en snapt het zo beter.

brgr Olivierlover

smeerpudzj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:19

bij mijn haflinger was de rechtergalop eerst ook altijd moeilijk.
je kan ook proberen een klein hindernisje neer tezetten (of gewoon een balkje) en daar boven aanspringen, als je dan een beetje naar rechts leunt gaat ze als het goed is automatisch in de rechtergalop.
de heup naar binnenstellen en desnoods met een lange dressuurzweep even het binnenachterbeen aantikken om te activeren wil misschien ook helpen.
succes ermee

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:00

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad.
Vaak is het een balans probleem.

Ik heb het opgelost door steeds onverwachts aan te galoperen. bijvoorbeeld: linksom draven, van handveranderen en meteen aangaloperen in de rechtergalop. Probeer niet te veel rechterstelling te vragen e.d. maar laat haar in het begin vrij van voor. (wel contact natuurlijk) Het aangaloperen zal hierdoor misschien niet netjes gaan, maar doordat je wel in de juiste galop komt, kun je oefenen om haar rechtsom losser te maken in galop.

Zodra je in de goede galop zit, voorwaarts houden, niet meteen in de krul e.d. Door het paard voorwaarts te houden komt hij meer los en is het makkelijker om in balans te blijven. uiteindelijk zal het paard los genoeg worden, en meer balans krijgen zodat hij netjes in de rechter galop kan aanspringen.

vaak is het probleem ook dat je paard niet rechtgericht is

dit probleem heeft bij mij 2 maanden gespeeld, toen ik het op deze manier ging proberen was het binnen een 2 weken opgelost. ze galopeert nu netjes rechtsom aan.

wizpeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:06

mijn paard kon eerst helemaal niet galloperen, behalve op lange stukken, vond ie te moeilijk met korte stukken/bochten.
dit gaat na veel oefenen super nu!
het heeft lang geduurd, veel laten galloperen, zodat hij die spieren opbouwd.
bij mij hielp dit goed.

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:47

Mijn paard heeft veel moeite met de linkergalop maar met sommige paarden werkt het wel om een balkje in de hoek te leggen. Dan de buitenteugel er goed bij en over het balkje aanspringen niet eerder of later maar precies op het moment dat hij/zij over het balkje springt. Bij mijn paard hielp dit niet maar met een ander paard dat ik ken wel. Dus misschien is het de moeite waard om het uit te proberen xd.

xxNoLimit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:12

maak eens een kleine volte in een hoek en als je net uit die volte komt dan aanspringen. en hou goed stelling maar niet te veel. meestal springen ze dan goed. en hou goed je rechterbeen op de singel en je linkerbeen iets naar achteren.
veel succes!

heudensfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:17

heb hetzelfde probleem gehad met die van mij maar die wou niet in linkergalop.
alles wat ik ook deed leek niet te werken. zelfs bij het oefenen aan de longe sprong ie maar niet juist aan.
na enorm veel geprobeerd te hebben heb ik de moed bijna opgegeven totdat de gouden tip kwam...

we hebben een balk op de grond gelegd en reden een cirkel. als ie over de balk (of kleine hindernis) draafde moest ie in galop. je gewicht op de rechterkant zetten dat zijn linkerbeen vrijkwam om goed aan te kunnen springen. Bij jou is het dan wel omgekeerd

hier enorm veel op geoefend. uiteindelijk kreeg ie beetje door dat het gemakkelijker is om in de juiste galop te lopen.
daarna zonder balk gedaan maar dat op een kleine volte. veel stelling vragen ook

bij de mijne heeft het gelukt. nu galoppeert ie in de wei ook op links. denk dat hij het gewoon verleerd was...

in ieder geval al veel succes

Lisa_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 19:40

Heel erg bedankt voor de tips allemaal! :D

Ik heb vandaag les gehad van mijn instructrice en het probleem bij Donja zat waarschijnlijk in haar hals.
Ze galopeerd namelijk wel recht, maar het probleem is dat ik gewoon geen rechterstelling kon vragen, ik denk dat het gewoon vast zat in haar hals, en alleen dat maakte het al onmogelijk om goed aan te springen.

Vandaag dus veel geprobeerd met bij de E bvb afwenden en dan gelíjk aan te springen, of haar eerst iets uit te laten zwaaien zodat het binnenbeen geactiveerd was, maar zelfs dat hielp allemaal niet (echt)

Ook op een kleine volte kreeg zij het nog voor elkaar om verkeerd aan te springen, toen heb ik geprobeerd vooral mijn binnenbeen op de singel te leggen en daarmee druk te geven, en niets met mijn buitenbeen te doen, en na 2x sprong ze wel goed aan!

Dus misschien dat ik haar op de een of andere manier toch naar binnen drukte met mijn buitenbeen, ik weet niet wat het is. Maar gelukkig is het wel gelukt!

Nu ga ik voortaan op de linkerhand veel oefenen met buitenstelling, zodat ze niet meteen omklapt :P Dan kan ik beter stelling vragen enz. want als ik dat nú deed, viel ze meteen verschrikkelijk naar binnen want ze vond het gewoon moeilijk!

Maar zo moet het helemaal goedkomen :D

Esmeeappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:36

Het kan ook zijn dat je toch niet helemaal recht zit of het paard blokkeert aan een kant. Ik heb ook gehad dat mijn paard rechtsom in de linkergalop iedere keer aansprong. Dit had te maken met het feit dat ik mijn schouders niet recht had, maar een fractie naar links had gedraaid, dus ik gaf als het ware richting aan naar links. Nu moest ik van mijn instructeur eens overdreven de kant op kijken waar ik heen reed. Dus rechtsom echt de volte inkijken bijvoorbeel en vooral mijn linkerschouder moest voor mijn gevoel naar voren komen en iets naar rechts. Ik merkte dat dit echt effect had en dat het dus volkomen aan mij lag. Nu gaat de rechtergalop super. Ik weet niet of dit bij jou het geval is, maar je kunt het altijd proberen.
Succes ;)

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:04

?????? hoe lang is ze onder het zadel? een maand? iets meer?

je hebt het nu al over weet ik het hoe vaak per keer proberen, kleine voltes, afwenden bij B of E en dan aan laten springen???

ik zou het eerst maar eens wat rustiger aan gaan doen.....

en zo'n probleem komt niet ui de hals, ze is gewoon nog te jong en misschien te slap aan die kant...

idd proberen juist iets buitenstelling te vragen en dan aan springen en ik zou sowieso nog niet zoveel proberen aan te springen, want dat is hartstikke zwaar voor zo'n jong dier wat net onder het zadel is....

en zéker niet teveel stelling(en) gaan vragen....

handen los ontspannen, alleen voorzichtig mee sturen, lekker actief (dus consequent) op het been houden...

hoe meer je je fixeert op één ding, hoe sneller jij gespannen zit en hoe vermoeiender alles voor je pony is....

succes