Wie rijdt er nu echt correct nageeflijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Wie rijdt er nu echt correct nageeflijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 11:03

Haha, nog een disucssie; maar ik ben oprecht benieuwd naar het antwoord, dus stel 'm toch maar gewoon.

Ik heb hier al zeer regelmatig gelezen dat nageeflijkheid een beloning is voor correct rijden; dat je niets aan de voorkant moet doen, maar dat het van achter moet komen; dat spelen/trekken/plukken/zagen uit den boze is. Dan vraag ik me af: hoeveel mensen kunnen naar waarheid zeggen dat zij hun paard écht nageeflijk rijden zonder aan de voorkant te zitten? Dus dat het paard echt uit zichzelf die houding opzoekt. Want als nageeflijkheid een 'beloning' voor correct rijden is, zou het paard dit dus uit zichzelf moeten aanbieden.

Ik heb het dan niet over dat je helemaal geen lichte teugeldruk zou mogen hebben, maar dus niet kneepjes of vragen of spelen of wat dan ook.

Of is het een vals ideaalplaatje, en is het gewoon niet mogelijk om een paard op die manier perfect nageeflijk te rijden? En waar ligt dan de grens? Hoeveel druk is geoorloofd, hoeveel niet?

Dit is géén discussie over bit/bitloos. Ook niet over de 'beste' manier van rijden; het maakt mij niets uit of iemand dressuur of western of bosjecross rijdt. Het enige wat ik graag wil weten is of het inderdaad mogelijk is om een paard zonder enig vragen met de teugels naar beneden te rijden, en of dat per sé 'beter' is dan wanneer je wel met kneepjes (bijvoorbeeld) een paard naar beneden zou vragen.

Ik heb hier zelf niet voldoende ervaring mee om er iets over te kunnen zeggen. Ik rijd mijn paard bitloos, vraag niets aan de voorkant. Ik merk nu wel dat ze op sommige momenten gaat 'zoeken' in haar hoofdhouding, maar we zijn nog niet zover dat ik kan zeggen of dat toevallige momenten zijn of dat ze echt naar die houding toewerkt.

Alicia2u

Re: Wie rijdt er nu echt correct nageeflijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:12

Ik probeer correct nagefelijk te rijden, maar zoals bij zoveel ruiters leiden mijn handen op sommige momenten ook een eigen leven. Vaak komt het omdat ik zo met andere dingen bezig ben, dat ik me niet langer meer bewust ben van wat mijn handen doen. Ongemerkt heb ik dan toch teveel druk of een onstabiele hand. Mijn paard laat dat echter altijd gelijk weten en tolereert dat niet lang.

Ik begin meestal gewoon met rijden: voltes, schouderbinnen, travers etc. Mijn paard komt vanzelf. Eens per week probeer ik zonder optoming te rijden als controle. Dan rij ik dezelfde oefeningen en meestal komt mijn paard ook dan nagefelijk. Niet in de oprichting die ik heb als ik met bit rijd, maar wel fijn voorwaarts neerwaarts, met name in stap en draf. In galop is hij nog niet sterk genoeg om zonder steun goed over de rug te lopen, maar ook dat wordt langzaam beter door de juiste oefeningen te rijden.

Het belangrijkste is denk ik dat je gewoon wacht tot het paard de hand opzoekt. Ik rij nu ook een jonge pony in, ik ben niet actief bezig om haar nagefelijk te rijden, maar als ik met een fijn contact rijdt (rij haar bitloos), zoekt ze vanzelf de hand op en loopt dan een paar passen nagefelijk voordat ze haar balans weer verliest.

Ik probeer een contact aan te houden van ongeveer 200-400 gram, maar soms piekt het naar wel 2 kg (heb wel eens met newtonmeters gereden), bijvoorbeeld als de hulp niet doorkomt. Dit zijn echter incidenten.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:13

Ben hier toch ook heel benieuwd naar, want als je een paard van achter naar voren rijd, hoe kan een paard dan vierkant "nageeflijk" stil staan? B-) je rijd hem dan niet van achter naar voren. Ik rijd trouwens ook bitloos...

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:16

Sissi87 schreef:
Ben hier toch ook heel benieuwd naar, want als je een paard van achter naar voren rijd, hoe kan een paard dan vierkant "nageeflijk" stil staan? B-) je rijd hem dan niet van achter naar voren. Ik rijd trouwens ook bitloos...

Hoe bedoel je dat? Je houdt wel contact aan de voorkant, maar je rijdt hem er van achter bij. De laatste pas komt dan uit het achterbeen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 11:17

Wat wordt er precies verstaan onder voorwaarts neerwaarts? Neusje over de grond, ergens halverwege, hals omlaag of meer naar voren gericht? Kom de term vaker tegen maar ben ook wel benieuwd hoe het nou precies wordt geïnterpreteerd.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:18

Bij het voorwaarts neerwaarts loopt het paard over de rug, spant het z'n buikspieren, brengt de achterhand onder en is de neus op of voor de loodlijn en ter hoogte van de boeg. Het paard maakt de knik in de atlas (eerste halswervel) en brengt de schoft omhoog.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:20

Ik kan zeggen dat Sultan toch echt goed nageeflijk rijdt, zonder dat ik iets met de teugels doe, behalve op de goede plek, stil houden. als hij tegen mijn hand komt door zijn bit vast te pakken etc dan corrigeer ik wel even met mijn hand, maar ik doe niet aan kneepjes en dat soort overbodige dingen om 'naar beneden te vragen' als hij goed loopt, zoekt hij die (hoofd)houding vanzelf op. Zo hoort het ook.
Nour, mijn andere pony, is nog niet zo ver.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:21

Voorwaarts neerwaarts is voor mij gewoon van achter naar voren blijven rijden, de voorkant volgt dan vanzelf. Hoe laag je dan in wil stellen is aan jezelf. Voor mij word daar mee bedoelt dat je niet aan de voorkant loopt te plukken terwijl de motor (achter) niets doet.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:24

Ik rijd mijn paarden overigens ook tegen mijn hand, die wel in contact is, aan. Niet door de hand te blokkeren, maar wel naar die hand toe. Kneepjes en spelen doe ik ook niet aan. Lijkt me erg irritant voor je paard. Ik sluit soms wel een keer door, maar een los vast verbinding vind ik niks.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:25

Het is geen vals ideaalplaatje, maar het is ook niet zo zwart wit. Je paard moet de lichte teugeldruk die jij op zijn mond vraagt, aannemen en dan ook op twee kanten evenveel. Vaak voel je zodra je paard de teugeldruk (deels) aanneemt, dat je aan één kant meer/minder van de mond kan voelen door de natuurlijke scheefheid van je paard. Dit corrigeer je (dmv been-/teugelhulpen) totdat je op beide kanten écht gelijke aanleuning krijgt. Als je paard echt de druk aanneemt en voorwaarts is, zal het de neiging hebben de achterhand er meer onder te zetten en de rug boller te maken waardoor hij nagevelijk in de hals wordt. En is hij dus correct nagevelijk gereden.
Als je paard nou totaal geen aandacht voor je heeft en daardoor dus niet je teugeldruk aanneemt ('zit er een ruiter met teugels op me dan??'), dan attendeer je hem door bijvoorbeeld een ophouding te maken of door juist been te geven (afhankelijk van de situatie) om gelijk weer te ontspannen zodra hij weer op de ruiter let. Nu heb je iets meer gedaan met je teugels, maar toch correct nagevelijkheid gevraagd en niet in de krul getrokken (als de ontspanning te laat komt vaak wel).

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:26

Zeer interessante discussie!
Kijk ook eens op http://www.hippocampus-nl.com
Het is ook een beetje zoeken naar de juiste lesgever. Waar vind je 'een juiste' lesgever tegenwoordig?
En ja. Ik ben van mening dat men zonder het gefriemel aan de teugels nageefelijk kan rijden. Toch doet 90 procent van de mensen dit niet ...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 11:27

Vaak wordt dus andersom gedacht, heb ik het idee: een paard moet nageeflijk lopen om op die achterhand gezet te kunnen worden. Is dat dan een foute conclusie van heel veel ruiters, of werkt het wel?

Andersom: paardje van een vriendin van mij loopt keurig aan de teugel, zonder getrek en gepluk, en echt met een licht contact. Maar het paard loopt toch niet prachtig op de achterhand, en rem en stuur doen 't ook niet altijd. In hoeverre is dat dan nog 'echte' nageeflijkheid, en heeft dat nog effect of is het gewoon een aangeleerde hoofdhouding?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:39

ik rij zelf al mijn paarden van achter na voren je moet het maar even zo bekijken..

de achterhand van het paard is de moter van het paard, de achterbenen moeten er onder komen zo versterkt je paard mooi zijn achterhand het ziet er mooi uit. En hij blijft licht op de hand, de zij gangen gaan er zo vloeibaarder uit wat wil je nog meer? De moter van het paard moet er dus ondertreden als die even daarna nagevenlijk loopt en zo gaat je paard vanzelf verzamelen en word het paard mooi licht op de hand.

want als je van voor na achter rijd dan ga je dus eerst nagevenlijk rijden en dan je paard actief maken,
zo lopen de paarden dus snel op de voorhand.. als je nou is eerst zorg dat je je paard actief maakt dus die moter aan en dan nagevenlijk rijden dan komt je paard veel makkelijker na beneden (dat is bij mij wel zo)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:41

DaniBanani: Ik denk eerlijk gezegd dat veel ruiters denken dat als dat hoofd maar in de krul zit dat een paard dan goed loopt..

Waarschijnlijk kruipt het paard van die vriendin achter de teugel, geen nageeflijkheid dus.. Dit kan het paard zelf doen omdat het dan makkelijker is, paard hoeft immers niet zijn buikspieren ed aan te spannen, want als hij dat niet gewend is kan er best wat spierpijn komen.

M_VE: Ik ben zelfs bang dat die 90% maar zeer zeer weinig ECHT nageeflijk rijden... de rest is in de krul.. (Ik mag eigenlijk hopen dat 90% te hoog gegokt is..)

Wanneer jij contact houdt van voor, niet te zwaar maar ook niet te licht, hem actief hebt van achter, zal hij het zelf opzoeken: hij zal nageven.
Dit kan een tijdje duren, maar die tijd moet je gewoon nemen als het paard daar behoefte aan heeft.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:43

DaniBanani schreef:
Vaak wordt dus andersom gedacht, heb ik het idee: een paard moet nageeflijk lopen om op die achterhand gezet te kunnen worden. Is dat dan een foute conclusie van heel veel ruiters, of werkt het wel?

Andersom: paardje van een vriendin van mij loopt keurig aan de teugel, zonder getrek en gepluk, en echt met een licht contact. Maar het paard loopt toch niet prachtig op de achterhand, en rem en stuur doen 't ook niet altijd. In hoeverre is dat dan nog 'echte' nageeflijkheid, en heeft dat nog effect of is het gewoon een aangeleerde hoofdhouding?

Het paard accepteert het bit = nageefelijkheid. Ze werkt volgens mij te weinig op benen en zit. Je kan dat wel stil zijn met je handen, maar als je nog remt en stuurt met je handen dan grijpt het paard toch automatisch naar de voorhand? Je remt met je zit en stuurt met je benen. Als je dat doet, komt de achterhand er al iets onder. Als ze verder traint en oefeningen doet waarbij het paard op de achterhand moet komen, komt het paard helemaal op de achterhand en wordt dus 'verzameld nageefelijk'.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 11:45

Maar hoe zit dat dan met wedstrijden? Want daar heb je niet de luxe om te wachten tot je paard besluit nageeflijk te gaan lopen. Zijn er mensen die hun paard dusdanig goed voor elkaar hebben dat ze echt een hele proef uit kunnen rijden met een correct lopend paard, zonder van voren het paard naar beneden te vragen? Of is dat toch bijna niet te doen?

Ik denk trouwens inderdaad dat er veel te veel nadruk wordt gelegd op die leuke hoofdhouding. Ik vind het al moeilijk om daar tegen op te boksen..hoewel ik weet dat de tijd die ik nu besteed aan de basis, later dubbel en dwars terugverdiend wordt; betrap ik mezelf er ook op dat ik denk 'ja jeetje zeg, een paard wat een half jaar onder het zadel is loopt netter dan die van mij!' Terwijl die paarden vaak niet of nauwelijks op je zit reageren, bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door Dani op 13-06-09 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:47

x_Marr schreef:
DaniBanani: Ik denk eerlijk gezegd dat veel ruiters denken dat als dat hoofd maar in de krul zit dat een paard dan goed loopt..

Waarschijnlijk kruipt het paard van die vriendin achter de teugel, geen nageeflijkheid dus.. Dit kan het paard zelf doen omdat het dan makkelijker is, paard hoeft immers niet zijn buikspieren ed aan te spannen, want als hij dat niet gewend is kan er best wat spierpijn komen.

M_VE: Ik ben zelfs bang dat die 90% maar zeer zeer weinig ECHT nageeflijk rijden... de rest is in de krul.. (Ik mag eigenlijk hopen dat 90% te hoog gegokt is..)

Wanneer jij contact houdt van voor, niet te zwaar maar ook niet te licht, hem actief hebt van achter, zal hij het zelf opzoeken: hij zal nageven.
Dit kan een tijdje duren, maar die tijd moet je gewoon nemen als het paard daar behoefte aan heeft.

Kijk eens op HAW. Velen op de voorhand, achter de ll, ruiter kijkt naar beneden en zit naar voor met de handen quasi gestrekt ( dus erg gericht op de teugels). Deze mensen rijden écht niet correct nageefelijk. Was het maar waar, dat het andersom was!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:48

Je traint het natuurlijk thuis, het paard zal ook steeds eerder gaan nageven.

M_VE: Ja als je haw erbij haalt is het helaas zeker 90%, ik bedoelde het over het algemeen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:49

DaniBanani schreef:
Maar hoe zit dat dan met wedstrijden? Want daar heb je niet de luxe om te wachten tot je paard besluit nageeflijk te gaan lopen. Zijn er mensen die hun paard dusdanig goed voor elkaar hebben dat ze echt een hele proef uit kunnen rijden met een correct lopend paard, zonder van voren het paard naar beneden te vragen? Of is dat toch bijna niet te doen?

ruim van te voren het paard gaan (los) rijden je kan natuurlijk neti stap draf galop toen en die spieren die rekken in de proef wel even uit na beneden, als je paard goed los is door het lijf dan gaat die vanzelf mooi nagevenlijk. ( als het goed is besluit jij wanneer paard nagevenlijk gaat lopen en niet je paard?

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:49

DaniBanani schreef:

Nee, het moet zo zijn dat je eerst voorwaarts-neerwaarts rijdt als opwarming. Als je dan de teugels nog maar opneemt, besluit het paard al voor je te werken. Want hij heeft gedurende de training geleerd respect te hebben en dat 'besluiten voor de ruiter te werken' de beste keuze is.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:50

Ik wil nog even toevoegen dat met 'nagefelijk' ook de mentale staat van het paard aangeduidt wordt en niet alleen de fysieke: een nagefelijk paard is bereid en gereed om op elke hulp van de ruiter te reageren met de correcte repons.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:51

roybrit schreef:
DaniBanani schreef:

ruim van te voren het paard gaan (los) rijden je kan natuurlijk neti stap draf galop toen en die spieren die rekken in de proef wel even uit na beneden, als je paard goed los is door het lijf dan gaat die vanzelf mooi nagevenlijk. ( als het goed is besluit jij wanneer paard nagevenlijk gaat lopen en niet je paard?

Hoezo besluit jij dat? :=

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:51

x_Marr schreef:
Je traint het natuurlijk thuis, het paard zal ook steeds eerder gaan nageven.

M_VE: Ja als je haw erbij haalt is het helaas zeker 90%, ik bedoelde het over het algemeen.

Ik heb helaas niet zo'n goed beeld over 'het algemeen', aangezien ik meestal alleen rij in een rijpiste.
Alleen op wedstrijd zou ik het kunnen zien. Maar dan ben ik weer erg geconcentreerd op mezelf :+

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 11:52

Alicia2u schreef:
Ik wil nog even toevoegen dat met 'nagefelijk' ook de mentale staat van het paard aangeduidt wordt en niet alleen de fysieke: een nagefelijk paard is bereid en gereed om op elke hulp van de ruiter te reageren met de correcte repons.

Daar ben ik het ook mee eens! En volgens mij gaat het dáár toch ook veelvuldig mis - het paard lijkt wel leuk te lopen, maar reageert absoluut nog niet op hele kleine en gecontroleerde hulpen.

In hoeverre spelen wedstrijden hierin ook een rol? Een jury deelt rustig winstpunten uit aan combinaties die, volgens deze redenatie, zeker niet correct rijden. Dan wordt dus eigenlijk het 'verkeerde rijden' beloond, en is er geen motivatie om anders/beter te gaan rijden - of wel?

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:55

DaniBanani schreef:
Alicia2u schreef:

Daar ben ik het ook mee eens! En volgens mij gaat het dáár toch ook veelvuldig mis - het paard lijkt wel leuk te lopen, maar reageert absoluut nog niet op hele kleine en gecontroleerde hulpen.

In hoeverre spelen wedstrijden hierin ook een rol? Een jury deelt rustig winstpunten uit aan combinaties die, volgens deze redenatie, zeker niet correct rijden. Dan wordt dus eigenlijk het 'verkeerde rijden' beloond, en is er geen motivatie om anders/beter te gaan rijden - of wel?

In het FEI-reglement staat wat anders. Toch beoordelen jury's tegenwoordig verkeerd. 'Het reglement is te ouderwets!', is de verklaring.
Je ziet écht wel wanneer een paard écht nageefelijk is en wanneer niet.