Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sissi87 schreef:Ben hier toch ook heel benieuwd naar, want als je een paard van achter naar voren rijd, hoe kan een paard dan vierkant "nageeflijk" stil staan?je rijd hem dan niet van achter naar voren. Ik rijd trouwens ook bitloos...
DaniBanani schreef:Vaak wordt dus andersom gedacht, heb ik het idee: een paard moet nageeflijk lopen om op die achterhand gezet te kunnen worden. Is dat dan een foute conclusie van heel veel ruiters, of werkt het wel?
Andersom: paardje van een vriendin van mij loopt keurig aan de teugel, zonder getrek en gepluk, en echt met een licht contact. Maar het paard loopt toch niet prachtig op de achterhand, en rem en stuur doen 't ook niet altijd. In hoeverre is dat dan nog 'echte' nageeflijkheid, en heeft dat nog effect of is het gewoon een aangeleerde hoofdhouding?
x_Marr schreef:DaniBanani: Ik denk eerlijk gezegd dat veel ruiters denken dat als dat hoofd maar in de krul zit dat een paard dan goed loopt..
Waarschijnlijk kruipt het paard van die vriendin achter de teugel, geen nageeflijkheid dus.. Dit kan het paard zelf doen omdat het dan makkelijker is, paard hoeft immers niet zijn buikspieren ed aan te spannen, want als hij dat niet gewend is kan er best wat spierpijn komen.
M_VE: Ik ben zelfs bang dat die 90% maar zeer zeer weinig ECHT nageeflijk rijden... de rest is in de krul.. (Ik mag eigenlijk hopen dat 90% te hoog gegokt is..)
Wanneer jij contact houdt van voor, niet te zwaar maar ook niet te licht, hem actief hebt van achter, zal hij het zelf opzoeken: hij zal nageven.
Dit kan een tijdje duren, maar die tijd moet je gewoon nemen als het paard daar behoefte aan heeft.
DaniBanani schreef:Maar hoe zit dat dan met wedstrijden? Want daar heb je niet de luxe om te wachten tot je paard besluit nageeflijk te gaan lopen. Zijn er mensen die hun paard dusdanig goed voor elkaar hebben dat ze echt een hele proef uit kunnen rijden met een correct lopend paard, zonder van voren het paard naar beneden te vragen? Of is dat toch bijna niet te doen?
DaniBanani schreef:Maar hoe zit dat dan met wedstrijden? Want daar heb je niet de luxe om te wachten tot je paard besluit nageeflijk te gaan lopen. Zijn er mensen die hun paard dusdanig goed voor elkaar hebben dat ze echt een hele proef uit kunnen rijden met een correct lopend paard, zonder van voren het paard naar beneden te vragen? Of is dat toch bijna niet te doen?
roybrit schreef:DaniBanani schreef:Maar hoe zit dat dan met wedstrijden? Want daar heb je niet de luxe om te wachten tot je paard besluit nageeflijk te gaan lopen. Zijn er mensen die hun paard dusdanig goed voor elkaar hebben dat ze echt een hele proef uit kunnen rijden met een correct lopend paard, zonder van voren het paard naar beneden te vragen? Of is dat toch bijna niet te doen?
ruim van te voren het paard gaan (los) rijden je kan natuurlijk neti stap draf galop toen en die spieren die rekken in de proef wel even uit na beneden, als je paard goed los is door het lijf dan gaat die vanzelf mooi nagevenlijk. ( als het goed is besluit jij wanneer paard nagevenlijk gaat lopen en niet je paard?
x_Marr schreef:Je traint het natuurlijk thuis, het paard zal ook steeds eerder gaan nageven.
M_VE: Ja als je haw erbij haalt is het helaas zeker 90%, ik bedoelde het over het algemeen.
Alicia2u schreef:Ik wil nog even toevoegen dat met 'nagefelijk' ook de mentale staat van het paard aangeduidt wordt en niet alleen de fysieke: een nagefelijk paard is bereid en gereed om op elke hulp van de ruiter te reageren met de correcte repons.
DaniBanani schreef:Alicia2u schreef:Ik wil nog even toevoegen dat met 'nagefelijk' ook de mentale staat van het paard aangeduidt wordt en niet alleen de fysieke: een nagefelijk paard is bereid en gereed om op elke hulp van de ruiter te reageren met de correcte repons.
Daar ben ik het ook mee eens! En volgens mij gaat het dáár toch ook veelvuldig mis - het paard lijkt wel leuk te lopen, maar reageert absoluut nog niet op hele kleine en gecontroleerde hulpen.
In hoeverre spelen wedstrijden hierin ook een rol? Een jury deelt rustig winstpunten uit aan combinaties die, volgens deze redenatie, zeker niet correct rijden. Dan wordt dus eigenlijk het 'verkeerde rijden' beloond, en is er geen motivatie om anders/beter te gaan rijden - of wel?