Aantikken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Aantikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 09:03

Mijn pony, een fjordje, is nu dus juist ingereden, hij is nu een maand 3. Hij zet zijn achterhand er goed onder, maar het probleem is dus dat zijn voorhand niet echt mee wil. Tijdens het rijden tikt het meestal niet, dat is meestal wanneer hij aan de hand erg lui is. Maar ik zou hem graag wat actiever in de voorhand willen, hoe raar dat ook klinkt :P , meestal is het de achterhand. Zijn galop is daardoor namelijk erg kort en soms bokt hij, en dat gaat dan erg steil. Weet iemand daar goede oefeningen voor?

Alvast bedankt
(als er al topics over zijn, sorry)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:26

Jonge paarden zetten vaak uit weekheid/slapte de achterbenen ver onder het lichaam. Dit komt doordat de achterhand en de rest van de bespiering nog slap is. Dit is dus geen correct ondertreden en daardoor gebeurt er met de voorhand ook niks. Het probleem zit dus in de achterhand en niet in de voorhand. Je moet je pony sterker maken door regelmatig te rijden en dan veel overgangen stap-draf-stap te rijden, goed recht te richten etc. Dan wordt het op den duur vanzelf wel beter, hij is nog erg jong.

Don_Zhivago

Re: Aantikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:52

het ligt indd toch aan de achterkant, omdat hij daar niet sterk is komt hij voor niet op gang..

indd veel overgangen rijden.. longeren met een bijzetje.. en balkjes laten lopen.. hierdoor leert hij zn voetjes op tillen en zal zijn achterhand versterken

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 00:18

Voorgaande is zeker juist.
Maar het aantikken van de voorhoeven kan soms ook aan de manier van bekappen liggen, of mssn is het wel heel dringend nodig hem te laten bekappen.
Of indien beslagen , een break-over, roll-over, ijzer kan soms wonderen doen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:47

als zijn hoeven netjes zijn bekapt, is het bij een 3 jarige toch echt vaak het gebrek aan kracht in de achterhand, daar zou ik eerder van uitgaan dan dat hij misschien ijzers moet..

als hij bekapt moet worden, oke, dan kan het indd,.

maar niet beginnen met ijzers, voodat de achterhand is aangesterkt..

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:52

Ik lees even mee ik heb dit probleem ook met mijn vierjarige wat ik aan het beleren ben, is trouwens net bekapt daar ligt het niet aan.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:56

dan ligt het aan z'n achter beentjes ;)

veel oefeningen doen waardoor hij zijn achterhand gaat gebruiken, longeren met passoateugel versterkt hem ook heel erg.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:04

Een drie-jarige fjord is gewoon nog niet zo sterk.
Trainen is inderdaad goed, maar met mate en rustig aan - met niet teveel kunst en vliegwerk.
Ze zijn met 5 jaar pas volwassen, dus hij zal niet gelijk een krachtpatser worden door training alleen.
De groei duurt nog minstens 2 jaar. Pas dan is ook de bespiering min of meer in balans.
Dus nog wat geduld.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 20:21

Oke bedankt, gewoon door doen dus!

Zijn hoeven zijn in goeie staat, zonder ijzers en niet te lang of brokkelen of zo, daar ligt het niet aan.
Maar inderdaat, hij zal wel nog niet sterk genoeg zijn, maar we trainen gevarieërd, buiten rijden, piste werk, longeren, aan de hand, dus ik hoop dat dat voor hem de beste oplossing is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:02

Okay, doe het rustig aan en concentreer je vooral op de balans.
De pony zo 'gemakkelijk mogelijk' op eigen benen leren te lopen en recht lopen.
Nog niet te veel doen met voltes etc. (wel stelling en wat buiging natuurlijk, maar lichtjes, ruim en gemakkelijk)
Laat haar eerst maar wat sterker worden, voordat ze ingewikkelde dingen moet gaan doen.

xEmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:24

ik denk dat de pony gewoon nog moet wennen, veel oefenen met rijden dus ;)