oefeningen voor de rug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jossetje

oefeningen voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 19:19

hallo,

Ik heb vandaag na ongeveer 1.5 jaar mijn Dpony ballou onder het zadel gehad.
hij heeft 1.5 jaar lang 24/7 op het land gestaan bij een groep jaarlingen, omdat hij een slechte rug heeft.

vandaag dus opgehaald, zadeltje erop enz. EN HET GING SUPER!!
Super braaf en hij leek geen pijn te hebben, hij was helemaal vrolijk;)

voor en na het bereiden masseer ik m altijd, en ik rijd expres veel voltes enz..

maar ik wou aan jullie vragen of jullie tips hebben om zijn rug weer sterker te krijgen.
oefeningen enz.. ?

alvast bedankt allemaal;)

MusicELINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:48

Paar stapjes achteruit is goed voor de paardenrug, overgangen rijden, goed voorwaarts houden, hals laten strekken tussendoor..

En een goede instructise die je hiervoor tips kan geven omdat zij kan zien hoe het paardje loopt ;)

aerdenhout1

Re: oefeningen voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:56

Na 1 1/2 jaar in het land en dan er direkt weer een zadel op en gaan rijden??MMMM...ik zou dan toch zijn begonnen met een beetje conditie opbouwen en dus longeren. Hou er rekening mee dat al de spieren weg zijn en het paard na 1 1/2 jaar rust totaal geen conditie meer heeft. OP deze manier denk ik dat hij de volgende dag al spierpijn heeft, en dat is weer niet bevordelijk voor het vastzetten van de rug.
Mijn advies zou dus zijn, ga eerst eens een week of 2/3 longeren zodat hij... en conditie krijgt... en hij weer zelf een beetje zijn spieren gaat gebruiken zonder belasting.Eventueel een pesoa eraan om hem over de rug te krijgen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:57

Onbelast en zonder bij te zetten over balkjes draven (minimaal 3 weken, elke dag, 5 minuten linksom, 2 minuten stappen, 5 minuten rechtsom). Na de derde week kun je twee oxertjes neerzetten op de volte (niet hoog, maar wel breed) en nog 3 weken elke dag, eventueel de tijd per week met een minuutje uitbouwen.

Andere goede oefeningen voor de rug zijn: Aan de hand, onbelast, correcte voltes, schouwerbinnenwaarts en travers in stap (volgens de academische rijkunst).

jossetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 21:14

aerdenhout1 schreef:
Na 1 1/2 jaar in het land en dan er direkt weer een zadel op en gaan rijden??MMMM...ik zou dan toch zijn begonnen met een beetje conditie opbouwen en dus longeren. Hou er rekening mee dat al de spieren weg zijn en het paard na 1 1/2 jaar rust totaal geen conditie meer heeft. OP deze manier denk ik dat hij de volgende dag al spierpijn heeft, en dat is weer niet bevordelijk voor het vastzetten van de rug.
Mijn advies zou dus zijn, ga eerst eens een week of 2/3 longeren zodat hij... en conditie krijgt... en hij weer zelf een beetje zijn spieren gaat gebruiken zonder belasting.Eventueel een pesoa eraan om hem over de rug te krijgen.

hij staat al een paar weken weer bij huis hoor;) en ben dus al een paar weken aan het longeren geweest en conditie opbouwen enz..
sorry dat ik wat onduidelijk was.
maar vandaag voor het eerst pas weer erop gezeten;)

toch bedankt voor je reactie:D

jossetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 21:18

Alicia2u schreef:
Onbelast en zonder bij te zetten over balkjes draven (minimaal 3 weken, elke dag, 5 minuten linksom, 2 minuten stappen, 5 minuten rechtsom). Na de derde week kun je twee oxertjes neerzetten op de volte (niet hoog, maar wel breed) en nog 3 weken elke dag, eventueel de tijd per week met een minuutje uitbouwen.

Andere goede oefeningen voor de rug zijn: Aan de hand, onbelast, correcte voltes, schouwerbinnenwaarts en travers in stap (volgens de academische rijkunst).

heel erg bedankt, goede tips!

vandaag eingelijk alleen bezig geweest met losrijden en wat rechtstellen..

is direct elke dag belasten niet een beetje veel? denk ik hoor..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:56

Je laat hem toch onbelast en vrij lopen op de manier die ik hierboven omschrijf?
Het doel van de oefening is dat het paard zichzelf leert om op een efficiente manier om te gaan met opstakels. Balkjes op drafafstand zorgen ervoor dat je paard uiteindelijk z'n buikspieren aan gaat spannen en z'n rug bol maakt. Oxers zorgen ervoor dat je paard z'n voorhand verheft, gewicht leert nemen op de achterhand en z'n bovenlijn oprekt op het moment dat hij boven de sprong is.
Belangrijk is dat je consistent bent: 5 minuten de ene kant op, 5 minuten de andere kant op. Blijf in dezelfde gang en wissel niet van hand: je paard moet zichzelf leren dragen en dat gaat het best als hij kilometers maakt.

Ik heb deze training nu met 4 paarden gedaan en allemaal zijn ze sterk verbeterd. De grootste verandering zag ik meestal halverwege de tweede week. Dan zie je de hals zakken en de rug bol worden. Passen werden groter en de paarden ontwikkelden een mooie bovenlijn. Mijn eigen paard is een mooi voorbeeld hiervan. Ik heb hem na de winter op moeten bouwen omdat hij eerst zand had, en daarna wormen. Hij was sterk afgevallen en was veel spieren verloren:

Afbeelding

Na twee maanden:
Afbeelding