Pipovoeten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lufhorses

Pipovoeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 20:42

Ik heb last van Pipovoeten, ze staan helemaal naar buiten. Ik heb eventueel nog foto's, moet je maar ff een berichtje sturen ;) En als ik mijn voeten naar binnen wil draaien span ik ze helemaal aan en dan rij ik echt niet fijn.

Anoniem

Re: Pipovoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 20:45

Vraag je instructeur om je beenligging in het zadel te checken. Pipovoeten worden vaak veroorzaakt door bovenbenen die al niet op de juiste manier in het zadel 'gerold' zijn.

lufhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 20:46

Sonja schreef:
Vraag je instructeur om je beenligging in het zadel te checken. Pipovoeten worden vaak veroorzaakt door bovenbenen die al niet op de juiste manier in het zadel 'gerold' zijn.

jaa daar heb ik dus last van :')

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:53

Dit is een kwestie van rek en strek oefeningen, de eerste keer dat mijn benen in de goeie houding gelegd werden door m'n instructrice, dacht ik dat ze m'n benen zou breken :P
Op de grond rek en strek oefeningen en ook op het paard, opgegeven moment wordt je hier leniger in en kun je het vanzelf doen:)

lufhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 15:19

Helpt turnen??

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:22

Probeer eens de beenrol te doen en daarna je hakken naar buiten te draaien en je hakken in het zand zetten.
Door turnen krijg je alleen maar een holle rug door de buiging naar de oefeningen. Ik denk niet dat turnen helpt voor je benen...

lufhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 19:28

ging gisteren al een stuk beter, ze luisteren steeds beter.

@marliez, turnen doe je niet met alleen je rug ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 23:22

Wat nog wel eens helpt is je rug vanuit je kont bol te maken (en je bovenlichaam daarbij recht houden), zodat je echt op je zitbeentjes gaat zitten. Doordat je je onderrug iets bol trekt kantelt je bekken iets waardoor je meteen goed zit. Dit kan je heel goed oefenen zonder beugels, of tijdens een zitles en zelfs gewoon op een stoel.

Turnen kan zeker helpen, daarbij maak je immers je spieren soepel waardoor je makkelijker een andere houding aan kan nemen, en je bekken veel losser wordt zodat je dat makkelijker kan "kantelen". Van mijn lesklantjes zitten diegenen die ook turnen aanzienlijk beter in veel kortere tijd dan diegenen die niet turnen. Bovendien leer je van turnen je lichaamsdelen los van elkaar te bewegen, wat ook een heel groot voordeel is bij paardrijden.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:54

Turnen kan je best helpen beter te leren rijden, je krijgt er namelijk een goede coördinatie en lenigheid van. Maar het is niet zo dat als je nou heel goed wordt in turnen, dat dan je problemen in het zadel meteen zijn opgelost. Wel kan je met turnen weer bepaalde eigenschappen trainen die in het zadel ook erg handig zijn.

Je onderbeen terugdraaien helpt niet zoveel, dat had je zelf ook al ondervonden. Dit soort problemen ontstaan omdat je je been al niet op de juiste manier tegen het zadel aanlegt. Waarschijnlijk zit je of te bol in je onderrug, en steek je ook je knieën af (je maakt als het ware o-benen) of je klemt juist teveel met je knie/bovenbeen en gaat dat weer in je voet compenseren.

lufhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 18:31

Mick75 bedankt!
Daar kan ik wel iets mee.

@Equimotion: Ik wil ookniet heel goed worden enzo, en dat ik mijn benen niet goed in het zadel rol wist ik ook al.

Maar nu gaat het gelukkig een stuk beter