Hoe leer je paard goed wijken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XyesterdayX

Hoe leer je paard goed wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 19:00

Hoii

Mijn pony kan wel wijken
Maar helemaal niet goed!
dus ik wou vragen wat voor
hulpen je dan moest geven.
Als het nodig is Het is een
Fjord x Welsh van ras!

Groetjes
Nicolee

P.s Ik ben nieuw en wil alles nog een beetje uit proberen!

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:02

Zorg dat je de goede hulpen geeft, laat iemand (instructeur) daar op letten. Vraag dat gewoon. Verder is wijken een stuk makkelijker met een ontspannen paard wat goed naar je been (en andere hulpen) luistert.

En verder is het vooral een kwestie van herhalen. Een paard snapt nooit in 1x hoe een oefening moet. Als je het vaak herhaalt en je paard beloont als het goed gaat, zal hij het beter gaan snappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:06

heej nicole :D

zelf rij ik ook nog niet zo goed hoor :P maar wat ik geleerd is, is vooral je binnen been er heel goed bij houden en evt. met een zweepje bij tikken, maar met de teugels raak ik altijd in de war :+ ik dacht dat je binnenhand iets van de hals moest doen en buitenhand sluiten..

xxx eefje

k zie je dinsdag lkkr springen *\o/*

IluvG

Re: Hoe leer je paard goed wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:15

Pony heel klein beetje stelling laten nemen naar binnen. Binnenbeen iets naar achteren (evt.zweepje als begeleiding) en met je buitenbeen en buitenhand begrenzen.

Ook kun je heb beste dicht bij de hoefslag afwenden. Probeer niet meteen een heel eind maar een klein stukje. Als dat goed gaat kun je steeds verder van de bakrand afwenden.

Het beste is om dit te doen met je instructeur.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 01:25

Nou de hulpen zijn al helemaal goed uitgelegd zie ik^^ Het is handig om in het begin niet meer dan 2 stapjes te doen (of zelfs maar 1) dus van de binnenhoefslag de hoefslag op wijken. Het is voor een paard het makkelijkst in draf, dus dit is ook de beste gang om in te oefenen.

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:51

Je kan het ook via grondwerk doen. je pony leren dat hij voor druk opzij moet gaan. als dat lekker gaat reageert hij ook beter op je been.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:37

Wij werken hier sinds deze week ook aan met de les.
Let er op dat je je pony eerst goed recht stelt voordat je hulpen gaat geven.
Dan leg je je binnenbeen aan en vraag je een lichte stelling naar binnen.
Als je paard geleerd heeft te reageren op druk zal deze bij de hulpen het wijken inzetten.
Eventueel kun je (als bijv. de achterhand wat achterblijft) bijtikken met je zweepje.
Op deze manier pakt mijn paardje het super op.
Mocht je paardje niet reageren op de druk, dan zou je met grondwerk kunnen werken aan het wijken voor druk.
Dit werkt vaak in je voordeel als je iets in het zadel wilt gaan uitvoeren.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:18

Als je les hebt en je leert je paard de basishulpen aan, dan zou ze in principe vanzelf goed moeten gaan wijken bij de juiste hulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 22:53

ik heb geleerd: binnenbeen heel klein beetje naar achteren, beetje stelling naar binnen en buiten teugel en buiten been erbij. niet van de binnenhoefslag OP de hoefslag wijken. het paard wil makkelijker naar de hoefslag en zal de laatste passen slordig worden.
en van te voren goed recht stellen. 2/3 pasjes wijken, en weer rechtstellen en belonen :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 23:03

Hier valt natuurlijk niet een klinkklaar antwoord op te geven.
Er zit namelijk een groot verschil tussen een paard het wijken aanleren en het corrigeren van het verkeerde wijken.
Het corrigeren kun je pas goed doen als je weet hoe je een paard correct leert wijken, daarbij verschilt de aanpak per paard.

Wat je het beste kunt doen is een goede instucteur vragen je te helpen.