Wat doen als je pony je bit vast houd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LYSANNO

Wat doen als je pony je bit vast houd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 17:12

.. heb ik nog nooit mee gemaakt, maar een
vriendin haar pony houd altijd het bit vast &
daardoor heeft ze d'r minder controler door.
Mijn vraag: Doet jou pony dat ook weleens en hoe kan je het voorkomen
en wat doe je d'r tegen?

Amaryllis

Re: Wat doen als je pony je bit vast houd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:14

Wanneer het geen medische oorzaak heeft (tanden, rug, enz.) zou ze hier eens over in gesprek moeten gaan met haar instructie. Bit vastpakken is namelijk een ruiterfout, het is een noodoplossing tegen de druk van de hand in de mond van de pony

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 17:17

OKe. Dus het ligt gewoon echt aan de ruiter die d'r opzit? Dankje voor je reactie!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:54

PP > RT-P

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:55

bit vastpakken kan meerdere oorzaken hebben, slecht gebit dus probeer op die manier de pijn te ontwijken, spierpijn kan er af en toe tot leiden maar dan merk je in t rijden dat t paard t wel steeds losser gaat laten'.

maar bij de meeste is de reden van t bit vastpakken de ruiter zelf, te stugge hand, als paard beetje harden gaan lopen gelijk voor gaan vasthouden-> wat doet een paard; ook vasthouden.
proberen zelf voor los te laten en met kleine ophoudingen t paard nagefelijk laten lopen, maar eerst vanuit je been komen en dan de ophoudingen.
andersom leid ook weer tot t vastpakken van t bit op een bepaald moment

succes

EvelienTje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:39

Die van mij pakte eerst het bit ook beet ik kon echt niks meer doen. We hebben de paardentandarts laten komen en die zij dat er 2 haken op haar kiezen zaten en die zijn er nu uit, het gaat steeds beter maar pakt soms rechts nog wel us beet maar niet veel en is dan ook moeilijker om een volte rechts te sturen, maar als je goed door blijft kneden en voltes rijd en echt aan die kant kneed waar hij het bit vast pakt dan gaat het ook al beter, die van mij moest ook wat meer rond wat ook niet echt wou en ze was wat sterk in de mond, heb van een vriendin van mij een lage neusriem geleend (vond um zelf echt lelijk) maar om te proberen had die avond les dus kon het mooi uitproberen en het werkte echt hij liep mooi rond en ik kon aan allebeide kanten mooi kneden, Mis kan zij dat ook proberen een lage neusriem?,

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 11:41

Dankjullie voor de bruikbare reacties.
Hier kan ik wel wat mee!