Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Annemiekbram schreef:Hallo,
Ik ben sinds een jaar overgestapt van pony's naar paarden.
Heb een paard die nu net 6 is geworden, en ze hebben haar toen ze 4 was zadelmak gemaakt, maar daarna niet veel meer mee gedaan.
Het paard is groot en lang en uit zichzelf een beetje 'lui'... in de stal is ie rustig en ze zet haast nooit een pas verkeerd. Dit is soms wel ideaal hoor zo'n rustig dier dat 'nergens' naar om kijkt. Maar om een fatsoenlijke proef te rijden moet je wel wat actie hebben en dit krijg ik niet voor elkaar. Ook krijg ik haar niet goed gesloten.
Ik heb 2 x in de week dressuurles en train dan heel hard hier op, maar de overige 5 dagen ben ik alleen en lukt het me niet om het paard actief te houden.
Als ik aan het draven ben en ik wil haar meer voorwaarts rijden gaat ze meteen in galop (protest omdat ze niet wil lopen). Als ik haar echt gigantisch aan de teugel zet, als het ware de kin op de borst, dan wil ze wel iets actiever worden maar ik moet er gewoon veel te veel voor doen.
Ik rijd veel overgangen en tempowisselingen, maar toch lukt het me niet om haar actief te krijgen/houden.
We hebben ook al zitten denken om iets aan het voer te veranderen, maar WAT?
Graag zou ik tips/adviezen willen horen van jullie!
Alvast bedankt!
Zodra hij zijn rug en buikspieren meer zal gaan gebruiken, komt hij vanzelf ronder in de aanleuning. 

Zwelgje schreef:In het ergste geval is er een medisch probleem. Kan een indicatie zijn van een probleem met het zenuwstelsel.
Dan komen de prikkels zeg maar niet goed door in de hersenen en derhalve reageert het paard niet of niet goed. Om de eenvoudige reden dat het de prikkel niet voelt. Dit is natuurlijk wel een extreme reden maar ik heb het al eens meegemaakt dat dat het uiteindelijke probleem bleek te zijn. Je kan eigenlijk denken aan ataxie achtige verschijnselen.
Hoe loopt ze aan de longe trouwens? Is ze dan wel voorwaarts? Struikelt ze ook veel of juist helemaal niet? Hoe reageert ze op een zweep?
Ze vraagt gewoon hoe ze haar paard meer voorwaarts krijgt niet hoe je haar gek krijgt met deze onzin...