Blokkeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SarahLynn

Blokkeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 16:03

Ben even eten blijf asjeblieft reageren!

Dag bokkers!

Ik heb de laatste tijd een probleem met mijn 4-jarige (bijna 5-jarige) D-pony.
Hij blokkeert (wat hij dan precies doet komt zo) echt heel vaak, omdat hij dan onder het werk uit wil komen.
Bij het kleinste beetje stelling op een volte blokkeert hij gelijk.

Nou, wat doet hij dan precies?
Hij maakt in een keer een noodstop (zelf wordt ik niet gelanceerd o.i.d.) en hij zet zijn achterhand scheef naar binnen.
Je kan hem met geen mogelijkheid meer vooruit krijgen, tenzij je de voorhand eerst voor de achterhand zet (wat ik ook doe).
Maar als ik de voorhand voor de achterhand zet gaat hij weer blokkeren enz. Nu moet ik van mijn instructrice net zolang doorgaan met de voorhand voor de achterhand zetten, totdat hij weer vooruit gaat.

Als ik hem een tik geef, begint hij te bokken.
Als ik alleen been geef blijft hij gewoon staan.

Nu heb ik gehoord dat je door schouderbinnenewaarts en travers het scheeflopen , wat hij dus doet, eruit kan krijgen.
Ik moet van mijn instructrice dus op de ene hand SB doen, en op de andere hand travers.

Maar het probleem hiermee is: Ik krijg zijn benen wel ongeveer op de goede plek, maar de stelling lukt voor geen ene meter!

Kan iemand me helpen?

Overigens: Hij is de laatste tijd veel chagrijniger met dressuur.
Met springen lijkt hij nergens last van de hebben, dan is hij gewoon blij, en springt hij 80 cm!

Lees asjeblieft eerst de reacties door!
Laatst bijgewerkt door SarahLynn op 11-06-09 16:47, in het totaal 3 keer bewerkt

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:09

Weet je zeker dat lichamelijk alles goed is? Is je pony bij een fysio oid geweest?
Ik herken dit nl. wel een beetje.. mijne ging omdraaien en was met geen mogelijkheid meer vooruit te krijgen. Bezoekje aan de fysio heeft toen erg geholpen! :)

aerdenhout1

Re: Blokkeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:12

Ik vrees dat er iets gruwelijk verkeerd gaat met het rijden. Wat zegt je instructeur/trice hiervan en hoe moet je het dan oplossen?

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 16:17

Lien_ schreef:
Weet je zeker dat lichamelijk alles goed is? Is je pony bij een fysio oid geweest?
Ik herken dit nl. wel een beetje.. mijne ging omdraaien en was met geen mogelijkheid meer vooruit te krijgen. Bezoekje aan de fysio heeft toen erg geholpen! :)

Nee, niet bij de fysio geweest.
De pony is een manegepony, en ik mag heb buiten de lessen rijden. Ik denk dat als ik ga vragen of de fysio kan komen, dat ze dan zeggen dat het wel op te lossen is door te doen wat in de beginpost staat..

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 16:18

@aerdenhout1
Saar___ schreef:
Hij maakt in een keer een noodstop (zelf wordt ik niet gelanceerd o.i.d.) en hij zet zijn achterhand scheef naar binnen.
Je kan hem met geen mogelijkheid meer vooruit krijgen, tenzij je de voorhand eerst voor de achterhand zet (wat ik ook doe).
Maar als ik de voorhand voor de achterhand zet gaat hij weer blokkeren enz. Nu moet ik van mijn instructrice net zolang doorgaan met de voorhand voor de achterhand zetten, totdat hij weer vooruit gaat.
Als ik hem een tik geef, begint hij te bokken.
Als ik alleen been geef blijft hij gewoon staan.

Nu heb ik gehoord dat je door schouderbinnenewaarts en travers het scheeflopen , wat hij dus doet, eruit kan krijgen.
Ik moet van mijn instructrice dus op de ene hand SB doen, en op de andere hand travers.Maar het probleem hiermee is: Ik krijg zijn benen wel ongeveer op de goede plek, maar de stelling lukt voor geen ene meter!

Kan iemand me helpen?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:27

Het gedrag wat je beschrijft heet 'staken'.
Het kan een lichamelijke en/of een geestelijke oorzaak hebben.

Idd. is het goed om het dier na te laten kijken, of hij wel helemaal lekker in z'n lijf zit.
Vraag het de DA of fysio/osteopaat. Zij kunnen dat oplossen, vaak in combinatie met oefeningen die je zelf moet doen.

Het kan ook te maken hebben met onzekerheid (pony snapt het niet, en komt daarom in verzet) of soms dominantie (dat de pony in verzet komt als hij iest moet doen waar hij geen zin in heeft). In die volgorde moet je ook zoeken naar de oplossing.
Ten eerste moet je goed letten op wat je pony wel prettig vind (motivatie);'dat gaan uitbouwen met veel afwisseling en regelmatig belonen.
Probeer het staken zoveel mogelijk te negeren. Als je echt vastloopt in een oefening, zoek een andere oefening op waardoor je het weer 'samen kunt oppakken'.
Probeer de oefeningen waar hij in staakt, rustig op te bouwen. Niet teveel op concentreren en het er a.h.w. per ongeluk zo nu en dan een stukje doen.

Mocht het te maken hebben met dominantie, dan is een 'straffere' aanpak wenselijk. Maar dat komt pas aan de orde als je de andere mogelijke oorzaken hebt uitgesloten. Doe dat alleen samen met een goede ervaren instructeur. (omdat je anders op de verkeerde momenten kunt straffen, wat averechts werkt)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:32

Om het blokkeren te voorkomen moet je zorgen dat je pony ten allen tijde de hand wil volgen, dus goed hals wil strekken als jij dat vraagt.
Wel met aanleuning
Als hij terug wil komen maak jij een halve ophouding en laat je hem de hand volgen en rijd je met vloeiende hulpen voorwaarts.

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 16:37

Het negeren heb ik al geprobeerd, het werkte niet.
Daarvoor heb ik ook al straffen geprobeerd, werkte even, maar kwam daarna weer net zo hard terug.
En nu ben ik dus bezig met hem alsmaar losser te maken, wat redelijk helpt.
Als ik hem eenmaal los heb, loopt hij wel ontspannen enzo :)

En over die fysio:

Saar___ schreef:
Nee, niet bij de fysio geweest.
De pony is een manegepony, en ik mag heb buiten de lessen rijden. Ik denk dat als ik ga vragen of de fysio kan komen, dat ze dan zeggen dat het wel op te lossen is door te doen wat in de beginpost staat..

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 16:39

Rizette schreef:
Om het blokkeren te voorkomen moet je zorgen dat je pony ten allen tijde de hand wil volgen, dus goed hals wil strekken als jij dat vraagt.
Wel met aanleuning
Als hij terug wil komen maak jij een halve ophouding en laat je hem de hand volgen en rijd je met vloeiende hulpen voorwaarts.

Halsstrekken doet hij, maar een ontspannen aanleuning niet.
Sowieso maakt hij zich helemaal sterk in zijn hals.
Ik probeer zo weinig mogelijk aan zijn mond/hoofdhouding te prutsen, maar hem eerst los te werken.

Wat bedoel je met halve ophouding en vloeiende hulpen? :o

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 16:42

Heb even iets toegevoegd, kijk onderaan de beginpost!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:51

Ik zou er eens over na gaan denken om een andere instructrice te nemen. Ergens gaat het fout in de africhting van dit paard.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:39

De instructrice is tevens de eigenaar van de pony.
Zelf rijdt ze ZZ-zwaar.

Saar__ zelf zou ik toch even met Daniëlle overleggen over de fysio, misschien als je gedeeltelijk zelf bijlegd?

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 17:46

Jezzi hierboven zit bij mij op de manege.
Wat ze zegt klopt.

Jessica; Heb je gelezen wat Daan waarschijnlijk dan zegt?
Staat hierboven

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:47

aerdenhout1 schreef:
Ik zou er eens over na gaan denken om een andere instructrice te nemen. Ergens gaat het fout in de africhting van dit paard.

Helemaal mee eens :)
Is de pony uberhaupt wel goed rechtgericht? En ik zou niet gelijk denken dat de pony onder het werk uit wilt komen, er kunnen genoeg andere oorzaken zijn dat een paard dat doet. Meestal zelfs heeft het wel een reden, 99% van de fouten ligt bij de ruiter he? ;)
Misschien moet je een tijdje wat minder van hem vragen, en je schrijft dat ie niet zoveel plezier erin heeft. Dus misschien kan je zowiezo wat meer andere dingen doen? Ook omdat het een manege pony is en deze al zoveel onder het zadel moeten lopen. Of hij heeft spierpijn.. Ik zou er in ieder geval een fysio bij halen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:49

Saralynn;

ik denk dat je moet proberen, silvo nagevelijker te rijden
zodra ie nagevelijk loopt doet ie het namelijk niet. Denk dat je eerst beetje moet foccussen op niet te veel stelling. Gewoon rechtrichten en laat hem maar nageven. Zodra ie dat doet stopt ie namelijk ook niet meer (gezien bij jou en eigen ervaring!)

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 18:55

Jester_ schreef:
Saralynn;

ik denk dat je moet proberen, silvo nagevelijker te rijden
zodra ie nagevelijk loopt doet ie het namelijk niet. Denk dat je eerst beetje moet foccussen op niet te veel stelling. Gewoon rechtrichten en laat hem maar nageven. Zodra ie dat doet stopt ie namelijk ook niet meer (gezien bij jou en eigen ervaring!)

Dat lijkt me een hele verkeerde volgorde.. Een paard/pony moet eerst stelling en buiging kunnen voordat het pas hoeft te nageven. Ik kan me zowiezo niet voorstellen dat een paard ZELF na gaat geven als hij geen stelling en buiging aan wilt nemen. Dus dan vrees ik dat het vragen/zagen wordt? :\ Probeer eerder nog vw nw te laten gaan.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:04

Prioika;

Dat valt heel erg mee. Ik heb zelf ook wel eens op deze pony gereden, en deze is heel fijn in de hand. Wil eigelijk heel fijn nageven, zolang je er mee bezig bent. En dat bedoel ik niet met trekken en zegen, maar gewone druk en been. Maar dan moet je je er wel mee bezig houden. Zodra ie nageeft en lekker loslaat, is ie echt heel fijn te rijden!

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 21:05

@Lisa; Dat is het probleem nou juist. Hij is zo sterk in zijn mond dat hij niet wil nageven.
Dus moet ik hem eerst losser rijden, maar dat lukt dus niet..

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 21:06

Ben dus niet meer eten, maar ik kan de beginpost niet meer wijzigen :o

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:04

@Saar__ ik heb gelezen wat je zegt over de fysio maar je kan het altijd proberen :j
eventueel kan je overleggen met demi of jullie het anders samen kunnen betalen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:29

prioirca...klopt niet...paard kan pas goed buigen en stelling aan nemen ( lengtebuiging) als hij los is in zijn hals en rug! En juist daarvoor heb je nagevelijkheid nodig. Dus een absolute voorwaarde is dat het paard vw nw kan/gaat lopen en de hand weer durft te volgen. TS...lang niet elke Z ruiter kan ook goed les geven, misschien wil de eigenares/instructrice wel veels te veel juist omdat ze zelf al hoger rijd, en vergeet ze een beetje de basis. Kan ze hem zelf wel goed rijden trouwens, of zit ze er nooit op?

Miss__Sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:56

Zoals al eerder is gezegd, eens laten nakijken.
Maar wat misschien, misschien ook kan helpen. Mijn paard blokkeerd soms ook, die is onderzocht en perfect gezond, gewoon geen zin om te werken op dat moment. :)

Wat niet helpt:
Benen geven, aantikken met de zweep, vooruit pushen...
Ga maar door, hij heeft op alles zijn antwoord wel klaar wat niet hetgene is wat ik wens. :)

Wat helpt:
Die blokkeerd en die stopt. Wel ik stop ook. Ik stap niet af maar ik ga niet verder iets vragen. Wat ik doe is hem aaien en tegen hem praten, laat dat maar een paar minuten duren..
En daarna, met losse teugel vraag ik hem weer om toch vooruit te gaan en 90% van de keren, zijn we dan terug vertrokken.

Dat is mijn ervaring, ik kan ze alleen delen met jou.
Geen idee of je er iets aan hebt... maar je kan het altijd eens proberen.

Het is bij mij zelfs zo nu (we zijn wel jaar en dag verder), dat hij het minder doet ook! :)

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 12:50

Ja, de instructrice heeft er wel eens opgezeten, maar daar was ik zelf niet bij.
Ik ga de volgende keer weer beginnen met een paar rondjes gewoon weer goed voorwaarts draven, en niet aan de mond zitten, kijken of hij vw nw gaat..

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 09:19

misschien toch maar goed met danielle overleggen hoe je het op moet lossen? Of ff vragen of je een tijdje alleen in de lessen mag rijden omdat het met vrij rijden niet lukt?

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:06

Meestal doen paarden zulk soort dingen niet voor de lol. Het klinkt een beetje of hij ergens last van heeft.
En het kan best zijn dat hij daar met springen minder last van heeft omdat hij dan andere spieren kan gebruiken.
Als er een mogelijkheid is zal ik hem laten nakijken.

Het kan ook uit verveling zijn dat je paard dwars doet. Probeer geen 1 rondje hetzelfde te rijden, veel tempowisselingen en figuren rijden. Beloon hem dan ook als het goed gaat zodat hij het weer leuk gaat vinden om voor je te werken.

Maar ik weet dus niet of het aan het 1 of het ander komt, maar om het wat leuker te maken voor de pony kun je altijd proberen als de baas van die pony geen fisio wil bellen.

Succes ermee! ;)