Jong paard, Pubertijd????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AGArmani

Jong paard, Pubertijd????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 15:36

hoi allemaal!

Toen ik 14 was heb ik een veulen gekregen, armani, inmiddels is hij 4 jaar.

Vorige zomer hebben wij hem rustig aan beleerd (zelf, met hulp) en hij had toen nog nooit een pas verkeerd gezet. met alles super braaf, geen rare sprongen, koel in zijn koppie.
Van de winter hebben wij rustig aan een beetje doorgereden, ook veel naar t duin wat hij erg leuk vind, en begonnen met af en toe een sprongetje (niet hoger dan 80 cm, niet vaker dan 1 keer in de 2 weken).

Nu is hij sinds de laatste tijd helemaal niet zichzelf, zodra ik mijn been ook maar aanleg begint hij te bokken, is niet meer te houden en heel erg gestresst, heb al veel geprobeerd. Rustig blijven en gewoon doorgaan, stoppen en de volgende dag verder, boos worden heeft al helemaal geen zn, met hulpteugel en zonder, ik weet het gewoon echt niet meer!

Als ik er op ga zitten is hij in eerste instantie heel braaf, stapt alleen in een te hoog tempo dus vooral veel terug rijden. dan zodra ik ga draven raakt hij in de stress, gaat hij passage achtig draven maar dat kan hij qua spieren niet aan dus dat gaat over in op zijn plaats galloperen, als ik hem dan terug rij gaat hij of ineens stilstaan of hij gaat weer richting de passage draven. als ik hem eerst naar voren rij gaan we met een noodgang de bak door.

laatst heb ik hem 2 weken lang vakantie gegeven, daarna rustig aan longeren en pas toen hij aan de longe fijn liep er weer een keer op gaan zitten maar het was weer prescies hetzelfde geval.

ik weet gewoon niet meer wat ik er mee moet, en vooral niet hoe ik het op moet lossen vandaar hier dit bericht. Is het gewoon puberteit, ligt het aan mij of zit er misschien iets verkeerd in zijn lijf? iemand met dezelfde problemen?

Groetjes!

AGArmani

Re: Jong paard, Pubertijd????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 15:38

vergeten er bij te zetten: tegen alle tijden blijft hij in zijn aanleuning fijn, alleen linksom wilt hij niet door zijn lijf buigen en rechtsom is hij moeilijk recht te houden. rechtsom is hij dan ook meer aan het bokken etc. dan linksom.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:39

Dit zal je moeten oplossen met een goeie instructeur!
tips via bokt kunnen wel, maar hoe weten wij nu wat het paard exact doet op welk moment?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:40

Het eerste wat ik denk is dat hij pijn in zijn rug heeft. Ligt je zadel nog goed en je kan hem altijd eens na laten kijken door iemand, dat heeft bij die van mij ook ontzettend geholpen! Juist omdat ie fijn loopt aan de lijnen, en met jou erop toch in verzet komt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:44

Je paard is in ieder geval druk maar ook niet voorwaarts dus achter je been ,
Dan krijg je dat je de gangen niet meer kunt verruimen maar dat je alleen nog maar verkort kunt draven en galopperen.
De oorzaak kan van alles zijn, lichamelijk, teveel terugwerken met de hand, te strakke hulpteugels enz enz,
Eerst een goede instructeur laten kijken en komt die er niet uit dan naar de da

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:16

Zou ook eens naar je zadel kijken, is dat goed, dan evt. medische oorzaken uitsluiten en dan op naar een goede instructeur die je hiermee kan helpen! Hij is nog jong, het kan ook zijn dat hij even vol in 't hoofd is of iets niet goed snapt... in dat geval weer terug naar de "kleuterklas" met de simpele basisoefeningen en van daaruit weer opbouwen. Ben zelf een "fan" van de lange lijnen, daarmee kan je je paard weer trainen in rechtrichten en oefeningen zoals veel voltes, achtjes e.d. zodat hij aan beide kanten soepel wordt..