Sensibele paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zibro

Sensibele paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 11:17

hoi, ik heb een heel sensibel paard en is moeilijk te rijden. Als er druppels vallen op haar rug, of kluitjes grond, tijdens het rijden is er al een reden om te bokken en is ze gelijk van de kaart.

Moeilijk is dan om te bepalen of je haar nou moet gerusstellen of op een correcte manier moet terechtstellen. (meestal is een duidelijk foei/nee of laat dat) wel voldoende maar ook daar kan ze dan weer van de kaart zijn.

Zijn er meerdere met dit probleem en hoe pakken jullie dit aan.

goretjes Zibro

mystery1980

Re: Sensibele paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:41

heb ook een erg sensibel paardje, vooral spatters op zijn buik, gaat hij lekker aan het rennen. Los het meestal rijtechnisch op door iets meer terug te nemen op het moment dat hij een plas in draaft. Ook met regen wil hij nogal eens draaikonten, omdat hij dan net de verkeerde kant uit gaat, wat dat betreft laat ik het dan weer, is nou eenmaal zijn natuur ga ik niet tegen vechten.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:46

Veel variaties in de training brengen en iemand anders eens vragen haar te berijden die veel ervaring heeft met dit type paard (en tips aannemen).

Ik weet niet of je haar al lang hebt maar op en gegeven moment moet je in kunnen schatten of dit angst of pijn is of dat ze niet genoeg aandacht voor jou wilt hebben.

Zibro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 11:58

[/quote]
Ik weet niet of je haar al lang hebt maar op en gegeven moment moet je in kunnen schatten of dit angst of pijn is of dat ze niet genoeg aandacht voor jou wilt hebben.
[quote]

Ik heb haar als veulen gekocht en ze is nu 5 en uiteindelijk pas goed geteld een 3/4 jaar in training. Ze is met ruim 3,5 jaar ingereden en daarna een veulen gehad en daar eerst haar tijd aan besteed.

Ze is ook erg eenkennig. Eerst was ik de enige die een deken op kon doen bij haar, de enige die haar fatsoenlijk kon poetsen etc....

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:12

Het kan zijn dat ze nog niet genoeg vertrouwen in mensen heeft. Persoonlijk vind ik dat rijden een rustig vervolg moet zijn van alle andere zaken die een paard al heeft geleerd. Leeftijd zegt ook niet alles. De een kan als jaarling al rustig een uur alleen in de trailer staan en de ander heeft met 5 nog steeds met onzekerheid te kampen wanneer die alleen uit de weide wordt gehaald o.i.d.

Ik zou gewoon wat hulp hierbij vragen!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:07

Zorg dat je na een schrikmoment direct weer ontspanning krijgt.
Ga niet stappen of stilstaan, maar blijf draven of galloperen. In stap is vaak de spanning groter, omdat ze dan hun spanning niet echt kwijt kunnen in de beweging.
Ga iig niet trekken. Als hij wegschiet hou je hem even tegen en ontspan je je hand snel weer, evt hou je hem dan weer een keer tegen en ontspan je weer. hoe moeilijk dat ook lijkt als hij weg wil schieten.
Als je blijft tegenhouden dan word de spanning alleen maar groter en word je paard steeds sterker.

Verder zul je tegen dat gevoelige niet veel kunnen doen, je kunt er hoogstens voor zorgen de ontspanning sneller terug te krijgen.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:07

Ik zou hem desensibiliseren.

Daarvoor moet je met zn 2en zijn. Je maakt een stok met wat plastic aan het uiteinde, als een soort van zwabber.
Alleen halstertje om met eventueel lange lijn.
Je begint bij de schoft, langzaam naar beneden. Loopt je paardje opzij, blijf dan op die plek met het plastic, loop mee opzij. Pas als hij stilstaat, haal je het plastic eraf. Dan weer opnieuw, steeds verder naar achteren, buik, nek hoofd, alles meepakken.
Neem dit mee in de training.

Je zal zien dat je paardje steeds minder overdreven gevoelig reageert op dingen.

Succes !!

passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:28

Hier nog iemand met een sensibele paardje.
Ik heb de merrie van november ongeveer. Helaas heb ik er de eerste paar maanden niet veel tijd aan kunnen schenken.

De laatste 1.5/2 maanden ben ik er pas echt mee aan het werk.
Ze is voor alle 'normale' dingen bang maar voor bijvoorbeeld een rijdende traktor wordt ze niet warm of koud.
Met rijden is ze ook heel gevoelig. Je meot je benen angstaanvallig stil houden en vooral niet perongeluk been geven want dan spant ze zich helemaal op.

Als ze bang is probeer ik haar op een lieve maar toch strenge toon te laten weten dat het niet de bedoeling is dat ze zich zo aanstelt. Als ze uiteindelijk toch doet wat ik wil beloon ik haar zeer uitbundig.

Ik longeer haar nu standaard eerst voor het rijden (ben er 1x zo opgestapt zonder te longeren en toen werd ik gelanceerd :P )
als ik na het longeren erop stap moet ik het eerste kwartier heel voorzichtig zijn met mijn been en daarna kan ik al meer gaan rijden.

Deze week ben ik samen met een heel braaf paard richting het bos gereden onder het mom van we zien wel hoe ver we komen als het niet gaat gaan we gewoon weer terug. Dat ging verbazingwekkend goed. Ze vond sommige dingen wel eng maar als ze dan zag dat het andere paard eerst ging volgde ze wel! Ze vond het echt geweldig! Lekker ontspannen en sommige stukken zelfs al voorop.
Sinds die tijd gaat het rijden in de bak ook een stuk gemakkelijker. Kan ze zich beter ontspannen. Enge dingen zijn een stuk minder eng enz.

Dus misschien voor jou paardje ook een idee om dingen te gaan zoeken waarin ze zich kan ontspannen?

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:33

Ik zou even de horsenality chart van Parelli invullen. Die geeft aardig weer waar je paard behoefte aan heeft.

Ik dacht dat mijn paard bij angst behoefte had aan geruststelling, maar volgens de chart had hij meer behoefte aan terug gaan naar een vertrouwd iets. En inderdaad: dit werkt veel beter voor mijn paard! Met geruststellende woordjes en klopjes bevestigde ik zijn angst eigenlijk alleen maar...

Om meer uitleg te krijgen bij de uitkomst van je chart, of hoe je dit nou door vertaald naar concrete situaties, ben je vast welkom in het huiskamer topic van Parelli hier op Bokt.

Succes!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:38

Persoonlijk zou ik bij dit soort paarden proberen door te rijden alsof er niets gebeurd is. Als ze over hun toeren raken door te straffen ben je alleen nog maar verder van huis. Aan de andere kant moet je ook niet overdreven voorzichtig en sussend gaan doen, hierdoor gaan ze alleen maar denken dat er inderdaad iets is om bang voor te zijn. Gewoon rijtechnisch proberen zo snel mogelijk weer in ontspanning te rijden.

Verder zou ik proberen juist de wat 'engere' situaties op te gaan zoeken om te desensibiliseren. Hoe meer enge dingen ze gezien hebben, waarbij ze erachter zijn gekomen dat ze toch niet opgegeten worden, hoe minder schrikkerig ze worden :)

Zibro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 12:09

Wickedwyvern schreef:
Ik zou even de horsenality chart van Parelli invullen. Die geeft aardig weer waar je paard behoefte aan heeft.

Om meer uitleg te krijgen bij de uitkomst van je chart, of hoe je dit nou door vertaald naar concrete situaties, ben je vast welkom in het huiskamer topic van Parelli hier op Bokt.

Succes!

waar kan ik dat precies vinden?

Zibro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 12:11

is iemand bekent of er "speciale" trainers zijn die je kunnen helpen met deze paarden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:11

ik negeer :) doe net of mjin neus bloed en ga gewoon door met waar ik mee bezig was.........

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:13

http://www.happyhorsemanship.nl , bij Inspiratie staat de Horsenality Chart + de vertaling ervan.
Ik denk niet dat je er nu iets aan zou hebben maar is altijd handig ;) ..

Zibro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 13:15

KiWiKo schreef:
ik negeer :) doe net of mjin neus bloed en ga gewoon door met waar ik mee bezig was.........

?????????????????/

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:41

Gewoon doorgaan met het geen waar je mee bezig was bedoeld ze. Er geen aandacht aan besteden.. sommige paarden zoeken zo de aandacht van hun eigenaar en als ze die krijgen (wat jij dus nu doet) dan gaan ze door, als je er totaal geen aandacht aan besteed dan vinden ze het spelletje niet leuk meer en houden ze er mee op..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:46

Zibro schreef:
KiWiKo schreef:

?????????????????/

KiWiKo bedoeld te zeggen dat ze, op het moment dat het paard reageert op iets, ze gewoon door gaat met dat waar ze mee bezig is.
Dus... gewoon negeren, niet reageren maar gewoon door rijden.
Geen heisa maken want dan bevestig je alleen maar.
Ik ken het probleem hoor heb zelf ook zo'n merrie ;)
Succes.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:34

hihi Precies....... ik doe net alsof er niks aan de hand is...

Ik los de reactie die ik krijg op dat moment gewoon op en ga dan gelijk verder met waar ik mee bezig was. Doe niet aai, doe niet brul, doe niet tik, doe gewoonweg oplossen en verder gaan :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:54

Ik heb ook een zeer sensibel paard en wat ik je als tip wil geven is dat je vooral duidelijk moet zijn naar je paard. Dat begint op de grond. Zo'n paard moet weten waar die aan toe is, dan neemt het vertrouwen toe en als je ze voor je wint dan kun je er alles mee doen. Bij het rijden zorgen voor veel variatie, zo'n paard verveelt zich heel snel en gaat dan afwachten. Wanneer jij dan ook gaat zitten afwachten verzint hij/zij zelf wel iets want hij/zij weet dat er iets van hem of haar verwacht wordt en wanneer er geen aanwijzing komt dan worden ze ongeduldig en onzeker. Een echt sensibel paard kun je met 10 keer rijden verknallen. Wanneer jij tegen problemen aanloopt dan raad ik je aan goede instructie te zoeken. Die van mij schiet in het begin opzij als ik van hand verander en mijn benen verleg bijvoorbeeld. De kunst is om niet te pakken van voor en stoicijns door te rijden. Na het eerste drafje is het over en is ze super lekker te rijden en is ze fijn aan het been. Blijf niet een kwartier lang alleen maar stappen want zo bouw je mega spanning op omdat dat dier zit te wachten op een aanwijzing van jou en weet dat ie aan de gang moet en wanneer ze die aanwijzing niet vlug genoeg krijgen dan spannen ze op met als gevolg dat je dan, wanneer je aandraaft, een explosie kunt verwachten. Ik stap met mijn merrie hier de poort uit en draaf gelijk aan. Daarna kan ik gerust een heel stuk ontspannen stappen maar die eerste spanning moet er even uit. Wanneer je alle beweginkjes en schijnbeweginkjes van je paard eenmaal kent, dan is er ook niks meer aan de hand want het voordeel van die sensibele dieren is wel dat ze eigenlijk altijd voorspelbaar zijn wanneer je ze kent. Zomaar iemand anders erop zetten zoals hier aangegeven werd zou nou niet direct aan te raden zijn ofwel het moet iemand zijn die veel ervaring heeft met zulk soort paarden. Want je paard is eenkennig, dat is volgens mij ook wel een kenmerk van een sensibel paard, en daarom kan zo'n dier weleens 3x zo gespannen uit de hoek komen met een nieuwe ruiter er op.