Hoi, Mijn merrie is liever lui dan moe. Ze is erg slecht aan mijn been en ik ben hier al weken mee bezig. Consequent zijn, actie=reactie. Dit werkt maar is na een minuut alweer vergeten. Ik rijd veel (schijn)overgangen, tempowisselingen, linksom/rechtsom maar ze doet zo weinig op mijn been uit en een tik met de zweep deert haar ook voor geen meter. Ze heeft veel afwisseling in het werk (grondwerk, springen (dan wil ze maar wat graag), bosritjes). Iemand tips?
hoi, Meer tips kunnen er denk niet echt gegeven worden omdat je dit zelf allemaal al aangeeft misschien zit ze flink vast ergens en doet ze het daarom liever niet. op een recht stuk buiten goed tempo wisselingen maken en lekker blijven oefenen met wat je al doet..
Al aan dingen als bloedarmoede gedacht? Of idd vastzitten in het lijf.
Mijn fjord wordt altijd weer vrolijker en actiever als ik na het warmrijden eerst hem even flink vooruit jaag in galop. Let op dit is meer met mijn stem als met zweep op been. Ik spoor natuurlijk wel wat bij maar jut hem ook een beetje op. Zodra ik maar denk aan langzaam stopt hij gelijk weer maar merk wel dat hij er scherper van wordt.
Mijn paard is heel gevoelig voor wat ik denk. Mijn bijrijdster is meer 'dressuurminded', en heeft meer moeite met haar voorwaarts te krijgen. Wat ik altijd doe als ik even vastloop en het tempo weg is: teugels voor me uit (contact dus helemaal weg) en dan denk ik *jaaaaaa we gaan er voor!!!* (of iets dergelijks) Zo te horen ben jij ook heel erg dressuurgericht bezig, tip die ik dus nog voor je heb: eerst gewoon lekker doorsjouwen, dan snijd ze de hoeken maar even af, geen probleem.
Jnien
Geplaatst: 15-06-09 18:32
Denk eraan dat jezelf niet verkrampt, omdat je hem net naar voren wil 'schuppen.' Is een beetje een natuurlijke reactie, dat je billen en benen aanspannen op je onderbenen te laten reageren, maar dan hou je hem net tegen.
elbereth
Geplaatst: 16-06-09 11:15
Hey, het helpt om je paard te leren eerst enkel op de zweep voorwaarts te gaan, en dit daarna terug te vervangen door je beenhulp. Hoe doe je dit? Niet door een 'tikje' (of bij veel mensen helaas een 'mep') met de zweep, maar wel door het paard te 'tikkelen' met je zweep. Je gaat dus na elkaar in een langzaam oplopende intensiteit (sneller en/of harder) tikjes geven met je zweep (bv op de achterhand - kies één plaats uit en gebruik die voortaan altijd om voorwaarts te gaan). Je gebruikt in het begin géén benen. Vanaf het moment dat je paard één pas voorwaarts zet, stop je onmiddellijk met tikkelen. Je zal zien dat na enkele herhalingen, je paard snel door heeft wat de bedoeling is en uiteindelijk na 2 tikjes (dit wordt je 'signaal') voorwaarts loopt. Eenmaal je deze actie (2tikjes) - reactie (voorwaarts) kan toepassen, ga je je beenhulp inlassen. Dat doe je door een lichte beenhulp te geven vlak voor je de twee tikjes geeft. Dit blijf je consequent doen: je paard zal al snel doorhebben dat de beenhulp steeds vooraf gaat aan de tikjes (=voorwaarts), en zal uiteindelijk zelf de associatie leggen: beenhulp = voorwaarts.
Het is erg belangrijk dit gradueel te doen, consequent te werken, kleine vooruitgang te belonen, en nooit je geduld te verliezen!! Veel succes!