heidiLOVER schreef:Het vervelende is dat ik eigenlijk niet iemand heb die me tips kan geven als ik ermee bezig ben.
Tijd om een instructeur te zoeken 
Zoals je op het filmpje probeert te wijken is niet de juiste manier. Je dwingt haar nu eigenlijk om opzij te gaan. Ze gaat niet vrijwillig met je mee opzij, dat zie je ook aan het verzet wat ze vertoont met haar hoofd. Probeer het wijken vriendelijker te rijden. Vraag haar mee opzij i.p.v. haar te dwingen om opzij te gaan. Je bent een team en je moet gaan samenwerken.
Zoals mijn voorganger al zei, wees in het begin blij met 2 stapjes. En forceer niets, ze moet het leuk blijven vinden. Je kunt wijken heel gemakkelijk een beetje speels oefenen. Rijd binnenhoefslag en neem haar dan eens mee naar de hoefslag. Laat haar op de volte een stapje naar buiten of naar binnen zetten.
Blijf zelf trouwens netjes rechtop en in je zadel zitten.
Neem haar voorhand mee met je hand, zet je buitenhand een stukje van je hals om haar mee te vragen naar die kant. Als ze snapt dat ze dan met de voorhand meer opzij moet gaan, kun je je gaan richten op de achterhand. Ondersteun daarvoor je teugelhulp met een beenhulp. Druk tegelijkertijd je kuit aan de andere kant tegen haar aan. Denk eraan dat je met je binnenteugel niets doet.
Als ze over de buitenschouder wegvalt, kun je dat waarschijnlijk oplossen door je teugelhulp te verkleinen. Of door haar weer recht te stellen met 2 teugels en 2 benen.