Pamba @ wijken [filmpjes]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heidiLOVER

Pamba @ wijken [filmpjes]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 20:25

Ik ben de laatste tijd wat bezig met het oefenen van wijken. Omdat ik graag commentaar,verbeterpunten en vooral tips wil hebben heb ik er filmpjes van gemaakt omdat ik dit zelf toch wat duidelijker vind :)
Ik denk zelf ook dat mijn houding misschien niet helemaal goed is tijdens het wijken. Als ik in de bak rijd loopt ze veel meer over de buitenhand weg dan in de wei maar goed we moeten ergens beginnen!

Ik rijd nu nog in de B met haar. We hebben nu 8 winstpunten.. Ja de problemen waar we verder tegenaan lopen zijn dat haar achterbeen de ene keer wel en de andere keer niet meekomt :=
De filmpjes zijn in stap gemaakt, maar ze doet ongeveer hetzelfde in draf :) helaas heb ik geen bak dus ben ik soms maar even bezig in de wei.. Verder loopt ze graag weg over de buitenhand. Ik weet dus totaal niet hoe ik dat een beetje kan oplossen!

Wijken naar links

Wijken naar rechts

Alvast bedankt!

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:39

Sorry als het wat bot overkomt, maar je bent niet echt goed aan het wijken. Vooral het wijken naar rechts is niet echt top. Je rijdt vooral eerst de achterhand naar buiten en het is juist de bedoeling dat de voorhand voor blijft. Ook neem je te veel stelling in de hals. Daarnaast heb ik een beetje het idee dat je haar in het wijken trekt. Ik denk dat je beter eerst goed rechtuit kunt gaan rijden en dan rustig 1 of 2 pasjes moet gaan wijken. Wil vooral niet te veel. Je moet je binnenhand ontspannen en met je binnenbeen naar je buitenhand toe drijven en zo moet je paard opzij gaan. Vooral niet veel trekken en hou haar goed voorwaarts. Wanneer je voelt dat ze die buitenschouder eruit gooit, moet je haar meteen rechtrichten en daarna het op nieuw proberen. Succes!

heidiLOVER

Re: Pamba @ wijken [filmpjes]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 21:15

Die stelling heb ik denk ik vooral omdat ik anders het gevoel heb dat ze weg loopt naar de buitenhand. Het vervelende is dat ik eigenlijk niet iemand heb die me tips kan geven als ik ermee bezig ben. Ook luisterd ze niet echt met mijn been, en vind zelf ook inderdaad dat ik het niet goed doe hoor, dus zo bot is het niet :)
Bedankt voor de tips, zal er aan denken als ik weer ga oefenen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:57

heidiLOVER schreef:
Het vervelende is dat ik eigenlijk niet iemand heb die me tips kan geven als ik ermee bezig ben.

Tijd om een instructeur te zoeken :)

Zoals je op het filmpje probeert te wijken is niet de juiste manier. Je dwingt haar nu eigenlijk om opzij te gaan. Ze gaat niet vrijwillig met je mee opzij, dat zie je ook aan het verzet wat ze vertoont met haar hoofd. Probeer het wijken vriendelijker te rijden. Vraag haar mee opzij i.p.v. haar te dwingen om opzij te gaan. Je bent een team en je moet gaan samenwerken.

Zoals mijn voorganger al zei, wees in het begin blij met 2 stapjes. En forceer niets, ze moet het leuk blijven vinden. Je kunt wijken heel gemakkelijk een beetje speels oefenen. Rijd binnenhoefslag en neem haar dan eens mee naar de hoefslag. Laat haar op de volte een stapje naar buiten of naar binnen zetten.
Blijf zelf trouwens netjes rechtop en in je zadel zitten.
Neem haar voorhand mee met je hand, zet je buitenhand een stukje van je hals om haar mee te vragen naar die kant. Als ze snapt dat ze dan met de voorhand meer opzij moet gaan, kun je je gaan richten op de achterhand. Ondersteun daarvoor je teugelhulp met een beenhulp. Druk tegelijkertijd je kuit aan de andere kant tegen haar aan. Denk eraan dat je met je binnenteugel niets doet.
Als ze over de buitenschouder wegvalt, kun je dat waarschijnlijk oplossen door je teugelhulp te verkleinen. Of door haar weer recht te stellen met 2 teugels en 2 benen.

Lizzy1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:07

pony moet eerst recht zijn en dan pas voor het been wijken. te veel stelling vragen heeft geen zin, dan wordt hij scheef. handen stil houden, met je binnenbeen laten wijken en met het buitenbeen opvangen zodat hij toch ''recht'' blijft wijken. en idd een paar pasjes en steeds weer recht maken, anders verbuigt je pony te veel!
succes ermee;)

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:13

Ik denk dat je meer aan je basis moet werken voordat je aan het wijken begint. Heb je hier geen foto's of filmpjes van? van gewoon rechtdoor rijden?

1. Als je wijkt moet je pony goed aan de buitenteugel zijn, ander blijft ie niet nageeflijk(wat duidelijk al een probleem is)

2. verander je basistempo, dat is veel te hoog, hij moet wel de gelegenheid krijgen zijn passen af te maken anders kan hij de beweging niet maken.

3. wijk kleine stukjes, afwisselend met met een stukje rechtvooruit. je kan beter kleine stukjes goed doen, dan een lang stuk niet goed.

i4. k zie je vooral aan je binnen teugel trekken(dat moet zo min mogelijk) geef in plaats daarvan meer binnenbeen, begrens met buitenteugel.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 13:20

Bedankt voor de tips allemaal..

Op mijn binnenbeen reageert Pamba eigenlijk zo goed als niet en ze loopt inderdaad niet aan de teugel met deze oefening, als ze iets moeilijk vind gooit ze altijd gelijk haar hoofd in de lucht.
Als ik via de binnenhoefslag naar de hoefslag wil wijken, dan valt ze al hélemaal over de buitenhand :=
Als jullie misschien nog wat tips hebben voor het over de buitenhand vallen hoor ik dat graag nog.
Het wijken op een volte gaat juist wel goed :) , maar op een recht stuk snapt ze niet wat ze moet doen.

@ sjonniej: nartuurlijk heb ik wel een instructeur.. maar ik heb geen privéles en rijd dus met nog 3/4 andere paarden in een bak. Ik heb er zelf geen geld voor, zit nog op school ;) en mijn ouders willen dit niet betalen, ik bedoelde daarmee dat ik naast les dus niemand heb om aanwijzigingen te geven als ik zelf bezig ben :)

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:27

Qua benen vind ik dat ze wel mooi wijkt. Mijn fjordje doet af en toe gewoon hélemaal niets.. :')
Maar het klopt wel van te veel stelling.. ;)
Ik heb eigenlijk precies hetzelfde probleem, mijn fjord loopt ook graag weg via de buitenschouder..
Ik probeer zo min mogelijk binnenteugel (Erg moeilijk, vind ik nogsteeds) en je buitenteugel er strak aan.
Tja, verder ben ik dus zelf ook geen wijkexpert, dus dit waren mijn tipjes.. :9

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 15:35

Misschien is het voor fjorden wat moeilijker := zijn toch wat anders gebouwd natuurlijk..

Ik heb trouwens vandaag nog even geoefend aan de hand van jullie tips, en ik denk dat het een stuk beter ging.. Heb alleen geen filmpje of foto om te laten zien hoe het er nu uit zag

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:39

heidiLOVER schreef:
Die stelling heb ik denk ik vooral omdat ik anders het gevoel heb dat ze weg loopt naar de buitenhand. Het vervelende is dat ik eigenlijk niet iemand heb die me tips kan geven als ik ermee bezig ben. Ook luisterd ze niet echt met mijn been, en vind zelf ook inderdaad dat ik het niet goed doe hoor, dus zo bot is het niet :)
Bedankt voor de tips, zal er aan denken als ik weer ga oefenen.

Niet meer doen.
Als je stelling aanneemt, zal je paard het gewicht JUIST op de buitenschouder gooien. Neem dus juist weinig stelling. houd je paard rechter. Sowieso moet je je paard recht gaan rijden, wil je netjes gaan wijken.
als je paard het gewicht over de buitenschouder gooit, gelijk recht maken en opnieuw inzetten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:13

Inderdaad, hoe meer stelling je vraagt (en dus hoe meer druk je op je binnenteugel krijgt), hoe meer ze over de buitenschouder zal wegvallen.
Als ik het filmpje bekijk, dan snapt de pony prima wat de bedoeling is als ze een eenzijdige beenhulp krijgt. Want ze kruist haar benen hartstikke goed. Maar je zult het wijken meer moeten gaan vragen i.p.v. dwingen. Dan kan ze namelijk ook beter op haar eigen benen gaan lopen en zal ze ook minder over de schouder wegvallen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:19

belangrijk in het wijken is controle. jij beslist wanneer je paard wijkt, hoe schuin, en hoeveel stappen. door aan je linkerteugel te trekken verlies ej die controle, je fjord wil alleen maar zo snel mogelijk naar de hoefslag terug. Probeer vooral druk op je rechterteugel (buitenteugel) te houden. je mag haar eens tegenhouden om haar opzij te laten gaan, maar dan aan twee teugels :) veel succes nog

Sylvietjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:18

Ik zou niet onmiddellijk zeggen dat het slecht is, maar waar je zeker moet voor opletten is die stelling.
Wat miss wel kan helpen is even wijken dan weer rechtdoor dan weer wijken enzoverder,
zo heeft ze minder kans om te weg te lopen en kan je je meer concentreren op de stelling.
Tis maar een ideetje maar bij mij hielp het wel.
En idd een instucteur zou niet slecht zijn ;)

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 17:49

Sylvietjeuh schreef:
Ik zou niet onmiddellijk zeggen dat het slecht is, maar waar je zeker moet voor opletten is die stelling.
Wat miss wel kan helpen is even wijken dan weer rechtdoor dan weer wijken enzoverder,
zo heeft ze minder kans om te weg te lopen en kan je je meer concentreren op de stelling.
Tis maar een ideetje maar bij mij hielp het wel.
En idd een instucteur zou niet slecht zijn ;)

Bedankt voor je tip ;)

Zoals ik al zei, ik heb wel 1 keer in de week les van een goede instructrice. Maar privéles mag ik niet en kan ik zelf ook niet betalen dus ik moet het nou eenmaal doen met een groepsles ;)

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:47

Je trekt hem gewoon naar buiten en je doet je been er aan ;)

Zoek iemand die je wilt helpen hier mee ;)

Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:59

Je moet veel meer buitenteugel eraan, veel meer nageeflijkheid, zelf meer rechtop zitten, en meer voorhand (vandaar meer buitenteugel) om te oefenen kan je bijvoorbeeld een beetje meesturen, bijvoorbeeld wijken voor je linkerbeen (naar rechts dus) allebei je handen naar rechts en linkerbeen eraan houden. En als hij/zij het dan nog niet doet kan nog een extra hulp erbij komen, dus iemand die hem/haar een beetje pasje voor pasje opzij duwt. En doe eerst kleine stukjes, 1 tot 3 passen is in het begin genoeg. in het L1 hoef je theoretisch ook maar 5 meter (5 passen, als hij goed schaart dan haalt hij het makkelijk, 5 meter is ongeveer tot de helft vanaf de middenlijn tot de hoefslag), praktisch mag/moet je er 6 of meer maken, zodat de jury niet "te weinig" hoeft op te schrijven.
Veel succes, leuke pony.

tip voor de stellen en nageeflijkheid, draai veel voltes. en neem les van iemand die een diploma heeft voor lesgeven ;)
Laatst bijgewerkt door Suzanne__ op 13-06-09 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:01

minouesmee schreef:
Je trekt hem gewoon naar buiten en je doet je been er aan ;)

Zoek iemand die je wilt helpen hier mee ;)

"trekt"? :?

Ahum. :wow:

ik zou eerst eens wat meer verstand krijgen van de paardensport voordat je commentaar op iemand anders geeft. ;)

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:28

je wijkt helemaal op de verkeerde manier.
ten eerste je leunt naar rechts daardoor loopt het paard nog makkelijker over zijn buitenschouder weg.
ten tweede je trekt aan je linkerteugel, daardoor valt hij ook over de buitenschouder weg
ten derde heb je te veel linkerstelling (doordat je aan je linkerteugel trekt) waardoor hij weer over de buitenschouder wegloopt.

wijken gaat als volgt:
Binnenbeen, tegelijkertijd ophouding buitenteugel
buitenbeen zorgt voor de voorwaartse drang en zorgt ervoor dat hij niet te veel over de buitenkant wegloopt, dit komt na de binnenbeen, buitenteugel.
doordat je zelf nogal naar rechts leunt, moet je je linkerheup naar voren toe doen (niet te veel) zodat je niet naar buiten hangt.

let erop dat je niet te veel stelling hebt en vergeet vooral niet je buitenbeen en buitenteugel want dat is jouw grootste fout, succes ;)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 07:24

Sorry maar ik vind het er niet goed uitzien.

Ik zie op beide filmpjes géén meegaande hand, en hierdoor gooit dus je pony steeds haar hoofd omhoog. Je kunt dit oplossen door een ophouding te maken met je zit, daarna je handen overdreven mee te laten gaan. Over het 2e filmpje zeg ik alleen maar:"Meid, zoek een goede instructrice want wat je aan het doen bent is ZO fout!!!" Je rijdt hier echt je pony mee naar de knoppen als je zo doorgaat ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 07:50

Ik vind sommige reacties hier wel erg streng hoor!
Vind het er niet heel slecht uitzien voor iemand die het zichzelf aan het leren is en misschien wel voor het eerst doet?
Je vangt daarnaast ook nogeens meer vliegen met honing dan met azijn, dus wat vriendelijker mag ook wel.
Vind het een complimentje waard voor de TS hoe ze die opmerkingen opvat trouwens!

Wat ik me afvraag; heb je al geprobeerd voltes te openen en te verkleinen?
Je zegt namelijk dat je pony niet goed reageert op je binnenbeen, dan zou ik dat eerst goed oefenen zodat ze echt goed snapt dat ze opzij moet voor je been.
Als dat goedgaat zou ik eens tijden het volte openen een stukje rechtuit openen (dus ""wijken"") en weer de volte op.
Als dat goedgaat, snapt ze dus blijkbaar wat je bedoelt met je been!
Daarna op een recht stuk eerst gewoon van de binnenhoefslag naar de hoefslag toe, dat hebben ze meestal vlot door.
Vervolgens kun je naar de hoefslag toe en weer stukjes rechtuit en weer verder naar de hoefslag toe of eens een paar pasjes van de hoefslag af proberen juist en weer terug enz; beetje spelen met de zijwaartse drang als het ware.

Uiteindelijk de bedoeling om dan het wijken zoals hierboven door bv Melissaatje uitgelegd te gaan oefenen.

Voor jou is het nu het belangrijkste dat je pony gaat reageren op je binnenbeen, door die oefeneingen op de volte.
als je op een recht stuk gaat werken, zorg er dan voor dat je de pony niet met je houding in de wegzit en probeer meer druk op je buitenteugel te houden; hoofd mooi recht ervoor en het tempo wat lager dan op het filmpje.
Laat je binnenkort een nieuw filmpje zien om het verschil te laten zien? :)

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 17:34

Ik heb al een goede instructrice, en ja met diploma. maar ik mag geen privéles en moet het dus hebben van 1 keer in de week groepsles dan is daar niet veel tijd voor. Daar ga ik ook niet meer op antwoorden. :)

Voor degene die me wel gewoon tips geven waar ik wel iets aan heb, hartstikke bedankt ;)

Ik heb inderdaad wel op voltes geoefend. In het begin luisterd ze dan ook niet naar mijn binnenbeen maar na een tijdje toch wel en dit doet ze dan goed.. Als ik het dan 1 of 2 passen probeer van de binnenhoefslag naar de hoefslag dan reageert ze weer niet zo erg. Misschien dat ik inderdaad eerst nog veel meer op die volte moet gaan oefenen. Of ik nog een nieuw filmpje ofzo neer zet weet ik nog niet of ik dat nog wel wil doen. Als ik gewoon op een buitenrit een klein stukje wil wijken dan reageert ze veel beter dan in een bak. Komt denk ik ook omdat ze weet dat ze naar de hoefslag moet en daar dus zo snel mogelijk heen wil zonder moeilijk te hoeven doen..

bruerske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:24

Wijken moet je altijd in de voorwaartse beweging doen. je moet zo denken een pas naar voor een pas opzij een pas naar voor een pas opzij en je moet er voor zorgen dat het lichaam van je pony evenwijdig blijft met de 'hoefslag'.
Soms helpt het wel als je over je binnenschouder naar achteren kijkt. Zie je dan dat de poep van het paard éénr echte lijn vormt dan ben je goed bezig. Zorg er ook voor dat je paard opzij gaat voor je been en niet voor je teugel.
Blijve oefenen :)

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:07

Ziet er leuk uit, leuke pony!

Volgens mij ken ik je broertje!