paard valt aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oOliesjeOo

paard valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 19:49

heey allemaal,

ik heb een probleempje, ik rij nu het paard van mijn achterburen al een behoorlijk poos. hij was altijd super braaf op zijn eigenwijze trekjes na dan :Y) .

maar sinds kort krijg in hem niet meer uit het weiland. wanneer ik naar hem toe loop komt hij met zijn oren in zijn nek naar me toe en moet ik maken dat ik aan de kant ga. ik heb hem al geprobeerd met eten te te lokken, zonder halster touw het land in. heb het zelf al geprobeerd om hem in mijn gewone kleren te pakken te krijgen.

en als je maar volhoud krijg je hem wel met veel moeite. volgens de eigenaren maakt hij er gewoon een spelletje van maakt, omdat je hem uit eindelijk wel krijgt ( na +/- 1 uur). volgens mij is dat het niet, want hij blijft aanvallen.

eerst dacht ik dat het aan mij lag maar niemand krijgt hem te pakken. zijn maatje heeft nergens problemen mee die pak je zo.

dus mijn vraag is nu wat moet ik doen!!!!!!

alle tips en trucs zijn welkom

Misty2001

Re: paard valt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:58

ik denk dat hier wel iets achter zit om eerlijk te zien, omdat je die andere wel gewoon kan pakken,
en niemand hem te pakken krijgt, er zit dan wel iets achter waarom jij hem niet kan pakken, doet de eigenaar iets met de paardjes of helemaal niet?? :o,
is er wel eens wat gestolen of wat het paard bang voor is,??

wat je kunt doen is eigenlijk niet veel, proberen het vertrouwen van het beestje te vinden,

een trucje,, ja,, ik weet niet of het werkt ik heb eerlijk gezegt nooit last van gehad, de diertjes vertrouwden altijd in mij, en komen nu het liefst dravend op mij af

ik zou snoepjes in je zak doen,
niet om mee te lokken, je lootp gewoon naar het apard toe, ( niet recht erop af, maar doe alsof je voor of achter hem langs wil, en ga dan naast hem proberent e staan, kijk vooral niet in de ogen maar loop wat onderuitgezakt en naar benedend kijkend, dan is het geen teken van dreiging,
loopt hij hard weg, sluit hem dan op in een hoek, en pak hem dan,, doe verder helemaal niets, geef hem een snoepje en ga ff lekker praten en als jij zegt zo ben je braaf dan laat je hem weer lekker lopen,
ga onder tussen de stallen doen ofzow, of ff lekker het zadel poetse of vegen, en probeer het weer opnieuw, de eerste keren valt het niets te doen dan is het alleen maar vangen vangen vangen, maar wordt niet boos en geen NIET op, want dan weten ze het de volgende keer ook,,
en geef na het pakken weer een snoepje, neem hem verder niet mee de wei uit, laat lekker lopen naja vast houden en lekker knuffelen, en anders doe je er een touwtje aan en doe je alsof je hem aan de wandel gras laat eten,
en probeer zo op te bouwen, dan weet hij dat als jij komt niet altijd heof te rijden en niet altijd de stal in moet, maar gewoon even wat aandacht krijgt wat ik hij uit eindelijk wel leuk gaat vinden, mar denk er wel aan, doe het om de band te versterken het paard moet het niet gaan doen om het snoepje,

succes verder,,

oOliesjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 20:03

de eigenaren doen er niet veel mee omdat ze bang van hem zijn geworden omdat die man jaren terug behoorlijk hard van hem is gevallen. en de buurjongens gooiden eerder stenen naar hem.

om hem heen lopen heb ik ook al geprobeert maar trapt hij achteruit....

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:10

Ken je de join-up ? Ik zou dat eens proberen ;)

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:18

oOliesjeOo schreef:
de eigenaren doen er niet veel mee omdat ze bang van hem zijn geworden omdat die man jaren terug behoorlijk hard van hem is gevallen. en de buurjongens gooiden eerder stenen naar hem.

om hem heen lopen heb ik ook al geprobeert maar trapt hij achteruit....

daar ligt het probleem denk ik, doordat de eigenaar bang geworden is, voelt het paard dat ook, maar begrijpt niet dat het door hem komt, dus word hij ook bang en stoot de dingen van zich af door te trappen,

door het gooien van stenen is het paardje bang geworden door mensen omdat hij weet dat mensen pijnlijke dingen gooien en door de mensen bang en boos te maken, gaan ze wel weg,, door veel gedult te hebben, en stapje voor stapje op te lossen, gaat het wel helemaal goed komen, een Join-up is ook een hele goede idd,

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:22

Wat doet een paard in de kudde als de leider aangevallen wordt?
Gaat deze dan opzij? Nee dus, of anders is ie leider af. Jij bent nu dus leider af....
Helaas zijn wij niet zo sterk om daadwerkelijk het "gevecht" om het leiderschap aan te gaan.
Maar probeer niet opzij te gaan. Neem longeerlijn mee (als ie echt heel brutaal is longeerzweep als uiterste nood) en jaag hem weg (door "groot" naar hem toe te stappen, al zwaaiend met longeerlijn) als ie met zijn oren in je nek naar je toekomt. Herhaal dit net zo lang toe ie vriendelijk en voorzichtig naar je toekomt. Jou houding als ie naar je toe moet komen is juist "klein", hangende schouders, niet direct aankijken evt. omtrekkende beweging (niet in rechte lijn op hem aflopen).
Consequent toepassen, liefst niet in te grote ruimte of met andere paarden. Een bak of paddock is een betere ruimte om te oefenen. In de wei heeft ie wellicht zijn maatjes om weer steun/afleiding te zoeken of gaat lekker staan grazen.

Ik ben geen voorstander voor voertjes meenemen in de wei. Ze worden er opdringerig van. Dat voertje krijgt ie pas als ie op stal staat of klaar is met het werken.

Besef wel dat je ook "gevaarlijke" paarden hebt voor de gewone gemiddelde hobby paardenmens. Blijf hier gewoon ver vandaan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:28

Ook al heeft dit paard een aantal nare ervaringen achter de rug, hij heeft geen enkel greintje respect voor jou! Dat los je niet op met snoepjes en lieve dingen, je moet hem laten merken dat jij de baas bent. Neem in het vervolg eens een zweepje mee en blijf zo lang staan als je durft. Daarmee bedoel ik niet dat je je omver laat lopen maar begin niet al 5 m vantevoren te rennen. Komt hij naar jou mening te dichtbij geef je een zwiepert met de zweep. Je hoeft hem niet te raken maar zorg dat je ziet dat hij onder de indruk is. Een join-up overigens heeft absoluut nog geen nut in dit stadium van het probleem. Een join-up doe je in een kleine afgesloten ruimte, niet in een wei. En een join-up moet je niet doen als je nog aan de kant moet springen voor je paard. Daarbij is een join-up niet even een trucje wat je zomaar doet, je speelt er namelijk behoorlijk mee in op de psyche van het paard.

Ik zie dat jury inmiddels ook al goed advies heeft gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:30

doet ze hetzelfde als dit ongeveer?
http://filmpjes.nl/v/58786-Riverna2
http://filmpjes.nl/v/58784-Riverna1

wat ik doe als ze dit doet (als ik geen camera in mijn handen heb) ik loop gewoon naar haar toe, komt ze op mij af, en valt ze aan dan zwaai ik met een halstertouw/zweepje en doe meteen een stap naar voren (naar haar toe dus) komt ze te dichtbij dan krijgt ze een tik, een harde hé wil ook nog wel eens helpen, draait ze van mij weg dan loop ik meteen weer naar haar toe.. je niet weg laten jagen dus. hier moet je wel echt bij nadenken, want je wil automatisch een stap opzij of naar achter doen, en dan laat je je dus eigenlijk al wegjagen.. ik zou iig iets meenemen waar je mee kan zwaaien zodat je hem weg kunt jagen.. gaat het door, en komt hij te dichtbij dan mag je best eens goed uithalen, het is gevaarlijk wat hij doet,en hij moet duidelijk weten dat je dit niet pikt..

oOliesjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 21:08

dees_daan schreef:
doet ze hetzelfde als dit ongeveer?
http://filmpjes.nl/v/58786-Riverna2
http://filmpjes.nl/v/58784-Riverna1

wat ik doe als ze dit doet (als ik geen camera in mijn handen heb) ik loop gewoon naar haar toe, komt ze op mij af, en valt ze aan dan zwaai ik met een halstertouw/zweepje en doe meteen een stap naar voren (naar haar toe dus) komt ze te dichtbij dan krijgt ze een tik, een harde hé wil ook nog wel eens helpen, draait ze van mij weg dan loop ik meteen weer naar haar toe.. je niet weg laten jagen dus. hier moet je wel echt bij nadenken, want je wil automatisch een stap opzij of naar achter doen, en dan laat je je dus eigenlijk al wegjagen.. ik zou iig iets meenemen waar je mee kan zwaaien zodat je hem weg kunt jagen.. gaat het door, en komt hij te dichtbij dan mag je best eens goed uithalen, het is gevaarlijk wat hij doet,en hij moet duidelijk weten dat je dit niet pikt..

ja dat doet hij inderdaad. maar het probleem is ik heb join up al gebropeerd maar daar reageert hij niet op. zelfs niet na hulp van mensen die het al veel langer doen dan ik.
ook heb ik geprobeerd me groot te maken en het leiderschap naar me toe te trekken.
het probleem is hij houd niet op, toen ik het een keer zat was dat hij weer op me af kwam en hem wilde weg jagen met een halster touw, eindigde dit bij de huisarts met een paar beste blauwe plekken.

hij weet volgens mij niet meer van ophouden, terwijl hij dit voor ongeveer 1 maand nog niet deed, en nergens last van had.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:12

en als je gewoon in het weiland gaat zitten, lekker de tijd nemen, zorg dat ie vertrouwen in je krijgt :)
lekker zakje wortels mee ;) en gewoon lekker verwennen :)
niet meteen meenemen, want dit is ook al aandacht ;) niet te hard gaan.

succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:13

dan zou ik het land niet meer in stappen.. als hij het zo erg doet dan is het gewoon te gevaarlijk.. join-ups geloof ik met 'dit soort paarden' niet zo in.. ik ben gewoon duidelijk in wat ik wel en niet wil, en ik laat me niet wegjagen, ik straf haar op het moment dat ze te dichtbij komt, verder niet.. maar als ik dit zo hoor gaat dit een stuk verder dan wat mijn bijrijfries doet..
doet hij het ook bij de eigenaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:14

EngeltjeS schreef:
en als je gewoon in het weiland gaat zitten, lekker de tijd nemen, zorg dat ie vertrouwen in je krijgt :)

succes!

nooit doen! dat is echt het domste wat je kan doen.. als hij dan aanvalt kan je niet reageren, en heb je kans dat hij je hoofd/nek raakt, dat is echt te dom om te doen, sorry.. dit is niet op te lossen met wat worteltjes en verwennen, deze paarden willen niet dat je bij ze in de buurt komt, en dan gaan zitten is heel gevaarlijk..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:47

Voer meenemen? Dan beloon je hem nog eens voor zijn achterlijke gedrag. Dit paard heeft geleerd dat hij macht heeft en gebruikt die. Zoek iemand die hier écht ervaring mee heeft en laat die het oplossen.... Want niks zo gevaarlijk als een poging ondernemen om tegen hem in te gaan als je niet echt zelfzeker bent... dan krijg je geheid eens een flinke klop.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 06:26

Ik heb er een aantal meegemaakt die dat deden en alle hadden er een goede reden voor. Een van de pony's was vroeger lespony. Om alles geslagen en werd er niet liever van. Uiteindelijk is het probleem spat er gekomen en ben ik (op het poetsen na) alleen nog maar dingen gaan doen die ze niet kon (grondwerk, aaien op de wei, halen om dan voor haar brokken te geven, en er zijn een aantal minder leuke dingen gebeurd waardoor we een band hebben gekregen zoals vastliggen met een been in het hek met heel slecht weer in de modder, zware bevalling, etc.) Nu kan ik haar eigelijk altijd gewoon pakken en ze is zelfs berreid me te helpen in me lessen. Doet op haar goede dagen mee met kleine kindjes en zal er zeker niet meer vandoor gaan of beginnen bokken.
Conclussie oorzaak zoeken en al wat momenteel onaangenaam is weglaten of in een positiever daglicht zetten. Als jullie band beter wordt dan rustig aan de dingen gaan doen die er eerst voor zorgde dat de pony geen contact wilde en rustig laten merken dat jij de verantwoording aankunt in te schatten wat hij wel of niet kan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 06:31

dees_daan schreef:
EngeltjeS schreef:

succes!

nooit doen! dat is echt het domste wat je kan doen.. als hij dan aanvalt kan je niet reageren, en heb je kans dat hij je hoofd/nek raakt, dat is echt te dom om te doen, sorry.. dit is niet op te lossen met wat worteltjes en verwennen, deze paarden willen niet dat je bij ze in de buurt komt, en dan gaan zitten is heel gevaarlijk..

Je zou dan bijvoorbeeld langs het hek kunnen gaan zitten, maar ik zou het hele voer meenemen weglaten. Een beloning geven kan. Maar de ene keer als ze op de poetsplaats staan aangebonden, een andere keer helemaal niet. dan weer als je de pony het halster om hebt. De pony die ik beschreef werd door voer alleen maar feller. Viel de meiden aan, grisde de appel weg en meiden nog geen pony. Ze hapte er soms ook een hand bij...

realiseer je dat het probleem waarschijnlijk erg diep zit. Je bent er dit echt een tijdje mee zoet. Ik heb er zeker 2 jaar overgedaan met mijn pony.

Een had ik sneller opgelosd omdat ik te werk was gegaan met bach. Zij is daardoor een stuk positiever in het leven gaan staan en iedereen moet haar nu aandacht geven en kriebelen en knuffelen :P

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:26

ik bedoel, gewoon een keer naar de weide gaan, laten merken dat je niet alleen komt om hem te pakken of te rijden.
kom gewoon een keer in de wei of langs het hek.

zo'n paard moet vertrouwen krijgen, in jou.

je kan nooit zo'n paard belonen als ie trapt toch? want je beloont hem alleen als hij naar je toekomt, en even komt kijken wat je hebt.

kijk ook naar zijn lichaamstaal, ook naar het andere paard toe.
en niet te hard gaan, ieder stapje voor uitgang is er 1 ;)

ik bedoel het dus niet verkeerd hoor!
en ook niet alles letterlijk nemen bokkers ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:34

ik begrijp wat je bedoelt alleen kunnen jonge meiden het wel letterlijk gaan doen natuurlijk.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:36

Dat beest heeft gewoon een paar rake kleppen nodig.
Hij is nu de baas.. en dat moet omgedraaid worden.

Dus zweep mee de wei in, komt ie vals op je af dan sla je em waar je em kan raken, en niet te zachtjes.
Loopt ie weg prima... dan heeft het effect gehad.
Niet zelf weg lopen.. elke keer dat je dat doet bevestig je zijn leiderschap.
Als hij daarna op een normale manier naarje toe komt, beloon je em wel uitbundig..
En dan hoeft ie nog niet eens uit de wei gehaald te worden...

Paard moet even opgefrist worden hoe het werkt..
Zorg dat er iemand bij is die weet hoe zo'n paard aangepakt moet worden..

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:44

Ik zou er zelf niet meer mee rotzooien.

Een zweepje de wei in heeft denk ik geen zin, dan krijg je hem vervolgens nooit meer te pakken. Hij is dominant en ziet jouw inderdaad niet als leider. Ik ben niet van de natural horsemanship, maar ik denk dat in jouw geval grondwerken wel zal helpen. Zodat hij inderdaad weet dat hij niet boven iedereen staat.

Kijk eens op de site van petra vlasblom (http://www.2moons.nl). Die kan je zeker weten helpen. ;)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:49

femmefatale1 schreef:

Dus zweep mee de wei in, komt ie vals op je af dan sla je em waar je em kan raken, en niet te zachtjes.
Als hij daarna op een normale manier naarje toe komt, beloon je em wel uitbundig..

Op deze weinig penny-achtige manier heb ik onze (toen nieuwe) pony deze streken afgeleerd inderdaad....
die deed exact hetzelfde, en daar ben ik niet van gediend. Twee keer nodig geweest (en dat ging er niet lief aan toe) en ze heeft het nooit meer gedaan.
Ik loop nu wel regelmatig de wei in voor alleen een aai, of om haar deken even goed te leggen oid.
En ik heb wel altijd brokjes in mijn zak :o
Succes met je paardje, ik hoop dat je het, eventueel met hulp, op kunt lossen.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:58

Kimbaie schreef:
Ik zou er zelf niet meer mee rotzooien.

Een zweepje de wei in heeft denk ik geen zin, dan krijg je hem vervolgens nooit meer te pakken. Hij is dominant en ziet jouw inderdaad niet als leider. Ik ben niet van de natural horsemanship, maar ik denk dat in jouw geval grondwerken wel zal helpen. Zodat hij inderdaad weet dat hij niet boven iedereen staat.

Kijk eens op de site van petra vlasblom (http://www.2moons.nl). Die kan je zeker weten helpen. ;)

Jammer genoeg verhuist zij deze week naar Frankrijk dus dat gaat em ook niet worden helaas..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:59

femmefatale1 schreef:

als dat slaan had gewerkt, had mijn pony nu zo mak als een lammetje moeten zijn. Die is haar hele leven om alles geslagen maar werd enkel moeilijker er moeilijker. Ik ben niet tegen afstraffen als iemand ongevraagd je ruimte instormt maar slaan met een zweep doe je alleen in uiterste nood om je te verdedigen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:01

EngeltjeS schreef:
ik bedoel, gewoon een keer naar de weide gaan, laten merken dat je niet alleen komt om hem te pakken of te rijden.
kom gewoon een keer in de wei of langs het hek.

zo'n paard moet vertrouwen krijgen, in jou.

je kan nooit zo'n paard belonen als ie trapt toch? want je beloont hem alleen als hij naar je toekomt, en even komt kijken wat je hebt.

kijk ook naar zijn lichaamstaal, ook naar het andere paard toe.
en niet te hard gaan, ieder stapje voor uitgang is er 1 ;)

ik bedoel het dus niet verkeerd hoor!
en ook niet alles letterlijk nemen bokkers ;)

ik rij de merrie op het filmpje nu al 4 jaar, merrie vertrouwd me volledig OHZ, voor de kar, en we wandelen buiten, heb haar naast de fiets gehad enz, deze merrie heeft gewoon een steekje los, en dat is niet op te lossen met voeren en lief doen.. ze moeten gewoon weten dat dit niet kan.. het gaat van kwaad naar erger.. deze merrie is mij een keer bijna op mijn rug gesprongen toen ik een draadje aan het maken was, ik heb de eerste keer uitgehaald met het paaltje, ze kwam weer, toen heb ik zo hard al ik kon met de zweep gemaaid. die was goed raak, raakte haar op haar borst, beest schrok zich kapot en is in een hoekje van het land gaan staan, ze heeft me toen een paar weken niet aangevallen, als je denkt dat verwennen e.d. werkt mag je hier wel eens komen ;) en het proberen, dat werkt gewoon niet.. lichaamstaal moet je sowieso op letten anders weet je niet wanneer ze komen, en op het 2e filmpje zie je een heel goed stukje lichaamstaal, maar aanvallen stoppen doe je daar niet mee hoor ;)

wie zei dat als je met een zweep het land in gaat, je het paard nooit meer te pakken krijgt, bullshit.. ik kan haar prima uit het land halen nadat ze een tik gehad heeft, ze is dan juist weer 'normaal' en accepteerd het als ik in de buurt kom, en haar vastklik. ze komt dan weer tot zichzelf lijkt het wel.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:03

je kan wel beginnen met slaan etc. maar ik denk dat het paard eerst overdonderd zal zijn, en daarna kan het twee kanten op.

wil je respect afdwingen? of respect verdienen? ;)
het is geven en nemen, observeer hem eens goed, kijk ook hoe andere mensen met hem omgaan, of hem uit de weide pakken.
gewoon goed kijken, desnoods filmen, of laat je gefilmd worden.
zo zie jij hoe jij er op afloopt, en hoe het paard er op reageerd.

ik denk niet dat je met slaan er komt, ja je komt er wel, maar volgens mij kan het ook op een andere manier ;) waar je meer profeit van kan krijgen. (betere band ;) meer vertrouwen etc.)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:05

lailapri schreef:
femmefatale1 schreef:

als dat slaan had gewerkt, had mijn pony nu zo mak als een lammetje moeten zijn. Die is haar hele leven om alles geslagen maar werd enkel moeilijker er moeilijker. Ik ben niet tegen afstraffen als iemand ongevraagd je ruimte instormt maar slaan met een zweep doe je alleen in uiterste nood om je te verdedigen....

Dat zeg ik toch hierboven.............