Naar binnen hangen in de beugels.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noatjuhh

Naar binnen hangen in de beugels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 19:26

Ik heb laatst een topic geopend, dat mijn paard steeds van de hoefslag afging, maar toen ik vandaag heel erg oplette op mezelf, merkte ik toch dat ik best erg met mijn voet in de binnenbeugel hang.
En dat als ik daar echt op probeer te letten, hij veel minder van de hoefslag gaat.
Maar toch gaat het heel vaak onbewust, heeft iemand hier tips voor?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:28

best makkelijk:p, ga zonder beugels rijden... doe ik ook altijd.

MusicELINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:31

Het kan liggen aan je beugels, zitten ze gelijk? Je moet ook naar je eigen benen kijken. Als mijn beugels gelijk hangen, zit ik scheef omdat mijn benen verschillen qua lengte. Dit zie je niet, maar dit kan tijdens het rijden 1/2 tot 1 gaatje beugellengte schelen.
Als je zeker weet dat de beugels gelijk zitten voor jezelf, Dan moet je inderdaad gewoon goed op je zit letten, en er op blijven letten. Gewoon trainen tot het er ingebakken zit, en dan gaat het uiteindelijk vanzelf. Dit kan soms even een tijdje duren.
Het kan ook zijn dat je paard scheef is. Train hem/haar lekker beide kanten op, daarmee kun je het probleem verhelpen. Pony's die heel erg scheef gebouwd zijn kunnen er last van krijgen, maar dat komt niet vaak voor.

Blue9

Re: Naar binnen hangen in de beugels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:34

Meer op je kont zitten dan op de beugels hangen!

Noatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 19:36

aagje26 schreef:
best makkelijk:p, ga zonder beugels rijden... doe ik ook altijd.

Rijd je dan met of zonder zadel?
Ik heb vandaag heeeel kort even zonder beugels, maar wel met zadel, gedraafd en gegaloppeerd, ging best goed, maar ik merk wel dat mijn evenwicht niet echt goed is.
Gelukkig heb ik een dikke pony, die niet hoog opgooit. :Y)
MusicELINE schreef:
Het kan liggen aan je beugels, zitten ze gelijk? Je moet ook naar je eigen benen kijken. Als mijn beugels gelijk hangen, zit ik scheef omdat mijn benen verschillen qua lengte. Dit zie je niet, maar dit kan tijdens het rijden 1/2 tot 1 gaatje beugellengte schelen.
Als je zeker weet dat de beugels gelijk zitten voor jezelf, Dan moet je inderdaad gewoon goed op je zit letten, en er op blijven letten. Gewoon trainen tot het er ingebakken zit, en dan gaat het uiteindelijk vanzelf. Dit kan soms even een tijdje duren.
Het kan ook zijn dat je paard scheef is. Train hem/haar lekker beide kanten op, daarmee kun je het probleem verhelpen. Pony's die heel erg scheef gebouwd zijn kunnen er last van krijgen, maar dat komt niet vaak voor.

Ja, vroeger had ik altijd tussen mijn beugels een gaatje verschil, maar toen ik ergens las dat dat juist voor problemen zorgde, ofzoiets, heb ik ze altijd gelijk gedaan.
Ik ga het morgen toch maar weer met dat gaatje verschil proberen, om te kijken of dat helpt.
Ik heb net ook een heel stuk gelezen over rijden zonder zadel, en ga dat ook maar eens vaker doen. :D
Al ben ik wel bang dat ik eraf glijd, als hij weer eens een onverwachte beweging maakt, of een bok geeft. :+
Blue9 schreef:

Haha, makkelijker gezegd dan gedaan. O:)

MusicELINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:43

Blue9 schreef:

Dit lijkt me geen goede oplossing ;) Natuurlijk moet je wel goed zitten, maar als je te weinig druk hebt op de beugels gaan ze schuiven en kom je er te ver met je voet in of kun je de beugel kwijtraken.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:48

Noatjuhh schreef:
Rijd je dan met of zonder zadel?
Ik heb vandaag heeeel kort even zonder beugels, maar wel met zadel, gedraafd en gegaloppeerd, ging best goed, maar ik merk wel dat mijn evenwicht niet echt goed is.
Gelukkig heb ik een dikke pony, die niet hoog opgooit. :Y)

Oefening baart kunst. Hoe vaker je zonder zadel of beugels zult rijden hoe beter het zal gaan. En misschien is zonder zadel dan nog wel prettiger, omdat je nog beter de bewegingen van het paard aan kunt voelen.