Gelanceerd worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SaBiNa_S

Gelanceerd worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 14:24

Hoi hoi.

ik verzorg een lieve pony van net 5.
Dresuur gaat best goed. heb vanaaf springles en wou laatst ff oefenen. paar keren daar voor al balkjes gelopen. ging allemaal goed. toen kruisje met drafbalkje ervoor ging ook goed. daarna wou ik nog een x proberen en toen sprong ze tegelijk over het drafbalkje èn het kruisje! hartsikke knap van haar ... ze sprong ook vet hoog. maar ik ben niet zo super in springen en lag er af. daarna stijltje ging goed. daarna nog n x stijltje weer een reuze sprong. en ik lag er weer af, als het ware werd ik dan gelanceerd.als ik nu in draf over een balkje wil weigerd ze. en na dat ik er af was gevallen toen weigerde ze ook. ik denk dat ze toch onderdeinndruk is geraakt door dat ik eraf lag.Nu heb ik vanaaf springles, en ga eerst zelf balkjes lopen. ze vind springen super leuk , maar ik heb niet echt de behoefte om weer te gaan springen. een jongen bij mij uit de les zijn paard is gewond. zijn zusje zit ook in de les en hij komt dan mee. hi kan goed springen en wou vragen of hij dan op haar wou springen fftjes. maar sommige mensen zeggen dat ik dat beter zelf kan doen. maar ik zie dat niet zo zitten. wat zouden jullie doen?? Ik ben niet zoon goede springruiter, wil er niet afvallen, en haar niet nòg banger maken..

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:26

ik zou eerst degene met ervaring met de pony laten springen,wat je al zegt je wilt haar en jezelf niet banger maken.

SaBiNa_S

Re: Gelanceerd worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 14:29

Ze is al aardig gevoelig.. en was eerst niet te rijden. zou het zo zonde vindne en me zo schuldig voelen als het door mij ``springkunsten`` weer verpest wordt.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:31

Ga niet in je eentje springen maar wacht tot de les. De instrukteur kan je dan de juiste aanwijzingen geven. En inderdaad is het voor het zelfvetrouwen van het paard beter als er een wat meer ervaren ruiter met em springt. Dan kan je het daarna zelf weer overnemen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:31

als je het zelf niet zo goed meer ziet zitten na die valpartijen, is het beter dat je een meer ervaren iemand enkele malen laat springen met je paard.
Ik begrijp ook niet goed dat je je paard zelf wil voorbereiden op een springles als je van jezelf vind dat je geen goede springruiter bent. Met de balkjes draven en een kruisje met drafbalk kan ik nog inkomen. Waarom neem je les als je zelf eerst alles alleen gaat proberen en de kans loopt dingen fout aan te leren? rustig opbouwen met goede begeleiding, dat is mijn advies.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 14:34

Ik rijd op een ponyclub. heb een keer in de 3 weken springles, balkjes springt ze niet en k kan wel springen hoor;) maar als ze zo hoog springt en een reuze sprong maakt lig k er af

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 14:47

Ik denk dat ik toch ga vragen of hij er op wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:58

Zit je wel goed mee dan? dat kan namelijk ook een rede zijn dat je gelanceerd word..
Maar als je ergens niet achter staat moet je het ook niet doen!
miss wil die jongen er wel op ja.. :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:26

Prima idee om hulp te vragen.
Je zou ook aan de longe haar wat balkjes en over lage sprongetjes kunnen laten lopen.
Dan kun je zelf ook zien of ze het zo ook doet en krijgt ze wat vertrouwen zonder dat een ruiter haar 'lastigvalt'.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:45

Springen moet je aanleren op een brave pony die goed springt, die zich zelf ook redden kan op de sprong. Groene springruiter met een dito groene pony is geen goed idee. Dan krijg je dus idd dit soort situaties, waardoor jullie allebei onzeker worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:48

haal goed les :) :)

dat is het enige wat ik je kan adviseren :) :)

en vallen is niet erg, dat lukt mij ook zo nu en dan nog wel eens :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:24

Niet meer springen op eigen houtje, niet doen, doe het alleen tijdens de lessen.
Eigenlijk is je paard jouw spiegel, als zijn gedrag op één of ander punt beter of minder goed wordt is dit het resultaat van jouw gedrag naar je paard toe.
Blijf les nemen , zowel dressuur als springen als je dit ook graag wil gaan doen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:41

Misschien kan die jongen eerst springen en dat je pony wat rustiger is en er vaak overheen is geweest en dat jij het dan overneemt en zo laag als jij durft toch weer een sprongetje maakt ,
Stoppen als je het te hoog vind, dus niet toerijden als je eigenlijk niet wilt.
Dus met een goede sprong stoppen.
Als je lang wacht met het zelf weer aan te pakken wordt het alleen maar enger!

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:16

Verder is de vraag of je drafbalk dan wel op de juiste afstand ligt. Ga dit eens na in de les en vergelijk dit dan met thuis. Overleg met je instrukteur of je een soort "huiswerk" mee kan krijgen, waarvan je weet dat zowel jij als je paard het kunnen.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 17:46

Hoi, heb gevraagd of hij er op wou en wou dat wel mocht alleen niet van de instructeur:S dus hebben nu voor Zaterdag met vrij-rijden afgesproken. Nu is ze niet echt bang meer, heb gister he hele uur balkjes gelopen. en dat heeft geholpen. heb alleen meer geleerd van die jongen , hij had me wat uitgelegd. dan van de instructeur. maar ja!