Hoogte pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaVerIsa

Hoogte pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 20:25

Hallo allemaal,

wij zijn van plan een pony te kopen voor mijn dochter. Ze is 6 jaar en 1.30 m groot. Ze groeit vrij snel en zal ook lang gaan worden in de toekomst.
Mijn man en ik zijn beiden ook erg lang.
Wat voor een ponymaat zou leuk zijn voor haar? Ik wil natuurlijk niet na een jaar de pony moeten verkopen omdat ze er al uitgegroeid is.
Hebben jullie een advies/idee?

Bedankt!

Anniick

Re: Hoogte pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:46

ik zal gaan voor een pony rond de 1.50m... daar kan ze voorloping nog op vooruit!
en wat denk je van een haflinger of en fjord, dat zijn stevige beestjes en goede beginnersponys :j

MaVerIsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 22:17

Dank je wel Annick voor je reactie! Misschien moet ik maar gewoon eens een pony gaan bezichtigen en dan afwegen of het een goede maat voor haar is!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:21

Ik zou idd voor een grote pony gaan kijken.
Hoogte is belangrijk, maar nog veel belangrijker is betrouwbaarheid..

Maar feit blijft dat kinderen uit de pony's groeien, vroeg of laat..

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:27

fjorden en haflingers zijn idd leuke beginner-ponies, maar (vooral fjorden) zijn vaak nogal eh, sterk en eigenwijs :D voor jongere kinderen. Niet elke natuurlijk ;) maar tja, een grotere maat new Forest is misschien wat?

patty3008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 23:04

Belangrijk is dat de pony betrouwbaar en lief is voor je dochter, vooral voor je dochter!!
ik denk dat een middenmaatje misschien grote c misschien een optie is!!
in ieder geval succes met zoeken!!

Loveforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 02:05

Ik denk dat een maatje rond de 1.50 wel mooi zou zijn of 1.55.
Ik zou kijken naar een pony die niet te sterk is..
Ga gewoon eens op internet speuren, en proefrijden, dan voel je vanzelf wel, of dit het perfecte paard is of niet!
Succes met zoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:39

Afwijkende mening mag op RT-D he? :D

Ik vind fjorden en haflingers namelijk VOLLEDIG ONGESCHIKT voor beginners. Veel te lomp, eigenwijs en drammerig.

Ik zou voor een kind van die leeftijd en lengte eerder denken aan iets in de richting van New Forest of Connemara. Prettiger karakter, fijne maatjes.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:56

Mijn persoonlijke mening mede gezien de leeftijd van je dochter: zoek een hele rustige, betrouwbare pony die voor haar op dit moment net IETS te groot is. Dan kan ze hier ervaring mee op doen, vertrouwen krijgen etc. Mocht ze er op een bepaald moment toch echt te lang voor worden, dan kijken naar een passende maat pony. Wrs heeft ze tegen die tijd voldoende (rij) ervaring om een wat grotere pony aan te kunnen. Maar moet wel zeggen 6 jaar en nu al 1.30, pfff das lang :)
Een Haf of Fjord zou ik zelf niet doen, of het moet een al wat oudere, superbrave, wel gemanierde Haf zijn. Maar ik vind ze dus ook voor mn een 6 jarige te veel van het goede.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:26

Ik denk... zoals hier al vaker naar voren is gekomen ook rond de 1.50... 5 cm hoger/lager ongeveer dat. Kijk wel héél goed naar het karakter van de pony. Want inprincipe kan je best een redelijk grote pony voor een meisje van 1.30 van 6 jaar kopen, zolang de pony maar wel te vertrouwen is.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:29

Een stevige D of een E pony daar kan ze jaren mee voor uit.
Wel een wat oudere dan. Rond de 10 die ervaren is en bomproef!
Succes met je zoektocht.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:59

Dat fjorden geen goede paarden zouden zijn voor kinderen vind ik nergens op slaan. Ik heb zelf jarenlang op fjorden gereden (ben ook begonnen toen ik 6 was) en hier zijn ook weer allemaal verschillende karakters in. Op onze pensionstalling hebben juist de ouders met kinderen een fjord, omdat ze er zelf ook op kunnen rijden en ze zo lief zijn voor de kinderen.

Naar mijn ervaring kunnen fjorden heel goed inschatten wie ze op de rug hebben, alleen buiten kunnen ze wat sterk zijn. Maar ik neem aan dat je je kind van 6 niet alleen erop uitstuurd om een buitenrit te maken.
Fjorden groei je ook niet zo snel uit, ik ben zelf 1.84 en hoewel ik de voorkeur geef aan een groter paard, pas ik net zo goed op een fjord.

Maar inderdaad, wel een iets ouder ervaren paardje zoeken, die hem er niet vandoor peert in de bak. Kan ze later evt de pit nog terugvinden in de buitenritten mocht ze dat missen^^

Succes ermee!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:03

ik zou niet naar het ras kijken maar naar de pony zelf
iid zou ik een bomproof pony nemen een D pony

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:06

Ik vind het onverstandig om een jong kind op een grote pony te zetten of het moet een pony zijn die levensmoe is of mankementen heeft waardoor deze minder snel en handig is ,
Een gezonde , vlotte met goede reflexen kan dit kind niet controleren.
Als je geen wedstrijden wilt rijden kun je rustig een oude grote brave pony nemen.
Maar wil je concoursen starten dan moet je echt aan kleiner denken max. c pony

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:10

hafjes en fjorden hebben idd een vrij sterk karakter, zijn niet voor niets werk-en bergpony's. maar af en toe zit er toch een geschikte kinderpony tussen.
Nu, je moet geen te jonge pony nemen, want die zijn te wild. dus eigenlijk gaat hij niet meer dan 10 jaar meegaan, en dan is je dochter nog maar 16 jaar. Gans haar leven blijft die pony niet leven.
Mss is een kleine tinker wel iets? daar zitten ook wel kleintjes tussen, zijn gemoedelijke karakters, sociaal en kindvriendelijk, en indien goed opgeleerd en gereden, makkelijk in de omgang. Ofwel een kruisinkje. je moet eens rondkijken. die zijn meestal sterker qua postuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:32

Sassol schreef:
Dat fjorden geen goede paarden zouden zijn voor kinderen vind ik nergens op slaan. Ik heb zelf jarenlang op fjorden gereden (ben ook begonnen toen ik 6 was) en hier zijn ook weer allemaal verschillende karakters in. Op onze pensionstalling hebben juist de ouders met kinderen een fjord, omdat ze er zelf ook op kunnen rijden en ze zo lief zijn voor de kinderen.

En daar geef je zelf het antwoord al: die blijven dus braaf omdat ze ook opgevoed blijven, doordat er ook volwassenen mee blijven werken...
Er zijn genoeg brave fjorden. Maar die moeten ook braaf gehouden worden.

(overigens is dit een discussieforum. Het is dan wat netter om te zeggen dat je het niet met een mening eens bent, dan dat het nergens op slaat ;) )

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:28

Misschien een lieve, leuke haflinger. Of een New-Forest pony. :) Zijn meestal lief en leuk om mee te beginnen als kleine meid! ;)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:37

Ze is met 6 jaar nog wel erg jong. De meeste paarden die als gezinspony doorgaan zijn wss veel te sterk (en eigenwijs :o ) voor haar. Heeft ze al les gehad? Een kind van die leeftijd kan het ook weer snel zat zijn is mijn ervaring. En (om even op je vraag terug te komen) voor zo'n jong kind zou ik niet een al te grote pony kopen. Ze moet er ook lekker mee kunnen aantutten. Dan maar de pech dat ze er over een paar jaar niet meer op kan rijden. ;)

MaVerIsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 10:35

Dank jullie wel. We gaan vandaag kijken naar een appaloosa pony van 1.15 ongeveer. Ze heeft inderdaad al wat lessen gehad. Zelf rij ik al 20 jaar. Ik heb ook nog een jongere dochter en ze heeft nog een tweelingzus dus denk dat ik met de pony nog wel een tijdje voortkan. MITS het karakter inderdaad goed is! Concoursen is nog helemaal niet aan de orde. Ik wil eerst dat ze leert omgaan met paarden, lekker ontspannen tutten en ritje maken. Deze pony kan trouwens ook voor de kar, wat ik zelf ook erg leuk vind.

Dank je wel allemaal!

heppyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:07

ik heb ook een lessertje van ong zo hoog, en die rijd gewoon op mijn paardje van 1m53

twilight13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:00

ik denk dat het voor je dochtertje leuk is een haflinger ong 1,50.
:d

PuCkiieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:31

Ik vind de perfecte maat 1.46.
D pony's zijn meestal meer waard en ze zijn ook neit erg klein. ik zelf heb een D pony van 1.43

Larissa1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:38

Ik zou een Cpony kiezen. Bij ons staat een meisje op stal van 5 jaar, ze is nu ongeveer 1.20m en zij heeft een kleine Bpony. Ik zou zeker niet kiezen voor een D of Epony, daar is ze nog veel te klein voor, en waarschijnlijk ook niet sterk genoeg voor. Met een Cpony kan ze nog zeker 5 jaar mee rijden of ze moet wel heeeeeel snel groeien. Ik was ongeveer 1.60m toen ik op een Cpony reed. Als ik jullie was zou ik een pony kopen die al veel ervaring heeft, een iets oudere misschien, van een jaar of 10. Een pony die al veel gewend is en die van alles kent.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:40

Een leuk Connemara POny'tje.! ok super pony's!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:46

_l_amanda_l_ schreef:
fjorden en haflingers zijn idd leuke beginner-ponies, maar (vooral fjorden) zijn vaak nogal eh, sterk en eigenwijs :D voor jongere kinderen. Niet elke natuurlijk ;) maar tja, een grotere maat new Forest is misschien wat?

Mijn ervaring is juist andersom...beter een fjord dan een haflinger! Ik heb zelf 5 fjorden gehad (nu nog maar 2) en heb 4 haflingers staan.Maar als je denkt dat je dochter al snel te groot gaat worden zou ik zeggen, wacht nog even en ga op zoek naar een klein paard. Genoeg leuke, brave wat grotere paarden te vinden.