Lang maken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gewoon_Kim

Lang maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 18:53

Mijn instructrice zegt erg vaak: Maak je lang. Benen lang maken.
Ik heb er gewoon heel erg moeite mee. Heeft iemand tips?
xxx

MiSsY_Me

Re: Lang maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:55

Wat meer achterover hangen, schouders naar achter, diep in het zadel zitten, hakken naar beneden...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:23

andere instructrice zoeken? ;)
Waarom vraag je haar niet gewoon wat ze bedoelt? (ikzelf kan ook helemaal niets met zulke 'aanwijzingen' )

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:32

Leestip: Centered Riding van Sally Swift.
Zij legt de dingen die belangrijk zijn voor een goede zit, heel duidelijk uit.
o.a. een visualisatie-oefening: laat je voetzolen in gedachten de grond raken tijdens het rijden.

Waarschijnlijk trek je je hakken op om je kuit scherper/beter te kunnen laten inwerken.
Dat werkt dus niet goed, want daardoor raak je uit balans.
Probeer met je hele onderbeen je paard te 'onderzoeken' en vind de plekken waar je paard goed reageert op je hulpen.
Het paard is geen 'dikke buik waar je tegenaan moet schoppen of prikken met sporen', maar een zeer sensibel deel van het lijf.
Als je zorgvuldig blijft zoeken waar de 'knoppen' van je paard zitten, kun je met veel minder druk rijden.

Succes

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:39

Kinke schreef:
andere instructrice zoeken? ;)
Waarom vraag je haar niet gewoon wat ze bedoelt? (ikzelf kan ook helemaal niets met zulke 'aanwijzingen' )

Dit is toch niet zo'n moeilijk te begrijpen aanwijzing, voor mij een hele duidelijke en normale. Je zit in elkaar gezakt op welke manier dan ook. Trekt je hakken op, kijkt naar beneden naar je paard ipv voor je uit, laat je schouders hangen of nog iets dergelijks en ze wil dat je je lang maakt, je hakken uitdrukken TROTS op je paard zitten wordt er ook wel voor gebruikt.

Tips voor TS:

Laat je instructrice je er heel vaak op wijzen, zo word je zelf bewust van wat je fout doet (ze moet dan wel iets specifieker zijn, maar ik gok omdat ze ook zegt benen lang maken dat je bv met drijven je hak optrekt) Als je eenmaal zelf door hebt wat je fout doet, is het veel makkelijker om er zelf aan te denken. Dan ben je lekker aan het rijden en dan denk je ohja mn hakken!

In het begin word je er helemaal gek van, en dan denk je jaja nou weet ik wel dat ik mn hakken moet uitdrukken, maar mijn instructrice zegt ook altijd, ja sorry maar ik maak je er nu helemala gek van, zodat als je thuis aan het rijden bent denkt 'ohja Ineke liep daar zo over te zeuren daar moet ik goed aan denken'.

Succes!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:42

maak je lang.....tja, ik ben 1.72 en langer wordt ik niet hoor.
Dan geef je toch juist een aanwijzing als: kijk voor je. Of je laat je schouders hangen, ga rechterop zitten??
Maar goed....als je iets niet begrijpt van een aanwijzing moet je het gewoon vragen, simpel ;)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:29

Als een instructeur 'je lang maken' niet op een andere manier kan uitleggen en jij snapt het niet, dan is het waarschijnlijk niet de juiste instructeur voor jou :)

Je lang maken kun je moeilijk uitleggen vanachter de pc; dat moet je voelen.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:43

Haha, ja ik ben het met de anderen eens... hoewel ik ten eerst al vind dat een instructrice altijd zou moeten kunnen uitleggen waarom dit of waarom dat.
Dus inderdaad, laat het haar uitleggen en niet bang wezen dat je het niet snapt... daarom heb je immers les;)

Gewoon_Kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 19:49

Nou, mijn probleem is eigenlijk dat mijn beugels af en toe uitvliegen, omdat ik me been optrek en af en toe te ver naar achteren leg.

Ik moet dus me benen meer naar voren houden en mijn benen 'lang maken'.

Bedankt voor de reactie's!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:03

tja, en dat gaat je met de aanwijzing: been lang maken lukken? Ik zou er nog steeds niks mee kunnen. Hoe doe je dat dan? Je benen lang maken??

joanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:19

Gewoon_Kim schreef:
Nou, mijn probleem is eigenlijk dat mijn beugels af en toe uitvliegen, omdat ik me been optrek en af en toe te ver naar achteren leg.

Ik moet dus me benen meer naar voren houden en mijn benen 'lang maken'.

Bedankt voor de reactie's!

Ik heb precies hetzelfde probleem hoor. Ik probeer ook altijd mijn benen lang te maken, maar mij lukt het ook niet. (En ik heb wekelijks zitlessen om dit op te lossen, maar zo gauw ik weer gewoon les of rijdt ben ik mijn beugels weer kwijt) Ik ben vooral mijn rechterbeugel vaak kwijt.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:16

hee! ik zelf geef ook les en ik gebruik ook vaak de opmerking "maak je benen lang, maak jezelf lang"

wat ik hiermee bedoel is dus dat je je benen moet uitstrekken, een zo min mogelijke "knik" in je knie hebben en je hakken diep uitdrukken.. een zo recht mogenlijk been houden ( ik weet dat je wel een bepaalde mate van buiging in je knie moet hebben maar het moet minimaal zijn)

als je jezelf lang moet maken, moet je dus rechtop zitten, schouders naar achter en ja jezelf groot maken.. denk maar aan dat je gemeten word, iedereen probeert zich dan stiekem een beetje groter te maken zonder op je tenen te staan..

als je instructeur iets zegt en je snapt het niet of je weet niet wat je ermee moet, vraag het dan gelijk..

succes verder!!!

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:17

nog een tip om hiermee te helpen.. ga zonder beugels rijden!

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:19

Ik zie het altijd als een soort van je benen uitrekken zeg maar, proberen of je de grond kan raken...

xEmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:47

Je kan ook sowieso zo goed mogelijk rechtop gaan zitten, dus zegmaar doen alsof er een touwtje aan je cap zit en dat weer naar het plafon loopt en dat de hele tijd als een soort elastiekje is.
Wat je ook kan doen is je voeten even uit de beugels doen en goed laten afhangen, dan lijkt het daarna of je beugels veel korter zijn!
Of je benen even naar voren strekken, maar dit zijn allemaal zegmaar oefeningen om erbij te helpen.

xEmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:48

En je kan ook eens zonder zadel proberen, dat is goed voor je zit en je houding! *D