Oefeningen voor één les, iemand advies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyLynn

Oefeningen voor één les, iemand advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 13:12

Hallo,

vanavond komt er iemand bij mij thuis lessen op een van mijn paarden. De vrouw wil lessen omdat ze deze zomer met haar dochter graag een buitenrit wil maken op vakantie dus ze wil 'nog even' een keer rijden voordat ze gaan.De vrouw zegt dat ze vroeger heeft gereden.

Nu heb ik wat dingen bedacht, maar waarschijnlijk komt ze maar eenmalig en ik wil het graag goed doen, zodat ik kan kijken of ik dit vaker wil gaan doen.

Ik ben van plan om haar aan de longe te doen. Eerst een rondje stappen, uitleggen wat belangrijk is (contact, beugels, houding etc). Daarna een stukje draven, even inschatten hoeveel tijd we nodig hebben, want ik weet ook helemaal niet of ze kan lichtrijden of niet. Als dat gaat, dan wil ik haar waarschijnlijk los doen... zou ik haar dan gewoon wat figuren laten maken?

Ik heb er eigenlijk heel makkelijk over gedacht, maar nu het eigenlijk zover is denk ik, ze hoeft alleen maar te kijken of ze mee buiten kan rijden.

Wat zouden jullie doen met iemand die alleen een keer komt rijden zodat ze over een tijdje een bosrit mee kan maken?? Voor buitenrijden hoef je toch niet echt super te kunnen sturen? Alleen de zit is eigenlijk toch belangrijk, voor de rest (lijkt mij) dat de paarden op de vakantie wel redelijk achter elkaar aanhobbelen??..

het is misschien een beetje een rare vraag... En ik weet ook niet of het hier goed staat :o

Maar ik hoop wat reacties. Groetjes!

RoodZonnetje

Re: Oefeningen voor één les, iemand advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:15

Misschien wat oefeningen om dr zit te verbeteren, dus zonder beugels rijden, zonder teugels draven (aan de longe) en dergelijke :)

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 13:16

thanks voor je snelle reactie!.. ja klopt idd, ik zal dat eens doen. Ik denk niet dat er verder echt veel dingen te doen zijn.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:21

Ik denk het ook niet nee, zeker omdat ze geen absolute beginneling meer is. Dan heb je toch een aantal lessen nodig om je lessen af te stemmen op haar niveau :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:24

Ik zou gewoon even afwachten met poetsen/zadelen/opstijgen wat je ziet, en dan pas besluiten wat je gaat doen. Je hebt immers geen idee wat je in de bak gaat verwachten.

Persoonlijk vind ik dat je voor een buitenrit juist WEL netjes moet kunnen sturen. Laat ik het zo zeggen; als ze alleen wat kan hopsen en ze komt toevallig op "mijn" manege een buitenrit maken en treft mij als begeleider, dan gaat ze de binnenbak niet uitkomen want dan komt ze niet door het proefrijden heen...
Ik verwacht dat ze niet aan de longe hoeft... En zo wel, dan zou ik haar het buitenrijden van harte afraden...

Gewoon een uurtje "lekker rijden". Paard licht en luchtig rondsturen, goed op houding en zit letten en op paard niet storen in de mond, maar wel leiding geven.
Uurtje is zo om.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:30

Dingen om te oefenen voor een buitenrit zijn:

- Stoppen en sturen. Dus veel overgangen, slalommen etc.
- Het rijden in de verlichte zit in draf en eventueel galop
- Het stappen en draven zonder beugels en het opvissen van je beugels. Dus expres beugels laten verliezen en weer aan laten doen
- Genieten :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:33

veel figuren rijden. overgangen maken.. kijk wat haar niveau is en verder gaan op haar niveau

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 17:09

nou .. ze is net geweest.

Het viel me alles mee. Ondanks het 15 jaar geleden was dat ze paard heeft gereden. En ze komt nog een keertje terug!

We hebben alleen maar gestapt en gedraaf, begonnen aan de longe en toen na een tijdje los.Ze probeerde al zelf te sturen en been te geven, maar de balans is toch wel het belangrijkste, en die moet ze nog even goed vinden.

Een ding waar ze vaak mee de mist in ging ; ze schoof iedere keer met haar voet verder de beugel in, dus dat ze beugel bijna bij haar hak zat. Ik heb de beugels toen een gaatje korter gedaan, en alleen maar herhaald dat ze haar hakken uitdrukt, en haar been voor haar gevoel een beetje lang maakt.

Iemand nog tips over de voetjes?? Vond het heel moeilijk, verder qua bovenlichaam en handen ging het wel goed, maar de voeten wat toch wel een probleem.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 17:15

Alicia2u schreef:
Dingen om te oefenen voor een buitenrit zijn:

- Stoppen en sturen. Dus veel overgangen, slalommen etc.
- Het rijden in de verlichte zit in draf en eventueel galop
- Het stappen en draven zonder beugels en het opvissen van je beugels. Dus expres beugels laten verliezen en weer aan laten doen
- Genieten :)

ja, ze zei dat ze met de gevorderde groep meeging. Maar ze wist niet wat die konden. Tja, gevorderd ben je als je je paard onder controle kunt houden (zelf tempo bepalen, rustiger/voorwaartser), je balans goed kunt bewaren ook al raak je 1 beugel kwijt en je je onafhankelijk kunt bewegen.

Ik heb haar ook eerlijk gezegd dat ze daar waarschijnlijk niet mee mee kon.. Ik vergelijk haar met iemand die een les of 7 heeft gehad. Dus het lichtrijden enzo wel kent, maar daar nog even een beetje meer balans in moet vinden.

Maar van de beugels verliezen is wel slim, ze verloor hem nu af en toe perongeluk, en dan zette ze hem stil om hem aan te doen. Waardoor ze dus bijna naar voren viel etc. Ik vind wel dat je balans niet echt kunt uitleggen als alleen maar het lichtrijden uitleggen. Ieder persoon moet zijn eigen balans zien te zoeken op een paard.

Iemand nog balans oefeningen? (zonder beugels heb ik al gedaan, en dat ging echt super, zat heel ontspannen mooi mee in de beweging en toen had ze eigenlijk geen last van der balans)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:21

met doorzitten kan je het paard zn bewegingen beter voelen. teminste zo leer ik mijn belans op een nieuw paard kennen elk paard heeft andere passen niet elk paard gooid even hoog op.
dus ik vind een paar rondje doorzitten fijn om mijn balans te vinden op een paard.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 17:50

is ook, vond het ook wel goed om haar ook het ritmegevoel mee te geven. Als je doorzit (als je nog niet zoveel balans hebt) dan kun je wat makkelijker een constant tempo aanpakken.

Doordat ze licht ging rijden terwijl haar balans nog niks oke was, ging ze wat achter de beweging zitten waardoor mijn paard steeds terug in stap ging. Hij snapte het zelf ook niet helemaal hihi