Netjes aan de teugel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicee

Netjes aan de teugel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 14:24

Hallo,
Bijna elke week heb ik les van een z-dressuur ruiter.
Ze legt alles goed uit en zo alleen het lukt me maar niet aan te teugel te krijgen.
Als zij er even op gaat loopt mijn paard gelijk super mooi.
Maar mij lukt het gewoon niet.
Ik leer van haar oom kleine kneepjes te maken met mijn binnen hand
en mijn binnebeen aan te drukken. met mijn buitenhand moet ik strak tegen de hals.
Hebben jullie misschien nog meer manieren om je paard mooi aan de teugel te laten lopen ?

Alfvast bedankt !

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Netjes aan de teugel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:26

*Zucht.. Weer zo'n topic.. *
Nagoed, Je moet een paard vanuit zijn achterhand en over zijn rug laten lopen. Als die ontspannen is komt het vanzelf. Vraag maar eens aan je " z-dressuur ruiter"

Ik geloof niet dat zij zecht kleine kneepjes. Dat mag je absoluut niet doen.

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:27

Zowiezo moet je paard eerst ontspannen lopen, dus moet je er ook ontspannen opzitten. Is je paard gespannen, dan krijg je nooit een mooit buiging in de hals..
Je paard motiveren is ook belangrijk, je stem gebruiken en vaak belonen. Voor de rest laat ik het commentaar over aan de experts (ruggebruik, balans etcetc haha xD)

Alicee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 14:28

Dankje voor reactie+hulp !

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:32

Je moet je paard eerst ontspannen laten lopen. Je moet veel figuren rijden, zodat je paard lekker los wordt, over de rug, dan gaat het meestal wel vanzelf. Alleen met kneepjes en kneden kom je er idd niet. :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:38

Misschien wat meer buiten teugel geven , denk als je stelling vraagt en het paard de kans geeft die ook aan te nemen door de buiten teugel wat meer naar voren te steken , hij meer de achterhand kan gebruiken en eerder nageeflijk word en meer kan ontspannen in zijn rug.
Vraag de Z ruiter jou uit teleggen wat en waar je mee bezig ben en wat er gebeurd in het lichaam van het paard en waarom je stelling en buiging moet aannemen.
Leer rijden op je zit en niet op de teugels .
Als de Z ruiter jou dat niet kan leren kun je beter van een ander les gaan nemen, want als je het niet snapt in de les en hier de vragen moet stellen dan gaat er ergens iets niet goed lijkt me

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:04

Je paard moet ontspanne lopen van achter naar voren. Zelf ook ontspanne in de hand want met een gespanne hand lukt het ook niet.
Als ik stelling rijd heb ik de binnenhand vaak van de hals, je kan ook met de buitenteugel kneepjes geven.
Echt kleine kneepjes en niet trekken, want dan lukt het nog niet. Zelf rustig blijven rijden en ontspanne zitten. Vaak als jullie allebei ontspannen zijn zakt je paard vanzelf in.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:37

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:42

JustaLive schreef:
*Zucht.. Weer zo'n topic.. *
Nagoed, Je moet een paard vanuit zijn achterhand en over zijn rug laten lopen. Als die ontspannen is komt het vanzelf. Vraag maar eens aan je " z-dressuur ruiter"

Ik geloof niet dat zij zecht kleine kneepjes. Dat mag je absoluut niet doen.

Ik heb ook instructrieses gehad die mij vertelde druk te geven tot hij zakt (eigenlijk gewoon trekken dus) en dat waren ook goed aangeschreven mensen met een hoog niveau... helaas word dit nog (te) vaak als methode gebruikt... :(

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:37

Zo leer ik ook.
Druk is niet trekken.
Er zit een verschil in.
Kneepjes geven is trekken.
Dat is trekken in de mond. Druk zetten is de teugels spannen, zoek eerst het verschil maar eens uit :)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:03

JustaLive schreef:
Zo leer ik ook.
Druk is niet trekken.
Er zit een verschil in.
Dat is trekken in de mond. Druk zetten is de teugels spannen, zoek eerst het verschil maar eens uit :)

Ik reageer niet gauw in dit soort topics, maar hier moet ik toch even een kanttekening maken.
Druk is niet trekken, kneepjes wel?
Wat heb je liever, dat ik aan je arm blijf trekken tot je met me meekomt, of dat ik zachtjes 'vraag' of je meekomt?
Contact houden is normaal voldoende, druk zetten heeft imo weinig zin (hoewel je best 'n keer duidelijk mag zijn) maar knijpen in de teugel is absoluut geen trekken.
Een paard dat moeilijk zakt kun je best dmv zacht knijpen in de teugel uitnodigen meer te zakken, door druk te zetten gaat dit imo een stuk moeilijker.

Maargoed, ontopic; TS kijk eens bij het centrale topic.
Overigens zegt de term 'z-instructeur' mij vrij weinig, je moet je kunde ook overbrengen op je leerlingen, en dat is de kunst. ;)
Succes!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:06

Ik ben het niet met je eens :)
Ik heb het zo geleerd, dat kneepjes alleen kan, af en toe als het paard je niet wilt begrijpen. Zoals bij mij en Olivier, moet druk genoeg zijn. En já, kneepjes is voor mij trekken. Want je trekt als ware het bit telkens een stukje uit zijn mond. En dan weer terug. Dit kan behoorlijk iritant zijn. Doe denk je dat jij dit vind? En nou zeg ik niet dat druk dat niet is. Maar druk is ook heel wat anders als kneepjes.
Ben het niet met je eens, maar ieder zijn eigen mening en manier van leren :j
Ik laat het hier bij ;)

EDIT: kan niet eens de naam van mijn eigen paard goed typen :+
Laatst bijgewerkt door Giolli op 08-06-09 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:07

JustaLive schreef:
Zo leer ik ook.
Druk is niet trekken.
Er zit een verschil in.

Eum toen ik spanning op de teugel had zei mijn instructriese HARDER .. HARDER NOG HARDER MEER DRUK nou dat wel echt wel trekken hoor ! Zo wil ik niet paardrijden

Edit: Ik verwoord me waarschijnlijk dan verkeerd maar ik moest dus steeds ''trekken'' ''Druk geven'' eerst links en dan rechts... Dus das is dan echt niet vriendelijk voor het paard...
Laatst bijgewerkt door Eva_D op 08-06-09 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:09

TS: Of jou " z dressuur amazone" doet wat verkeerd. Of je snapt hem niet.

Druk moet je niet hard zetten, Druk is en blijft met mate. Maar het paard moet het wel begrijpen.
Begrijp het niet verkeerd, druk is absoluut geen trekken.

Trekken is er aan sjorren. Druk is STRAKspannen.
Dus niet trekken, Er zit een ongelovelijk veel verschil in. Uitzoeken dus.

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:10

Je paard moet je hand opzoeken en je moet dat toestaan, dus je moet op het goede moment je hand ontspannen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:11

JustaLive schreef:
Ik ben het niet met je eens :)
Ik heb het zo geleerd, dat kneepjes alleen kan, af en toe als het paard je niet wilt begrijpen. Zoals bij mij en Olivier, moet druk genoeg zijn. En já, kneepjes is voor mij trekken. Want je trekt als ware het bit telkens een stukje uit zijn mond. En dan weer terug. Dit kan behoorlijk iritant zijn. Doe denk je dat jij dit vind? En nou zeg ik niet dat druk dat niet is. Maar druk is ook heel wat anders als kneepjes.
Ben het niet met je eens, maar ieder zijn eigen mening en manier van leren :j
Ik laat het hier bij ;)

EDIT: kan niet eens de naam van mijn eigen paard goed typen :+

Ik weet niet hoe jij in de teugels knijpt dan?
Ik breng alleen mijn ringvinger iets terug, als ik daarmee het bit uit de mond krijg ga ik me opgeven voor het Guiness Book. :)

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:12

Haha de sterkste vinger ter wereld :+

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:12

Haha :)
Kneepjes zie ik als meegeven, en terug "nemen" meegeven, terugnemen.
Ik ben er in iedergeval niet zo van voor ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:14

Als je instructrice zegt harder harder druk zetten dan zou ik idd een andere zoeken.
Als je het bit alleen gebruikt om de mondhoeken te masseren is dat het doel van het bit, als je hem voor harder gebruikt dan ben je totaal fout bezig en je paard echt zeer aan het doen, gebruik het bit waarvoor hij bedoelt is en als je instructrice dat al niet weet en jou dat kan leren ja dan is bij haar opleiding ook iets fout gegaan, wat idd heel veel voorkomt helaas.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:14

Wat jij omschrijft klinkt mij meer in de oren als telkens flinke ophoudingen maken.
Waar ik op doel is meer het zachtjes knijpen in 'n spons, zoals ik al zei de ringvinger iets terugbrengen.
De hand blijft hierbij gewoon stil.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:17

Ja en dan krijg je een paard dat langzamer gaat (Logish ook want dat wordt ook van hem gevraagt) en dan moet je zeker met je sporen gaan prikken ofso om hem alsnog door je ophouding heen te laten lopen. Nou dan maar een paard die met zijn hoofd in de lucht loopt hoor !

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:25

Juist niet.
Door druk te zetten vraag ik mijn paard, dat immers nageeft op druk, juist te vertragen.
Door te knijpen in de teugel kan ik, als dat net even nodig is, uitnodigen om nét dat laatste beetje door te zakken.
Wie had het over ophoudingen? Daar begin jij over. ;)

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:44

Gimli_ schreef:
Wat jij omschrijft klinkt mij meer in de oren als telkens flinke ophoudingen maken.Waar ik op doel is meer het zachtjes knijpen in 'n spons, zoals ik al zei de ringvinger iets terugbrengen.
De hand blijft hierbij gewoon stil.

Ik reageerde hierop, Dus mijn reactie was niet op jou methode met je ringvinger iets terugbrengen maar die ophouding die mijn instructriese me vroeg te maken, dan krijg je een paard dat minder voorwaards wordt.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:54

Ah op die fiets, ik dacht al. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:42

van achter naar voren rijden, ontspanning
over de rug laten lopen
lang laag, dat doe je eerst dan pak je er op,

Met e buiten teugel aanleuning geven en je binneteugel corrigeren, maar blijf zacht in je hand, als die instructuer van je z is moet zij ook wten dat het fout is wat ze zegt,

Gr