3 jarige merrie, 1 dag onder zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wachtff

3 jarige merrie, 1 dag onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 12:10

Hoi!

Dit is een 3 jarige merrie die net 1 dag onder zadel is. Maar nou is mijn vraag, hoe zit ik erop? Zit ik netjes en loopt het paard goed onder mij?

Als je goed kijkt zie je dat mijn voet naar voren steekt, maar dit is een seconde-moment-opname en ik heb mijn voeten normaal gesproken altijd op de juiste plaats. Het gaat dus om mijn zit en of de merrie goed loopt met mij ;)

PS. heb een dikke bolle winterjas aan :P

Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:11

van 1 foto kan je weinig zeggen
ze loopt nu iets te diep, maar ziet er verder netjes uit
maar van 1 foto, op 1e dag ohz kan je weinig zeggen
je hebt je handen ook ver naar achteren staan
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 08-06-09 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:11

Volgens mij ben jij veel te veel met de voorhand bezig. Laat hem de komende tijd lekker los van voren. En laat hem op eigen benen leren lopen.

Roxynoalover

Re: 3 jarige merrie, 1 dag onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:12

eens met frieswystke

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:12

ik zou haar wat meer vrijheid geven in de hals zodat ze op eigen benen leert te lopen en niet gelijk helemaal aan de teugel. En probeer je rug wat rechter te maken want ik heb nu het idee (kan het niet helemaal goed zien door je winterjas) dat je een erg holle rug hebt.

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:13

Je houding vind ik weinig mis mee, maar is moeilijk te zeggen van één foto. Wel zou ik heel snel die hals naar beneden laten gaan, zodat je merrie in balans en op eigen benen kan lopen. Zo'n jong dier hoort lang en laag te lopen en niet zo diep!

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:14

Idd pak de teugels nog niet vast, nergens voor nodig. Belangrijk is dat hij op eigen benen leert lopen en zorg dat je lekker licht zit. Maak het in het begin wat makkelijker voor zo'n jong dier.

Edit: Bij HAW moet je ook minimaal 5 foto's hebben en een toelichting
Laatst bijgewerkt door LetsgoKelly op 08-06-09 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:14

Dit paard word verkeerd onder het zadel gemaakt, aan de teugel is net belangrijk!!!!!

Waarom doen mensen dit steeds,

Jammer, maar dat is mijn mening!

Verder een leuk paard.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 12:14

@ Lynn_Nikita: Heb even niet meer foto's maar zal morgen nog wel wat foto's laten maken ;)

@FriesWytske: Dat ziet er idd wel een beetje zo uit maar als ik haar zegmaar 'oppakte' ging ze juist meer op de voorhand lopen. Ze klopt niet helemaal met haar benen (beetje scheef paardje :P) dus miss ligt het daaraan, het voelde zo in ieder geval wel goed. En wat betreft mijn handen: vreselijk! :P zie het nu pas! haha, moet ik meer op letten...

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:18

Royen schreef:
@ Lynn_Nikita: Heb even niet meer foto's maar zal morgen nog wel wat foto's laten maken ;)

@FriesWytske: Dat ziet er idd wel een beetje zo uit maar als ik haar zegmaar 'oppakte' ging ze juist meer op de voorhand lopen. Ze klopt niet helemaal met haar benen (beetje scheef paardje :P) dus miss ligt het daaraan, het voelde zo in ieder geval wel goed. En wat betreft mijn handen: vreselijk! :P zie het nu pas! haha, moet ik meer op letten...

dat moet je helemaal nog niet doen ;)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 12:19

Owkee... het grappige is, dat ik die teugels losjes vast heb, dus ik trek er niet aan en stuur er niet mee. De merrie gaf zelf haar hoofd omhoog. Verder loopt ze altijd al met opgeheven hoofd, denk dat ze het zo prettiger vindt en ze loopt prima op mijn hulpen. Maar ik vindt haar niet 'onder' mij lopen, geen idee hoe ik dat kan verbeteren. Een vrouw van stal had er ook even geprobeert en die kreeg haar ook niet 'onder'.

btje lastig uit te leggen, het is een leuk merrietje maar d'r benen zijn scheef helaas... (maar dat maakt haar niet minder lief en leuk haha!) :D

Is er nog iets anders wat ik zou kunnen verbeteren?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:20

En daarom moet jij dus van die voorhand afblijven. Laat de teugels nog wat losjes van voren. Is heel normaal dat ze nu nog op de voorhand loopt. Komt omdat de achterhand nog sterker moet worden. Door die aan het werk te zetten. Komt ze vanzelf van de voorhand af.

Madelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:22

Voor een paard dat zo kort onder het zadel loopt denk ik dat je teveel vraagt. Ze loopt nu al met het neusje achter de loodlijn, en dat is niet nodig. Het is zowiezo niet nodig dat ze nu al nageeflijk loopt, dat zijn dingen om later over na te denken. Nu is het vooral belangrijk dat ze zelf leert waar haar voeten zitten, en hoe ze zichzelf in balans moet houden met jou op haar rug.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 12:22

Ik zal vanavond wat meer foto's plaatsen, dan kan er misschien beter commentaar op gegeven worden, denk dat dit een slechte foto is om zo iets van te kunnen zeggen. (mm, filmpje maken is ook geen slecht idee...:=)

FriesWytske

Royen schreef:
Owkee... het grappige is, dat ik die teugels losjes vast heb, dus ik trek er niet aan en stuur er niet mee. De merrie gaf zelf haar hoofd omhoog. Verder loopt ze altijd al met opgeheven hoofd, denk dat ze het zo prettiger vindt en ze loopt prima op mijn hulpen. Maar ik vindt haar niet 'onder' mij lopen, geen idee hoe ik dat kan verbeteren. Een vrouw van stal had er ook even geprobeert en die kreeg haar ook niet 'onder'.

btje lastig uit te leggen, het is een leuk merrietje maar d'r benen zijn scheef helaas... (maar dat maakt haar niet minder lief en leuk haha!) :D

Dat heeft tijd nodig. Is nog een jong paard. Heel normaal dat ze nog niet onder je loopt. Door met de achterhand aan de gang te gaan, komt ze vanzelf onder je lopen. Na verloop van tijd kun je haar meer van voren oppakken. En zorg voor goede begeleiding.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 08-06-09 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

kroolien

Er zijn meer foto's nodig om je daarmee goed te kunnen helpen! Ik ga mee met de rest, vooraan wat losser, binnenkort kun je haar daar wat strakker nemen. Laat ze nu goed wennen aan het rijden! Jullie komen er wel. :)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:23

Idd, niet oppakken, alleen met contactteugel rijden en eigen houding nog laten bepalen. Aanleuning krijg je door van achter naar voren te rijden en dat kan ze helemaal nog niet, ze moet eerst de beenhulpen nog aanleren!
Ze heeft nog geen balans, dus onder je lopen is ook nog niet aan de orde. Laat dat beest nou nog maar lekker in de rondte lopen en niet prutsen. Vind het wel een beetje maf dat er even door iemand anders nog wat geprobeerd wordt als je paard net 1 dag zadelmak is, of heb je gewoon net een nieuw paard?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:25

Ik was nog niet eens gaan draven bij de eerste keer. Opstappen, paar passen lopen en er dan weer af was voor mij meer dan genoeg geweest. Volgens mij wil je wel héél veel voor de eerste keer onder het zadel. Doe rustig aan! Je moet de merrie nog zeker 20 jaar goed houden.
Verder kan ik niet veel zeggen over 1 foto.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 12:27

Nee, dat is van de week gebeurd. Het paard is op de foto 1 dag onder zadel en nu een paar dagen. ;)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:28

Ik krijg eerlijk gezegd wel de kriebels van die opmerking, dat er nog even iemand anders geprobeerd heeft om haar meer onder zich te laten lopen, wat was het idee erachter, dat ze langzamer ging dan?

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:29

ik neem aan dat je er niet gelijk elke dag op stapt?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:29

Is de afstamming bekend? Volgens mij zit er iets van tuiger in en dan is de houding van het paard wel te verklaren! Het plaatje oogt wat strak..probeer iets meer te ontspannen

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:30

Royen schreef:

Wat bedoel je eigenlijk met 'onder'?

Laat je paard nou eerst maar eens wennen aan een gewicht op har rug. Houdt de teugels op zo'n lengte dat je contact hebt, maar niets meer. En dan gewoon lekker voorwaarts rondlopen. Da's voorlopig voldoende. Ze gaat vanzelf ontspannen, en dan kan je heel langzaam meer met haar aan de slag. Maar geef het wat meer tijd!

Ik zou er verder niet Jan en Alleman op laten zitten om vanalles uit te proberen.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 08-06-09 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:30

Ik TEM hem even.
Dit voldoet niet aan de regels van HAW.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:31

laat je pony eerst maar een recht vooruit en op eigen benen lopen! werk daarna aan de voorhand!
verder kan je niks van een foto zeggen!