Wat probleempjes..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Wat probleempjes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 10:55

Na een tijd niet gereden te hebben, alleen gelongeerd en gewandeld, ben ik weer begonnen met rijden.
Helaas stuit ik tegen wat probleempjes aan. Aangezien ik geen les krijg en er geen mogelijkheid tot les is, vraag ik jullie maar om advies. De reden dat er geen les gegeven kan worden is dat m'n pony op iemands boerderij staat en die wilt liever niet te veel mensen op hun erf.

-Het begint eigenlijk al met opstappen en aansingelen als ik erop zit. M'n pony is een felle pony die het liefste zo min mogelijk stil staat. Dus ook dan is het een opgaaf voordat ze stil staat. Ik probeer haar al in een hoek te zetten, maar ze draait zich daar ook zo uit. Aangezien er weinig mensen op het erf zijn is het ook niet echt mogelijk dat iemand haar beet houdt.

-Doordat mijn pony zo fel is loopt ze vaak te dribbelen. Vooral in het begin tijdens het instappen gaat ze allemaal lopen dribbelen. Verder krijg ik haar ook niet zo goed de hoeken in, die snijdt ze het liefste af.

-Na het draven, als we weer gaan stappen, trekt ze gelijk die teugels uit m'n handen om met haar neus naar de grond te duiken. Ik krijg dan amper haar hoofd omhoog gehouden, want telkens trekt ze toch weer die teugels uit mijn handen.

-Verder vind ik het redelijk moeilijk om m'n schouders en armen te ontspannen. Omdat ze zo druk is span ik mezelf aan. Foute boel natuurlijk, maar ik kan moeilijk los laten.

Ja, het is dus eigenlijk meer een geval van 'De pony loopt en ik moet maar zien wat ik doe, pony doet wat ze zelf wilt'.
Voordat ze een tijd stil stond luisterde ze wel gewoon, dus denk dat dit gewoon wat 'opstartproblemen' zijn. En ik denk dat het grotendeels wel aan mij zou liggen hoor, dat ik gewoon niet de goede hulpen geeft etc. Dus vandaar dat ik bokt maar eens om hulp ga vragen :)
Ik wil graag weer met haar naar buiten, maar dan wil ik haar eerst in de bak weer onder controle hebben, want nu alleen naar buiten gaan zie ik nog niet zitten.

*Edit: Misschien komt het doordat mijn pony zo'n 15 jaar lang een beginnerspony op de manege is geweest en daardoor een beetje gewend is geraakt aan al dat getrek en er minder goed op reageert? Of zeg ik nu iets heel doms?*

Anoniem

Re: Wat probleempjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:59

Ik weet dat dit niet het antwoord is dat je wilt horen, maar je hebt echt les nodig. Je bent er duidelijk nog niet aan toe om helemaal zelfstandig een pony te rijden/begeleiden/trainen.
Dat is absoluut geen verwijt ofzo hoor, zo begint iedereen. Maar begeleiding daarbij is een MUST. Zowel om het paard braaf en gezond te houden, als voor jou om het leuk en verantwoord te houden.

Ik zou toch nog eens het gesprek aangaan met de stalhouder...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:59

Sorry, ik kan je niet helpen. Ik zie namelijk de 'waarom' niet van de pony, ik zie niet hoe jij het oplost etc. dus, ik weet dat je niks aan dit antwoord hebt: les....

Mag ik vragen waarom er geen mogelijkheid is tot les? Niet vervelend bedoelt, gewoon een vraagje...

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 11:02

Ik rijd al jaren op deze pony zelfstandig en heb eigenlijk nooit echt problemen gehad.
Daarvoor heb ik ook een andere pony gehad en ook dit ging goed.
Dat is trouwens geen aanval hoor, ik snap jou ook Sonja en misschien heb je ook wel gelijk en is deze pony op dit moment niet geschikt voor mij om er zelfstandig op te rijden wegens haar karakter en temperament.
Maar ik zou toch nog maar eens achter les aangaan. Aangezien ik wel eens een vriendin mee mag nemen lijkt mij ook wel dat er ook wel eens iemand mag komen om les te geven.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:04

Je botst nu toch echt op problemen, je hebt gewoon les nodig. Als je gewoon lekker wilt blijven rijden, hoeveel ervaring je ook hebt, les is erg belangrijk!

Erg raar dat niemand mag komen lesgeven, dat zou voor mij een reden zijn om naar een andere stal te gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:07

Als je de boer vertelt wanneer je instructeur precies komt, op welke dag, en hoe laat, dan is er vast wel over te praten.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 11:09

Nou, deze stalling is gratis en een andere stalling zou ik moeten betalen en dat red ik niet. Zou ik wel redden nu, maar dan zou ik geen geld hebben voor dierenartskosten etc.
Maar zoals ik al zei, ik ga er nu zeker achter aan om les te krijgen. Dat heb ik gewoon nodig!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:11

Inderdaad zeker doen!
Verder kun je ook eens kijken naar het voer wat je pony krijgt. Misschien haalt ze daar wel teveel energie uit en ben je met ander voer ook al een eind geholpen.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 11:13

Dat hebben we ook al gedaan.
Maar iig bedankt! Ik ben nogal het type dat denkt dat ze het zelf wel op kan lossen, maar nu weet ik dat ik gewoon les nodig heb. Niet alles kan ik in m'n uppie oplossen, soms moet ik gewoon om hulp vragen en dat moet ik nog leren :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:17

Dat is soms het lastigste wat er is :D
Maar dat komt goed! Ik hoop dat de boer ook mee wil werken!
En al kun je niet elke week lessen, misschien om de week.

Roxynoalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:19

misschien kun je ook ergens anders gaan lessen met je pony.
niet bij die mensen thuis in dit geval.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:20

Marilla schreef:
Dat hebben we ook al gedaan.
Maar iig bedankt! Ik ben nogal het type dat denkt dat ze het zelf wel op kan lossen, maar nu weet ik dat ik gewoon les nodig heb. Niet alles kan ik in m'n uppie oplossen, soms moet ik gewoon om hulp vragen en dat moet ik nog leren :D

Dat klinkt goed, top *D
succes meid

Madelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:16

Ik wilde inderdaad ook het idee aandragen om les te nemen, maar ik zie dat je er al over nadenkt. Heel goed dat je dit zo inziet, super!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:27

Les nemen is idd gewoon het beste :j Daar ben ik ook achter gekomen! Ik vind alleen rijden nog steeds super moeilijk, en ik rijd dus liever alleen mijn lessen :o Op een buitenrit na dan.

Wat wel belangrijk is: Consequent blijven! Staat ze niet stil met opstappen; Dan stap je weer af, en probeer je het net zolang tot ze stil blijft staan! De eerste paar keer zal je daar waarschijnlijk super lang mee bezig zijn, maar ik heb ondervonden dat het echt werkt! Ik stap pas op als Beauty stilstaat!